Politikk, religion og samfunn Lønnsnivået i Norge

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har vært i kontakt med noen håndverkere siste uken i forbindelse med oppussing.
Ringte først til et par snekkere. De skulle ha 300 + mva i timen. Ok, litt dyrt tenkte jeg med en gang, men greit nok.
Trengte en rørlegger senere. Han skulle ha 620,- + mva i timen. Fikk da ganske bakoversveis.
Ringte til slutt en gulvlegger som skulle ha 4000,- + mva for å legge et gulvbelegg som tok ca. 3-4 timer å legge. En timelønn på beskjedne 1000-1300,- altså. Spurte gulvleggeren om dette var med materialer og sånt siden prisen var så høy. Nei, prisen var kun for selve jobben, materialene kom i tillegg.

Jeg forstår ikke et kvekk av prisene disse håndverkerne forlanger. De har ikke noe dyrt ustyr heller mange av dem. Rørleggeren kom med en skiftenøkkel og en drill til noen hundrelapper og så ikke akkurat ut til å ha høye driftsutgifter. I tillegg tjener de fett på alt utstyret de monterer.

Noen som kan fortelle meg logikken i denne galskapen her?

Fant en interessant oversikt over lønnsnivået i Europa. Se på nivået i Norge sammenlignet med Litauen f.eks. Ganske sykt. :eek:
Ikke rart det kommer innvandrere fra Litauen når lønna er 1/10 av den norske. Tallene viser månedlig gjennomsnittslønn i USD.

 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Står ingenting om levekostnadene der ser jeg...?
 
V

vredensgnag

Gjest
Det går da rette veien. 114 nye milliardærer etter åtte år med rødgrønn regjering er da noe?

Levekostnadsindeksen for Europa viser at det ikke er noe direkte forhold.
 

Vedlegg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Sveits, Norge og Danmark ligger rimelig høyt på inntektslisten også ser jeg.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Står ingenting om levekostnadene der ser jeg...?
6400 dollar gjennomsnittlig månedslønn, hm.
Det er høyt, og vi vet at siden forelingen er skeiv er typisk inntekt mye lavere (en del av de som ligger over ligger veldig mye over og trekker opp snittet). Jo skeivere fordeling jo mindre typisk er gjennomsnittet.
Et moment som ikke snakkes så mye om er at vi har relativt lav andel svart økonomi. Altfor høy riktig nok, men lavt i forhold til de fleste andre land. Går du østover og sørover på kartet finner du lavere tall men de er for lave i forhold til Norge.

Ang. håndtverkere så betaler jeg norske med glede hvis de gjør godt arbeid. Og det gjør de jeg tar i hus :)
Jeg vet det ikke, men det vil forundre meg om håndtverkere klarer å fakturere inn 8 timer hver arbeidsdag året rundt, selv om de er fullt beskjeftiget.
De trenger forsikring, verktøy, arbeidsklær, bil, firma betaler gjerne arbeidsgiveravgift, har regnskapsfører og revisor, driver litt markedsføring og annonsering, administrasjon med kontor, lager, husleie, IT, websider, og alt som hører med. Uten alt dette hadde de ikke kunnet holde på, og vi ville ikke kunne leie dem inn på ordentlig måte. Kanskje de til og med trenger å dra på kurs og møter av og til, sånn som vi som sitter på kontor gjør hele tiden.

Nei, jeg unner norske håndtverkere inntekten de klarer å kare til seg, og har respekt for den innsats de gjør og kunnskapen de bærer videre.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Basert på prisene du listet opp antar jeg du ikke bor i Oslo. Her koster det mer. Hvordan noen kan drive butikk for 300 i timen + mva skjønner ikke jeg i alle fall. Da må de ha mye avanse på materiell.

Rørleggere tar mer enn elektrikere som tar mer enn snekkere som tar litt mer enn malere. Stikkordet er o hvilken grad de er eksponert for konkurranse og lønnspress fra arbeidsinnvandrere og folk som driver sort og om folk kan gjøre noe selv. De fleste kan male slik at det ikke ser helt grusomt ut, de færreste kan koble et sikringsskap.

Rør og el har også ofte ganske heftige påslag på materiell. Håndverkere blir ikke veldig rike har jeg inntrykk av.
 
Sist redigert:

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
De prisene er fra Kristiansand.
Ville i utgangspunktet tro at snekkeren var den som hadde høyest driftskostnader i og med at de har ganske mye utstyr med seg, men han var billigst i det tilfellet her.
Klarer gulvleggeren å presse inn 8 timer på en dag, har han jaggu meg nok til smør på brødskiva og litt til :p
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Basert på prisene du listet opp antar jeg du ikke bor i Oslo. Her koster det mer. Hvordan noen kan drive butikk for 300 i timen + mva skjønner ikke jeg i alle fall. Da må de ha mye avanse på materiell.

Rørleggere tar mer enn elektrikere som tar mer enn snekkere som tar litt mer enn malere. Stikkordet er o hvilken grad de er eksponert for konkurranse og lønnspress fra arbeidsinnvandrere og folk som driver sort og om folk kan gjøre noe selv. De fleste kan male slik at det ikke ser helt grusomt ut, de færreste kan koble et sikringsskap.

Rør og el har også ofte ganske heftige påslag på materiell. Håndverkere blir ikke veldig rike har jeg inntrykk av.
Byggmesteren som skal føre opp min nye bolig fortalte meg at han ikke leier inn unaturlig rimelige firmaer for det er tvilsomt om de eksisterer lengre dersom det dukker opp en litt omfattende reklamasjon.

Ofte greit å betale litt ekstra for kvalitet.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
For håndverkere med mye småjobber går en del av arbeidsdagen bort i kjøring til og fra, henting og bringing av varer osv.

Basert på de jeg har diskutert det med tjener bedriften nesten ingen ting på timeprisen, det er stort sett materiell avansen ligger på. En arkitekt tar eksempelvis fort 800 + mva i timen, men han kan ikke fakturere materiell og har sikkert ganske mye tid som ikke kan faktureres direkte.
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Snekkeren tjener inn ganske greit på materialer med dobbel bokføring. i tillegg til å tjene 10 kr på å slå opp en 2"4 så tjener han 5 kr pr løpemeter i materialpåslag. Dessuten tar han betalt for innkjøpte materialer som han får til overs som han kan bruke på neste kunde.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ang kjøring så pleier det å stå spessifisert på fakturaen. Jeg har enda ikke møtt en snekker som ikke fakturerer for frakt og kjøring.
 
N

nb

Gjest
Tømrermesteren jeg bruker tar 25% avanse på materiell, men den regnes basert på prisen etter hans rabatt. Jeg får alle bilag fra trelasthandelen så det er ganske transparent for meg. Hva elektrikeren og røeleggeren har betalt for delene aner jeg ikke, men litt enkle nettsøk avslører at det kan være en del påslag.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Med ref. til SSB sin oversikt ovenfor her så ligger de som jobber i bygg og anleggsbransjen nest nederst på listen over gjennomsnittsinntekt.
 
N

nb

Gjest
300 i timen gir 525000 i året for et normalt arbeidsår. Det skulle vel utløse rundt 75000 i arbeidsgiveravgift. Da er det 450000 igjen. Det er ikke mye lønn igjen ettet å ha dekket bil, verktøy, forsikringer, tid som ikke kan faktureres, småfeil som må rettes opp osv osv. Som sagt skjønner jeg ikke hvordan man kan ha så lav timepris med mindre vedkommende tjener svært godt på materiell han selger til kundene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Verd å huske at det er greit å ha brukt kvalifisert og sertifisert arbeidskraft i tilfelle det oppstår forsikringssak eller om eiendommen skal selges og man ønsker eierskiftedekning.
Da kan det være betryggende å kunne legge på bordet kvitteringene fra en mestervirksomhet som ikke spekulerer i å gå konk en gang i året.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Men med den fantastiske nye regjeringen vi får så skal du få lov til og trekke av på skatten når du leier håndverkere på lovlig vis.

Jeg synes da 300,- kr pr.time var veldig billig for en snekker, men rørleggere derimot raner folk.
 
V

vredensgnag

Gjest
I første omgang skal man utrede konsekvensene av et ROT fradrag. Rehabilitering, Ombygging og Tilbygg.
Man må handle hvitt med godkjente håndverkere, og foreslått tak er 50.000
Men, som sagt, først utrede.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Verd å huske at det er greit å ha brukt kvalifisert og sertifisert arbeidskraft i tilfelle det oppstår forsikringssak eller om eiendommen skal selges og man ønsker eierskiftedekning.
Da kan det være betryggende å kunne legge på bordet kvitteringene fra en mestervirksomhet som ikke spekulerer i å gå konk en gang i året.
Og hvis man skal selge eldre eiendom med historie hjelper det godt på både tempo og pris hvis det er dokumetert at utbedringer er gjort av velrennomert firma. Det gjelder spesielt tak, fundamentering, drenering, rør og elektrisk.
 
N

nb

Gjest
^ det kan visstnok gi noen ganske perverse incentiver, som er et av ankepunktene med ordningen. Den motiverer eksempelvis til å dytte avansen over på timeprisen, slik at den med høyest timepris og lav materiellavanse fort kan bli den rimeligste for kunden selv om de totalt sett er dyrere.

I Sverige ble ordningen innført som hjelp i en lavkonjunktur, ikke som en kamp mot svart arbeid. Det finnes mange måter å jukse på i byggebransjen, og svart arbeid er kun en av de.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Prisene baserer seg ofte på kunnskapen de besitter innen sitt fag.
Ikke på hva slags utstyr de har eller hva de måtte tjene på
materialene.
Men det gjelder vel oss alle, eller?

Mvh
 
N

nb

Gjest
Et lite tips: Det er svært enkelt å være arbeidsgiver for småjobber i hjemmet i Norge. Vi har vaskehjelp en gang i uken, hun gir meg skattekort, jeg betaler avtalt timelønn * antall timer jobbet - skatt til henne. Skatten betaler jeg til skatteetaten, jeg sender inn lønnsskjema på altinn.no og så betaler jeg henne feriepenger året etterpå. Kravet er at man kan bruke ordningen for opptil 60.000 kroner i året (totalt for husstanden og ikke pr. person man ansetter), da er det fritak for arbeidsgiveravgift, moms og generelt null byråkrati. Kravet er at den som utfører tjenesten ikke er næringsdrivende i samme bransje.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
300 i timen gir 525000 i året for et normalt arbeidsår. Det skulle vel utløse rundt 75000 i arbeidsgiveravgift. Da er det 450000 igjen. Det er ikke mye lønn igjen ettet å ha dekket bil, verktøy, forsikringer, tid som ikke kan faktureres, småfeil som må rettes opp osv osv. Som sagt skjønner jeg ikke hvordan man kan ha så lav timepris med mindre vedkommende tjener svært godt på materiell han selger til kundene.
Kan se logikken i en timelønn på 300 for en snekker, men forstår fortsatt ikke lønna til rørleggeren som ligger på det dobbelte av det.
Spesielt ikke når han i tillegg har god avanse på utstyret. Vi snakker tross alt om folk med lav utdanning her.
(Han som jobba for 300,- var forøvrig en østeuropeer av et eller annet slag.)
 
N

nb

Gjest
Kan se logikken i en timelønn på 300 for en snekker, men forstår fortsatt ikke lønna til rørleggeren som ligger på det dobbelte av det.
Spesielt ikke når han i tillegg har god avanse på utstyret. Vi snakker tross alt om folk med lav utdanning her.
(Han som jobba for 300,- var forøvrig en østeuropeer av et eller annet slag.)
Ok, det forklarer mer timeprisen.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor en rørlegger må ha nesten dobbelt så høy timepris som en maler eller en snekker, utover at de tar det fordi de kan. På generelt grunnlag virker det som snekkere og malere ikke helt skjønner logikken i at spesielt rørleggere har så høy timepris (+ ganske saftig avanse på materiell). Timeprisen for en maler har vel stått omtrent stille i årevis grunnet konkurransen fra ymse gjestearbeidere.

Kunder burde imidlertid se mindre på timeprisen. Jeg bruker et lite, norsk malerfirma i Oslo. Tempoet det jobbes i, for ikke å snakke om kvaliteten på arbeidet, produkt- og teknikkunnskapen og hvor greit det er å forholde seg til noen man kan kommunisere feilfritt med kompenserer lett for at timeprisen er rundt 40% høyere enn hva f.eks et typisk østeuropeerfirma tar. Eneste de trenger å vite er hvilke farger vi skal ha hvor, hvordan det skal gjøres og hva som skal bruks osv ordner de.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
300 i timen gir 525000 i året for et normalt arbeidsår. Det skulle vel utløse rundt 75000 i arbeidsgiveravgift. Da er det 450000 igjen. Det er ikke mye lønn igjen ettet å ha dekket bil, verktøy, forsikringer, tid som ikke kan faktureres, småfeil som må rettes opp osv osv. Som sagt skjønner jeg ikke hvordan man kan ha så lav timepris med mindre vedkommende tjener svært godt på materiell han selger til kundene.
Kan se logikken i en timelønn på 300 for en snekker, men forstår fortsatt ikke lønna til rørleggeren som ligger på det dobbelte av det.
Spesielt ikke når han i tillegg har god avanse på utstyret. Vi snakker tross alt om folk med lav utdanning her.
(Han som jobba for 300,- var forøvrig en østeuropeer av et eller annet slag.)
Tross alt lav utdanning du....Det er kanskje derfor det kun er butikkansatte som har lavere lønn enn håndtverkere her i landet. Gjennomsnittet er 36 000,- mnd. i flg. SSB. Har man hus, familie etc. så kan man ikke leve av dette. Gjennomsnittet i Norge er 40 200,-. Jeg synes de tar for lite betalt.

BTW så er jeg ikke håndtverker men det betyr ikke at jeg ikke unner dem god lønn.

Slik jeg ser det så har du 4 valg; akseptere markedsprisene, finne noen som gjør det svart, gjøre deg selv, ikke gjøre det i det hele tatt.
 
N

nb

Gjest
Det tar vel totalt rundt 10-12 år å bli sertifisert elektroinstallatør (typisk er det den som driver/eier firmaet som innehar den sertifiseringen, ikke de som er hjemme hos deg og trekker ledninger og kobler). Mye av dette er selvsagt praksis i form av lønnet arbeide.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Godt vi har billige snekkere fra øst her :) Siste 3-4 åra har jeg ikke gjort annet enn å rette opp feil etter polakker og Litauere, og det til en timepris på 500 + mva.
hadde vært arbeidsledig jeg om de ikke hadde gjort så dårlig arbeide.

Så bare bruk han overprisa østeuroperen din du Sinep.
 
N

nb

Gjest
Godt vi har billige snekkere fra øst her :) Siste 3-4 åra har jeg ikke gjort annet enn å rette opp feil etter polakker og Litauere, og det til en timepris på 500 + mva.
hadde vært arbeidsledig jeg om de ikke hadde gjort så dårlig arbeide.

Så bare bruk han overprisa østeuroperen din du Sinep.
Du er ikke den første som sier det... av samme grunn har jeg konkludert med at det toalt sett er billigere å betale en normal, norsk pris til noen som vet hva de driver med.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Godt vi har billige snekkere fra øst her :) Siste 3-4 åra har jeg ikke gjort annet enn å rette opp feil etter polakker og Litauere, og det til en timepris på 500 + mva.
hadde vært arbeidsledig jeg om de ikke hadde gjort så dårlig arbeide.

Så bare bruk han overprisa østeuroperen din du Sinep.
Jeg synes at det er vanskelig og få tak i en norsk snekker, snakket med Monter i Oslo og fikk 3 tlfnr, den første tok telefonen men hadde jobber for månedsvis fremover, de 2 andre svarte ikke og ringte heller ikke tilbake.

Var jeg bare uheldig eller har de norske snekkerne så mye og gjøre om dagen?

Jeg betaler gladelig 500 + i timen for en snekker, men hvor er de?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.120
Antall liker
9.429
Jeg skal gjøre en liten jobb på badet snart. Da er det veldig kjekt å ha en rørlegger som har diverse deler i bilen. Siden huset er gammelt så er ikke dimensjonene på rørene lik delene som "de billigste" rørleggerene finner på Biltema. (Jada, jeg har sett østeuropeiske "håndtverkere" stå i kø der for å handle rørdeler og annet.)
En seriøs rørlegger har ett nennsomt utvalg av ukurante deler i bilen.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Godt vi har billige snekkere fra øst her :) Siste 3-4 åra har jeg ikke gjort annet enn å rette opp feil etter polakker og Litauere, og det til en timepris på 500 + mva.
hadde vært arbeidsledig jeg om de ikke hadde gjort så dårlig arbeide.

Så bare bruk han overprisa østeuroperen din du Sinep.
Jeg synes at det er vanskelig og få tak i en norsk snekker, snakket med Monter i Oslo og fikk 3 tlfnr, den første tok telefonen men hadde jobber for månedsvis fremover, de 2 andre svarte ikke og ringte heller ikke tilbake.

Var jeg bare uheldig eller har de norske snekkerne så mye og gjøre om dagen?

Jeg betaler gladelig 500 + i timen for en snekker, men hvor er de?
Gode velrenomerte håndtverkere har alltid mye å gjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia
N

nb

Gjest
Gode velrenomerte håndtverkere har alltid mye å gjøre.
... og får dekket mye av oppdragsmengden gjennom jungeltelegrafen.

Jeg har for øvrig god erfaring med å spørre andre fag hvem de samarbeider med, eksempelvis fant jeg snekkerfirmaet jeg bruker gjennom et malerfirma jeg brukte og et annet malerfirma fant jeg gjennom de som tok badet mitt (de var fast leverandør av tak/listemaling på bad). Logikken er såpass enkel som at jeg antar at dyktige folk benytter seg av andre som er dyktige.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Det som er irriterende er når folk ringer og skal ha noe gjort, så skal det helst gjøres i går og koste minst mulig.
Og de værste er gjerne de som tjener mest, papirflyttere som fakturerer tusenvis i timen for egentlig å ikke produsere noe som helst.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Jeg vet da faen jeg......

Satte bort en renovering av kjellerleilighet til ett lokalt firma etter en stormflo høsten 2011

Alt i alt ble vel kostnadene over 500.000,- dekket av forsikringsselskapet.

Ble brukt en snekker med ett mindre firma som hadde blitt brukt før ved vindusbytte.
Var derfor fornøyd med ham fra før.

Denne snekker innhentet igjen tilbud fra maler/gulvbelegger, og elektriker/rør og gav ett anbud.
Denne maler/gulvbelegger hadde tidligere malt huset utvendig sånn noenlunde brukbart for 3 - 4 år siden.

3 mnd etter begynte gulvbelegget å løsne i yttergang og soverom.

Jeg kontaktet forbrukerrådet noen måneder senere, da dette ble bare værre.

Snekkerfirmaet hadde da gått konkurs - var intet å hente der.

Underleverandør maler som hadde gjort jobben var oppført som enkeltmannsforetak og ble satt søkelys på.

Han nektet og nektet..

Hadde takstmann til nær 10.000,- kr som viste til feil bruk av gulvsparkel og ikke ta hensyn til fuktvandring i betonggulv.

Fikk medhold fra Forbrukerrådet i høst - men maler/gulvbelegger nekter fremdeles.

Saken blir nå lagt inn for forliksrådet og er å anse som en dom når beslutning taes.
Kan dog ankes videre til tingretten.

Anbefaler å undersøke økonomien til den som skal utføre arbeide.
Hjelper ikke om han/hun er kjekk og flink, hvis de er på konkursens rand og gjør en blemme i sitt arbeide.

Alle var Norske innfødte - fra kommunen/nabokommunen.

Gulvbelegg må i følge takstmann byttes på alle kjellerrom så nær som bod og bad/toalett - men selv der vil jeg tro det må skiftes etterhvert.
Totalkostnad over 86.000,- kr

Alt må ut, kjøres bort, lagres, settes inn igjen+++++
 
Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
I denne sammenheng kan opplyses at meget høyt kvalifisert arbeidskraft som hjernekirurg på Rikshospitalet som må bruke natta til å operere ut en livstruende hjernesvulst på et barn, får ca. Kr 800 pr time for dette, så 5 timers nattarbeid på helg gir 4000 kr - 50 prosent skatt.Litt etter hvilken arbeidsavtale man har.Noen ganger er slikt bakt inn i grunnavtale og da får man ikke noe ekstra i det hele tatt.Jeg har hørt andre yrkesgrupper si at får slike summer orker jeg ikke ta telefonen engang, ihvertfall ikke på natt og helg.
Men dette betyr ikke at folk som gjør en god jobb i andre fag, skal ha dårlig betaling, og det har de ikke heller.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det man betaler for en håndtverker er ikke timelønna til en håndtverker. Dersom sykehuset skulle sendt faktura så ville ikke timesprisen ut til kunde blitt 800 kroner for kirurgen.
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Det som er irriterende er når folk ringer og skal ha noe gjort, så skal det helst gjøres i går og koste minst mulig.
Og de værste er gjerne de som tjener mest, papirflyttere som fakturerer tusenvis i timen for egentlig å ikke produsere noe som helst.
Enig her!
Jeg er i nesten alle tilfeller glad når potensielle kunder ringer ut av det blå, men noen henvendelser kunne jeg klart meg fint uten...
Virker som enkelte tror jeg bare sitter i ett hjørne og venter på oppdrag fra nettopp dem.

Mange vil ha ting gjort straks og når norske snekkerfirma har litt ventetid så hopper kunden heller rett på en østblokk handyman.

Et godt råd: vær skeptisk til en snekker som kan stille på oppdrag på kort varsel ;)
 
Topp Bunn