KT 88 rør, hva regnes som de beste ?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
552
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Han får i hvert fall ikke noe mer ut. Skjønner ikke at de som tester disse KT120 ikke kan gjøre et par enkle målinger for å se hva de egentlig får ut av forsterkeren.
At de låter litt forskjellig er ikke så rart.
At de låter bedre er heller ikke så rart. De er jo ganske dyre ;D
Det ser sikkert tøft ut med så store rør i ampen
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Han får i hvert fall ikke noe mer ut. Skjønner ikke at de som tester disse KT120 ikke kan gjøre et par enkle målinger for å se hva de egentlig får ut av forsterkeren.
At de låter litt forskjellig er ikke så rart.
At de låter bedre er heller ikke så rart. De er jo ganske dyre ;D
Hei,tenkte ikke på evt økt effekt,tenkte på om de ville vare lengre siden de ble kjørt "snillere" ;) Og om det ville funke i det hele tatt ::)

mvh Filip
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"Har selv akkurat gått til anskaffelse av disse, og de skal testes for første gang i kveld"
Du har vel ikke kjøpt NOS TS 5881??? Tror IKKE disse vil passe i ditt oppsett. Er faktisk helt sikker.
Det er nok bedre at jeg overtar disse gratis så du slipper skuffelsen. Og som du skriver er dette Lav Effekt rør så det er nok bedre at jeg får disse før du tester dem...

Spøk til side, Jeg likte måten de kombinerer "åpenhet og musikalitet". Åpenhet kan bli klinisk, mens Musikalitet kan bli ullen.
NOS TS har i mine ører en kombinasjon som gir begge. Nei, ikke ullen og klinisk på en gang, men en musikalsk måte å gi åpenhet.

"Det ser sikkert tøft ut med så store rør i ampen"

Kan ikke huske en eier av rørforsterker klage på for store utgangsrør. Det er vel mer: For mye er ikke nok. VH Bernt
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
BerntJ skrev:
Spøk til side, Jeg likte måten de kombinerer "åpenhet og musikalitet". Åpenhet kan bli klinisk, mens Musikalitet kan bli ullen.
NOS TS har i mine ører en kombinasjon som gir begge. Nei, ikke ullen og klinisk på en gang, men en musikalsk måte å gi åpenhet.
Ble litt for mye "mas" med annet i går - så testing er utsatt til i morgen :). Din angivelse av karakteristikk, demper jo ikke akkurat forventningene :)
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Ble litt for mye "mas" med annet i går - så testing er utsatt til i morgen :). Din angivelse av karakteristikk, demper jo ikke akkurat forventningene :)[/QUOTE]

Korleis gjekk no dette?
mvh
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Hvilke rør anbefaler produsenten ? Jeg legger hodet på huggestabben igjen.:cool:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.685
Antall liker
58.617
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvilke rør anbefaler produsenten ? Jeg legger hodet på huggestabben igjen.:cool:
@Cadillacman
Har du ikke noe annet å melde?
Du har da vel fått luftet hva du mener om originalrør og Jadisforsterkere i flere dager i en annen tråd for litt sida?
Det er jo noen som synes det er artig og prøve litt forskjellig. Er det vanskelig å forstå/akseptere?
Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon med deg om originalrør,-jeg bare nevner det.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Hvilke rør anbefaler produsenten ? Jeg legger hodet på huggestabben igjen.:cool:
@Cadillacman
Har du ikke noe annet å melde?
Du har da vel fått hva du mener om originalrør og Jadisforsterkere i flere dager i en annen tråd for litt sida?
Det er jo noen som synes det er artig og prøve litt forskjellig jalla. Er det vanskelig å forstå/akseptere?
Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon med deg om originalrør,-jeg bare nevner det.
Overlater til trådstarter å svare på dette.
Her bør vel alle få lov å stille spørsmål, eller ? HVA HAR DU Å KOMME MED ???
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.685
Antall liker
58.617
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Bruker ikke kt88.
Jeg bruker Svetlana "winged C" 6550.
Finnes sikkert bedre.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hvilke rør anbefaler produsenten ? Jeg legger hodet på huggestabben igjen.:cool:
@Cadillacman
Har du ikke noe annet å melde?
Du har da vel fått hva du mener om originalrør og Jadisforsterkere i flere dager i en annen tråd for litt sida?
Det er jo noen som synes det er artig og prøve litt forskjellig jalla. Er det vanskelig å forstå/akseptere?
Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon med deg om originalrør,-jeg bare nevner det.
Overlater til trådstarter å svare på dette.
Her bør vel alle få lov å stille spørsmål, eller ? HVA HAR DU Å KOMME MED
Virker som du spør bare for å provosere.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Hvilke rør anbefaler produsenten ? Jeg legger hodet på huggestabben igjen.:cool:
@Cadillacman
Har du ikke noe annet å melde?
Du har da vel fått hva du mener om originalrør og Jadisforsterkere i flere dager i en annen tråd for litt sida?
Det er jo noen som synes det er artig og prøve litt forskjellig jalla. Er det vanskelig å forstå/akseptere?
Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon med deg om originalrør,-jeg bare nevner det.
Overlater til trådstarter å svare på dette.
Her bør vel alle få lov å stille spørsmål, eller ? HVA HAR DU Å KOMME MED ?
Virker som du spør bare for å provosere.
Der tar du helt feil, jeg stiller vel litt for ærlige spørsmål, men jeg kan jo la være hvis det passer deg.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Tråden var komen dithen at nokon skulle til å teste ut korleis det gjekk å byte ut KT88 rør med KT120 og gje tilbakemelding om korleis det gjekk.
Fint om nokon kunne ta tråden vidare derfrå!
MVH
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Det finnes ikke gode KT88 rør - iallefall ikke de som Jadis anbefaler og leverer til sine produkter.
Er det mulig å bli så barnslig i en anbefaling i en tråd som handler om anbefalinger av et spesifikt rør.
Kan garantere at ditt inlegg hadde ikke kommet hvis du ikke hadde sett at jeg hadde lagt inn mitt.
Hva bryr det deg hva slags rør Jadis anbefaler ? Har du noen gang hørt de i en Jadis-forsterker eller er du bare ute etter meg ?
Det er faktisk musikk det koker ned til i denne hobbyen, og hvis man hele tiden skal lete og i tillegg bare prøve ut all verden av rør og bli mer og mer
frustrert og usikker på hva man egentlig liker. Hvor kritisk for lyden er egentlig et utgangsrør som KT88,6550, eller KT90 eller hva det måtte være.
Trodde det var smårørene som hadde størst innvirkning lydmessig.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trodde det var smårørene som hadde størst innvirkning lydmessig.
Ikke alltid det er slik.
Foreks. i en 300B SE kan 300B rørene ha vel så mye med det klanglige resultatet å gjøre. Og i tillegg kommer kombinasjonene "små/"stor"- rør.....
"Rørlivet" kan være frustrerende, men mest moro :)
 

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Hamar
Vil, som Cobra2 tidligere i tråden, få anbefale New Sensor sitt re-issue Genalex Gold Lion KT88 som beste valg lydmessig. Av de jeg vet som har erfaring med KT88-baserte forsterkere, hevdes nettopp dette å være "best" lydmessig, faktisk på nivå med originalen fra Genalex. De mest holdbare hevdes å være winged C Svetlana 6550. Dette er egentlig et "ruggerized" KT88. De er svært like rør og med littegranne googling vil du se hvor like de er. Min anbefaling videre er å google for deg selv ... Det er internasjonale websider for DIY Audio-konstruktører med søkemotorer også. Mvh.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det finnes ikke gode KT88 rør - iallefall ikke de som Jadis anbefaler og leverer til sine produkter.
Er det mulig å bli så barnslig i en anbefaling i en tråd som handler om anbefalinger av et spesifikt rør.
Kan garantere at ditt inlegg hadde ikke kommet hvis du ikke hadde sett at jeg hadde lagt inn mitt.
Hva bryr det deg hva slags rør Jadis anbefaler ? Har du noen gang hørt de i en Jadis-forsterker eller er du bare ute etter meg ?
Det er faktisk musikk det koker ned til i denne hobbyen, og hvis man hele tiden skal lete og i tillegg bare prøve ut all verden av rør og bli mer og mer
frustrert og usikker på hva man egentlig liker. Hvor kritisk for lyden er egentlig et utgangsrør som KT88,6550, eller KT90 eller hva det måtte være.
Trodde det var smårørene som hadde størst innvirkning lydmessig.
Hihihi - ;-)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det finnes ikke gode KT88 rør - iallefall ikke de som Jadis anbefaler og leverer til sine produkter.
Er det mulig å bli så barnslig i en anbefaling i en tråd som handler om anbefalinger av et spesifikt rør.
Kan garantere at ditt inlegg hadde ikke kommet hvis du ikke hadde sett at jeg hadde lagt inn mitt.
Hva bryr det deg hva slags rør Jadis anbefaler ? Har du noen gang hørt de i en Jadis-forsterker eller er du bare ute etter meg ?
Det er faktisk musikk det koker ned til i denne hobbyen, og hvis man hele tiden skal lete og i tillegg bare prøve ut all verden av rør og bli mer og mer
frustrert og usikker på hva man egentlig liker. Hvor kritisk for lyden er egentlig et utgangsrør som KT88,6550, eller KT90 eller hva det måtte være.
Trodde det var smårørene som hadde størst innvirkning lydmessig.
Fra spøk til alvor; De beste KT88 rørene er dessverre historie - Genalex KT88. Det sies at re-issue av Genalex KT88 er gode. Jeg vet ikke, men det er mye "ræl" der ute. Og en ting til du ikke har fått med deg, Cadillacman; alle rør har innvirkning på lyden! Og ALLE NOS rør er bedre enn nyproduserte rør. Har ALDRI lest noe annet på HELE nettet....
God heg!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det morsomme med NOS rør er at jo sjeldnere de blir jo bedre låter de ;-)

Kan noen si meg hvordan JJ sine KT88 låter? Har Winged C i min Power 1 fra Sonic frontiers. Vel og merke 6550. Har lyst å prøve KT88 og har hatt gode erfaringer med JJ tidligere. Jeg vet de sleit med levetid, men er dette historie? Jeg har lest en del på ulike fora, og det virker sm at JJ leverer av og til gode rør for en rimelig penge.

Håvard
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det morsomme med NOS rør er at jo sjeldnere de blir jo bedre låter de ;-)

Kan noen si meg hvordan JJ sine KT88 låter? Har Winged C i min Power 1 fra Sonic frontiers. Vel og merke 6550. Har lyst å prøve KT88 og har hatt gode erfaringer med JJ tidligere. Jeg vet de sleit med levetid, men er dette historie? Jeg har lest en del på ulike fora, og det virker sm at JJ leverer av og til gode rør for en rimelig penge.

Håvard
Det finnes rimelig gode nye rør, det vet jeg. Levetiden er ett av hovedproblemene med nyproduserte rør. Valget mellom KT88 og 6550 står mellom den lydfilosofien du selv liker; KT88 - rå, kraftfull, utstrakt, futt og fart. Mens 6550 er mere tander; behandler musikken med varsom hånd, er litt forsiktig i framtoningen, er litt tilbaketrukket i mellomtonen (noe som gir inntrykk av mere utstrakte ytterender). De beste KT88 jeg har prøvd er Shuguang sine 98-rør. To ganger gjennom en periode på 5 år så velger jeg Shuguang. Men jeg har også noen 6550 liggende. Av og til velger jeg disse mest pga av at de gir en mere "nærkontakt" med musikerne. Mine 6550 rør er dessverre umerkede, men de kom i en Copland-forsterker. De er rimelig gode - i mine ører. Men de er sikkert noe nyprodusert "ræl" de og... :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takk Kabeldragern. Kjenner til disse nyproduserte rælrørene. De Shugogang, eller hva de heter, disse de samme som er sorte inni?
Det kommer en del bra rør fra Kina, har selv også en 300b forsterker med Golden Dragon 300BM, en mesh variant. Ikke dårlig rør.

Ingen der ute med konkrete erfaringer om JJ?

Håvard
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"ALLE NOS rør er bedre enn nyproduserte rør."
Nå har GD Thrustworthy ECC83 fått mye skryt opp mot de gamle helter.

Når det gjelder KT120 er det meg bekjent bare en Russisk fabrikk som produserer disse og lyden på alle KT120 burde derfor være lik.

VH. Bernt.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
"ALLE NOS rør er bedre enn nyproduserte rør."
Nå har GD Thrustworthy ECC83 fått mye skryt opp mot de gamle helter.

Når det gjelder KT120 er det meg bekjent bare en Russisk fabrikk som produserer disse og lyden på alle KT120 burde derfor være lik.

VH. Bernt.
Jeg har self sikret meg ett par GD ECC83T og det er et brukbart rør. Men det som forundret meg mest med det røret - bortsett fra at det spilte veldig bra - er at det i stedet for å bli bedre og bedre, så ble det dårligere og dårligere. Rett ut av esken så låt det nesten som gode gamle TFKECC83SP, men manglet lit "sparkle". Etterhvert ble det en litt daffere lyd som om det var begynt å bli oppbrukt. Min rørtester sa at det var uendret mht måleparametre siden nytt - det virker som om det endret seg negativt etter innspilling. DET var en ny erfaring... Men jeg har nok ECC81-82-83 NOS rør som nok overlever meg hvis jeg tar sikte på å bli 100 år. Og det gjør jeg jo ;-)

Rør og rørlyd er avhengighetsskapende. Det skal mye til for at jeg slår meg til ro med annen teknologi.

KT120 kjenner jeg ikke.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
" Etterhvert ble det en litt daffere lyd som om det var begynt å bli oppbrukt"
Den var ny. Normalt blir rørene "bedre" de første 200 timene før de er stabile " gode " i lang tid. I dag ville vel "Thrustworthy" være det samme som kvalitetsikring ( ? ) der en går gjennom alle prosesser i produksjonen og sikrer minst frafall. Har noen gamle "T" rør ( NOS ) som etter hvert skal testes.
De bruker ekstemt lang tid på å varmes i forehold til vanlige ECC81 under test. ( Brimar 6060 )
ECC83 er etter min mening litt for "snill" i lyden og jeg anbefaler Hififolk 5751 istedet og gir ECC83 til gitarister. VH. Bernt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
" Etterhvert ble det en litt daffere lyd som om det var begynt å bli oppbrukt"
Den var ny. Normalt blir rørene "bedre" de første 200 timene før de er stabile " gode " i lang tid. I dag ville vel "Thrustworthy" være det samme som kvalitetsikring ( ? ) der en går gjennom alle prosesser i produksjonen og sikrer minst frafall. Har noen gamle "T" rør ( NOS ) som etter hvert skal testes.
De bruker ekstemt lang tid på å varmes i forehold til vanlige ECC81 under test. ( Brimar 6060 )
ECC83 er etter min mening litt for "snill" i lyden og jeg anbefaler Hififolk 5751 istedet og gir ECC83 til gitarister. VH. Bernt.
Eller disse her! 7025 WA
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
" Etterhvert ble det en litt daffere lyd som om det var begynt å bli oppbrukt"
Den var ny. Normalt blir rørene "bedre" de første 200 timene før de er stabile " gode " i lang tid. I dag ville vel "Thrustworthy" være det samme som kvalitetsikring ( ? ) der en går gjennom alle prosesser i produksjonen og sikrer minst frafall. Har noen gamle "T" rør ( NOS ) som etter hvert skal testes.
De bruker ekstemt lang tid på å varmes i forehold til vanlige ECC81 under test. ( Brimar 6060 )
ECC83 er etter min mening litt for "snill" i lyden og jeg anbefaler Hififolk 5751 istedet og gir ECC83 til gitarister. VH. Bernt.
Eller disse her! 7025 WA
Må sjekkes ut. Bestilt!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva er egentlig TAD?
Ikke pioneer iallefall.
Rørene er sikkert gode, men jeg mistenker at dette er et firma som setter navnet sitt på rør som er laget av andre. Men jeg kan for all del ta feil.

Håvard
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva er egentlig TAD?
Ikke pioneer iallefall.
Rørene er sikkert gode, men jeg mistenker at dette er et firma som setter navnet sitt på rør som er laget av andre. Men jeg kan for all del ta feil.

Håvard
Jeg tror ikke du tar feil.
Jeg tror ikke det er noen tysk fabrikk.
Jeg tipper det er noen smarte tyske "forretningsfolk" som står bak.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det er å håpe at trådstarter har gangsyn for å få det beste ut av sine produkter. Snarere enn å sitte med uforløst potensiale ifht sin egen smak pga at en hverken kan, vil eller evner tilegne seg kunnskap..
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva er egentlig TAD?
Ikke pioneer iallefall.
Rørene er sikkert gode, men jeg mistenker at dette er et firma som setter navnet sitt på rør som er laget av andre. Men jeg kan for all del ta feil.

Håvard
Jeg tror ikke du tar feil.
Jeg tror ikke det er noen tysk fabrikk.
Jeg tipper det er noen smarte tyske "forretningsfolk" som står bak.
Jeg for min del var litt rask; de er designet i Tyskland, produsert i Kina og kvalitetskontrollert i Tyskland.
Kanskje de er mere holdbare siden de er designet i Tyskland. Skal sjekke ut det.
 
Topp Bunn