Kvinnen skal visstnok tie enda....

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hvorfor er bakstreveren Paulus viktigere enn Jesus i kristendommen?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jesus er bare maskotten og har ikke egentlig så mye han skulle sagt.

Han har dessuten aldri sagt at kvinner får lov å snakke i forsamlinger heller!

Hvis det står i Bibelen er det jo Guds ord, og det kan man vel ikke sette seg over?

Hvis det ikke er Guds ord har Bibelen jo heller ingen verdi utover å være noen søte anekdoter.

Og setter man seg over Guds ord er det jo rett i trekkspillklubben!

Hvis Jesus hadde ment at kvinner skulle være mer enn mødre, prostituerte eller vaskekoner, hvorfor var ingen av disiplene kvinner da?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Gjestemedlem skrev:
Jesus er bare maskotten og har ikke egentlig så mye han skulle sagt.

Han har dessuten aldri sagt at kvinner får lov å snakke i forsamlinger heller!

Hvis det står i Bibelen er det jo Guds ord, og det kan man vel ikke sette seg over?

Hvis det ikke er Guds ord har Bibelen jo heller ingen verdi utover å være noen søte anekdoter.

Og setter man seg over Guds ord er det jo rett i trekkspillklubben!

Hvis Jesus hadde ment at kvinner skulle være mer enn mødre, prostituerte eller vaskekoner, hvorfor var ingen av disiplene kvinner da?
Maria var jo en viktig person i evangeliene. Om hun ikke regnes blant de tolv(som jo da ville blitt tretten), så var hun jo blant annet den Jesus viste seg for etter oppstandelsen.
Hvis du leser i apostlenes gjerninger var det mange kvinner blant de første kristne.
Utgangspunktet for et slikt syn som det linkes til av trådstarter, er at man tror at kvinne og mann er skapt med forskjellige egenskaper. Disse utfyller hverandre hos de to kjønnene.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Geir_Bjerkaas skrev:
Utgangspunktet for et slikt syn som det linkes til av trådstarter, er at man tror at kvinne og mann er skapt med forskjellige egenskaper.
Ja. og da burde jo Misjonssambandets styre bestå utelukkende av kvinner itillegg til at alle prester skulle ha vært kvinner, for er det en egenskap menn ikke kommer i nærheten av kvinner å inneha så er det jo å føre ordet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Maria var jo en viktig person i evangeliene. Om hun ikke regnes blant de tolv(som jo da ville blitt tretten), så var hun jo blant annet den Jesus viste seg for etter oppstandelsen.
Hvis du leser i apostlenes gjerninger var det mange kvinner blant de første kristne.
Utgangspunktet for et slikt syn som det linkes til av trådstarter, er at man tror at kvinne og mann er skapt med forskjellige egenskaper. Disse utfyller hverandre hos de to kjønnene.
Maria Magdalena var jo en prostituert og 'venninne' med Jesus. Den andre Maria var jo moren. De har alle sine passende roller.

Man kan jo være kristen selv om man tier i forsamlinger og overlater ordet til lærde menn.

Sannsynligvis en bedre en også. Ydmykhet er jo en av gullfiskkvalitetene innen trosretningen.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Maria Magdalena var vel den aller første som Jesus ga rollen som misjonær.

G

Gjestemedlem

Gjest
limvingen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Maria Magdalena var vel den aller første som Jesus ga rollen som misjonær.
Gjør det Jesus til en hallik?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.530
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er vel også sterk tvil om Maria Magdalena var prostituert. Kirken har flere ganger skiftet mening om dette, og i bibelen står det ingenting om det.

mvh tkr (som for anledningen har tatt av seg moderatorhatten)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er kvinnenes fortjeneste at misjonsforeningene i det hele tatt fungerer. Hadde det ikke vært for deres innsats når det kommer til baking, strikking, hekling og annet håndarbeid som loddes ut på basarer, så kunne de nok lagt ned virksomheten. Takken er at de ikke har noe de skal ha sagt. Dette er ingenting annet enn å tviholde på makten, med dårlige argumenter, og det er nok også ødeleggende for rekrutteringen, om man ikke er en maktsyk mann da…

På den annen side, kvinnene får i alle fall være med her, det er mer enn de får i denne foreningen.

http://www.frimurer.no/

Man kan vel si at de kristne har sitt ”alibi” i noen løsrevne bibelsitater, men hva er frimurernes argumentasjon for total utestengelse av kvinner? Greit nok at de kamuflerer seg under ”kristent grunnlag” men dette er nok i beste fall et skalkeskjul, de er neppe særlig kristne de som er med i denne gjengen, i alle fall ikke de jeg kjenner til, tvert imot, kjenner kristne som ikke vil være med på dette.
Greit nok om det bare var en gutteklubb hvor man driver med likkister og kapper og sære ritualer, men det er mer enn det. Dette er en forening som har innflytelse og makt, om ikke så veldig åpenlyst, så igjennom at deres medlemmer er til dels mektige og gjennom denne foreningen knytter kontakter til andre med innflytelse i samfunnet.
I 2007 må man virkelig kunne spørre seg hva som kan være deres motiv for å stenge ute halve landets befolkning kun på grunn av kjønn, for de som er med her og bestemmer at dette skal fortsette, er menn med makt og innflytelse også på andre områder, mye mer enn det noen misjonsmenn kan sies å ha.
Så mangel på vilje til likestilling og inkludering finner man ikke bare innen fundamentalistiske religiøse miljøer, menn har alltid hatt mest makt, og de gir den ikke så lett fra seg…

K

kbwh

Gjest
Fy Kompo! Mozart var frimurer!

Det er vel like sannsynlig at Maria M var prostituert som at hun og Jesus var et par.

P

Parelius

Gjest
Hvorfor ta sorgene på forskudd? Det vil ta lang tid ennå før kvinnen har erhvervet fornuftig tale. Frem til da er dette en sak for støykontrollen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Fy Kompo! Mozart var frimurer!

Det er vel like sannsynlig at Maria M var prostituert som at hun og Jesus var et par.

Er han helten din eller noe sånt siden du ikke kan godta at han hadde noen feil...? ;)

Om du er en gud og skaper to varianter av mennesker med samme egenskaper og evner , hvor logisk er det at du da utpeker den ene varianten til å skulle styre og bestemme over den andre?? Klarer man å skape noe så avansert som universet er man bare ikke så dum at man gjør slikt.

O

omholt

Gjest
Dette skriftstedet om at kvinner skal tie i forsamlingen har ingen ting med undervisning å gjøre. Hvordan kunne da Paulus samtidig skrive om kvinnelige apostler? Skriftsteder er sterkt misforstått. Det handler om at kvinner ikke skal sitte og skravle under gudstjenesten, noe som ikke var uvanlig og som var forstyrrende på møtet. Det er bred enighet innenfor kristendommen at kvinner kan utifra skriften både forkynne og undervise. Desverre henger noen etter.

K

kbwh

Gjest
Klart, Mozart var fullstendig feilfri. Les litt, Kompo.

Savner Affa i denne tråden (også).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjære Valentino. At Mozart var et musikalsk geni og vidunderbarn er nå en ting, men det trenger ikke å bety at han har rett i alt han drev med ellers. Det er hardt å innse men sånn der det. Da jeg var i 14-års alderen hadde jeg det sånn med David Bowie, han var min store helt , helt perfekt selvsagt, men sånn i ettertid kan jeg vel se at ikke engang han var helt fri for feil…

Hadde vært kjekt med litt Affa ja, det blir en smule tamt her uten… Tror han er i Spania for tiden…:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/05/502675.html

K

kbwh

Gjest
Jeg har lest litt om han der, og det fikk meg til å tenke på vår alles, ja.

Det var en smule ironi over min korte Mozartsetning i mitt forrige innlegg.

Til debatten: Burde menn være jordmødre?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jeg har lest litt om han der, og det fikk meg til å tenke på vår alles, ja.

Det var en smule ironi over min korte Mozartsetning i mitt forrige innlegg.

Til debatten: Burde menn være jordmødre?
Åh.. du driver litt med ironi på si...det må jeg prøve en gang... ;)

Klart menn kan være jordmødre, hvorfor ikke, det er jo mange mannlige gynekologer, jordmødre er vel bare en slags light-variant..
Eller er det ordet du tenker på? Kvinner kan jo være formenn, rådmenn osv.

K

kbwh

Gjest
Jeg tenker på at det må være særdeles vanskelig å veilede i en øvelse man ikke under noen omstendighet ville være i stand til å utføre selv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Jeg tenker på at det må være særdeles vanskelig å veilede i en øvelse man ikke under noen omstendighet ville være i stand til å utføre selv.
Det er da mange jordmødre som ikke har født selv. Noe må man da lære i undervisningen og, og om man har født selv så er jo ikke nødvendigvis din opplevelse av det lik andre sin, det er så mye som kan variere at det er nok vanskelig å råde andre kun basert på egne erfaringer uansett.

K

kbwh

Gjest
Misforstå meg rett, menn må gjerne være jormødre så mye de vil. Jeg skjønner ikke hvorfor de vil, og var det jeg som skulle føde ville jeg nok synes det var nok med én mann tilstede under hele seansen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Misforstå meg rett, menn må gjerne være jormødre så mye de vil. Jeg skjønner ikke hvorfor de vil, og var det jeg som skulle føde ville jeg nok synes det var nok med én mann tilstede under hele seansen.
Tror jeg hadde syntes det hadde vært helt greit med en mann som jordmor jeg, så lenge de ikke hadde begynt å diskutere hi-fi eller biler eller båter eller noe og helt glemt ut meg.. ;D

Tok ambulanse alene med to menn en gang jeg skulle føde, han som satt med meg så veldig nervøs ut, tror ikke han hadde mye lyst å være jordmor nei, og flaks for han så fikk de meg akkuart fram i tide... Flaks for meg og sikkert... ;)

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Hva er problemet? En frimurer har sin kvinne i Maria-losjen. Min kjære kler heller ikke en ring med dødninghode.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
TOHA skrev:
Hva er problemet? En frimurer har sin kvinne i Maria-losjen. Min kjære kler heller ikke en ring med dødninghode.
Wow. Ring med dødninghode. Fantomets onde merke. Nytt for meg at Frimurerlosjen ble stiftet av selveste "Ånden som går" ;)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
TOHA skrev:
Problemet er at de har stor makt, i motsetning til kvinnelosjer. Hva er grunnen til å nekte kvinner adgang?
Om din kjære kler ring med dødningehode vet du vel ikke før du har sett henne med en...

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
TOHA skrev:
Problemet er at de har stor makt, i motsetning til kvinnelosjer. Hva er grunnen til å nekte kvinner adgang?
Om din kjære kler ring med dødningehode vet du vel ikke før du har sett henne med en...
Man finner vel neppe så mange menn i indermisjonens hekleforening heller uten at det skal tale mot dem av denn grunn. Alle har sin plass.

At samfunnets øvre skikt har sosial omgang i foreninger er vel ikke noe å miste nattesøvnen av. Det kreves god vandel og oppførsel får å bli akseptert som frimurer så dette bør da helles ses på som en hedersbetegnelse enn noe skummelt.

Hvis man vil lage sine alternative foreninger med plass til alle er det fritt frem.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
TOHA skrev:
Man finner vel neppe så mange menn i indermisjonens hekleforening heller uten at det skal tale mot dem av denn grunn. Alle har sin plass.

At samfunnets øvre skikt har sosial omgang i foreninger er vel ikke noe å miste nattesøvnen av. Det kreves god vandel og oppførsel får å bli akseptert som frimurer så dette bør da helles ses på som en hedersbetegnelse enn noe skummelt.

Hvis man vil lage sine alternative foreninger med plass til alle er det fritt frem.
Jeg mister ikke nattesøvnen, men kan ikke se noen grunn til dette kjønnsskillet. God vandel er en ting, men det finnes da en oppgående kvinne og to med god vandel og..
Latterlig er vel mer ordet enn skummelt.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Komponenten skrev:
TOHA skrev:
Kvinner kan forstyrre den åndelige og intellektuelle utvikling hos en frimurer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
TOHA skrev:
Komponenten skrev:
TOHA skrev:
Kvinner kan forstyrre den åndelige og intellektuelle utvikling hos en frimurer.
;D ;D ;D

Om hun har på seg burka da....? ? ? ;D

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Problemet er at de [Frimurerlosjen] har stor makt, i motsetning til kvinnelosjer. Hva er grunnen til å nekte kvinner adgang?
Hvis du har fryktelig lyst til å bli med i Frimurerlosjen kan jeg forstå din frustrasjon, hvis ikke kan jeg ikke se hvordan deres medlemskapspolicy påvirker deg.

Stor makt? Ingenting mot AP-kvinnene. Faktum er at maskuline verdier er i ferd med å bli fullstendig tilsidesatt i den moderne samfunnsutviklingen (gutter tapere i skolen, mindre maskuline menn, det androgyne ideal), fordi kvinner har mer eller mindre total makt i den perioden hvor sinnet formes mest;- oppveksten.

Så slapp helt av; dere er den nye overklassen, den tradisjonelle mannen er i ferd med å gå ut på dato. "Gutta" er samfunnets nye tapere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:
Jeg mister ikke nattesøvnen, men kan ikke se noen grunn til dette kjønnsskillet. God vandel er en ting, men det finnes da en oppgående kvinne og to med god vandel og..
Latterlig er vel mer ordet enn skummelt.
Hvis du har fryktelig lyst til å bli med i Frimurerlosjen kan jeg forstå din frustrasjon, hvis ikke kan jeg ikke se hvordan deres medlemskapspolicy påvirker deg.

Stor makt? Ingenting mot AP-kvinnene. Faktum er at maskuline verdier er i ferd med å bli fullstendig tilsidesatt i den moderne samfunnsutviklingen (gutter tapere i skolen, mindre maskuline menn, det androgyne ideal), fordi kvinner har mer eller mindre total makt i den perioden hvor sinnet formes mest;- oppveksten.

Så slapp helt av; dere er den nye overklassen, den tradisjonelle mannen er i ferd med å gå ut på dato. "Gutta" er samfunnets nye tapere.
Jeg har overhodet ikke lyst, men har bare forakt overfor de som stenger andre ute på bakgrunn av farge, kjønn og annet de ikke kan hjelpe for...

At gutter er tapere er neppe kvinnenes skyld. Om kvinner har total makt så er det vel menn som svikter i denne perioden da, de kan jo ta mer ansvar for sine sønner om de trenger det.

Det jeg ser i skolen er at jenter ofte har mye mer ansvarsfølelse, mens mange gutter bråker og forstyrrer for å tiltrekke seg oppmersomheten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har du forakt ovenfor Brann også? Ikke mange kvinner i førsteelveren der..

Kanskje 40% minimums kvinneandel ville vært flott?

Lager man en privat forening kan man være så diskriminerende man bare vil. Du kan lage din egen klubb der kun Komponenten og evt. kloner derav får tilgang og ingan kan saksøke deg av denn grunn.

Finn frem spøtet kåne og ikke bekymre deg for slikt.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:
Problemet er at de [Frimurerlosjen] har stor makt, i motsetning til kvinnelosjer. Hva er grunnen til å nekte kvinner adgang?

La dem tro det. Sosialdemokratiet kan heldigvis ikke lovregulere nettverksbygging.

G

Gjestemedlem

Gjest
Norge er ferd med å bli et land kun for kvinner og barn.

Årsaken ligger i drikkevannet.

Dette er et komplott fra SU og Ottar der de har handlet store mengder kvinnelig kjønshormoner fra sine kontakter i de russiske mafiaen.

Nyere vannprøver beviser mistankene.

Det er ytterst viktig at vi griper inn tidsnok før skadene er uopprettelige.

Nå må politikerene gripe inn og straffe de ansvarlige.

Slik at den naturlige samfunnsorden kan gjennopprettes.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
TOHA skrev:
Dette minner meg sterkt på en bok av Knut Nærum:

http://no.wikipedia.org/wiki/Madonna-gåten

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Har du forakt ovenfor Brann også? Ikke mange kvinner i førsteelveren der..

Kanskje 40% minimums kvinneandel ville vært flott?

Lager man en privat forening kan man være så diskriminerende man bare vil. Du kan lage din egen klubb der kun Komponenten og evt. kloner derav får tilgang og ingan kan saksøke deg av denn grunn.

Finn frem spøtet kåne og ikke bekymre deg for slikt.
Greit nok om du mener det, men da er det jo på samme måte innen religiøse foreninger og, det er frivillig å være med. Det sier bare noe om tankegangen til de som står bak slikt.
Tror nok at en kvinne hadde fått spille på brann om hun var dyktig nok.
Har forøvrig generell forakt overfor all fotball. Og jeg strikker ikke.

Topp Bunn