Kvalitets stativhøyttaler?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Hei

Jeg bruker i dag et par Tannoy Autograph mini som jeg i utgangspunktet er særdeles godt fornøyd med. Det eneste jeg savner i disse eminente høyttalerne er en noe mer dynamisk mellombass. Høyttalerne er jo små, så noen begrensninger finnes jo. Jeg bruker dem sammen med en Audio pro Mondial sub. Elektronikken min er beskrevet i signaturen under.

Er det noen som har testet noen gode stativhøyttalere i det siste? Tenkte jeg skulle stikke ned på Soundgarden og høre på den nye Dynaudio Exite 16. Ellers så ser jeg at ATC 11 får fenomenale kritikker i siste What hifi. Tannoy kommer også med en stor stativhøyttaler snart, åttetommer dual concentric og greier. Sistnevnte kommer til å ligge rundt 20 lapper, men jeg ser i utgangspunktet etter ting under 15000,- og helst nærmere 10.000,- Hva med Tannoy Revolution Signature DC6 til 11.000,-

Jeg har ikke bestemt meg for å bytte Tannoyene, men vil sondere terrenget litt i tilfelle det finnes noe som kan gi meg i pose og sekk. Finnes det noe som kan matche Autograph mini og i tillegg gi noe mer trykk i de nedre regionene?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9

Jeg ville vurdert modellene Dulcet og evt. MM De Capo-i fra Reference 3A hvis du finner en brukt... Dette er meget gode høyttalere, hørte de nylig når jeg kikket på storebror. Fantastisk musikalske, dynamiske og deilige, samt at de ikke trenger et kraftverk for å synge. Dette er høyttalere med en "fulltone" uten noe delefilter, supplert med en diskant (kun EN kondensator i delefilteret til denne), dette høres.

Dulcet er testet i Fidelity 30: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/30.pdf ellers masser av gode tester på nettet!

I

ijustpop

Gjest
SOEDAL skrev:
Hva med Tannoy Revolution Signature DC6 til 11.000,-

Jeg har ikke bestemt meg for å bytte Tannoyene, men vil sondere terrenget litt i tilfelle det finnes noe som kan gi meg i pose og sekk. Finnes det noe som kan matche Autograph mini og i tillegg gi noe mer trykk i de nedre regionene?
Hvis du er fornøyd med Autograph mini bortsett fra litt mer trøkk i bunn - så tror jeg Revolution Signature DC6 kan være et alternativ. En kamerat har DC6T - den gulvstående utgaven, og denne spiller flott. Veldig åpen, samtidig som den har bassfundament et i orden. Har ikke hørt DC6, men om du liker Autograph lyden så ville jeg ikke kjøpt uten å høre DC6 først.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det høres fornuftig ut dette Wergeland! Skal ikke si noe annet! Kan man høre, må man gjøre..det!
Her er en test på den høyttaleren: Revolution Signature DC6

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Takker for svar så langt. Skal se om jeg kan få hørt på Signature DC6 neste gang jeg er i Oslo. 3A virker også meget spennende, men har kanskje ikke så mye mer trøkk enn Autograph? Omtrent samme størrelse på membranen.

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
8

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
De er vel ikke små... som de Lenehan ML1 jeg ymter til i post lenger opp, men de er sikkert
en smule mer dynamiske i midbassen og lenger ned for den saks skyld.
De har SEAS excel W18 bass og Hiquphon OWI diskant og kalles Ellis 1801.
De har en meget stor tilhengerskare så jeg tipper de holde bra kvalitet.
Bilde. De lages av Salk Sound eller av David Ellis, og er ett ko-design mellom to "guruer" over there..

Ettersigende låter de som om de ikke har delefilter i det hele tatt.
De koster en 15 - 18 lapper paret, avhengig av kurs og slik (Ferdig bygd). (USD vøtt)
Man kan bygge de selv og for den saks skyld, ett kit koster mindre selvsagt.
Masser av options finnes.
Dette synes jeg er ett utrolig spennende konsept når det gjelder da kvalitets stativhøyttalere innenfor Soedals nevnte
prisramme.

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.754
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe.
Jeg kom bare på at om en Excel 6.5" låter som den ikke har delefilter låter den ikke noe særlig bra. Men det er nok både seriespole og sugekrets inni der.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Filteret er laget av Dennis Murphy. Vi kan sammenlikne han med vår egen Frode Steen. Dyktig kar altså.

Her er ett eksempel av de med solid Valnøtt baffel, på en custom stand. Disse var laget av David Ellis selv.

mvh

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
dynaudio måler godt som vanlig ser jeg.
skulle ikke være et problem å få en 10tommer til å spille god mellomtone heller, selv 15" kan gå greit om membranet er riktig.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Takker for flere tips.

Imperial, de høyttalerne du linker til er veldig spennende, men jeg er skeptisk til å kjøpe såpass ukjente saker uhørt. Sikkert bra saker dog.

Jeg ser for meg at det er lite vits i å bytte ut Tannoyene med noe på samme størrelse. Vil tro at om jeg bytter så blir 6.5" bass et minimum. Jeg er faktisk meget interessert i å få testet ut de overnevnte Dynaudioene med 10" bass/mellomtone. Ser for meg at de kan spille fint og dynamisk i store deler av frekvensområdet, men er de kjappe nok i mellomtonen? Jeg må ha noe som spiller på lag med Naim. En klar mellomtone, bra rytmikk og dynamikk er viktige egenskaper om Tannoyene skal vike.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
jaerbo skrev:
Hei.

Jeg har samme høytaler som deg - spiller på Accuphase E550. Opplever en utrolig god mellomtone/diskant, men det mangler nok litt i fundamentet ;) Jeg har kjøpt harbeth HL-P3ES-2

http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=hlp3es2&model=HL-P3ES-2

En fantastisk høytaler etter mitt syn - og kanskje noe av det beste du kan kjøpe hvis du må leve med slike små monitorer.

JE
Så du bruker Autograph mini du også ja? De lyder helt fabelaktig på de fleste områder, og det er også noe av problemet her. Man blir ganske godt vant, så spørsmålet er jo om man kan orke å miste noen av disse kvalitetene i bytte mot noe dypere bass og høyere oppnåelig lydtrykk? Hvordan spiller Harbethene i forhold?

R

Rojoh

Gjest
Jeg fikk fort sansen for Harbethene jeg hørte hos Maxwell (på Sugden-elektronikk), men de er jo relativt dyre de også. Omtrent på nivå med de 8"DC-stativerne du nevner, vil jeg tro. Uansett syntes jeg Harbeth virket å ha en fin mix av sammenheng, renhet og hurtighet uten at det gikk på bekostning av allroundegenskapene.

Mvh. Johan

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
SOEDAL skrev:
Hei

Jeg bruker i dag et par Tannoy Autograph mini som jeg i utgangspunktet er særdeles godt fornøyd med. Det eneste jeg savner i disse eminente høyttalerne er en noe mer dynamisk mellombass. Høyttalerne er jo små, så noen begrensninger finnes jo. Jeg bruker dem sammen med en Audio pro Mondial sub. Elektronikken min er beskrevet i signaturen under.

Er det noen som har testet noen gode stativhøyttalere i det siste? Tenkte jeg skulle stikke ned på Soundgarden og høre på den nye Dynaudio Exite 16. Ellers så ser jeg at ATC 11 får fenomenale kritikker i siste What hifi. Tannoy kommer også med en stor stativhøyttaler snart, åttetommer dual concentric og greier. Sistnevnte kommer til å ligge rundt 20 lapper, men jeg ser i utgangspunktet etter ting under 15000,- og helst nærmere 10.000,- Hva med Tannoy Revolution Signature DC6 til 11.000,-

Jeg har samme forsterker-sett som deg, og føler meg reint forplikta til å anbefale svenske Guru QM10, som jeg selv bruker. Se http://www.tomtomaudio.co.uk/Guru/qm10.html og http://guruproaudio.com/ og http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/8142920617

Disse utgjør en veldig god match med Naim, og har en utrolig direkte, hurtig, fokusert, mektig, enhetlig presentasjon, med skala og bass av en annen verden enn noen annen stativhøyttaler jeg har hørt. Ingen sub påkrevd i normale rom, så lenge man følger instruksjonene ift plassering (http://www.tomtomaudio.co.uk/Guru/installation.html). Bass under 30 hz in room. I UK er ca 30% av Gurus kunder Naim-brukere (TomTom/Sound Practice er distributører), og iflg Guru-sjef Erik Ring har flere Naim-ansatte kjøpt QM10 til privat bruk.

Tror ikke Guru har etablert distr. i Norge enda, men med dagens gunstige kronekurs kan du ev. ta deg en tur til Stockholm og kjøpe rett av dem, om du har mulighet. Da trenger det ikke bli så dyrt ift budsjettet ditt, og du kan jo kanskje selge sub'en:) Du må dog passe på at de har finishen du vil ha på kontoret på forhånd, da lageret er i Dalarna. Brant meg på det selv...

Men dette er jo ikke høyttalere for alle (hva er vel det), så en hjemme-demo hadde som alltid vært å foretrekke. Sist jeg hørte, hadde Neby et par på lån hos seg, men det er måned siden.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Skulle vel nevnt at jeg foretrekker en fri plassering av høyttalerne og en plassering av lytter ganske nær bakvegg. Høyttalerne står i dag ca 70cm fra sidevegg og 2 meter fra bakvegg. Guru qm10 er laget for plassering tett mot bakvegg så denne vil neppe funke særlig godt for meg.

Var nede på den lokale soundgarden i dag. Hadde med medbragt musikk og fikk hørt på Dynaudio fokus 140 og JBL LS40. En Primare DVDI10 var signalkilde og forsterker.

Dynaudioene låt pent og pyntelig. Grei lyd på Brothers in arms. Behagelig og fyldig klang. På Jack Johnson og Dream Theater lød det lite dynamisk frigjort. Pent men litt kjedelig. Jeg kunne hatt disse i stua til bakgrunnsmusikk, men ikke som lydgjengivere i musikkrommet. Der skal det være mer liv og energisk gjengivelse.

JBL LS40 var mere i min gate. Betraktelig klarere og mer dynamisk i lyden. Slagstøy og smådynamikk kom mye bedre fram. Ganske fin sammenheng mellom elementene, om enn ikke i samme klasse som Dynaudio. Alt i alt synes jeg lyden fra JBL var mer ekte og naturlig enn Dynaudio.

Disse inntrykkene baserer seg kun på demoen i et litt problematisk demorom. Bassen fra begge høyttalerne led under dette. JBL matchet nok rommet best i bassen.

Om noen av disse kan erstatte Autograph mini? JBL er nok en kandidat, men den ligger etter i mellomtone og diskant i forhold til Tannoy. Bassen har det trykket og ekstra oppnåelige lydnivået jeg savner. Den er også betydelig mer lettdrevet. Dette er en høyttaler jeg kan tenke meg å prøve å få til et hjemlån på etterhvert. Får se.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
2 meter fra bakvegg, og du synes at Tannoy godsakene er litt "tynne i midbassen..."
Ai ai ai!!!
Det meste man kan trekke Tannoy's ifra veggen er 1 meter og 50cm, som regel...
Altså.... Tannoy har som regel konstruert inn en 120 - 250hz "depression" slik at de kan stå inntil bakveggen mer lett enn mange andre merker.
Det var bra du sa dette!!!
Re-Post dette her i akkustikkforumet så kan man sikkert trylle litt for deg ville jeg tro!!!
For med 2 meter til bakvegg må det mer til enn bare andre bokyllegodsaker... ;)
Jeg tenker på f.eks Epos M22i (som har en mellomtone enhet som dekker fra 80hz til 5000hz!!! )

mvh

C

Cyber

Gjest
OT: Litt artig å lese Soedal, jeg satt i samme stol foran 140 for 2 dager siden. Jeg synes det låt bra, mtp elektronikken meget godt, men kunne nok vært litt mer frempå for min del, men mtp plassering var det nokså overbevisende.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Imperial skrev:
2 meter fra bakvegg, og du synes at Tannoy godsakene er litt "tynne i midbassen..."
Ai ai ai!!!
Det meste man kan trekke Tannoy's ifra veggen er 1 meter og 50cm, som regel...
Altså.... Tannoy har som regel konstruert inn en 120 - 250hz "depression" slik at de kan stå inntil bakveggen mer lett enn mange andre merker.
Det var bra du sa dette!!!
Re-Post dette her i akkustikkforumet så kan man sikkert trylle litt for deg ville jeg tro!!!
For med 2 meter til bakvegg må det mer til enn bare andre bokyllegodsaker... ;)

mvh
Ja, som Cybervision sa, dette er en variant over Audio Physics(AP) anbefalte oppstilling. Jeg har prøvd et utall forskjellige plasseringer på et utall høyttalere gjennom årene, og jeg synes svært mange høyttalere yter sitt optimale i en slik plassering. Legg merke til at jeg som lytter sitter tett på bakvegg og at jeg dermed får en forsterkning av de lave frekvensene i lytteposisjon. Det høres kanskje rart ut for deg, men dette er faktisk en god plassering av Autograph mini. Jeg tror mange vil kunne få seg en overaskelse om de prøvde en slik plassering av høyttalerne. Det oppleves som om høyttalerne blir mye mindre farget av rommet. Husk at lytterens plassering i forhold til vegger har like mye å bety som høyttalernes plassering i forhold til disse. Merkelig at man i tester ofte beskriver avstanden høyttalerne har til omkringliggende vegger på centimeteren, mens de ikke nevner med ett ord hvordan de selv har posisjonert seg i forhold til omkringliggende flater.

Det jeg savner hos Tannoyene er noe mer oppnåelig lydtrykk samt at dem gjerne kunne gått noen Hz dypere i bassen. Disse to tingene til sammen vil kunne gi en noe mer dynamisk mellombass. Slikt henger jo gjerne sammen med feks membranstørrelse. Hadde også vært lettere å integrere med en sub da. I dag må jeg rulle suben inn under Tannoyene fra ca 75Hz. Selv om jeg bruker en sub med bratt lavpassfilter er nok dette litt på grensen i forhold til å kunne detektere subens plassering.

C

Cyber

Gjest
Var egentlig en annen tråd jeg skulle spamme med et bildet, men passet jo inn her og. Sletter det.

Rommet 140 står i på soundgarden er jo ikke spesielt bra og en spiller jo max skeivt i rommet, men synes Focus gjorde veldig fin jobb med blåserekker o.l. og de er jo "svære" i lyden til stativere å være. Jeg savnet litt dynamikk med Primaren, men 2 x 75 watt fra en slik konstruksjon får vel ikke "alt ut av dem".

Hva er budsjettet ditt?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg kjenner til en slik plassering, og har testet slikt selv også.
Jeg nevnte jo bare at Tannoy som regel har litt tynn midbass fra 120 - 250hz, som en slags regel...
Så jeg er jo ikke overasket over att de låter litt anemiske der... Selv Prestige serien utviser denne artifakten, som man må kompansere
med plassering... som regel innen 1 meter fra bakvegg eller så.

Nå har jo AP sidemonterte basser som oser midbass ut til veggene som man får til øra som en slags "filler" i dette området...

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
cybervision_ skrev:
Var egentlig en annen tråd jeg skulle spamme med et bildet, men passet jo inn her og. Sletter det.

Rommet 140 står i på soundgarden er jo ikke spesielt bra og en spiller jo max skeivt i rommet, men synes Focus gjorde veldig fin jobb med blåserekker o.l. og de er jo "svære" i lyden til stativere å være. Jeg savnet litt dynamikk med Primaren, men 2 x 75 watt fra en slik konstruksjon får vel ikke "alt ut av dem".

Hva er budsjettet ditt?
Budsjett - se første innlegg.

Fokus 140 og JBL LS40 Sto plassert i identisk posisjon og spillte på samme utstyr fra Primare, men det er som du sier. Det er et vanskelig rom. Jeg er også ukjent med spiller/forsterker. Det aner meg at Naim vil kunne dra lyden et skritt i riktig retning i forhold til Primaren, men dette blir spekulasjoner.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Imperial skrev:
Jeg kjenner til en slik plassering, og har testet slikt selv også.
Jeg nevnte jo bare at Tannoy som regel har litt tynn midbass fra 120 - 250hz, som en slags regel...
Så jeg er jo ikke overasket over att de låter litt anemiske der... Selv Prestige serien utviser denne artifakten, som man må kompansere
med plassering... som regel innen 1 meter fra bakvegg eller så.

Nå har jo AP sidemonterte basser som oser midbass ut til veggene som man får til øra som en slags "filler" i dette området...

mvh
Ja jeg har sett at dette ofte er tilfelle med Tannoy. Det virker på meg som at dette er ganske vanlig. Begge mine tidligere høyttalere fra Vienna (Mozart grand og Beethoven baby grand) hadde også en slik frekvensgang. De funket også godt i denne plasseringen, men de spillte jo endel dypere og hadde mer headroom. Det er som nevnt noe av denne dybden og mulighet for noe mer trykk jeg savner. Autograph spiller bedre i mellomtonen og diskanten enn begge disse.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det jeg tenker på er multi oppsett av subwoofere. Altså flere enn 1 stk. Hvor de dekker hvert sitt frekvensområde.
Hsu Resesarch har jo masser av info om dette oppsettet du snakker om her SOEDAL.
Duke Lejune også fra AudioKinesis.
Jeg tenker du kan beholde Autograph sakene dine om du endrer sub oppsettet ditt radikalt.
Dette er ikke sikkert noe du ønsker å gjøre...
Det finnes nemlig midbass subber også... for den saks skyld. Dayton og Hsu og Audiokinesis faller meg inn.

http://www.hsuresearch.com/products/mbm-12.html ... Midbass sub. Dette hadde vært noe for deg!!!

mvh (4000 tusen poster! Woho!!!)

C

Cyber

Gjest
SOEDAL skrev:
Budsjett - se første innlegg.

Fokus 140 og JBL LS40 Sto plassert i identisk posisjon og spillte på samme utstyr fra Primare, men det er som du sier. Det er et vanskelig rom. Jeg er også ukjent med spiller/forsterker. Det aner meg at Naim vil kunne dra lyden et skritt i riktig retning i forhold til Primaren, men dette blir spekulasjoner.
Ahh, det var vel de som stod på gulvet ved siden av da jeg var innom, jeg hadde tre kvarter å slå ihjel så det var bare en spontan runde for min del.

Du har ikke vurdert SVS sine MBS da? Jeg vet det er litt bannlyste saker, og jeg har ikke hørt dem, men Fidelity skrøt jo ganske godt av dem og komponentene er jo rimelig gode. Designet er jo smak og behag, men vil tippe de er gode til pengene.

http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=417&subgroup=0&id=583869

Eventuelt go crazy og prøve XTZ 99.25? Svært kompentente og prisen på 6490 er jo hyggelig.

R

RoDa

Gjest
SOEDAL skrev:
Var nede på den lokale soundgarden i dag................. Dynaudio fokus 140...... Primare DVDI10 var signalkilde og forsterker.

Dynaudioene låt pent og pyntelig. Grei lyd på Brothers in arms. Behagelig og fyldig klang. På Jack Johnson og Dream Theater lød det lite dynamisk frigjort. Pent men litt kjedelig. Jeg kunne hatt disse i stua til bakgrunnsmusikk, men ikke som lydgjengivere i musikkrommet. Der skal det være mer liv og energisk gjengivelse.
Vet jo ikke hvordan rommet er, så skal ikke kommentere det.

Men:
140ene trenger elektronikk med kontroll, greit med krefter og sprut. Treffer dette så låter de ikke sedat eller tregt. Den plasseringen du skisserer lengre opp her tror jeg kan være gull for disse høyttalerne, og ditt Naim utstyr bør kunne spille ut høyttalerne godt.

Du har ikke mulighet å få lånt dem hjem?
NB!! Disse høyttalerne låter greit/bra rett opp av esken og de første 50 eller så, etter dette forsvinner de og låter klemt og bremset frem til de igjen våkner til liv. Ikke så svart-hvitt selvfølgelig men du vet hva jeg mener.
Når de kommer tilbake så slepper de, kanskje spesielt i bassen, og lyden henger ikke igjen i kassene lenger.

Hvis du etter hjemlån fortsatt ikke synes de svinger godt nok, så foreslår jeg Neat Momentum 3i eller Monitor Audio GS10? (bare hofteskudd)
De Neat jeg hadde hjemme var feilkoblet og derfor så snille oppover, jeg har nå prøvd samme paret etter oppretting av problemet og det er snappy kule høyttalere med masse moro. (noe mer penger dog)

Jeg har ikke tro på høyttalere med mindre enn 6,5 tommer til å spille greit i mellombassen. To unntak jeg har hørt er Dulcet og 1SC, de gjør en god figur med små elementer.

Lykke til videre i jakten, blir spennende å følge!

Mvh
Rolf

C

Cyber

Gjest
Er ikke noe problem på Soundgarden her, lånte med forsterker selv, du kan deponere eller skrive under en Cresco blir revet i 2 når du kommer tilbake med dem.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
RoDa skrev:
SOEDAL skrev:
Var nede på den lokale soundgarden i dag................. Dynaudio fokus 140...... Primare DVDI10 var signalkilde og forsterker.

Vet jo ikke hvordan rommet er, så skal ikke kommentere det.

Men:
140ene trenger elektronikk med kontroll, greit med krefter og sprut. Treffer dette så låter de ikke sedat eller tregt. Den plasseringen du skisserer lengre opp her tror jeg kan være gull for disse høyttalerne, og ditt Naim utstyr bør kunne spille ut høyttalerne godt.

Du har ikke mulighet å få lånt dem hjem?
NB!! Disse høyttalerne låter greit/bra rett opp av esken og de første 50 eller så, etter dette forsvinner de og låter klemt og bremset frem til de igjen våkner til liv. Ikke så svart-hvitt selvfølgelig men du vet hva jeg mener.
Når de kommer tilbake så slepper de, kanskje spesielt i bassen, og lyden henger ikke igjen i kassene lenger.

Hvis du etter hjemlån fortsatt ikke synes de svinger godt nok, så foreslår jeg Neat Momentum 3i eller Monitor Audio GS10? (bare hofteskudd)
De Neat jeg hadde hjemme var feilkoblet og derfor så snille oppover, jeg har nå prøvd samme paret etter oppretting av problemet og det er snappy kule høyttalere med masse moro. (noe mer penger dog)

Jeg har ikke tro på høyttalere med mindre enn 6,5 tommer til å spille greit i mellombassen. To unntak jeg har hørt er Dulcet og 1SC, de gjør en god figur med små elementer.

Lykke til videre i jakten, blir spennende å følge!

Mvh
Rolf
Hei Roda

Ja, som nevnt så var rommet vanskelig og elektronikken ukjent. Jeg måtte derfor prøve å filtrere ut bassgjengivelsen og fokusere på lyden i mellomtone og diskant. JBL LS40 var klart friskere enn Dynaudio. "Pull me under" med Dream Theater låt udynamisk og litt lukket på Dynaudioene. Raspet på gitarene ble redusert og stemmen til vokalisten manglet noe luft. Med JBL kom dette bedre fram, og jeg tror JBL er nærmere sannheten om hvordan denne innspillingen skal lyde. Har hørt plata på et utall forskjellige høyttalere og hodetelefoner opp gjennom årene(har også hørt bandet live).

Jeg er vel egentlig ute etter en bestemt type lyd hvor åpenhet, dynamikk og punch er nøkkelbegreper. Tannoyene har mye av dette når de kombineres med en sub. JBL LS40 har også mye av dette. I What hifis siste nummer, en genial markedsguide, beskrives den nye Dynaudio exite 16 som god på disse områdene. LS40 beskrives også som meget gode i disse disiplinene. Jeg er ellers ganske interessert i å få hørt på de Monitor Audioene du nevner, og jeg ble imponert over et par Neat på Hortenmessa for et par år siden. På fjorårets Hortenmesse ble jeg derimot meget skuffet over de Neatmodellene som spillte på Leben integrert forsterker. Husker ikke hvilke modeller det ble spillt på i de to tilfellene?

Det er som tidligere nevnt ikke sikkert at det blir noe høyttalerbytte nå. Mulig jeg må for høyt opp i pris for å få noe jeg kan bytte Tannoyene med. Det var godt å komme hjem fra butikken og spille de samme platene på mitt eget utstyr. Det låt en del bedre hjemme ja, men JBL LS40 pirret min interesse. Det var gøyale høyttalere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror du er mye mer tjent med å jobbe med plasseringen i rommet. 2m fra bakvegg, og lytteposisjon helt i bakveggen er ikke ideelt i de sammenhengende jeg har hørt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
baluba skrev:
Jeg tror du er mye mer tjent med å jobbe med plasseringen i rommet. 2m fra bakvegg, og lytteposisjon helt i bakveggen er ikke ideelt i de sammenhengende jeg har hørt.
Det fungerer sikkert ikke i alle sammenhenger, men her fungerer det godt. Det henger sammen med førsterefleksjoner og soner i rommet hvor det forsterkes/utfases.

Mitt hovedfokus i denne tråden er tips om høyttalere. Noen som har hørt GS-10 eller noen av Neats stativmodeller? Andre tips ut fra ønsker om en åpen og dynamisk lyd?

C

Cyber

Gjest
GS20 har jeg hatt og de er veldig åpne og "livlige" lydmessig. Jeg synes de er svært musikalske og gode. GS10 skal være "mer for pengene" og mangler litt bass etter sigende.

R

RoDa

Gjest
SOEDAL skrev:
Hei Roda

Ja, som nevnt så var rommet vanskelig og elektronikken ukjent. Jeg måtte derfor prøve å filtrere ut bassgjengivelsen og fokusere på lyden i mellomtone og diskant. JBL LS40 var klart friskere enn Dynaudio. "Pull me under" med Dream Theater låt udynamisk og litt lukket på Dynaudioene. Raspet på gitarene ble redusert og stemmen til vokalisten manglet noe luft. Med JBL kom dette bedre fram, og jeg tror JBL er nærmere sannheten om hvordan denne innspillingen skal lyde. Har hørt plata på et utall forskjellige høyttalere og hodetelefoner opp gjennom årene(har også hørt bandet live).

Jeg er vel egentlig ute etter en bestemt type lyd hvor åpenhet, dynamikk og punch er nøkkelbegreper. Tannoyene har mye av dette når de kombineres med en sub. JBL LS40 har også mye av dette. I What hifis siste nummer, en genial markedsguide, beskrives den nye Dynaudio exite 16 som god på disse områdene. LS40 beskrives også som meget gode i disse disiplinene. Jeg er ellers ganske interessert i å få hørt på de Monitor Audioene du nevner, og jeg ble imponert over et par Neat på Hortenmessa for et par år siden. På fjorårets Hortenmesse ble jeg derimot meget skuffet over de Neatmodellene som spillte på Leben integrert forsterker. Husker ikke hvilke modeller det ble spillt på i de to tilfellene?
Du skriver godt, og jeg forstår hvor du vil.
Mere sprett og åpenhet er også mye grunnen til mitt eget høyttalerbytte.
Ser spennende ut de der JBL!

Neat for to år siden var momentum 3i, vet ikke hva som var i fjor.

Du som er kjent med frekvensgangens innvirkning på opplevelse, tror du ikke at nettopp fraværet av bass er noe av grunnen til fart og åpenhet?

Er klipsch noe du tenker på? RB-81 for eksempel?

Mvh
Rolf

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Er selv eksepsjonelt fornøyd med Wilson Benesch på Naim, vel verdt en lytt. Passer elektronikken din veldig bra, kjappe og presise høyttalere. Hoppet fra B&W til WB og ble mildt sagt forbauset.

R

RoDa

Gjest
De er ikke spretne i fohold til Dyn 140, mer i samme gate.
Samt at de IKKE kan stå 2 meter ut på gulvet :D ;)

I beste mening
Rolf

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
RoDa skrev:
SOEDAL skrev:
Hei Roda

Du skriver godt, og jeg forstår hvor du vil.
Mere sprett og åpenhet er også mye grunnen til mitt eget høyttalerbytte.
Ser spennende ut de der JBL!

Neat for to år siden var momentum 3i, vet ikke hva som var i fjor.

Du som er kjent med frekvensgangens innvirkning på opplevelse, tror du ikke at nettopp fraværet av bass er noe av grunnen til fart og åpenhet?

Er klipsch noe du tenker på? RB-81 for eksempel?

Mvh
Rolf
Momentum 3i, ja de spillte i såfall ganske fint.

Angående bass og opplevd fart og hurtighet, så tror jeg du er inne på noe viktig. Den enkleste måten å "bremse" et høyttalersystem på er å integrere en sub feil eller være uheldig med plasseringen i forhold til tilstøtende flater. Et løft i bassen kan gi en opplevelse av treghet i systemet langt opp i mellomtonen. Jeg tror nok også at fravær av bass kan gi en tilsvarende opplevelse av hurtighet og klarhet i det samme mellomtoneområdet. Variasjoner i frekvensgang vil i det hele tatt i en stor grad farge vår opplevelse av hurtighet, klarhet, kraft etc. Se bare på Naims egne høyttalere feks. Stigende frekvensrespons er gjennomgående på flere modeller. Det samme er tilfelle med flere av høyttalerne fra Triangle feks.

Frekvensrespons er vel neppe hele svaret alene. Spredningsmønster, fasegang, kabinettressonanser, mellomtonelekkasje i bassrefleksrøret, oppbrytinger i membran, manglende demping i kabinett(lyden inni kassen stråles ut igjen gjennom elementene) og flere andre faktorer spiller nok også en vesentlig rolle i vår opplevelse av fart, renhet, åpenhet, rytme etc.

Topp Bunn