Kvadratisk rom

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Har forstått at det ikke er ideelt med et kvadratisk lytterom. Finnes det noe teoretisk sanhet om hvor jeg bør plassere høyttalerene?

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Ingen som har erfaringer med kvadratiske rom og hifi?
Trengs det mer informasjon om rommet for å kunne si noe?
Lf

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Et kvadratisk rom er det værste som finnes. Har du enda mere uflaks er rommet rundt 2xtakhøyden din i begge de to andre dimensjonene...

Du kan jo prøve å dele opp rommet i en lengde med store møbler el.l. for å prøve å motvirke de negative tendensene, dvs. endre en av dimensjonene i rommet.

4,80x4,80x2,40 er fucked...sett anlegget i et annet rom eller flytt...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hmm mitt er på 3,52*2,92*240, tipper det ikke er helt optimalt akkurat...

T

theStig

Gjest
Jeg har hjemmekinoen min i et rom som er 3,75 x 3,75... det var vanskelig, men jeg fikk det da til, selv med to 18" subwoofere. Jeg måtte langt ut på gulvet med både høyttalere og lytteposisjon her, og sitter vel 1,5 m fra høyttalerne ca. Da ble lyden temmelig bra, og til og med bassen noenlunde balansert.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takker for svar. Rommet er 3,5 x 3,5 x 2,4 om jeg ikke tar feil. Det er en åpning i dene ene enden av rommet som går inn i en gang. Kan denne åpningen brukes fordelaktig?
Skal etter hver ta bilder av rommet slik at det blir lettere å komme med råd, men er det lurest å spille med høyttalerene mot vegg m/vinduer eller mot vegg uten vinduer?
Selv om rommet er tomt (foruten HIFI annlegget)spiller det faktisk overaskende bra. Lyden er mer rotete enn jeg har hatt tidligere og bassen på enkelte plater kan bli litt dårlig definert. Kan dette løse seg ved hjelp av møblering?

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
hmm mitt er på 3,52*2,92*240, tipper det ikke er helt optimalt akkurat...
Sikkert ikke teoretisk optimalt, men hvordan synes du selv det spiller?

Jeg personlig har erfaring med at rom som absolutt ikke burde være ideele til HIFI kan fungere fantastisk bra.

Lf

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sikkert ikke teoretisk optimalt, men hvordan synes du selv det spiller?

Jeg personlig har erfaring med at rom som absolutt ikke burde være ideele til HIFI kan fungere fantastisk bra.

Lf
tror heller ikke det er optimalt, men jeg syns det funker helt greit, men har lyst til å prøve mine høyttalere i et større rom, eneste muligheten å plassere annlegget på er på de to korteste veggene pga rommet også er soverom. Plasseringen av høyttalerne er veldig viktig, har høyttalerne godt ut fra bavegg og kansje ikke mer enn 30 cm fra sidevegg med akustikkplater i førsterefleksjonene på sidevegg. Prøvde for noen dager litt forskjellig plassering, bla trekke høyttalerne lenger ut på gulvet, dette funket ikke på noe vis. Prøvde så å plassere høyttalerne nært bakvegg, her ble det litt både og, lydbilde virket mye større men litt begrensninger i dybden. Problemet med denne plasseringen var bassen, ofte bruker vel bassen og ble vieldig fretredende med slik plassering, men her ble det omvent, mao bassen forsvatn nesten helt, så ente opp med å plassere dem der de i utgangspunktet sto, har faktisk ikke funnet noe bedre plassering enda i dette rommet.

Topp Bunn