Lånt på biblioteket

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Jeg ønsker reklamere for Bibliotekets musikkavdeling. Nå kjenner jeg ikke tilbudet i andre byer, men på Hovedbiblioteket i Trondheim er musikkutvalget supert. Per idag har de rundt 15000 titler.

Musikken er plassert i den rekkefølgen de er bestillt, dvs ikke alfabetisk sortert. Dermed kan man komme over uventede artister i letingen gjennom reolene. Jeg har ofte kommet over ting jeg har glemt å sjekke ut. Idag fant jeg disse:

Eels - Electro-Shock Blues

The Libertines - The Libertines

The Libertines - Up the Bracket

Egentlig burde jeg holdt dette for meg selv, slik at interessante titler ikke er utlånt når jeg stikker innom. Nuvel. Hører på Up the Bracket nå. Veldig tøft.

Mvh Ola

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    har en kamerat i Bergen som utelukkende benytter seg av bibloteket for å hente musikk,da han og familien har trang økonomi.bedre å låne enn å stjele egentlig.

mvh. s,

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    room skrev:
    Ripper dere?. for de av dere som driver med det.
    Pøh! Biblioteket er et finfint sted å oppdage ny musikk. Om man velger å kjøpe musikken i etterkant får være et spørsmål mellom den enkelte og hans/hennes gud, og er irrelevant for denne tråden.

Mvh Ola

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Deichmanske i Oslo hadde også masse spennende sist jeg var innom. Men det var noen hysteriske begrensninger på utlån, tror det bare var lov å høre vinyl på stedet.... Det er forresten 'ånkli' lenge siden.

Kanskje jeg skal stikke en tur innom igjen for å sjekke forholdene. Antagelig er vinylen solgt eller arkivert for lenge siden.

Åhh?? CD? Jadda, jeg hører på sånne også.

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    Har brukt biblioteket til og låne musikk før.

Hvordan er reglene om og rippe til eget bruk?
    f.eks. brenne en cd og gi til en venn er det da ingen som har brydd seg om, så det burde da ikke være noe problem? problemet er vell bare når det blir i store kvantiteter (laste ned musikk etc.)

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    room skrev:
    Pøh! Biblioteket er et finfint sted å oppdage ny musikk. Om man velger å kjøpe musikken i etterkant får være et spørsmål mellom den enkelte og hans/hennes gud, og er irrelevant for denne tråden.

Mvh Ola
    Synes overhodet ikke dette er irrelevant for tråden. Men du er jo trådstarter så da er det vel du som er El Heffe!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det blir jo færre og færre folk som har gammeldags CD-spillere lenger, så skal man få hørt på disse CDene er det jo ikke så mange alternativer da. :-\

Send noen penger til Haiti i stedet hvis du har kvaler etter å har hørt på musikk uten å sponse musikkindustrien ytterligere.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har stor glede av musikkavdelingen på biblioteket i Asker. Det er jo ikke verdens største bibliotek, men til tross for det synes jeg utvalget er bra. Å kunne låne operaer på dvd er flott! Jeg har også lyst til trekke fram betjeningens kompetanse og serviceinnstilling, men akkurat dét er jeg sikker på gjelder for svært mange bibliotek i Norge. Bibliotek er i det hele tatt fine greier! :D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg har stor glede av musikkavdelingen på biblioteket i Asker. Det er jo ikke verdens største bibliotek, men til tross for det synes jeg utvalget er bra. Å kunne låne operaer på dvd er flott! Jeg har også lyst til trekke fram betjeningens kompetanse og serviceinnstilling, men akkurat dét er jeg sikker på gjelder for svært mange bibliotek i Norge. Bibliotek er i det hele tatt fine greier! :D
    Bibloteker er fine greier!

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Denne tråden fikk meg til å tenke på at biblioteker faktisk er noe unge idag sjelden har et forhold til:

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Denne tråden fikk meg til å tenke på at biblioteker faktisk er noe unge idag sjelden har et forhold til:
    Uff... det nærmeste denne personen kom et bibliotek var "a video rental store but for books"?! Jaja; jeg er i alle fall glad for at det er mye ungdom å se på "mitt" bibliotek i Asker.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    room skrev:
    OAlex skrev:
    room skrev:

Mvh Ola
    Synes overhodet ikke dette er irrelevant for tråden. Men du er jo trådstarter så da er det vel du som er El Heffe!
    Det stemmer 8)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Siden mitt bibliotek i Asker allerede er nevnt, skader det vel ikke å gjenta det: flott bibilotek!

Dessverre har mange av de CDene jeg har lånt, vært preget av uforsiktig bruk. Mye skurring som har ødelagt musikkgleden. Men naturligvis en hel del som har spilt helt utmerket også. Det er synd at man aldri kan vite helt sikkert - før etterpå.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Jeg kommer på kun to tilfeller med slitte CD-er fra biblioteket. Da har jeg gitt beskjed ved tilbakelevering, og jeg tror faktisk de har bestillt nye eksemplar.

turdalen

Medlem
    Ble medlem
    19.04.2009
    Antall liker
    0
    Yepp, biblioteket kan anbefales for å sjekke ut både ny, gammel og "glemt" musikk. Trondheim Bibliotek med sitt utvalg og service kan absolutt anbefales! Sitter akkurat nå med en "liten bunke" lånte jazzplater jeg nok ikke hadde kommet over andre veier :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    :eek:

Etter å ha vært aktiv på HFS lar jeg meg nesten aldri sjokkere lenger. Men aldri si aldri, for dette overgår selv min villeste fantasi om uvitenhet. Den personen må være utrolig talentfull som klarer å skrive som en voksen på tross av at han ikke er begynt på skolen enda. Ser ingen annen forklaring, for jeg har aldri møtt noen som ikke vet hva et bibliotek er og som har begynt på skolen. Og vi som klager på kvaliteten på norske skoler. Jeg bruker til og med en god del penger på privatskole til min guttunge.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.765
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Det stemmer heldigvis ikke for de unge jeg kjenner, de er ivirge brukere, spesielt på musikk og film.
    Men klippet du viser tyder vel på at det er ikke alle samfunn som har et godt bibliotektilbud tilgjengelig, og at vi ikke skal ta det for gitt at det alltid vil være der. Jeg kjenner folk som kunne tenke seg å avvikle hele ordningen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg ville avviklet det meste i dette samfunnet før biblotekene, om det var så at noe måtte avvikles selvsagt

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Siden mitt bibliotek i Asker allerede er nevnt, skader det vel ikke å gjenta det: flott bibilotek!
    Siden jeg aldri har vært der. Regner med at det også er mye godrock, siden en kompis med rimelig grei oversikt jobber på avdelinga. :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ulf-B skrev:

Dessverre har mange av de CDene jeg har lånt, vært preget av uforsiktig bruk. Mye skurring som har ødelagt musikkgleden. Men naturligvis en hel del som har spilt helt utmerket også. Det er synd at man aldri kan vite helt sikkert - før etterpå.
    Dette er et stort problem. Plastdisker er et uegnet format til musikk slik sett. Når man ripper plater fra biblioteket og det sjekkes mot accuraterip så er det stor sannsynlighet for at det er feil på flere spor. Herping og uvettig håndtering gjør at de mest populære CDene blir fort ødelagt. Nå kan man for så vidt si det samme om bøker, men det er jo ikke noe stort problem å lese en slitt bok, men en slitt CD er det ikke mye stas med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jøgga skrev:
    Det stemmer heldigvis ikke for de unge jeg kjenner, de er ivirge brukere, spesielt på musikk og film.
    Men klippet du viser tyder vel på at det er ikke alle samfunn som har et godt bibliotektilbud tilgjengelig, og at vi ikke skal ta det for gitt at det alltid vil være der. Jeg kjenner folk som kunne tenke seg å avvikle hele ordningen.
    Det finnes jo politiske krefter som helst så hele biblioteket nedlagt, eller i det minste at de skulle gjøres om til privatdrevet bokutleie. Partier hvor det å lese bøker er ansett som noe åndssnobberi som den kulturelle elite driver med, og ikke noe for folk flest.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.034
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    Ulf-B skrev:

Dette er et stort problem. Plastdisker er et uegnet format til musikk slik sett. Når man ripper plater fra biblioteket og det sjekkes mot accuraterip så er det stor sannsynlighet for at det er feil på flere spor. Herping og uvettig håndtering gjør at de mest populære CDene blir fort ødelagt. Nå kan man for så vidt si det samme om bøker, men det er jo ikke noe stort problem å lese en slitt bok, men en slitt CD er det ikke mye stas med.
    jeg er en ivrig bruker av biblioteket i Trondheim, det irriterer meg grenseløst at så mye av det de har er dårlig behandlet, cd, dvd, og bøker, kan ikke folk være littegranne takknemlige for at slikt er tilgjengelig for de, samt sørge for at det er tilgjengelig for nestemann også? Tølpere!!!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Burnt_Island skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ulf-B skrev:

jeg er en ivrig bruker av biblioteket i Trondheim, det irriterer meg grenseløst at så mye av det de har er dårlig behandlet, cd, dvd, og bøker, kan ikke folk være littegranne takknemlige for at slikt er tilgjengelig for de, samt sørge for at det er tilgjengelig for nestemann også? Tølpere!!!
    Kanskje du har innrettet din smak for kommersiellt?
    :D

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.034
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    musikklåninga mi er 70% jazz, 20% klassisk og 10% "populærmusikk". Trondheim folkebibliotek har et godt utvalg som stadig blir bedre, og de fleste cdene er kjøpt inn etter 2005. Det er mao jazz-tølperne som er de mest respektløse lånerne.

edit: skriveleif

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    Det er mao jazz-tølperne som er de mest respektløse lånerne.
    Skal ta meg en runde på Jazzlinja på NTNU ila. uka.... ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Her følger en liten notis på mine seneste lån.

For en tid tilbake lånte jeg disse: Tommy Tokyo og The School (mener å huske at coveret til School-plata så annerledes ut, dog..).

Jeg husker vagt å ha lest positiv omtale av disse banda. Et album med Finn Graff tegning på coveret kan vel ikke være dårlig? Dessverre falt ingen av disse i smak. Vokalisten i Tommy Tokyo synger veldig likt han i Arcade Fire. -Veldig irriterende. The School har jeg liksom hørt før. Jeg burde kanskje gitt de mer lyttetid før dommen, men det er så mye annet å høre på..

Idag lånte jeg disse Steely Dan - Aja, og et dobbeltalbum med Billy Childish.

En kollega anbefalte meg å kjøpe Gaucho for noen år siden. Førsteinntrykket av Aja er mye bedre. Billy Childish har blitt anbefalt av enkelte på sentralen. Må høre hva dette er for noe :)

Mvh Ola

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Plukka med en neve cd fra biblioteket.
    • Nirvana, Unplugged in New York