Kva er Beste Stereo Spolebåndspeler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Sikkert lurt med olje. Jeg har gjerne dryppet litt olje på filten som sitter på capstanlageret, og på lageret under svinghjulet. Du kan skaffe en sprøyte på apoteket, den når inn under svinghjulet på de gamle (med maks 7-tomsspoler) iallefall. Jeg har ikke vært kritisk på oljetype, og brukt symaskinolje. Moderne oljer er som regel 100 ganger bedre enn da disse maskinene ble laget, så jeg slår meg til ro med det.

Jeg har aldri oljet motorene, hvis de ikke har vært åpne. Men det går an å åpne en dekket motor og rense med rødsprit og så olje lagrene. Det har jeg gjort i andre apparater. De kan støye litt med en gang etterpå, så går det seg til.

L

Lars.N

Gjest
    Noterte Heksan som triks trur jeg stryker den ;D
    Selges ikke på apotek grunnet kreftfremkallene guffe

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
    Da var det tid for maskin nr 2 :) den må kunne spille av 4 spor type Tandberg / Sony / Revox / Otari / mm

Alle gode råd tips er velkommen å hvilken model ble erstattet med Tandberg TD-20 ?

Bilde under er rappet fra nett av Revox G-36 som jeg lurer litt på.

Mvh

Laban

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    laban skrev:
    Da var det tid for maskin nr 2 :) den må kunne spille av 4 spor type Tandberg / Sony / Revox / Otari / mm

Alle gode råd tips er velkommen å hvilken model ble erstattet med Tandberg TD-20 ?

Mvh

Laban
    Før td20 var td10 toppmodellen. Har en slik en, men den har fått feil i logikkstyringen sin og vil bare spole, ikke spille. Ellers var den helt OK.

L

Lars.N

Gjest
    Barbaresco skrev:
    laban skrev:

Mvh

Laban
    Før td20 var td10 toppmodellen. Har en slik en, men den har fått feil i logikkstyringen sin og vil bare spole, ikke spille. Ellers var den helt OK.
    Td 10 den har går meg hus forbi ser den alderig tilsalgs heller noe sted, håper du for orden på logikken igjen.

Laban

L

Lars.N

Gjest
    laban skrev:

Mvh

Laban
    Da var mail gått av gårde til en Revox G-36 :) lov å leve i trua. ;D

L

Lars.N

Gjest
    Tandberg 9000x hvordan er kvaliteten på den noen som vet ?
    De har jo en med rør også 64X litt nyfiken på den :)

Mvh

Laban (mangler 4 spors)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Har TB 64x.
    Styrke: Varm, sterk rørlyd.
    Svakhet: passer bare til gamle båndtyper med svakere lydmessige egenskaper. Mere sus og fortere vreng.

L

Lars.N

Gjest
    Gjest skrev:
    Har TB 64x.
    Styrke: Varm, sterk rørlyd.
    Svakhet: passer bare til gamle båndtyper med svakere lydmessige egenskaper. Mere sus og fortere vreng.
    Takk for meget god info har noe på gang nå et vedlikeholds prosjekt langt over mitt hode ;D

Mvh

Laban

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det finnes folk som kan bygge om til nye båndtyper. og da får du virkelig gromlyd! Opus-3 platene er spilt inn på en
    gammel Telefunken rørmaskin som er tilpasset moderne bånd. De platene er legendariske!

L

Lars.N

Gjest
    Gjest skrev:
    Det finnes folk som kan bygge om til nye båndtyper. og da får du virkelig gromlyd! Opus-3 platene er spilt inn på en
    gammel Telefunken rørmaskin som er tilpasset moderne bånd. De platene er legendariske!
    Skal tru om NRK har noen gode teknikere som driver litt på si ?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Eller kanskje heller her:

http://www.nrhf.no/

Petter Hox er et navn som jeg har sett i tilknytning til båndamatørmiljøet, NRK og NRHF. Han vet nok noe om dette.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.848
    Skal ikke påstå at den er best, men jeg fikk mange års spilleglede ut av en Teac A-3300SX (se filmsnutt her: http://www.youtube.com/watch?v=EPcEMXlbomw )

Solgte spilleren og omkring ti spolebånd til HiFi-guiden på Hamar for en del år siden. Den var bygd som en tanks, veide 20 kilo og er trolig i drift den dag i dag.

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
    Da er handel i boks det ble Revox G36 pluss en i backup med reserva deler ;D ;D ;D takker så meget for alle tips&råd .

Bilde er rappa igjen fra nett.

Mvh

Laban :) :) :)

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
    laban skrev:
    Da er handel i boks det ble Revox G36 pluss en i backup med reserva deler ;D ;D ;D takker så meget for alle tips&råd .

Bilde er rappa igjen fra nett.

Mvh

Laban :) :) :)
    :eek: Håper jeg klarer få min like fin ;D

L

Lars.N

Gjest
    :D Et lite bilde til ,har testet ut opptak i kveld fra CD skive bare som en liten prøve test å kopi ble bedre en orginalen ;D

Det er sikkert røra sin skyld ;D

Laban

Vedlegg

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det innebygget RIIA i disse gamle spolebåndmaskinene? Så det går an å ta direkte opp fra en platespiller?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oyvjorge skrev:
    Er det innebygget RIIA i disse gamle spolebåndmaskinene? Så det går an å ta direkte opp fra en platespiller?
    Ikke de mest seriøse som Revox, Tascam osv, men det finnes nok på enklere modeller med innebygget forsterker (og ofte høyttalere) slik som de konsumentorienterte fra Akai og lignende. Jeg mener å ha vært borti en slik Akai fra syttitallet som hadde både høyttalere og phono-inngang, men det er så utrolig mange år siden at jeg ikke husker skikkelig lenger. Men jeg har aldri selv brukt en open real som har vært av den klassen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Alle 70-tallsstereospillere fra Tandberg har riia.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    4.055
    Torget vurderinger
    0
    Välkommen hit Marcus74!
    :)
    Är din förstärkare och dina högtalare vintage?
    :)
    M v h

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn