Kutte feedback i rørforsterker ?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Heisann!
Håper på litt ekspert kommentarer om jeg med dette risikerer fyrverkeri eller om det stort sett kan gå greit ?

Forsterkeren det gjerlder er et par monoblokker,Consonance M800,EL34 paralell push-pull.Vet ikke så mye om det de her kaller ultralineer kobling.
Vilken funskjon har den 0.22uF kondis i serie med en motstand til jord på sekundæren utgangstrafo?
Feedback komponentene er en 30K motstand med en 10pF i paralell,som går tilbake til katoden på inngangsrøret,ECC88.

Jeg er forsåvidt ikke redd for å prøve,men tenkte for sikkerhets skyld å høre først om ting kan gå fryktelig galt ;D
Vurderer med andre ord å kutte feedbacken og eventuellt den 0.22uF i serie med motstand som går til jord.
 

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Litt tydeligere på dette bildet kanskje:
 

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Det er ingen ting som tilsier at det ikke skulle gå bra.
Forsterkerens gain vil øke ca 4-5 ganger, så du vil ikke trenge mye signal for å dra den til full guffe uten feedback.

Jan E Veiset
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Hjertelig takk for svar Jan!
Vel,den har allerede veldig høy gain,inngangsfølsomhet er oppgitt til 0.7V ! ,så det kan i tilfelle bli voldsomt...
Men har en plan om å kanskje bruke et annet rør etterhvert på inngangen,med mye lavere gain.

Kan jeg også kutte den koblingen til jord på sekunderen,altså den via en 0.22uF og motstand i serie? Vilken funksjon har den?

Mvh
Rune
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Rune S skrev:
Kan jeg også kutte den koblingen til jord på sekunderen,altså den via en 0.22uF og motstand i serie? Vilken funksjon har den?
Det er et zobel-nettverk, mest for å sikre stabilitet i høyfrekvensområdet [1]. Uten feedback spiller det ikke så veldig stor rolle om det er der eller ikke.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network

Jan E
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tror neppe lyden vil bli bedre...med økt forvrengning. Og dårligere dempingsfaktor?
Om du skal experimentere, ville en dobling(?) av fb-resistans være en begynnelse.
For mye gain? Lag en by-pass i stedet for V2 (eller V3?)(ut av et par gamle/defekte oktal-rør-sokler)

Arne K
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Cobra2 skrev:
For mye gain? Lag en by-pass i stedet for V2 (eller V3?)(ut av et par gamle/defekte oktal-rør-sokler)
Du kan jo ikke sånn helt uten videre erstatte fasesplitteren (V2) med by-pass. Å by-passe V3 vil øke total gain..

Jan E.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
jane skrev:
Cobra2 skrev:
For mye gain? Lag en by-pass i stedet for V2 (eller V3?)(ut av et par gamle/defekte oktal-rør-sokler)
Du kan jo ikke sånn helt uten videre erstatte fasesplitteren (V2) med by-pass. Å by-passe V3 vil øke total gain..

Jan E.
:-[ ooops...litt for rask... jada...ser nå at det er en cf...

Arne K
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Rune S skrev:
Kan jeg også kutte den koblingen til jord på sekunderen,altså den via en 0.22uF og motstand i serie? Vilken funksjon har den?
Det er et zobel-nettverk, mest for å sikre stabilitet i høyfrekvensområdet [1]. Uten feedback spiller det ikke så veldig stor rolle om det er der eller ikke.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network

Jan E
Takker!
Da kommer jeg til å prøve.

Regner med jeg får mer støy,og sannsynligvis hørbart litt mindre utstrakt frekvensområde,var ivertfal det jeg opplevde med en annen rørforsterker jeg gjorde dette med,men fordelen er i tilfelle at det i mine ører ofte låter mer levende og dynamisk,mindre maskin.Regner med jeg får lavere dempingsfaktor ja,og høyere utgangsimpedans som gjør den kan slite mer med stabilitet mot lavohmig last.
Men så lenge det ikke blir fyrverkeri så er det fort gjort å lodde tilbake viss det låter skjiit ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det kan jo bli en nyttig erfaring ;D
Mye avhengig av hvor stabil forsterkeren er. Et slikt nettverk på utgangen er der trolig for å dempe ustabilitet. Altså kan den i utgangspunktet være litt på grensen.
Forsøk heller Single Ended hvis du er allergisk mot negativ feedback ;)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takk for input Hans!
Jeg får bare sitte klar med hånden på av bryteren når jeg prøver dette ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har du oscilloscope?
Heng det på utgangen. Da ser du om noe utvikler seg i uønsket retning.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Jau,da er feedbacken kuttet,spillt et par timer,konklusjon så langt: global negativ tilbakekobling er djevelens verk ! :D
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Rune S skrev:
Jau,da er feedbacken kuttet,spillt et par timer,konklusjon så langt: global negativ tilbakekobling er djevelens verk ! :D
Men KUN om du har fullstendig kontroll på krets OG ikke minst UTGANGS-TRANSFORMATORENE.

Arne K
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Hva oppleves bedre og eventuelt værre? VH. Bernt
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
bambadoo : Hehe,jepp,har lest den artikkelen noen ganger :)

Arne: Enig i det! Man bør kanskje ikke uten videre gjøre slikt i ting som fra bunn av er tilpasset en del global feedback. Her gjekk det heldigvis bra :)

Bernt: Skal komme tilbake med litt mer reflektert babbel når jeg har fått forandringene mer under huden.
Gainen økte vel mye,og den var allerede høy i utgangspunktet.Men drevet av trafopre Audio Note L3 og med 90dB høytalere så går det greit. Plukker opp litt mer støy naturligvis.
Ble kanskje litt mer frempå lydmessig,kanskje pga at den mister litt båndbredde som global feedback "tilførte" ? Jeg er langt fra noen ekspert på dette.Det viktigste for meg er uansett alltid musikken,og så langt virker det som den nå formidler musikk på en enda bedre måte :)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Alltid viktig å ha samme nivå ved tester.
Ellers vil jeg anbefale å spille noen uker og så kople tilbake og lytte igjen med Feedback.
VH. Bernt
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Ja,mulig jeg blir litt lurt av at den nå har mye høyere gain,men så langt har den bare vokst!

Dette var veldig lærerikt! Jeg har alltid digget desse monoblokkene.I mine ører er de meget musikalske,homogene,ingenting spessielt som stikker seg ut,dynamiske,mye av den samme naturlige klang og gjennomsiktighet som noen av de beste SET forsterkere.De er en fantastisk match til mange Von Schweikert høytalere. Men på lettdrevne høytalere har jeg alltid hørt at den fortsatt låter mer mekanisk,mindre dynamisk,2D,ikke så rent,osv. som gode SET konstruksjoner.
Ved å kutte feedbacken har jeg forstått at mye av grunnen til forskjelene er global feedback eller ikke!
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
For min egen del gir må jeg vel si at mindre feedback kan gi "bedre" bass da den blir mindre kontrollert og morsommere å høre på. Altså mer bass, på en måte. Har testet Current Feedback forsterkere for lenge siden og de var ekstremt kontrollerte, mot det kjedelige. ( Har også opplevd det motsatte med SET forsterkere med Reactor follower driver som ble vel livlig for min smak)
Et problem i alle fall jeg har slitt med er om forbedringer en plass i anlegget avslører flere feil andre steder eller om komponenten du jobber med blir værre når du hører mer feil.
På den annen side kan en lete etter komponenter som sammen gir en lyd som en liker og kan leve med. Noen ganger blir 2+2=5 selv om den objektive læreren sier...VH. Bernt.
 
Topp Bunn