Lønnetre

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Jeg tenker å bruke plate i lønn som underlag til platespillern. Jeg har prøvd å skaffe dette via høvleri, byggmakker m.m. men det nærmeste jeg kommer er benkeplate til 3500 kr meteren. Det mest sannsynlige er vel å få skaffet et avkapp fra en instrumentmaker eller møbelsnekker, men jeg har ikke funnet noen i Troms.

Mål skal være 83x5x40cm (sånn cirka).

Er det noen i det langstrakte land som vet hvem som kan ha dette til salgs, og være villig til å sende? Evnt. kan jeg ta med meg fra Oslo-området når jeg tar turen dit i Mai.

Takker for hjelp :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Prøv Oslo Finerfabrikk i Frysjaveien. Har selv kjøpt materialer der til båten min. Bjerk er oxo veldig likt lønn :)

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
8.001
Har aldri vært borti lønnebenkeplater, men en plass du kan sjekke om har noe sånt liggende hos en kjøkkenprodusent eller hos en -montør i nærheten.

Utkappet fra et stort benkebeslag skulle gi deg emnet du trenger.
Tykkelsen er et annet problem - 38 eller 40 millimeter tror jeg er maks du kan regne med å finne. men selv disse tror jeg er kjempevanskelige å finne.

Tror du må alliere deg med noen som har lønnefinér liggende og få de til å laminere det til annet treverk.

Hvor i Troms er du?

Finerfabrikken selger ikke lenger til private og du må kjøpe fullstørrelse.

BB

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Jeg bor i Harstad. Her har vi bjørk, er det det samme som bjerk? :)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Disse her fører lønn: Google

Et godt tips kan være å sjekke bruktbutikker etter møbler i lønn. Jeg har for eksempel et bord på stuen her som er laget i lønn.
Kanskje kan du være heldig å finne et gammelt bord i heltre lønn for en rimelig penge.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Disse her fører lønn: Google

Et godt tips kan være å sjekke bruktbutikker etter møbler i lønn. Jeg har for eksempel et bord på stuen her som er laget i lønn.
Kanskje kan du være heldig å finne et gammelt bord i heltre lønn for en rimelig penge.
Har vært inne på tanken, men er usikker på om jeg klarer å spotte lønn, eller om jeg kjøper katta i sekken ;)

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Bjerk = BJørk
Da er et alternativ å felle en av bjørkene vi har stående på teigen, en av de som vokser mer utover enn opp pga. alder, og har en stamme på godt over 40cm i diameter. Er jo litt kos med selvgjort :)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du hugger selv må du vente i årevis før du får tørr og død ved til å lage møbler av:)

Bruktbutikker og loppemarked kan være en gullgruve for edle materialer.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Lønn skal være den tresorten som de beste egenskapene som underlag for hifikomponenter og i rack, da det er stabilt og solid treverk. Det er også lysere enn lys eik.mvh. Guit

tigpla.jpg

Her en plattform i tigerlønn:)

Sist redigert:

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Takk for all hjelp!

Da blir det en tur på Fretex o.l. :)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Benkeplater i eik og bjørk og div andre treslag får du jo på ikea da....

mvh
Proffen

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Er det av estetiske hensyn at du etterspør lønn?

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Er det av estetiske hensyn at du etterspør lønn?
Nei.Det er fordi lønn skal være det treslaget med jevnest resonans over frekvensområdet. Og fordi det anbefales av produsenten som underlag til min platespiller.

V

vredensgnag

Gjest
Sjekk også møbelforretninger. Ofte har de feilvarer liggende. Fikk en 200x90x8 valnøttplate for 500 kroner på Bohus, fordi det var en liten sprekk i den. Nå er den omgjort til lang kjøkkenbenk og arbeidsbenk, etter at jeg delte den i to der sprekken var.

Tror ikke de skjønte hva de hadde.

Topp Bunn