L - formet rom

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har tegnet for hånd en skisse over stuen med åpent kjøkken.
Veggene er av gips, og det er parkett på gulvet, dog dårlig dempet mot etasjen under.
Jeg synes bassen kan boome litt vel mye ved visse frekvenser, uviss hvilke. Har ikke måleutstyr.
Har mulighet for litt akustisk behandling av rommet. Trenger derfor innspill, kommentar, forslag, kritikk, ros osv fra dere.

Hvor å starte, hva bør gjøres, hva/hvor å henge på veggene osv.:confused:

HT er Impulse Ta'us, horn med nedoverrettet åpning.

15049778_10154835086577994_1037731120_n.jpg

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er selvsagt best å måle, men sånn generelt og utifra hva som er praktisk mulig så vil jeg anbefale følgende:

- Effektive bassfeller i fronthjørnene, på frontvegg ved siden av vinduene og rett ved siden av høyttalerne. Er de store nok kan de ta hele dette området

- Demping av venstre sidevegg, motsatt flate av åpningen. Type tiltak avhenger av høyttalerne spredningsmønster

- Bredbåndet demping av refleksjonspunktene i taket. Type tiltak avhenger av høyttalernes spredningsmønster

Sofa og benk ser ut til å komme i konflikt med tiltak på motsatte siderefleksjoner, men spørs hvor høyt opp de går. Tiltak over det kan også være fordelaktig.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.124
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Regner med at du har en ganske kraftig topp på ca55Hz siden lengden er 7m og bredden 3.5. Du kan jo laste inn REW og leke litt med SS og høyttaler posisjon. Jeg ville tro optimal plassering av høyttalerne er et godt stykke lengre ut på gulvet, men det er kanskje ikke praktisk mulig?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.029
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
enig..ville og lekt med ht plass FØR akustikk tiltak

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Akustisktiltak er siste løsning, ja, siden det er flere enn meg som skal bruke stua/kjøkkenet. Men litt kan jeg flette inn. Et par bassfeller bak HT og kanskje to plater av noen slags ved siden av de.

REW har jo ingen beregning for L-formede rom?

Ikke mulig å dra HT lengre ut på gulvet, nei, med mindre jeg kun gjør det ved "ego-lytting"/ungene har lagt seg.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Har brukt denne.Skannet ett gammelt og krøllet ark hentet fra Gamut audio
Her or også anbefalt lytteplasser.

Skann_20161115 (2).jpg

Last ned testtoner fra nettet og spill av den frekvensen som gir resonans

mh-audio.nl - Acoustic

Du vil høre at den er der denne kalkulatoren sier at den skal være.

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Der resonansen forsvinner når du går bakover i rommet vil være den beste lytteposisjon.
Det stemmer sånn ca. svært så godt med kalkulatoren til Gamut for høyttaler og lytteposisjon.
Vær litt obs, på dipper i området 300 Hz noe jeg får,og rommene våres har nesten samme mål.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.124
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
RPG Modex Plate type 2 eller GIK Acoustics Scopus Tuned Membrane Bass Trap (T40) er kanskje to aktuelle bassfeller. Jeg ville tro at du kan betrakte rommet som to rektangulære rom, men det blir sikkert ikke helt riktig. Uansett tror jeg ca 55Hz toppen vil være dominerende, men du klarer sikkert å flytte lyttestolen slik at du kommer bort fra et makspunkt. Har du prøvd å trekke stolen til midten av rommet?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Interessante produkter, vidarje. En topp på 55Hz høres ikke usannsynlig ut.

Stolen står i midten av rommet ved lytting (som vist på bildet). Avstanden mellom HT er ca 210 cm, avstanden til sideveggene er ca 40 cm og avstanden til mellom HT og frontveggen er ca 50 cm. Hadde seff vært digg med mulighet for å dra HT enda lenger ut i rommet. Trodde jeg skulle slippe litt billigere unna med hornene fra Impulse (så å si alle tester og brukererfaringer snakker om mellom 30-50cm og nær hjørnet).

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut her pt.
P1080752.jpg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.029
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg ville spilt med ht på venstre langvegg imo
hard toe inn ala Joachim Gerhard

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
jeg ville spilt med ht på venstre langvegg imo
hard toe inn ala Joachim Gerhard
Problemet med det er at avstanden til bakvegg blir veldig kort. Noe som skaper mye problemer i tidsdomenet både lavfrekvent og høyfrekvent. Og man får aldri muligheten til å høre langt inn i opptak p.g.a. kort såkalt ISD vindu.
I tillegg må da anlegget trolig stå mye nærmere venstre sidevegg, noe som skaper asymmetri og må løses med mye demping på den veggen.

Dersom det er aktuelt å sitte i nærfelt, så kan man kan prøve å plassere lytteposisjonen ca. 1,81 m fra frontvegg. Og med høyttalerne gjerne 60 cm ut fra frontvegg. Det ser ut til å løse 50 Hz resonansen, men det vil være noen peaker andre steder. Dette vil også minimere refleksjoner og gi generelt mindre rombidrag.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.029
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
lett bakover-tiltet ekofonplate i bakvegg vil vel avhjelpe noe.....?
alt i dette rommet er heavy kompromisser uansett

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.124
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg spiller på langveggen i et rom som likner litt og som Orso sier blir det ikke mye dybde og dårlig symetri, men en helt utrolig pinpointing. Jeg har 10cm demping rett bak hodet, i førsterefleksjonspunktet i taket og på frontveggen.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Rommet er ikke mer enn 3,5m i bredden og HT er ca 60cm dyp. Den passasjen langs teppet er også der guttungene farter frem og tilbake, så helt uaktuelt, dessverre.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kanskje helt urealistisk, men hva med å flytte døråpningen lenger bort? Da kan HT trekkes lenger ut.

U

utgatt25555

Gjest
Om det ikke lar seg gjøre å flytte til lang vegg, ville jeg testet sterk toe-in og funnet en noe lavere benk mellom talerene med mer luft rundt så ikke de blir ”boxed in the corner”, om jeg gjør meg forstått :cool:

mvh

Sist redigert av en moderator:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.833
Torget vurderinger
0
Forslag som skisse:
Døråpningen og kjøkkenet ødelegger lyden
hfs_vinagunner.jpg

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jo, det skjønner jeg, og det er lite jeg kan gjøre med. Men hva er de røde pilene du har tegnet inn?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, hvis bankmannen kan bevilge stort lån, med null rente og avdrag og selvvalgt tilbakebetalingstid.8)

Får vel leve med det jeg har da. Finnes verre skjebner enn som så...:)

Topp Bunn