Borgenvik skrev:
erlandsen skrev:
Generell observasjon:
- 300B gir vakker klang (rørmagi) og lite definert bass på lettdrevene høyttalere.
- KT88 gir dynamikk, solid bass og nøytral klang uten typisk rørlyd.
- EL34 gir dynamikk og noe mer rørmagi enn KT88, men med lavere effekt.
Det kommer an på hva du foretrekker!
Jeg har et par Audio Note 300B blokker med Interstage c-core trafo, på høyttalere med 98DB, og det er IKKE mye som er lite definert der i gården iallefall...
Ta deg en tur om du vil, så skal jeg skremme deg litt...
MVH
Nå må vi holde tunga litt rett i munn her Borgenvik , trådstarter ser etter blokker / amp i en rimlig prisskala , da finnes det IKKE noe 300b blokker til en lav pris som kan hamle opp med noe bassgjengivelse som feks en MA kt-88 , eller aller helst en copland ,på de høyttalerne trådstarter sitter med.. Sistnevnte er heller ikke akkurat billig brukt heller , rundt 17k , men den er bra !
Om man skal prøve seg på rør og har såpass tungdrevene ht og ikke ønsker å betale skjorte for en amp , er nok MA eller iknende kt-88 konstruksjoner veldig bra å prøve med , blir man hekta og lommeboka tillater det , kan man oppgradere , kjøper man attpåtil første-ampen brukt , kommer man greit ut av det ved ett videresalg.
Dine blokker Ole , er ikkenoe billige greier , så at det spiller hinsides godt tviler jeg ikke på , trafoer og ellers gode komponenter har utrolig mye å si på laveffektamper , og det koster som sagt penger , mye penger.....slik som du har betalt for dine blokker og preamp , noe som er jævlig langt fra det man må betale for en MA kt-88 sak....
Jeg kan uttale meg om dette på egen erfaring , jeg begynte med el34 copland for så å gå over på billige triodegreier , noe som ikke var i nærheten! av dynamikken i pp ampen , jeg knota fælt med dette , og måtte til slutt bite i det sure eple å bla opp en del spenn for preamp og effekt som spillte bra (er vel enda ikke i mål , men spiller inn en kliss ny forsterker i disse dager.
Altså , det finnes mye bra på triodefronten....men med dine høyttalere er det eneste fornuftige budsjettvalget , en pushpull forsterker med litt krefter.....gjerne med bryter for ultralineær og triode-koblet drift.....men ikkenoe must.
6c33c er ett flott trioderør , og spiller med autoritet , det gir vel ca 18 w singelended (almarro 318B) som også er en flott forsterker til en vettug pris....rundt 20k ny , skjeldene på brukten , om de finnes i det hele tatt....
Men begynn med litt krefter som feks kt-88 /el 34 og prøv ut triode-løsninger på sikt......i allefall mitt råd , som har hatt en titalls rørforstrkere innom de siste to åra.
Mvh Espen