Kuleste platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enig. Dette er en pen platespiller.

    Men jeg synes forrige modell (Delphi V) er enda penere. Det skjedde noe negativt utseendemessig da de 'beefa opp' chassiet og satte på 'trau' for demping av fjæropphenget på den siste utgaven.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.807
    Antall liker
    21.724
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og ingen har nevnt Linn LP12? Hæ?

    Beogramene til vredensgnag tar kaka av de viste, forresten.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror da LP12 har vært nevnt i tråden? Hvis ikke er det en ren skam!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg tror da LP12 har vært nevnt i tråden? Hvis ikke er det en ren skam!
    Neida 8) skulle være kule ... den er ikke det - ei heller min Vpi Classic - dem er bra - men ikke kule ..... ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Dersom LP12 ikke er nevnt er det ingen skam, kun ren selvfølgelighet. Uansett hvor minimalistisk og funksjonell man er så blir ikke en bøyd blikkplate med kjedelige tresider "cool" i denne sammenheng...??
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.844
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Zomby_Woof skrev:
    Enig. Dette er en pen platespiller.

    Men jeg synes forrige modell (Delphi V) er enda penere. Det skjedde noe negativt utseendemessig da de 'beefa opp' chassiet og satte på 'trau' for demping av fjæropphenget på den siste utgaven.

    Smaken er som kjent som baken ...
    Skal ikke sette meg som dommer over andres smak på noen måte, men for meg er dette et meget godt eksempel på noe som kunne (burde?) ha stått i Nordsjøen.
    Med andre ord en borerigg.
    :)
    Som jeg har sagt før så foretrekker jeg for eksempel en LP12. Slike apparater trenger ikke stå på en hylle og rope se på meg, og trenger derfor ikke være kul når jeg tenker meg om.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Synes en platespiller skal se ut som dette jeg:
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)

    @Sluket: Du skal få lov til å hate LP12 så mye du vil. På samme måten som jeg har lov til å mene ingenting om lyden i LP12, jeg har tross alt ikke hørt den. Men at den ikke hører hjemme i en tråd om kule spillere, er tøys. Utseendemessig er den genial i sin klassiske enkelhet.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)
    Bare super-duper-audiophile-master-virgin-gold-pressinger som har det...

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)

    @Sluket: Du skal få lov til å hate LP12 så mye du vil. På samme måten som jeg har lov til å mene ingenting om lyden i LP12, jeg har tross alt ikke hørt den. Men at den ikke hører hjemme i en tråd om kule spillere, er tøys. Utseendemessig er den genial i sin klassiske enkelhet.
    BS
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    Enig. Dette er en pen platespiller.

    Men jeg synes forrige modell (Delphi V) er enda penere. Det skjedde noe negativt utseendemessig da de 'beefa opp' chassiet og satte på 'trau' for demping av fjæropphenget på den siste utgaven.

    - men her er vi enige! Jeg har selv en Delphi Mk.V med sort granittbase, og den ser bedre og mer no-nonsense ut enn den nye varianten.

    Edit: Til deg som hater "borerigg": En Oracle Delphi er så til de grader "form følger funksjon" som vel mulig er for en platespiller; et tynt (men p.g.a. materialvalg tilstrekkelig) skjelett med de nødvendig tre stk. fjærende oppheng, elegant utformet tynn tallerken og armfeste pluss motor. Enklere kan det vanskelig bli når det skal snurres vilnyl med anstendig lydresultat. Det finnes derimot helt andre kreasjoner, først og fremst tysk metallsløydonani i værsting-klassen, som virkelig fortjener tittelen av borerigger, men dette er helt noe annet enn Oracle som gjennom flere tiår har vært god industriell design med iboende evne til kontinuerlig oppgradering. Noe som ofte kjennetegner god design av denne type utstyr.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mulig den her har vært vist tidligere i tråden, uansett så tåler man å se den igjen.



    /jan
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Mulig den her har vært vist tidligere i tråden, uansett så tåler man å se den igjen.



    /jan
    Så en slik for mange år siden, det er til å bli våt i øye av.
    Hadde man hatt penger til en slik...... :'(

    Steinar
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Min inspirasjon til en Schick-arm kom fra dette bildet, fra Oswald Plinths. Og når man så leser hva den kan, i ulike anmeldelser ... men jeg har til gode å høre den selv.

    Layout blir annerledes på min nye plinth (jeg har tenkt å bruke treverk, og drivverket skal stå til venstre). Og om jeg kan finne en fornuftig og sikker måte å få en slik skiferplinth "helskinnet" til Norge på ...

    Dette er vakkert.
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    pengesluk skrev:
    Dersom LP12 ikke er nevnt er det ingen skam, kun ren selvfølgelighet. Uansett hvor minimalistisk og funksjonell man er så blir ikke en bøyd blikkplate med kjedelige tresider "cool" i denne sammenheng...??
    Spot on, imo. Dessuten helt rett det du senere beskriver om Oracle. DET er snakk om et velutviklet produkt (selv om jeg har mine tvil om de siste oppraderingene etter mk IV er nødvendige). Ps! jeg eier ingen av disse, men er lykkelig vinylsnurrerentusiast likevel, og det med en spiller uten fjæring, laget i Tyskland, med avrunnede former, frittstående motorstyring, ikke estetisk slik firekantmafian skal ha det. Intet ekstravagant over min, men den spiller som f.... ;))


    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.844
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    ...
    Edit: Til deg som hater "borerigg": En Oracle Delphi er så til de grader "form følger funksjon" som vel mulig er for en platespiller; et tynt (men p.g.a. materialvalg tilstrekkelig) skjelett med de nødvendig tre stk. fjærende oppheng, elegant utformet tynn tallerken og armfeste pluss motor. Enklere kan det vanskelig bli når det skal snurres vilnyl med anstendig lydresultat. Det finnes derimot helt andre kreasjoner, først og fremst tysk metallsløydonani i værsting-klassen, som virkelig fortjener tittelen av borerigger, men dette er helt noe annet enn Oracle som gjennom flere tiår har vært god industriell design med iboende evne til kontinuerlig oppgradering. Noe som ofte kjennetegner god design av denne type utstyr.
    Antar det er meg?
    :)
    Hater gjør jeg ikke. Tvert i mot er jeg som ingeniør fascinert av dette som maskin på samme måte som jeg fascineres av våpen (som jeg ellers ikke liker noe større), en Lamborghini V12, Hasselblad, et gammelt lokomotiv eller andre tekniske finurligheter. Eller hva med Ariel Atom? Så på den måten synes jeg kanskje det er kult, men dette er ting jeg ikke skal bo sammen med. Jeg synes også det er totalt unødvendig at rørforsterkere skal kjøre "toppløse". Så fine er da ikke rør? Ikke en gang om de er NGL...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)

    @Sluket: Du skal få lov til å hate LP12 så mye du vil. På samme måten som jeg har lov til å mene ingenting om lyden i LP12, jeg har tross alt ikke hørt den. Men at den ikke hører hjemme i en tråd om kule spillere, er tøys. Utseendemessig er den genial i sin klassiske enkelhet.
    Og den utseendemessige, geniale enkelheten er løftet "lock, stock and barrel" fra Thorens TD150. Et greit lån, det.

    http://www.theanalogdept.com/b_price.htm
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    xerxes skrev:
    pengesluk skrev:
    ...
    Edit: Til deg som hater "borerigg": En Oracle Delphi er så til de grader "form følger funksjon" som vel mulig er for en platespiller; et tynt (men p.g.a. materialvalg tilstrekkelig) skjelett med de nødvendig tre stk. fjærende oppheng, elegant utformet tynn tallerken og armfeste pluss motor. Enklere kan det vanskelig bli når det skal snurres vilnyl med anstendig lydresultat. Det finnes derimot helt andre kreasjoner, først og fremst tysk metallsløydonani i værsting-klassen, som virkelig fortjener tittelen av borerigger, men dette er helt noe annet enn Oracle som gjennom flere tiår har vært god industriell design med iboende evne til kontinuerlig oppgradering. Noe som ofte kjennetegner god design av denne type utstyr.
    Antar det er meg?
    :)
    Hater gjør jeg ikke. Tvert i mot er jeg som ingeniør fascinert av dette som maskin på samme måte som jeg fascineres av våpen (som jeg ellers ikke liker noe større), en Lamborghini V12, Hasselblad, et gammelt lokomotiv eller andre tekniske finurligheter. Eller hva med Ariel Atom? Så på den måten synes jeg kanskje det er kult, men dette er ting jeg ikke skal bo sammen med. Jeg synes også det er totalt unødvendig at rørforsterkere skal kjøre "toppløse". Så fine er da ikke rør? Ikke en gang om de er NGL...
    Men Oracle er et vakkert boretårn man også kan leve med ;D ;D Forresten så er jeg enig med deg ang. rør, men hold kjeft om dette ellers blir jeg bare grisebanka av diverse laugsfrender :eek: :eek:
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0

    Den kuleste spilleren man ikke kan få er bra, den kuleste man nettop har skaffet er like bra. I mitt tilfelle Empire Scientific Troubadour 598, ca 1972. Støpemetall hele veien gjennom!

    Den kulesteplatespilleren noen sinne er denne:

    tenk på intrykket den må ha gort!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Satan det er mye stygge platespillere i verden :)
    ...........
    Jeg er generelt uenig med deg der, digiman.
    Egentlig syns jeg at de aller fleste platespillere er både kule og vakre. Det ligger liksom i sakens natur, i funksjonen, litt som med kvinner kanskje.

    Det inkluderer også min egen kjære
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    digiman skrev:
    Satan det er mye stygge platespillere i verden :)
    ...........
    Jeg er generelt uenig med deg der, digiman.
    Egentlig syns jeg at de aller fleste platespillere er både kule og vakre. Det ligger liksom i sakens natur, i funksjonen, litt som med kvinner kanskje.

    Det inkluderer også min egen kjære
    Jo da! Kan tildels være enig med deg at vinyl (spillere) har uansett sin sjarm. Er selv bare ikke stor fan av disse oljeplattformene.
    Men uansett dette er jo uansett en stor personlig smakssak. Med all respekt :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    ottone skrev:
    digiman skrev:
    Satan det er mye stygge platespillere i verden :)
    ...........
    Jeg er generelt uenig med deg der, digiman.
    Egentlig syns jeg at de aller fleste platespillere er både kule og vakre. Det ligger liksom i sakens natur, i funksjonen, litt som med kvinner kanskje.
    Det inkluderer også min egen kjære
    Jo da! Kan tildels være enig med deg at vinyl har uansett sin sjarm. Er selv bare ikke stor fan av disse oljeplattformene.
    Men uansett dette er jo uansett en stor personlig smakssak. Med all respekt :)
    Så er vi nok egentlig mest enige likevel :)

    Den der Empire Scientific Troubadour til Eradnort var forresten hyper-kul !
    Aldri sett en sånn før.
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Den der Empire Scientific Troubadour til Eradnort var forresten hyper-kul !
    Aldri sett en sånn før.
    [/quote]


    Jo, Takk for det ;D
    Det er litt 1960 Sci-Fi over dem!
    De dukker opp på Ebay i USA fra tid til annen.
    her la jeg ut flere bilder: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,4124.msg1126260.html#msg1126260

    PS: hvis noen får lyst til å kjøpe må man være klar over at farten er frekvensstyrt av 60Hz amerikansk strøm. Det betyr ny motor eller sinusomformer = mye pes.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    pengesluk skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Enig. Dette er en pen platespiller.

    Men jeg synes forrige modell (Delphi V) er enda penere. Det skjedde noe negativt utseendemessig da de 'beefa opp' chassiet og satte på 'trau' for demping av fjæropphenget på den siste utgaven.

    - men her er vi enige! Jeg har selv en Delphi Mk.V med sort granittbase, og den ser bedre og mer no-nonsense ut enn den nye varianten.

    Edit: Til deg som hater "borerigg": En Oracle Delphi er så til de grader "form følger funksjon" som vel mulig er for en platespiller; et tynt (men p.g.a. materialvalg tilstrekkelig) skjelett med de nødvendig tre stk. fjærende oppheng, elegant utformet tynn tallerken og armfeste pluss motor. Enklere kan det vanskelig bli når det skal snurres vilnyl med anstendig lydresultat. Det finnes derimot helt andre kreasjoner, først og fremst tysk metallsløydonani i værsting-klassen, som virkelig fortjener tittelen av borerigger, men dette er helt noe annet enn Oracle som gjennom flere tiår har vært god industriell design med iboende evne til kontinuerlig oppgradering. Noe som ofte kjennetegner god design av denne type utstyr.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Fint bilde, da! Vintage Oracle...... Men rydd nå opp i de ledningene bak der!!!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det var ledningsrot, tror jeg det er best ingen får se bak anlegget mitt. ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.807
    Antall liker
    21.724
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)

    @Sluket: Du skal få lov til å hate LP12 så mye du vil. På samme måten som jeg har lov til å mene ingenting om lyden i LP12, jeg har tross alt ikke hørt den. Men at den ikke hører hjemme i en tråd om kule spillere, er tøys. Utseendemessig er den genial i sin klassiske enkelhet.
    Og den utseendemessige, geniale enkelheten er løftet "lock, stock and barrel" fra Thorens TD150. Et greit lån, det.

    http://www.theanalogdept.com/b_price.htm
    Hvorfor er LP12 ikonisk mens TD150 ikke er det, vg?

    --

    Til alle LP12-nedskytere: Dere er faen meg på bærtur hele bunten. Ugh. Jeg har talt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valentino skrev:
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    @bia: Interessant. Men jeg har ingen plater med tre spindelhull.... ;)

    @Sluket: Du skal få lov til å hate LP12 så mye du vil. På samme måten som jeg har lov til å mene ingenting om lyden i LP12, jeg har tross alt ikke hørt den. Men at den ikke hører hjemme i en tråd om kule spillere, er tøys. Utseendemessig er den genial i sin klassiske enkelhet.
    Og den utseendemessige, geniale enkelheten er løftet "lock, stock and barrel" fra Thorens TD150. Et greit lån, det.

    http://www.theanalogdept.com/b_price.htm
    Hvorfor er LP12 ikonisk mens TD150 ikke er det, vg?

    --

    Til alle LP12-nedskytere: Dere er faen meg på bærtur hele bunten. Ugh. Jeg har talt.
    Jeg syns LP12 er meget vakker - og det at den visuelt i utgangspunktet minnet om TD150 har ingen relevans til dagens LP12, eller for den saks skyld LP12 slik den ble utviklet dengang. De tok utgangspunkt i TD150, fordi det var en god plattform, og så fulgte Linn en kompromissløs tilnærming til det å forbedre denne maksimalt - funksjonelt og estetisk. En prosess de ikke er ferdige med.

    Ottones LP12 er da vilt vakker og hyperfunksjonell uten disse frankensteinmonsterpåfunnene som hektes på komponenter i blodtåka:



    Jeg liker hva Dudley skrev om å se lyset når det gjelder haifais forkjærlighet for tyngde og masse:

    But for me, at least, the final penny didn't drop until recently: I had to end my decades-long hate affair with high mass.

    Heaven knows I had my reasons. From 1985 until recently, I watched as a succession of ever-more-massive preamplifiers, amplifiers, cables, connectors, CD transports, DACs, and turntable platters—the last being the one part of the thing whose mass shouldn't get crazy-high, lest it outpace the power of the motor meant to drive it—were used to lure trophy-system buyers back into the salons, again and again. High-end equaled high-mass, and some of us can be forgiven for equating that quality with sound that was attractive in a static way, but otherwise dull as death. High-end meant high-mass meant high boredom.

    Things weren't always that bad, of course. In the early days of American hi-fi, prior to the wastefulness, sloth, and sham engineering of inch-thick faceplates and unliftable amps, the benefits of sheer heft were propounded and accepted in relation to only two types of domestic products: mass-loaded loudspeakers (think Bozak et al) and intentionally massive turntable plinths.


    Og det siste var vel det første Linn forbedret i TD150-utgangspunktet. ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    ottone skrev:
    digiman skrev:
    Satan det er mye stygge platespillere i verden :)
    ...........
    Jeg er generelt uenig med deg der, digiman.
    Egentlig syns jeg at de aller fleste platespillere er både kule og vakre. Det ligger liksom i sakens natur, i funksjonen, litt som med kvinner kanskje.

    Det inkluderer også min egen kjære
    he-he! Den skal jeg ta en malt på til kvelden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn