Rørutstyr KT 88 / 6550 /

L

Laban MK2

Gjest
Kjører EH KT-90 rør men liker ikke den måten de stjeler toppregister på , testet ut noen NOS 6L6 ge jeg har liggende å liker meget godt det jeg for servert men de kjøres for hard i amp da jeg har autobias tøys tilpasset KT 88 / KT90.

Har ikke prøvd ut EH KT 88 men vil den gjøre jobben bedre i toppen kontra EH KT 90 ?

Eller vil EH kt 88 bli skuff kontra eldre NOS ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.699
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Er det sånn at den stjeler oppmerksomheten fra andre frekvenser eller motsatt? At rørene demper mellomtone/diskant?
Beklager. Var ikke helt klart.

Sist redigert:
L

Laban MK2

Gjest
Er det sånn at den stjeler oppmerksomheten fra andre frekvenser eller motsatt? At rørene demper mellomtone/diskant?
Beklager. Var ikke helt klart.
Finner EH KT 90 som et svært lite tansparangt rør med svært dårlig utklinging i diskant mellomtone kontra 6L6ge , ja rørene legger en stygg demper på toppregister hos meg iallefall .
Vocal er heller ikke noe å rope hurra for greit men ikke mere , saksofon låter heller ikke helt naturtro :(

Litt spent på hvor mye jeg kan hente alene på bare utgangsrøra :) nå er jeg dritt lei å rulle smårør :D

Mvh

kanskje bare skulle kjøpt ny røramp isteden

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Etter hva jeg har lest, så er det flere som mener at KT90 har dårligere lyd enn kt88 og 6550.
Mener jeg leste om noen som hadde testet dette, og funnet ut at KT90 har generelt mer støy over hele registeret.
Skal ikke påstå noe i forhold til det, men KT88 og 6550 føler jeg ikke stjeler noe. 6550 låter renere/litt mer frempå enn kt88, mens kt88 har en god varme i seg.
Hvor stor forskjell det er på typene, har jeg for lite erfaring med. Men Har testet Svetlana winged-c 6550 og KT88, og her stemmer ihvertfall beskrivelsen min over.
TAD kt88 synes jeg låter enda litt varmere igjen, men ikke fullt så detaljert.

L

Laban MK2

Gjest
Takk for meget god tilbakemelding @yosh81 har fått et supertilbud om å teste et sett med EH KT 88 så vet noe mere etter test om det er noe i de ryktene . ( lest det selv på veven om misfornøyde eiere av KT 90 fikk jo pokker meg ikke det møkkarøret til å spille samme pokker hvor mange Telefunken eller Mullard / Philips Mini watt mm du kastet inn av smårør til den ) snakk om beist av et skranglebein av et rør .

Mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.768
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
75
Kan det bære mulig å bygge den om til å bruke kt120? Det er det sikkert noen som vet her inne.

jj kt88 funker...

(Jeg oppfatter ikke kt90 som avslepet i forhold til kt88. )

L

Laban MK2

Gjest
En dødssynd på gang igjen :D Klarer fanden ikke la være med å putte RCA 6L6 blackplate GEC 6L6ge i den synd jeg ikke har Zappa på vinyl nå .

Mvh

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Får man spørre hva slags forsterker du har?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.627
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Hvis du synes 6L6 er best, bør du fikse bias slik at røret overlever en stund i hvert fall.
Ikke større inngrep enn å bytte en motstand til hvert rør.
Hvis du virkelig skal ha det beste er det bare å trå til hvis du finner Tung-Sol 6550................ekte.
En kompis fikk tak i en kvartett og har vært i himmelen siden.
GE6550 er heller ikke dårlige.
Med ekte mener jeg originale made in USA.

L

Laban MK2

Gjest
Får man spørre hva slags forsterker du har?
Jaggu meg ikke sikker på hva jeg har noe ombygde saker av en eller annen , hva som er gjort vet jeg rett å slett ikke da den info uteblir fra ex eier :mad: .

Rogue tempest magnum eighty eight intergrated et eller annet ombygget / hjemmemekk .

Mvh

L

Laban MK2

Gjest
Hvis du synes 6L6 er best, bør du fikse bias slik at røret overlever en stund i hvert fall.
Hvis du virkelig skal ha det beste er det bare å trå til hvis du finner Tung-Sol 6550................ekte.
det er autobias i den byr det på noe trøbbel ?

L

Laban MK2

Gjest
Ja ja da var EH KT 88 testet litt å den får ikke innvilget asyl . Fant 3 stk Mullard EL37 på loftet hva skjer hvis man blander 6L6 med EL 37 ? ? Poff :D

Mvh

Mye styr med rør

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.627
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
det er autobias i den byr det på noe trøbbel ?
Jeg tror jeg har forklart dette tidligere, men repeterer gjerne:
Det er katodemotstanden som bestemmer bias i tilfellet autobias. Anodespenningen også, men katodemotstanden er enkel å endre.
Sjekk hva 6L6 tåler under de forholdene det har i din forsterker. Sjekk anodespenningen.
Dersom du ikke orker å sjekke allverdens datablad og beregne, kan du i første omgang måle katodespenningen i forhold til jord og beregne strøm / anodetap.
Om resultatet er høyere enn det røret er spesifisert for, øker du verdien på klatodemotstanden. Beregn eller "cut and try".
Sjekk at anodespenningen er innefor det oppgitte max for 6L6. Så regulerer du strømmen ved å endre katodemotstanden.
Jeg vil ikke tro det er smart å blande rør som er forskjellige.
Ikke sikkert det sier "poff", men optimalt blir det aldri.

L

Laban MK2

Gjest
Takk Audiomix ligger katode på oct pin 8 ?

Nei sikkert ikke lurt blande måtte bare spørre men har J lyst å teste :) ( ikke gjør dette hjemme ) :D

Mvh

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Kjenner kun til 6L6 fra gitarforsterkere.Der er 5881 et betydelig bedre rør enn 6L6! 5881 er og en oppgradert versjon av 6L6.Kan man switche mellom 6550/kt88 og 5881 hvis man kan justere bias og hva skal den eventuelt være?Vil det kunne være en oppgradering fra 60-talls Tung Sol? Mener forøvrig at de eneste virkelige gode rør av denne typen er Genalex gold lion eller Gec KT88 produsert i Storbritannia. Tung Sol er ikke i nærheten!

Topp Bunn