KT88 vs. 300B? Valg av rørtype?

DiFontaine

Fersking
Ble medlem
25.11.2007
Antall liker
0
Heisann? Er fersk her på HFS, men trenger hjelp til følgende spørsmål. Jeg susler med tanken på å anskaffe meg en rørforsterker til et rent vinyl oppsett.

Hva er det som kjennetegner de forskjellige rørtypene?
Hvilke rør bør jeg se etter?

Utstyr som skal benyttes er: Project RPM-5, Clearaudio Aurum Classics MM, Yaqin MS-12B Riaa & B&W DM601 S2 (i føste omgang) + evt sub. Spiller mest rock.

Takker for alle svar :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Det som gir mye for pengene ved i ditt tilfelle er en slik Music Angel kt88 basert forsterker. Det jeg har hørt av dem ga et godt inntrykk. Den har god rytme og fin punch i bassen. 300B er svært dyre rør, og for å få jucie nok til en BW ht må du såpass opp i kompleksitet/kvalitet på forstekern at jeg tror fort det blir lite igjen per krone. En kt88 PP forsterker har veldig ofte ca 20dB feedback og det passer godt med en kompakthøytaler.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Til rock og B&W høyttalere; uten tvil KT88 push-pull!
Helt enig.. Man får maks 16-18 watt ut av 300b monoblokker f.eks, som er ekstremt kult og dynamisk til lettdrevne høyttaler (les: horn).

Til B&W, som er tyngre å drive (rundt 90DB?) er som kabeldragern sier, KT88 push pull et strålende valg.. Sjekk gjerne ut Copland CTA-405.. Knallgod integrert KT88 basert røramp...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
6C33C gruser KT88 ;)... Litt mer seriøst, kommer du over konstruksjoner med disse rørene i bruk er det verdt å teste ut. Lykke til! :)

Edit: ...jeg er ellers enig med de som nevner Music Angel. produsenten har også en variant med 845 rør og det spiller heller ikke så værst.. :)

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
HCS skrev:
6C33C gruser KT88 ;)... Litt mer seriøst, kommer du over konstruksjoner med disse rørene i bruk er det verdt å teste ut. Lykke til! :)

Edit: ...jeg er ellers enig med de som nevner Music Angel. produsenten har også en variant med 845 rør og det spiller heller ikke så værst.. :)
Interessant lesning!

Litt OT her, men hva er forskjellen på KT88 kontra EL34? :)

MVH
Ole

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.802
Generell observasjon:

• 300B gir vakker klang (rørmagi) og lite definert bass på lettdrevene høyttalere.
  • KT88 gir dynamikk, solid bass og nøytral klang uten typisk rørlyd.
  • EL34 gir dynamikk og noe mer rørmagi enn KT88, men med lavere effekt.

Det kommer an på hva du foretrekker!

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

• 300B gir vakker klang (rørmagi) og lite definert bass på lettdrevene høyttalere.

Jeg har et par Audio Note 300B blokker med Interstage c-core trafo, på høyttalere med 98DB, og det er IKKE mye som er lite definert der i gården iallefall...

Ta deg en tur om du vil, så skal jeg skremme deg litt... ;)

MVH

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

Det er vel på tungdrevne HT 300b gir lite definert bass?

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
65finger skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

Det er mer riktig vil jeg påstå!

MVH

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Borgenvik skrev:
65finger skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

MVH
Har du hørt 300B på tungdrevne ht's ?

/jan

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
JanR skrev:
Borgenvik skrev:
65finger skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

MVH
Har du hørt 300B på tungdrevne ht's ?

/jan
Ja, og det spiller ikke høyt nok etter min smak... :) Ikke den kjappeste bassen ble det heller...

EDIT: Hørte mine blokker på Reference Master 3A med 92db følsomhet...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

Erlandsen, her er du så generell og unyansert at du nærmest redefinerer uttrykket for meg. Jeg har både eid og hørt en lang rekke med 300B-baserte forsterkere. Ikke minst er jeg pr. dags dato eier av en SET-forsterker som brukes på lettdrevne horn. Min erfaring er slett ikke som din...for å uttrykke meg ytterst diplomatisk. Om bassen blir nølende og udefinert, sier det mest om kvaliteten på trafoene i forsterkeren, IKKE om rørtypen som sådan. Jeg tror ikke det finnes en eneste lytter som har hørt JJ322, Border Patrol, AN Conquest eller en annen høykvalitets 300B-forsterker som har tenkt "veik bass..".Men så koster de jo sitt, selvfølgelig.

Snakker vi derimot om enklere, rimelige og kanskje ofte kinesiske forsterkere, er det klart at det må spares penger. Dette går ut over trafokvaliteten. Den er tross alt den dyreste enkeltkomponenten i en rørforsterker. Music Angel er god, den, men trær vokser som regel ikke inn i himmelen........

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Brukte 300B på Tannoy (92dB) og på Lowther (102dB)

På Tannoyene ble det fort slapt og uten kontroll. Men det låt fint ved moderate til lave lydnivåer.
På Lowtherne låt det sprekt hele veien og i alle nivå, men en litt spinket bass kunne dog observeres.

Har brukt MA 845 som var helt ok, med litt dvask i toppen

Bruker nå Copland CTA504 som er en helt grei forsterker som på mange måter forener det beste fra begge leirer! Brukes på Klipsch RF-7...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Borgenvik skrev:
Ja, og det spiller ikke høyt nok etter min smak... :) Ikke den kjappeste bassen ble det heller...

EDIT: Hørte mine blokker på Reference Master 3A med 92db følsomhet...
Aha, hørt en SET 300B på samme høytaler (ett lite forbehold der...muligens en eldre mod.) og det låt slettes ikke galt.
Ikke ideelt kanskje men låt overraskende bra.

Beklager OT trådstarter.

Ikke uenig i det andre nevner lengre opp her, KT88/6550 eller for eks MA 845 burde jo absolutt gjøre susen.

/jan

DiFontaine

Fersking
Ble medlem
25.11.2007
Antall liker
0
Takk for raske svar ;D På AVforum var det helt dødt da jeg spurte dette spørsmålet!

Men til saken, etter som jeg forstår så anbefaler de fleste KT88 i push-pull? Og flere anbefaler Music Angel?

Noen som har erfraring med Yaqin? Må innrømme at jeg synes de i det minste ser finere ut enn MA, men spiller de bedre?

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Uten tvil KT88 eller EL34 til dine B&W! Det blir sikkert kjempesaker... Lykke til uansett.. :)

PS: Skal ikke lage mer OT for deg nå.. Baklager det..

MVH

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
impulse skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

Erlandsen, her er du så generell og unyansert at du nærmest redefinerer uttrykket for meg. Jeg har både eid og hørt en lang rekke med 300B-baserte forsterkere. Ikke minst er jeg pr. dags dato eier av en SET-forsterker som brukes på lettdrevne horn. Min erfaring er slett ikke som din...for å uttrykke meg ytterst diplomatisk.

takk for at du gadd, impulse.
jeg skrev "vås" som svar, men klarte og la være å poste innlegget, i håp om å ikke gjøre vondt verre for en allerede skakkjørt image her på sentralen.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Ja, tusen takk for at du gadd å understreke, Impulse...
Men jeg vil påstå at 300B amper krever en god trafo nesten uansett..

MVH.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
til opplysning spiller for tiden på PSB Alpha T1 89 DB 6-8 Ohm, ingen problemer med definisjonen i bassen på forholdsvis høye volum

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
65finger skrev:
til opplysning spiller for tiden på PSB Alpha T1 89 DB 6-8 Ohm, ingen problemer med definisjonen i bassen på forholdsvis høye volum
Så kult! :)
16 watt du spiller med?

MVH

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jepp, må riktignok ratte litt mere enn vanlig til høyre på volumkontrollen på preampen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
65finger skrev:
Jepp, må riktignok ratte litt mere enn vanlig til høyre på volumkontrollen på preampen.
Og det låter bra...At 300B skulle skorte med bass og krefter har jeg ennå til gode å høre i godt matchede systemer... :)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.416
Sted
'
Borgenvik skrev:
Litt OT her, men hva er forskjellen på KT88 kontra EL34?
Siden dette er tech hjørnet så er det ikke OT i det hele tatt: EL34 er en genuin pentode mens KT88 er en kinkless tetrode (aka beam tetrode aka beam pentode). To ulike måter å unngå sekundæremisjon på som ofte gir litt ulik karakteristikk - spesielt i området hvor Vak er lav.

Jan E Veiset

GJ

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2004
Antall liker
0
Hva med en McIntosh 275? KT 88...

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.416
Sted
'
J.H skrev:
Hva med en McIntosh 275?
Ja, hva med den?
Hvis du er interessert i det tekniske (jeg antar det er derfor du poster i tech hjørnet?) kan du starte med å lese dette: http://www.veiset.net/tech/Mac1949.pdf Ønsker du å bevege deg dypere ned i materien kan du i tillegg studere denne teksten: http://www.veiset.net/tech/Mac1936.pdf

Denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31206.0 omhandler mye av de samme teoretiske problemstillingene som dukker opp i kretsløsninger som MC275. Har du noen spørsmål så skal jeg forsøke å svare etter beste evne..

Jan E Veiset

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Ser du etter en rimeligere sak, så er PrimaLuna med KT88 verdt å sjekke ut. Fleksible på rør, kan også bruke EL34 mm, enkle å forholde seg til, god lyd, strømsterk og ikke minst rimelig å kjøpe. Det er solgt endel av dem, så det er lett å få tak i en brukt.

Hilsen Tommy

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Borgenvik skrev:
Ja, tusen takk for at du gadd å understreke, Impulse...
Men jeg vil påstå at 300B amper krever en god trafo nesten uansett..

MVH.
Og det samme gjør ALLE andre type rørforsterkere (unntatt OTL ;))

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.166
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vet ikke helt bakgrunnen for spørsmålet i trådens tittel, men har lyst til å spørre om en ting:

"Hvorfor er ikke rørtypen 6550 med i spørsmålsstillingen?"

IMHO er jo det også et habilt rør, som imidlertid skiller seg litt fra både 300B og KT 88, samtidig som det også KAN ha likheter........

mvh
Proffen

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Husk at det ikke er lov med synsing på dette forum.
Hva kjennetegner en god utg trafo på rørforsterkere?
Er det veldig dyrt å få til?
Har kinesiske forsterkere utelukkende billig/dårlig trafo?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Borgenvik skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:

Jeg har et par Audio Note 300B blokker med Interstage c-core trafo, på høyttalere med 98DB, og det er IKKE mye som er lite definert der i gården iallefall...

Ta deg en tur om du vil, så skal jeg skremme deg litt... ;)

MVH
Nå må vi holde tunga litt rett i munn her Borgenvik , trådstarter ser etter blokker / amp i en rimlig prisskala , da finnes det IKKE noe 300b blokker til en lav pris som kan hamle opp med noe bassgjengivelse som feks en MA kt-88 , eller aller helst en copland ,på de høyttalerne trådstarter sitter med.. Sistnevnte er heller ikke akkurat billig brukt heller , rundt 17k , men den er bra !

Om man skal prøve seg på rør og har såpass tungdrevene ht og ikke ønsker å betale skjorte for en amp , er nok MA eller iknende kt-88 konstruksjoner veldig bra å prøve med , blir man hekta og lommeboka tillater det , kan man oppgradere , kjøper man attpåtil første-ampen brukt , kommer man greit ut av det ved ett videresalg.

Dine blokker Ole , er ikkenoe billige greier , så at det spiller hinsides godt tviler jeg ikke på , trafoer og ellers gode komponenter har utrolig mye å si på laveffektamper , og det koster som sagt penger , mye penger.....slik som du har betalt for dine blokker og preamp , noe som er jævlig langt fra det man må betale for en MA kt-88 sak....

Jeg kan uttale meg om dette på egen erfaring , jeg begynte med el34 copland for så å gå over på billige triodegreier , noe som ikke var i nærheten! av dynamikken i pp ampen , jeg knota fælt med dette , og måtte til slutt bite i det sure eple å bla opp en del spenn for preamp og effekt som spillte bra (er vel enda ikke i mål , men spiller inn en kliss ny forsterker i disse dager.

Altså , det finnes mye bra på triodefronten....men med dine høyttalere er det eneste fornuftige budsjettvalget , en pushpull forsterker med litt krefter.....gjerne med bryter for ultralineær og triode-koblet drift.....men ikkenoe must.

6c33c er ett flott trioderør , og spiller med autoritet , det gir vel ca 18 w singelended (almarro 318B) som også er en flott forsterker til en vettug pris....rundt 20k ny , skjeldene på brukten , om de finnes i det hele tatt....

Men begynn med litt krefter som feks kt-88 /el 34 og prøv ut triode-løsninger på sikt......i allefall mitt råd , som har hatt en titalls rørforstrkere innom de siste to åra.

Mvh Espen

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Espen...

Selvsagt vet jeg at en KT-88 amp vil låte mye mer dynamisk enn en 300B amp i hans prisklasse... Jeg har da også anbefalt han en Copland CTA-405..

Det jeg gjorde var kun å quote "erlandsen" fordi det så ut som for meg med henhold til hva han skrev at han mente at "alle" 300B amper manglet dynamikk... Derfor ba jeg HAN på en lytteseanse slik at han kunne høre at ikke alle 300B amper låter pudding! :)

Dette hadde ingenting med trådstarter å gjøre akkurat det innlegget der.. :)

MVH
Ole.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.802
Artig med debatt!

Her bekreftes regelen om at ting bør settes på spissen, for da står de best. Jeg har vært utenlands noen dager, og har dessverre ikke fått fulgt denne strengen fortløpende.

Bare et par presiseringer:

Jeg ser at formuleringen om 300B ble upresis. Det burde stått at «300B gir vakker klang (rørmagi) og lite definert bass - krever lettdrevene høyttalere.»

Jeg kjenner ikke kinesiske rørforsterkere, og kan ikke uttale meg om dem. Min rørerfaring skriver seg fra ulike Cary-forsterkere. 300B-forsterkeren jeg eide en periode og spilte på høyttalere med følsomhet på 86 dB/Watt i 8 ohm ga slapp bass, lite dynamikk og en helt magisk mellomtone. Det var bare for kjedelig i lengden.

Forstererkere (fortsatt Cary) utstyrt med KT88/6550 C gir det trøkket som trengs, er min erfaring. Har hørt 300B i samspill med svært lettdrevne høyttalere (blant annet Audio Note/Klipsch hos hjemme hos Håkon Rognlien) som spilte dynamisk og rått så det holdt. Men da snakker vi om andre priser, er jeg redd.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
erlandsen skrev:
Artig med debatt!

Her bekreftes regelen om at ting bør settes på spissen, for da står de best. Jeg har vært utenlands noen dager, og har dessverre ikke fått fulgt denne strengen fortløpende.

Jeg ser at formuleringen om 300B ble upresis. Det burde stått at «300B gir vakker klang (rørmagi) og lite definert bass - krever lettdrevene høyttalere.»

Jeg kjenner ikke kinesiske rørforsterkere, og kan ikke uttale meg om dem. Min rørerfaring skriver seg fra ulike Cary-forsterkere. 300B-forsterkeren jeg eide en periode og spilte på høyttalere med følsomhet på 86 dB/Watt i 8 ohm ga slapp bass, lite dynamikk og en helt magisk mellomtone. Det var bare for kjedelig i lengden.

Forstererkere (fortsatt Cary) utstyrt med KT88/6550 C gir det trøkket som trengs, er min erfaring. Har hørt 300B i samspill med svært lettdrevne høyttalere (blant annet Audio Note/Klipsch hos hjemme hos Håkon Rognlien) som spilte dynamisk og rått så det holdt. Men da snakker vi om andre priser, er jeg redd.

se der, ja.
da ble ting straks mer forståelig. ;D

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Gago skrev:
erlandsen skrev:
Artig med debatt!

se der, ja.
Det gjorde det.. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Borgenvik skrev:
Gago skrev:
erlandsen skrev:
Artig med debatt!

se der, ja.
Det gjorde det.. :)
Så avgjort ;D

Topp Bunn