Kvalitet på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.435
    Torget vurderinger
    10
    Noen formening om lydkvaliteten på nyutgivelsene av Edgar Broughton Band, sammenlignet med originalene? Vurderer å kjøpe noen av de nye, men er litt usikker.
    Gjør et søk på Hoffman-forumet. Beste stedet for å finne kvalifiserte evalueringer. Fett band forresten. Har bare sølvplater, så dette kan være interessant.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Takk for tipset, men vet ikke om jeg har funnet forumet du sikter til. En kort sjekk har så langt ikke gitt noen svar i alle fall. Egentlig foretrekker jeg som oftest originalutgaven av en gitt LP og da i topp stand, men de er til gjengjeld like ofte svindyre. Så kommer mva. og ekspedisjonsgebyr i tillegg. Derfor lurer jeg på kvaliteten på disse nyutgivelsene.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Noen formening om lydkvaliteten på nyutgivelsene av Edgar Broughton Band, sammenlignet med originalene? Vurderer å kjøpe noen av de nye, men er litt usikker.
    Gjør et søk på Hoffman-forumet. Beste stedet for å finne kvalifiserte evalueringer. Fett band forresten. Har bare sølvplater, så dette kan være interessant.

Takk for tipset, men vet ikke om jeg har funnet forumet du sikter til. En kort sjekk har så langt ikke gitt noen svar i alle fall. Egentlig foretrekker jeg som oftest originalutgaven av en gitt LP og da i topp stand, men de er til gjengjeld like ofte svindyre. Så kommer mva. og ekspedisjonsgebyr i tillegg. Derfor lurer jeg på kvaliteten på disse nyutgivelsene.
    Kjent problematikk og ikke alltid lett å vite hva man skal gå for. Orginalutgivelser er selvsagt å foretrekke, men tilstand, tilgjengelighet og pris er vesentlig for meg.
    Så finnes det også eksempler på gode gjenutgivelser, ofte mastret på nytt fra orginale mastertaper, som er bedre enn originalene. Da er det ikke lett:)

Var ikke stort å finne om EBB dessverre, men bruk dette på det meste annet:
    http://forums.stevehoffman.tv/forums/music-corner.2/

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    11.000
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har "Sing Brother Sing" med Edgar Broughton Band på original vinyl fra 1970 og "WasaWasa" nyutgitt fra Music on vinyl. Det er bedre lyd på "Sing brother sing", mer åpent lydbilde, bedre diskant mm. "Wasawasa" låter innestengt, komprimert, grøtete. Litt halvdårlig cd-lyd. De har trolig brukt en digital og komprimert master.
    Men det er 2 forskjellige album og sikkert noe forskjellige lydbilde i utgangspunktet.
    Originale vinyl-pressinger er ofte best, selv om prisen på et perfekt album kan bli høy.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.435
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har "Sing Brother Sing" med Edgar Broughton Band på original vinyl fra 1970 og "WasaWasa" nyutgitt fra Music on vinyl. Det er bedre lyd på "Sing brother sing", mer åpent lydbilde, bedre diskant mm. "Wasawasa" låter innestengt, komprimert, grøtete. Litt halvdårlig cd-lyd. De har trolig brukt en digital og komprimert master.
    Men det er 2 forskjellige album og sikkert noe forskjellige lydbilde i utgangspunktet.
    Originale vinyl-pressinger er ofte best, selv om prisen på et perfekt album kan bli høy.
    Høres ut som det tryggeste er å satse på eldre pressinger, og bare håpe de er å få tak i til fornuftig pris. Mulig det er som du sier at lyden også varierer fra plate til plate. Har selv Edgar Broughton Band (den med hengende kjøttskrotter) og den har også veldig åpen og naturlig lyd, synes jeg. Det samme gjelder Bandages og ei samleplate. De øvrige har jeg ikke hørt på vinyl.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    832
    Sted
    Bergen
    Synes også at eldre pressinger ofte er best og av og til veldig gode.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.489
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sonet pressen (SLP 1432) av Bandage låter ivf fint:)
    Den der joikingen på spor 2 var det nått påfund i Arne Bendiksens studio?
    20170909_200138.jpg

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.435
    Torget vurderinger
    10
    Siden "Music On Vinyl" ble nevnt her som en mulig årsak til dårlig lyd på Wasa Wasa, har jeg nå forsøkt å sammenligne et par plater jeg har både som originalpressing, eller i alle fall tidligere utgave, og på "Music On Vinyl". Må si jeg ble positivt overrasket over sistnevnte. Klarte ikke å høre noen svakheter overhodet. Tviler derfor på at MOV har skylden for eventuell dårlig lyd på Wasa Wasa. Tror nok heller det er innspillingen som ikke holder mål med andre Broughton-plater. Men umulig er det jo ikke. MOV kan kanskje ha noen uheldige produksjoner, de også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn