Kulelager i tonearm

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Har kjøpt en eldre Ortofon AS-212 tonearm i Tyskland. Denne viser seg å ha problemer med kulelager i underdelen (lager for horisontal bevegelse).
Lagrene er litt trege og en kan høre en "svisj"lyd når de dreies. Disse må derfor skiftes hut. Dette er heldigvis svært enkelt.

Spørsmålet er bare hva en skal være obs på ved kjøp av nye. Er det noen som vet hvilke toleranser og utførelser en skal se etter.
Dimensjonene er 9x17x4 mm.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er langt fra Averøya til Nakskov på Lolland...

Skjermbilde 2012-10-27 kl. 21.28.08.jpg

Skjermbilde 2012-10-27 kl. 21.33.53.jpg

.. men jeg skulle ikke bli forbauset dersom de (etter mail eller telefon helst kanskje) kunne ha tipset deg om underleverandør av lagre, kanskje er det SKF fra Gamlestaden i Göteborg noen timer nord. Kan tilogmed hende at enten Ortofon eller SKF har et lager til deg klart til forsendelse.

Ethvert lager i en tonearm som lager lyd eller gir merkbar motstand på noen vinkler er defekt, så må byttes.
Noen fordeler skal man ha av å handle hifi laget av faktisk identifiserbare produsenter som ikke gjemmer seg bak et engelskklingende navn. Ortofon sentralt har vært veldig behjelpelige, rause og imøtekommende med meg de ganger jeg har hatt spørsmål iallefall, og jeg blir som sagt ikke forbauset om Ortofon eller SKF har et lager til deg.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for lokalt svar! Av og til er løsningen enklere enn hva en tror. Jeg skal forsøke å kontakte Ortofon.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det virker egentlig ikke "logisk" at et lager med slik dimensjon, skal være slitt ut. Møkk og/eller gammelt fett?
Det kan jo tenkes at det da går an å rense lageret og varme inn fett på nytt. Kan være litt komplisert om det er et lukket lager.
Legg det i whitesprit og roter det rundt til alt fett og møkk er vasket ut. Varm opp nytt lagerfett (så det blir litt tynnere i konsistensen) i en liten beholder og masér/trykk fettet inn i lageret.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt poeng. Hvordan slite ut et kulelager av denne dimensjonen til en tonearm.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg og lurer på hvorfor lagrene er slitt, men det er tydelig glapp i dem, og som sagt så sier de "svisj" når en snurrer dem. Dette er åpne lager uten tetninger, og de ser ut til å være helt rene. Lagrene må derfor byttes, og jeg vil gjerne få tak i bedre lagre enn hva som sto der originalt.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^Helt rene? Det skulle/burde vel vært fett i de?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det har helt sikkert ikke vært fett eller olje i disse. Jeg tror at det er helt vanlig at disse lagrene er usmurt, og at fett eller olje vil ikke redusere friksjonen i en tonearm.
Jeg har ikke demontert mange tonearmer, men de jeg har sett har hatt lager uten fett.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Kanskje det er ute av justering? Først rense kulelageret, og ha et tynt lag med fett i lagerbanen. Påføres med bomullspinne - det skal være lite fett på, helt usynlig, så det ikke samler skitt. Så stramme til lageret så det er akkurat tight uten slark. Da løper det lettest.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for velmente innspill. Lagrene er ikke av en type som kan strammes. Det er helt vanlige kulelager, ikke koniske/strambare. De har slakk, og må derfor byttes. Jeg antar at dette ikke skal koste mange kroner. Var bare ute etter om noen hadde tips til typer som var bedre egnet enn andre.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Var bare ute etter om noen hadde tips til typer som var bedre egnet enn andre.
Alle de kjente produsentene som Timken, NTN, FAG, INA, SKF osv. leverer kvalitetslager. Du får også en del lager (i samme dimensjon) i ulike toleranser. SKF bruker vel C-betegnelse på dette > C1, C2 og C3.

Men... alle lager fra disse er satt inn med fett når de leveres.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Ta en lupe og se om ikke det står en produsent og en spesifikasjon for lager, typisk gnistet inn (lysegrå skrift på blanke stålet) i lagerringen. Spesifikasjon er en standard - og da er det bare at kjøpe nytt hos lokale lager-grossisten. Letteste er som skrevet ovenfor at kontakte produsenten - om det er Ortofon er jeg ikke i tvil om at du vil få bra hjelp der.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Vanskelig å fatte at lagret er slitt. En tonearm svinger ca en kvart omdreining på ca 20 min. Det skal noen platesider til å lage slark med det. Jeg tror mere på at lagrene blir tightet ved å stramme skruen som holder armbasen sammen.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
Abra AS Kulelagersenteret

Prøv en samtale med noen her. Om ikke de kan skaffe deg det du trenger, så finnes det antagelig ikke. :)
Kjennes lageret slitt ut, så er det utslitt for lenge siden.
Det er ikke nødvendigvis rotasjon som tar knekken på et kulelager. Heller stillstand, eller stadig oscillering over et snevert
område. Jf. en tonearm som svinger et begrenset antall grader frem og tilbake.
Få deg også en anbefaling på en lett smørning til lageret ditt. Alt roterende utstyr har godt av litt olje. En dråpe maskinolje
kunne kanskje vært tingen her.

Mvh.
Leif

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.527
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg tror mere på at lagrene blir tightet ved å stramme skruen som holder armbasen sammen.
Det er kun koniske lager som kan "tightes" ved at en senterdistanse dreies eller shimmes til korrekt lagerklaring. Vanlige kule-/rullelager kan på ingen måte "strammes" til.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Kjøpte nye lager i går hos Molde Jarnvareforretning. Lagrene var fulle av fett, og rullet ikke veldig lett. Jeg vasket bort fettet før de ble montert med loctite i ytterkant på grunn av at lagrene satt så løst at de skranglet i hylsen. Nå løper armen silkemykt og uten merkbar glapp. Smørte lagret med lite og svært tynn, olje etter anbefaling jeg fant på nettet.

Topp Bunn