Matte, gåter og vitenskap Laboratorie - analyse av nedfall?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Noen som vet om universitetsmiljø/aktører/organisasjoner/laboratorier som analyser nedfall for en rimelig penge for privatpersoner? Sintef Molab skal ha 5500,- eksl mva, noe er noe dyrt for en privatperson.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Blir jo ikke billigere av at de som skal ha gjort jobben er en privat person - erfaringsmessig dyrere. Molab er vel av de rimeligere. Analyse av nedfall ?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Nei, det kan du si. Poenget her er at en slik støvprøve av nedfall/luftforurensing ikke burde ta en hel dag med moderne utstyr, noe en pris på 5500 eksl mva indikerer. Ser etter silisiumkarbid/PAH. Det beste hadde vært om det fantes universitetsmiljø som gjorde slikt for symbolske summer som feks en del av pensum ellign.

Finnes det lovparagrafer/ordninger for å sende regninga til det offentlige; dvs ta ansvar for prøven da det tross alt er i den offentlige interesse?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Noen med elektron mikroskop kan trolig gjøre dette på 15 minutter til 1 time, tror jeg, men skal der rapporteres og handteres på skikkelig måte slik at du kan bruke det til noe så koster det penger.

Har noen kolleger som har slikt utstyr. Hvis du sender meg en PM kan jeg høre om noen kan ta en titt, innimellom annet og off the record, hvis de synes det høres spennende ut og har kapasitet. Garanterer ingen ting . Hvis det skal gjøre skikkelig er vi nok vesentlig dyrere enn Molab :).
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Takk det hadde vært helt kjempe!

Det jeg ser etter er en kjapp "screening" av stoffet og to linjer med utskrift fra elektronmikroskop hva innholdet er. Er det bare karbon fra vedfyring, så er alt ok, er det noe annet så skal jeg heller forplikte meg til en skikkelig test hos dere, Molab ellign. Dette kan jeg selvsagt betale en frognertier for eller noe rundt der, og kan selvsagt fullt anonymt om dere ønsker det i første runde.

Jeg skal sende deg en PM senere ikveld med flere detaljer.
 
Topp Bunn