Bil, båt og motorsykkel Ladbar hybrid: Effekt ved tomt batteri?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Vurderer ny ladbar bil, da vi nå har ladepunkt på vår p-plass i garasjen. Men er litt skeptisk, da det også blir en del lange turer.
Det jeg lurer på og ikke klarer å finne brukbart svar på er følgende: Si at bilen har 300hk med fulle batterier og når elektrisk motor og bensinmotor samarbeider.
Hva skjer effektmessig når batteriet er tomt? Har man da kun bensinmotorens effekt levert på hjulene, eller genererer bensinmotoren også da strøm til å opprettholde bilens samlede, oppgitte effekt?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Den vil som regel sørge for at det er litt strøm på batteriet ja, så den har ekstra krefter når det trengs. Og evt. 4-hjulstrekk.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Min erfaring fra Passat GTE er at jeg må ha litt strøm igjen på batteriet for at jeg skal få full effekt. Jeg pleier å gå over i hybridmodus når det er noen få km igjen på batteriet. Et lite tips når det er glatt og det er vanskelig å komme frem er å redusere effekten med å sette bilen i lademodus (battery charge))
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for svar kara! Så det finnes ingen generator tilknyttet bensinmotoren som kan sikre full oppgitt effekt altså?
Kjører litt i europa og håper jo å ta opp dette etter C19. Da blir det jo naturlig en del autobahn mil.
Testet Volvo S60 T8 AWD, den var rask og veldig fin å kjøre. Merket ikke noe reduksjon i effekt. How come?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vanligvis regenererer bilen en del strøm ved normal kjøring så jeg har i alle fall nesten alltid full effekt til rådighet. Bruker det jo nesten aldri, men kjekt å ha hvis behovet er der.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det skal godt gjøres at du totalt tømmer absolutt all effekt av forbrenningsmotoren, hele tiden.

Johan-Kr
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Du vil ikke ha mer effekt enn det bensinmotoren gir når batteriet er tomt. I Norge vil du med å spare på batteriet ev lade før fjelloverganger for å ha nok og ellers er det ikke noe problem. På autobahn med langvarig høyere ytelse enn bensinmotoren gir vil du til slutt kun få det den kan gi. Har aldri brukt ladefunksjonen men bruker spare (dvs holde et godt nivå på batteriet) på langtur. På korte turer bruker jeg elbil-knappen og har ikke fylt bensin siden november.
På min Outlander er det 120HK bensin, 82+82 el men totalt 200HK (ikke 280HK).
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Du vil ikke ha mer effekt enn det bensinmotoren gir når batteriet er tomt. I Norge vil du med å spare på batteriet ev lade før fjelloverganger for å ha nok og ellers er det ikke noe problem. På autobahn med langvarig høyere ytelse enn bensinmotoren gir vil du til slutt kun få det den kan gi. Har aldri brukt ladefunksjonen men bruker spare (dvs holde et godt nivå på batteriet) på langtur. På korte turer bruker jeg elbil-knappen og har ikke fylt bensin siden november.
På min Outlander er det 120HK bensin, 82+82 el men totalt 200HK (ikke 280HK).
Det er slik ja. Det er glimrende med ladehybrid for meg i hverdagen også. Hadde jeg hatt p-mulighet til 2 biler så ville jeg beholdt diesel bilen til lengre turing, og kjørt EL rundt her i Bodø.
Som litt over gjennomsnittet interessert i bil, så ønsker jeg en bil som kan holde steamen oppe over lange distanser.
Det er kanskje litt forskjell på bilmerkene hvor tidlig batterisparingen starter, og hvordan det evt blir generert søtte til EL motoren(e)? Selger på Volvo mente f.eks at man aldri ville gå tom for strøm slik at AWD kunne svikte. Da må det jo produseres noe strøm en plass.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Det er slik ja. Det er glimrende med ladehybrid for meg i hverdagen også. Hadde jeg hatt p-mulighet til 2 biler så ville jeg beholdt diesel bilen til lengre turing, og kjørt EL rundt her i Bodø.
Som litt over gjennomsnittet interessert i bil, så ønsker jeg en bil som kan holde steamen oppe over lange distanser.
Det er kanskje litt forskjell på bilmerkene hvor tidlig batterisparingen starter, og hvordan det evt blir generert søtte til EL motoren(e)? Selger på Volvo mente f.eks at man aldri ville gå tom for strøm slik at AWD kunne svikte. Da må det jo produseres noe strøm en plass.
Jada, det vil alltid være strøm til el-motorene (4WD), men da direkte fra bensinmotoren. En mister ikke noe særlig på det. Det er et større tap å bruke ladefunksjonen for å fylle batteriet. For hver energikonvertering mister man energi, minst på elgeneratoren, mest på lading og bruk av batteri (Aller mest på bensinen selvfølgelig men det må man jo uansett).
Grunnen til å ha litt på batteriet er å ha et godt overskudd til dryge stigninger med tung last og slippe unødig høyt turtall på bensinmotoren.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
På outlanderen er det på skjermen en grafisk energiflytvisning som viser hva som skjer. Bensinmotoren er optimalisert til å gi best drivstofføkonomi ved å holde optimalt turtall. Da generer den strøm til elmotorene som driver akslingene mesteparten av tiden, direkte drev ved akselerasjon og kombinasjon når det trengs. Lading ved nedoverbakke og bremsing.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.618
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
Batteriet blir jo aldri helt tomt. Elektronikken sørger jo for at det alltid er rundt 5-10% elreserver (et Li-Ion batteri skal aldri tømmes helt), så noe effekt på el er det alltid. På min siste tur til hytta i rundt -10°C sa bilen at den hadde gått 45 km på strøm, selv om batteriindikatoren viste tomt batteri etter ca. 25 km. Du får effekt fra elmotoren, og så lades batteriet igjen litt ved bremsing og litt fra bensinmotoren for å sørge for at det er litt reserver der.
 
Topp Bunn