Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er jo bare gøy med kaxiga svenske skidåkare. Men det er en eller to journalister der borte som burde ta seg en bolle.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    @Spiralis Norge sende tilbake Perry som smører til Sverige, var nok en baktanke med det😗😳
    Vi dreit ganske kraftig på draget på 1. etappen idag vi og. Sånt skjer. Men synd med Sverige som har blitt sterke etter mange år mIddelmådighet.

    Men vi i Norge, vi har en begrenset eksportportefølje: Olje & gass, strøm, trevare ( men hvem trenger det) aluminium og andre kraftkrevende halvfabrikata, sjømat .... og så har vi langrennsekspertise 😍 Perry er noe av det ypperste vi har å by på i eksportmarkedet. 😎👍
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    3 måneder uten noen form for trening. Så hva er vel mer naturlig enn å dra på med en 5 x 1km intervalløkt i finværet. Nå greier jeg knapt å komme meg ned trappa uten å gå ned på alle fire. Gratulerer til meg selv.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja jeg strammer til skruen og prøver etter beste evne og holde stram vaier.
    140 km løping så langt denne uka.
    Her er dagens tur.
    Nydelig vær om dagen.
    Screenshot_20210403_173148_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_550711328151384.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan løper man en grei halvmaraton med minimal innsats? Aktivitetene jeg vanligvis driver med er sykling og toppturer til fots men jeg skal løpe Trondheim Maraton.

    Hvis jeg forsøker meg på halvmaratondistanse (har bare et par forsøk) så er det bare 7-8 minutter som skiller på rolig langkjøring og høy innsats og tiden er uansett litt over 2 timer mens jeg temmelig greit løper 10km på under 50 minutter.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan løper man en grei halvmaraton med minimal innsats? Aktivitetene jeg vanligvis driver med er sykling og toppturer til fots men jeg skal løpe Trondheim Maraton.

    Hvis jeg forsøker meg på halvmaratondistanse (har bare et par forsøk) så er det bare 7-8 minutter som skiller på rolig langkjøring og høy innsats og tiden er uansett litt over 2 timer mens jeg temmelig greit løper 10km på under 50 minutter.
    Siden du kan holde såpass mye høyere fart på 10km i forhold til halvmaraton, og det er lite som skiller halvmaraton i rolig langkjøringsfart og med høy innsats, så tyder det på at det som begrenser deg er den muskulære belastningen. Det er vel ikke annet å gjøre enn å øke løpemengden litt etter litt?

    Siden du har kondisjon til å løpe 10km på under 50min så tenker jeg at med litt mer mengde bør det være mulig å komme seg under 2t på halvmaraton. Alle disse nye, moderne løpeskoene med mye demping og forholdsvis lav vekt (og kanskje en karbonplate) kan være en god investering for å få mindre muskulær belastning og dermed kunne stå distansen bedre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.020
    Hvis jeg forsøker meg på halvmaratondistanse (har bare et par forsøk) så er det bare 7-8 minutter som skiller på rolig langkjøring og høy innsats og tiden er uansett litt over 2 timer mens jeg temmelig greit løper 10km på under 50 minutter.
    Normalt burde du lett klare halvmaraton på under 2 timer gitt at du "temmelig greit" løper 10km på under 50 minutter. Som forrige taler er inne på burde det nok ordne seg om du bare kjører litt mer lange turer for å bli vant til det. Så vidt jeg husker er treningsoppleggene for 10km og halvmaraton svært like mens det ser ganske annerledes ut for hel marathon.

    Hva er egentlig problemet når du prøver på halvmaraton? Får du vondt noe sted? føler du deg sliten? Om du f.eks legger deg på en hastighet på 5:30 / km og ser hvor langt du kommer så burde det ornde seg ganske raskt tror jeg. Jeg løper ytterst sjelden så langt som 21 km, men sist jeg gjorde det så skulle jeg egentlig bare ut på en løpetur. Da jeg hadde løpt ca 10 km hadde jeg brukt noen og femti minutter og tenkte bare om jeg gjør dette en gang til så har jeg en kurant halvmaraton-tid. Endte opp på 1:55 eller noe slikt. Det var formiddagen første juledag så ikke akkurat optimale forhold av flere grunner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir sliten og stiv så fort jeg kommer over lengden jeg vanligvis løper og det lengste jeg normalt løper er inntil 12 kilometer.

    Spesielt beina som blir som tømmerstokker så jeg skjønner jo at lengre økter er greia men hvor mange jeg må ha og om det må bli gradvis eller å løpe distansen 2-3 ganger i måneden er jeg usikker på. Både legger og lår som får det.

    Vanligste økten med sko er opp den lokale toppen, 2.2 kilometer og 520 høydemeter opp men motoren jeg har fra det klarer jeg pr dags dato ikke å overføre til å løpe en lengre distanse bortover.

    Hvis jeg til en viss grad kan kjøpe meg ut av det med noen superdempede sko så prøver jeg gjerne det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.020
    Jeg økte forsiktig lengdene med et par km i uka over en måneds tid opp til 15-16 km. Tok det veldig piano. Stort sett en langtur (over 10km) i uka.

    Du har garantert utholdenheten til det men mangler nok bare litt på muskulaturen osv.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Veldig enig i det som blir sagt her Mengde er ikke tull! Man må bygge en grunnmur før man bygger huset.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville absolutt kjøpt et par av disse nye superskoene. Litt vanskelig å få tak i, men mange merker som har kommet med gode modeller nå. Nike, Hoka, Brooks, New Balance, Adidas osv. Jeg løper nesten bare i terreng så har ikke noe særlig bruk for slike sko, men kjøpte Nike Vayporfly 4% for moro skyld. Det føltes som en revolusjon å gå fra en normal løpesko til Vayporfly. Lette, veldig mye og god demping og så denne spretten som karbonplatene skaper.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Du sykler vel mye Anonym? mange syklister som opplever stum muskelatur vid løping.
    Primæraktiviteten er sykling men det begrenser seg jo litt siden tid er mangelvare for min del med barn 60% av tiden og en jobb som krever sitt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det krever en annen type utholdenhet når man bikker vesentlig over timen, og den kommer ikke av seg selv.

    Kan anbefale en langtur i uka for utholdenheten. Lav intensitet, du skal bli sliten fordi du holder på lenge, ikke fordi du pusher farta. Ta med næring. Gjerne i marka.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    +1

    Jeg har også «favorisert» distanser som nevnt. Kroppen har justert seg inn på dette og låser seg også lett på samme intensitet. Gjelder å komme seg ut av det mønsteret, ta med en taske med vann og en bar og senk intensiteten når du «får det». Inn med væske og litt næring og hold deg gående med rask gange. Ofte kan du da etter kort tid legge over i løp igjen.

    Jeg har vært mye på ski, gjerne opp mot 3-4 timer. Kroppen blir vant til distansen, du disponerer krefter deretter, og da går 2 timer nå som en lek. 1 langkjøring i uke burde nok holde, ikke overdriv:)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville absolutt kjøpt et par av disse nye superskoene. Litt vanskelig å få tak i, men mange merker som har kommet med gode modeller nå. Nike, Hoka, Brooks, New Balance, Adidas osv. Jeg løper nesten bare i terreng så har ikke noe særlig bruk for slike sko, men kjøpte Nike Vayporfly 4% for moro skyld. Det føltes som en revolusjon å gå fra en normal løpesko til Vayporfly. Lette, veldig mye og god demping og så denne spretten som karbonplatene skaper.
    Det er vel ingen treningssko? De på løplabbet frarådet disse til trening, da karbonplaten mister spensten over tid. Konkurranse sko. De har sko med andre materialer enn karbon, nettopp for trening.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen treningssko? De på løplabbet frarådet disse til trening, da karbonplaten mister spensten over tid. Konkurranse sko. De har sko med andre materialer enn karbon, nettopp for trening.
    Ville spart toppskoene til konkurranse og noen økter for tilvenning. Akkurat karbonplaten tar ikke skade av mye bruk, men skummet taper litt spenst over tid. De har gjerne veldig lite gummi å slite på under sålen også så holdbarheten er ikke veldig lang.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    +1

    Jeg har også «favorisert» distanser som nevnt. Kroppen har justert seg inn på dette og låser seg også lett på samme intensitet. Gjelder å komme seg ut av det mønsteret, ta med en taske med vann og en bar og senk intensiteten når du «får det». Inn med væske og litt næring og hold deg gående med rask gange. Ofte kan du da etter kort tid legge over i løp igjen.

    Jeg har vært mye på ski, gjerne opp mot 3-4 timer. Kroppen blir vant til distansen, du disponerer krefter deretter, og da går 2 timer nå som en lek. 1 langkjøring i uke burde nok holde, ikke overdriv:)
    I tillegg til å styrke skjelettmuskulatur mm (tømmerstokkfølelsen) så skal kroppen bli bedre til å lagre fett (i muskulaturen) og øke fettforbrenning ... slik at man har større energireserver til disp.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skall løpe ett mil løp i Augusti med ev korona forbehold! målsettningen er 42-43min på en fin sløyfe x2, kapasiteten er der, men det og klare plage sig er noe annet:p
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Interessant dette med lengde og fart. Selv har jeg ikke vært under 50 minutter på 10km og løp den ene gangen jeg prøvde en fredagskveld for lenge siden en halvmaraton på 1:53.
    Komfortfarten min er et sted mellom 5:30 og 5:45 pr km på hardt underlag.
    Løper mye sammen med kona og da ett minutt eller mer ekstra pr km. Bruker vektvest på 3 eller 5 kg på de turene.

    Siste mila alene her om dagen gikk på drøyt 56 minutter, da med 6 av de 10 km på gress/gjørme/grus. De gikk ikke fort....
    Siden det var frem-snu-tilbake så er det greit å vite hvor langt det er hjem til enhver tid og lettere å justere innsats.

    SkjermbildeRUN_2.JPG

    SkjermbildeRUN_1.JPG


    Jeg blir veldig imponert av sånne som @Cash 63 som er langt nede på 4tallet pr km, og får jo lyst til å bli raskere selv.
    Prøvde å øke farten litt etter 8km og fikk blod på tann da Stravadama sa "faiv minutts". 4:37 på siste km er ikke dagligdags.
    Var sågar under 4min/km GAP opp siste bakken hjem.

    Kunne tenkt meg å komme ned mot 5:15 som komfortfart på 7-10km turer, og lurer på hvor mye vondt det vil innebære?
    Liker jo disse ut-å-løpe-en-tur rundene i en og samme fart, men regner med jeg ikke kommer unna intervall for å bli raskere?
    hjelp :)


    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.020
    Jeg har i alle fall forstått det slik at om man virkelig vil øke utholdenheten så må det intervaller til, eller noe annet om gir høy puls over en del tid. Absolutt alt av treningsprogrammer jeg har sett har i alle fall intervaller. Nå løper jeg betydelig mindre enn før, men da jeg drev på som mest så kom fremgangen temmelig fort - jeg hadde stort sett to intervalløkter i uka, halvparten av dragene i oppoverbakke for min del, men det var mye av praktiske grunner siden det skjedde på vei hjem fra jobben. Løp også etter hvert en del lange intervaller, da med noe lavere intensitet med drag på rundt 9 minutter (2km) fremfor 4-5 minutter som ellers.

    Intervalløkter er effektiv trening, noen minutter oppvarming/rolig jogging, så f.eks 4 drag på 4 minutter med et par minutters pause mellom. Da er man ferdig etter 22 minutter + tiden man bruker på oppvarming. Om man skal tro de hjertefolkene på NTNU så er også i begynnelsen en veldig stor del av effekten på det første draget man tar så det går sikkert fint å begynne forsiktig sånn sett også

    Kan man holde 4x4 intervaller med 5 min/km i dragene på flat vei så er man i like god form som en gjennomsnittelig 20-åring. Det sier kanskje mest om dagens 20-åringer forsåvidt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Interessant dette med lengde og fart. Selv har jeg ikke vært under 50 minutter på 10km og løp den ene gangen jeg prøvde en fredagskveld for lenge siden en halvmaraton på 1:53.
    Komfortfarten min er et sted mellom 5:30 og 5:45 pr km på hardt underlag.
    Løper mye sammen med kona og da ett minutt eller mer ekstra pr km. Bruker vektvest på 3 eller 5 kg på de turene.

    Siste mila alene her om dagen gikk på drøyt 56 minutter, da med 6 av de 10 km på gress/gjørme/grus. De gikk ikke fort....
    Siden det var frem-snu-tilbake så er det greit å vite hvor langt det er hjem til enhver tid og lettere å justere innsats.

    Vis vedlegget 711490

    Vis vedlegget 711492


    Jeg blir veldig imponert av sånne som @Cash 63 som er langt nede på 4tallet pr km, og får jo lyst til å bli raskere selv.
    Prøvde å øke farten litt etter 8km og fikk blod på tann da Stravadama sa "faiv minutts". 4:37 på siste km er ikke dagligdags.
    Var sågar under 4min/km GAP opp siste bakken hjem.

    Kunne tenkt meg å komme ned mot 5:15 som komfortfart på 7-10km turer, og lurer på hvor mye vondt det vil innebære?
    Liker jo disse ut-å-løpe-en-tur rundene i en og samme fart, men regner med jeg ikke kommer unna intervall for å bli raskere?
    hjelp :)


    mvh
    Du må løpe fort av og til på trening for å få opp farta. Finn deg en liten runde der du kan dra på litt. Jeg som bor i Stavanger har brukt Mosvannet. 3040 meter eller deromkring. Da kan man dra på ganske mye uten at det blir for ille før man er rundt. Intervaller av ulike formater er jo også perfekt, hvis man gidder. Selv foretrekker jeg en runde eller fartslek. Men man må dra på innimellom. Det gir jo også en god farstfølelse og mestringsfølelse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    La meg også legge til en kommentar til hjertefolkene på NTH sin forkjærlighet for 4 minutters drag: Det er drita kjedelig. Og sannsynligvis fungerer 2 minutter, 3 minutter, 5 minutter .... 10 minutters drag like bra. Du må finne noe der du trives med å pushe deg selv. I tillegg til runden rundt Mosvannet har jeg en kupert runde i Sørmarka i Stavanger. Ofte så begrenser jeg det til å gi gass i motbakkene, men av og til gir jeg gass hele veien. Ca 40 minutter, men pga kuperingen varierer det hvor mye jeg drar ut steget og hvor mye jeg pusher hjerte og lunge.

    Jeg drev mye kondisjonsidrett i ungdommen, og det virker som hjerte og lunger ikke er flaskehalsen for å si det sånn. Det er beina det skorter på for min del. Så jeg møter veggen like etter at jeg blir anpusten. Må virkelig komme i god form før jeg er i stand til å få opp pulsen. Men uansett så må man jo dra på litt for å bli vant til at det går litt fort. PS: Er ikke på samme nivå som Cash, men var nok ikke så langt bak for en 3-4 år siden da beina tålte en del løping. Da løp jeg mosvannet på 4 min blank på kilometeren.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk @Bx og @weld77
    Gir motivasjon dette (y) Får ofte ikke til mer enn 12-30 km i uka, men skal i første omgang klemme inn minst en økt med mer fart.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg løper en del, 10km på under 40, halvmaraton stabilt under 1:30, helmaraton stabilt under 3:15. Skal man ha på seg startnummer på halvmaraton kommer man ikke unna mengdetrening. Anbefaler minst en langtur i uka og øke mengden litt for hver uke. Tempoet er ikke viktig, det er mye viktigere å tilvenne seg å være i gang lenge. I det man klarer å løpe kontinuerlig i 2 timer kan man begynne å tenke på å øke tempoet. Selv gjennomfører jeg en god del intervalltrening, feks 8x1000m, 12x600m, 5x1500m, altså lange intervaller. I vinter har det blitt mye ski, men er i gang med løping igjen nå 3-4 ganger i uka. Jeg er 48 år og kommer ikke til å ha noen problemer med å løpe under 1.30 på halv i år heller. Satser på et helmaraton til høsten, pers er 3:09.
    Ang. sko så skal man absolutt ikke bruke noen av disse nevnte superskoene til trening med mindre man er ekstremt godt trent. Løpesko er veldig individuelt, selv får jeg vondt i beina ved feil sko pga supinasjon/høy fotbøyle. Favorittreningssko for langturer for tiden er New Balance 1080v10 og Saucony Ride 13. Disse er nøytrale, har meget god demping og er relativt lette til å være mengdetreningssko.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Får ikke inn mer enn 250-300 timer totalt gjennom året, og skal jeg komme meg på ditt nivå @larkrla så må nok noen treningsformer ned og løpingen opp :D
    (Selv om jeg er ett år yngre)
    Imponert!
    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.020
    Om man begynner med trening for alvor sånn ca halvveis i livet så bør man strengt tatt være fornøyd så lenge man holder seg noenlunde skadefri så får turene heller ta den tiden de tar. Det er selvsagt gøy med fremgang og å merke at formen blir bedre, men også greit å være klar over at man ikke er 20 år lengre.

    Da jeg var i militæret sprang jeg 3000 meter på litt under 10:30 - altså en fart på under 3.30 / km over 3 kilometer. Nå skjønner jeg knapt at det er mulig å løpe så fort i det hele og langt mindre holde den farten i over 10 minutter. Jeg drev mye idrett og var svært aktiv men hadde strengt tatt aldri trent løping per se. Kunne sikkert blitt en kurant elitemosjonist og en slik 40-åring med karbonutstyr som vifter med staven etter folk som går for sakte på ski i Nordmarka om jeg hadde holdt det ved like. Men det toget er nok ettertrykkelig gått for min del.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det som er kjipt i min/vår alder er jo at man blir satt tilbake bare av et par ukers fravær. Men opptrening til halvmaraton har jeg mye erfaring med og i de 5-7 ukene før et løp vet jeg at jeg må gjennomføre et halvmaraton i uka på trening om det skal kunne bli en god tid. Helmaraton derimot...det er noe helt annet og er et helvete om man ikke er forberedt. Men har løpt et i året siden 2014 så det blir vel noen til selv om jeg hver gang sier «aldri mer» på målstreken🙄

    PS: 1.30 på halvmaraton er 4.15 pr km så det er fortsatt mulig å holde brukbart tempo selv om man nærmer seg 50 og tross alt ikke trener mer enn 3-4 økter pr. uke. Og det blir jo alltid noen perioder med småskader som du er inne på.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    @_RoDa_

    Ja, tidene til larkla er ikke å kimse av.

    Men 250 - 300 timer er veldig bra, spør du meg.

    Her kjemper man uansett mot seg selv. Uansett hvor sprek man blir, så er det haugevis med folk som er milevis foran, og haugevis som er milevis bak.

    Noe for larkla å bryne seg på: https://www.kondis.no/kristen-aaby-...rumomila-paa-59-aarsdagen.6338191-127676.html
    Det du sier der er veldig viktig. Jeg løper kun fordi jeg liker det og har ingen ambisjoner. Faktisk trener jeg noen ganger sammen med en dame som er 10 år eldre enn meg og som jeg aldri har slått i et eneste løp over 10km.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Mye fin lesing her nå, og takk Roda :) og larkrla (y) Min primær aktivitet er landevei sykling April-Okt løping lite i den tiden, men mere høst, vinter og vår samt langrenn på vintern. Har ikke noe spesiellt løpe opplegg ut og løper bare:rolleyes: 5-15km stort sett og liker att ha litt fartholdning 4.20-4.30 er vel terskel nivå 4.45 kontroll tempo med god fart og 5-5.15 komfort zon/lang distans.
    Høydemeter har mye og si her i Oslo betydligt tyngre og løpe sammenlignet med på hytta Grebbestad der det er mere flat kupering. Jeg ser på strava att min beste 10k er 43.03 i -17 det var ett mosjonsløp 130hm delvis terreng.
    Det var totte som insisterte att vi skulle løpe, jeg var ikke så interessert ettersom dette var dagen før vi skulle sykle ritt (120km) og hade ikke lust og våkne opp med stive/stumme bein i tillegg løpte jeg ikke regelbundet den tiden:p
    totte var en fryktløs person som absolutt ikke såg noe problem og gjenomføre dette så måtte bare stille:oops: jeg holdt igen litt for og prøve spare på beinen
    det gikk fint og overrasket att tiden blev så pass likevel.
    totte var god og løpe:) han løpte mye rolige langturer nesten aldrig fartholdning på trening, hans siste Oslo halvmara gikk vel på1.42 tallet.
    hvil i fred
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har såvidt startet årets joggesesong, men jeg har holdt en viss grunnform med å gå tøffe løyper i fjelllandskap gjennom vinteren. @Anonym har vel en viss kjennskap til Gulsetmarka. Har begynt å løpe intervaller i ulendt terreng og vil begynne med bakkeløp og intervaller om kort tid.
    Sverger fortsatt til Adidas ultraboost til mine føtter og kommer til å gå for et par Ultraboost 21 når jeg begynner på asfaltunderlag.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Pga en skulderskade for noen uker siden kunne jeg ikke gå på ski denne påska. Og der vi har hytte er det heller ikke gode forhold for løping vinterstid så det er da nøyaktig en uke siden sist jeg hadde på meg joggesko. Jeg ble sittende i hytta og høre på musikk og drikke vin mens resten av familien var ute på ski😎
    Nå har jeg akkurat gjennomført 13-14km i variert terreng, men fy f....hadde vel håpet på en noe bedre følelse i dag...godt hyttesesongen er over.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.020
    Startet sesongen i Oslomarka i dag, riktig nok kun en fottur med innlagt steke-pølse-på-primus-stopp, men til min overraskelse var det så godt som helt bart, hadde sett for meg at det skulle ligge mer snø og is der fortsatt. Så det er bare å komme seg ut i skauen. Dette var da i Østmarka, startet fra Grønmo.
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    18 km snø løping i dag. Alt fra 25 til 75 cm nysnø.
    Dette var grisetungt og turen tok over 3 timer.
    Satser på bedre føre i morgen.
    God løpe år folkens.
    Lasse IMG_20210412_120351.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    18 km snø løping i dag. Alt fra 25 til 75 cm nysnø.
    Dette var grisetungt og turen tok over 3 timer.
    Satser på bedre føre i morgen.
    God løpe år folkens.
    Lasse Vis vedlegget 713748
    Hardcore. Nesten MJK jo:) ( 10 mil på ski med sekk og tung pulk, utenfor løyper. Isbad uten badstu, gå seg tørr ved hjelp av egen varmeutvikling) Godt løpe år :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Første løpetur på +2timer i ´dag. Det ble noe lenger enn beregnet grunnet skogsarbeid, et par kilometer av stien var borte (faens grunneiere😉) GPS viser dessuten 650 høydemeter, ikke rart store deler ble gjennomført med relativt høy puls. Ca 20km ble det, kroppen føles fin og formen er i anmarsj.
    Og i motsetning til @666 er det vår her på Sørlandet. 8 grader og strålende sol i dag, godt å være i gang med løpingen igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn