Forsterkere KT 150 rør, spørsmål ..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Er du sikkervpå at KT150 er en oppgradering?
    KT120 er meget bra. At KT150 kan avgi mer effekt betyr ikke at du får nye ut av det. For å utnytte er «større» rør må som regel strømforsyning oppgraderes og operasjonspunkter endres. Det første kan du ikke gjøre uansett, mens det andre er mulig om du kan stille bias.
    Når det er sagt har jeg målt og juster operasjonspunkt når jeg bytter fra KT88 til KT120 og fikk ut litt mere effekt og mindre forvregning. Men det krevde bias endring.
    Å bare svippe rør gir ikke nødvendigvis noen forbedring, selv om levetiden ganske sikkert øker
    Tja. Har lest mye bra om ARC sine oppgraderinger med KT 150, og at de varer lenger enn KT 120 også … De virker å være ganske tydelige på det ...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Litt på sidelinjen;
    Hva er egentlig rollen til et Power rør til forskjell fra et Amplifier rør?
    Rent kretsmessig, hva bestemmer effekten til ampen?
    Stilles bias for Power røret eller Amplifier røret?
    I mitt tilfelle, henholdsvis 833c og kt150.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er du sikkervpå at KT150 er en oppgradering?
    KT120 er meget bra. At KT150 kan avgi mer effekt betyr ikke at du får nye ut av det. For å utnytte er «større» rør må som regel strømforsyning oppgraderes og operasjonspunkter endres. Det første kan du ikke gjøre uansett, mens det andre er mulig om du kan stille bias.
    Når det er sagt har jeg målt og juster operasjonspunkt når jeg bytter fra KT88 til KT120 og fikk ut litt mere effekt og mindre forvregning. Men det krevde bias endring.
    Å bare svippe rør gir ikke nødvendigvis noen forbedring, selv om levetiden ganske sikkert øker
    Tja. Har lest mye bra om ARC sine oppgraderinger med KT 150, og at de varer lenger enn KT 120 også … De virker å være ganske tydelige på det ...
    Levetid på rørene kommer litt an på drift, men ser ARC oppgir levetid på KT120 til 2000t og KT150 til 3000t. Jeg kjørte KT120 i mine REF210 monoblokker til 4000t uten problemer, men dette var nok i overkant. 3000t hadde nok vert nok for å opprettholde lydkvalitet. Nå er REF210 egentlig satt opp med 6550, så mulig de ikke driver rørene så hardt som forsterkerene som er designet for KT120....
    Nå er ARC veldig konservative når det gjelder driftstid på rør. Husker når jeg hadde VT100 så klarte orginalrørene, husker ikke om det var Svetlana eller Sovtek, bare 2000t, mens Winged C uten problemer klarte 3000t....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vondt for å tro at du mister ARC-lyden selv om du ikke kjøper rør derfra. Hør med folka i ARC-tråden.
    ARC lyden blir nok stort sett beholdt.
    Men levetiden på middelmådige rør er mildt sagt variabel.
    Ja, da gjelder det bare å finne gode rør billigere. ;)

    ARC har vel et visst påslag, så det burde jo la seg gjøre. Hva tror du f.eks. om å kjøpe Tung Sol rett fra Mala?
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Fikk nylig dette svaret fra ARC vedrørende tematikken over:

    “ ... we have found that, while some KT150s are not problematic, some KT150 tube sets can cause damage to the VSi60's transformer.

    In general, an owner can monitor the temperature of the transformer while using the amp and determine how safe it is to use the KT150s. If the transformer gets too hot to place your hand on the top and leave it there, it is likely to cause damage.

    We have used this 'rule of thumb' for years, but of course it is not a guarantee.

    So in summary, there are VSi60 owners using KT150s without problems, but it is not our general recommendation.”

    Så da får vi se ...

    H.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk nylig dette svaret fra ARC vedrørende tematikken over:

    “ ... we have found that, while some KT150s are not problematic, some KT150 tube sets can cause damage to the VSi60's transformer.

    In general, an owner can monitor the temperature of the transformer while using the amp and determine how safe it is to use the KT150s. If the transformer gets too hot to place your hand on the top and leave it there, it is likely to cause damage.

    We have used this 'rule of thumb' for years, but of course it is not a guarantee.

    So in summary, there are VSi60 owners using KT150s without problems, but it is not our general recommendation.”

    Så da får vi se ...

    H.
    Veldig grei og nøyaktig nok målemetode.
    Edit:
    Stol mer på produsenten enn allverdens "eksperter" på nettforum.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Håndspåleggelse er helt innafor - men skulle du være usikker på din egen seksuelle preferanse, så er det siste du bør gjøre å knele foran presten!
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Så sånn gikk det, foreløpig. Nye rør henta på posten på tirsdag, og installert samme dag ...

    043C29C4-F590-4C63-91C0-D846357B2078.jpg
    BD44BC7F-327D-4119-BEF9-E27452730217.jpg
    F9E7E571-29C6-498C-8A26-BA4D36D86DCD.jpg
    BAED8246-7D15-4BA0-80B5-89909D4AC438.jpg
    DD18A66C-EF7B-45F3-9E39-837C3473BA79.jpg
    7E608450-B7A3-4A7E-924A-1C6C3915C820.jpg
    85F4F90B-A82D-4731-87DF-5E9ACC8868D0.jpg


    Det låter selvsagt mye bedre, men det skulle bare mangle da de gamle røra var ganske godt brukt. Allikevel må jeg konkludere at etter å ha spilt jevnt i går over en 6-timers tid (hjemmekontor), at transformatoren blir altså for varm til å la hånda ligge på. De havner nok derfor på torget ganske snart ... og må kjøpe KT 120-rør i stedet.

    H.
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Så sånn gikk det, foreløpig. Nye rør henta på posten på tirsdag, og installert samme dag ...

    Vis vedlegget 545803 Vis vedlegget 545804 Vis vedlegget 545805 Vis vedlegget 545806 Vis vedlegget 545807 Vis vedlegget 545808 Vis vedlegget 545809

    Det låter selvsagt mye bedre, men det skulle bare mangle da de gamle røra var ganske godt brukt. Allikevel må jeg konkludere at etter å ha spilt jevnt i går over en 6-timers tid (hjemmekontor), at transformatoren blir altså for varm til å la hånda ligge på. De havner nok derfor på torget ganske snart ... og må kjøpe KT 120-rør i stedet.

    H.
    Kjenner på min VSi 60 med 120 rør at jeg ikke skal prøve 150. Blir så varm att det akkurat går å holde hånda der med 120 rørene...Synd att det ikke funka for deg. Kjøpte du hos Mala?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Nei, jeg fikk tips i denne tråden om en forhandler i Tyskland. De var veldig hyggelige og hadde gode priser. Matcha og brant inn og dobbeltsjekka. Trakk også fra momsen. Jeg gjorde det i tilfelle de ikke skulle passe med forsterkeren. Forhåpentligvis går det greit å bli kvitt dem til en grei pris, også kan jeg kjøpe KT 120. Brukt de maks 10 timer ...

    Jeg blir jo grådig og tenker fort at større er bedre, men om det ikke passer med transformatorens kapasitet, så blir vel ikke lyden noe bedre, akkurat ... Er du fornøyd ellers med VSi60en? Hva annet kjører du av pickup/ høyttalere/ kabling?
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Nei, jeg fikk tips i denne tråden om en forhandler i Tyskland. De var veldig hyggelige og hadde gode priser. Matcha og brant inn og dobbeltsjekka. Trakk også fra momsen. Jeg gjorde det i tilfelle de ikke skulle passe med forsterkeren. Forhåpentligvis går det greit å bli kvitt dem til en grei pris, også kan jeg kjøpe KT 120. Brukt de maks 10 timer ...

    Jeg blir jo grådig og tenker fort at større er bedre, men om det ikke passer med transformatorens kapasitet, så blir vel ikke lyden noe bedre, akkurat ... Er du fornøyd ellers med VSi60en? Hva annet kjører du av pickup/ høyttalere/ kabling?
    Hei. Jeg har en Nottingham analogue platespiller med Ace Space 9" arm. Bruker en Benz Ace sl pu. Bruker ett rimelig riia trinn fra Mofi.
    Kjører Synergistic Research kabel fra riia til forsterker. Bruker også Synergistic høytalerkabler. Kablene har aktiv skjerming. Både signal og høytalerkablene. Husker i farta ikke hva mer dem heter, men dem er ca 10 år gamle. Bruker også Synergistic fra dac til forsterker . Bruker en Aune S6 dac. Har Pylon Emerald 25 høytalere. Dette spiller utrolig bra sammen til å være ett såpass rimelig annlegg. Byttet styrerør på forsterkeren for bare et par uker siden til Electro Harmonix 6H30PiEH Gold da jeg ble fortalt att de skulle være bedre. Helt ærlig så hører jeg ikke noe forskjell, he he...Ligger bilder av annlegget på side 7 i Pylons venner tråden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Nei, jeg fikk tips i denne tråden om en forhandler i Tyskland. De var veldig hyggelige og hadde gode priser. Matcha og brant inn og dobbeltsjekka. Trakk også fra momsen. Jeg gjorde det i tilfelle de ikke skulle passe med forsterkeren. Forhåpentligvis går det greit å bli kvitt dem til en grei pris, også kan jeg kjøpe KT 120. Brukt de maks 10 timer ...

    Jeg blir jo grådig og tenker fort at større er bedre, men om det ikke passer med transformatorens kapasitet, så blir vel ikke lyden noe bedre, akkurat ... Er du fornøyd ellers med VSi60en? Hva annet kjører du av pickup/ høyttalere/ kabling?
    Hei. Jeg har en Nottingham analogue platespiller med Ace Space 9" arm. Bruker en Benz Ace sl pu. Bruker ett rimelig riia trinn fra Mofi.
    Kjører Synergistic Research kabel fra riia til forsterker. Bruker også Synergistic høytalerkabler. Kablene har aktiv skjerming. Både signal og høytalerkablene. Husker i farta ikke hva mer dem heter, men dem er ca 10 år gamle. Bruker også Synergistic fra dac til forsterker . Bruker en Aune S6 dac. Har Pylon Emerald 25 høytalere. Dette spiller utrolig bra sammen til å være ett såpass rimelig annlegg. Byttet styrerør på forsterkeren for bare et par uker siden til Electro Harmonix 6H30PiEH Gold da jeg ble fortalt att de skulle være bedre. Helt ærlig så hører jeg ikke noe forskjell, he he...Ligger bilder av annlegget på side 7 i Pylons venner tråden.
    Kult! Skal jeg sjekke ut. Takk for info :D Er ganske fornøyd med oppsettet mitt, men må innrømme at det kan låte litt skarpt på noen ting. Usikker på hvilket ledd som bør jobbes med, men den tid, den sorg. Foreløpig blir det kun bytte til skjerma signalkabel, da jeg har fem antenner på nabotaket som slår inn med radiostøy ...
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Nå kjenner ikke jeg Lyra, men har lest at mange mener at dem kan være lyse/skarpe i lyden, men når det er sagt, så har jeg en bekjent borti veien her som sverger til Lyra og han har ett fryktelig dyrt anlegg....Det er vel også endel som mener det om Nordost, men nå nevner jeg bare ting jeg har lest og hørt fra andre, så ta det med mange klyper salt.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Nå kjenner ikke jeg Lyra, men har lest at mange mener at dem kan være lyse/skarpe i lyden, men når det er sagt, så har jeg en bekjent borti veien her som sverger til Lyra og han har ett fryktelig dyrt anlegg....Det er vel også endel som mener det om Nordost, men nå nevner jeg bare ting jeg har lest og hørt fra andre, så ta det med mange klyper salt.
    Jeg har hørt det samme. Det her er første gang jeg kjøpte anlegg siden tenåra, og slo til på salg på OHC, stort sett basert på hva jeg syntes så bra ut sammen. Kabler slang jeg bare oppå litt tilfeldig. Eneste jeg brukte lang tid på å sjekke ut var selve platespilleren. Har også hørt at VSi60 kan være litt slank på noen komboer. Hørt også det samme om høyttalerne mine. Så kanskje komboen Lyra-VSi60-Tempo 25, som forøvrig låter strålende på knallbra pressinger og jazz, kanskje blir litt hardt på .. vel .. hardere musikk. Det gjenstår å se ved kabelbytte ... Bor du i Oslo-området, forresten?
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Nå kjenner ikke jeg Lyra, men har lest at mange mener at dem kan være lyse/skarpe i lyden, men når det er sagt, så har jeg en bekjent borti veien her som sverger til Lyra og han har ett fryktelig dyrt anlegg....Det er vel også endel som mener det om Nordost, men nå nevner jeg bare ting jeg har lest og hørt fra andre, så ta det med mange klyper salt.
    Jeg har hørt det samme. Det her er første gang jeg kjøpte anlegg siden tenåra, og slo til på salg på OHC, stort sett basert på hva jeg syntes så bra ut sammen. Kabler slang jeg bare oppå litt tilfeldig. Eneste jeg brukte lang tid på å sjekke ut var selve platespilleren. Har også hørt at VSi60 kan være litt slank på noen komboer. Hørt også det samme om høyttalerne mine. Så kanskje komboen Lyra-VSi60-Tempo 25, som forøvrig låter strålende på knallbra pressinger og jazz, kanskje blir litt hardt på .. vel .. hardere musikk. Det gjenstår å se ved kabelbytte ... Bor du i Oslo-området, forresten?
    Hei. Ja. Jeg bor rett nord for Oslo. (10 min) Bor i Nittedal. Du?
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Nå kjenner ikke jeg Lyra, men har lest at mange mener at dem kan være lyse/skarpe i lyden, men når det er sagt, så har jeg en bekjent borti veien her som sverger til Lyra og han har ett fryktelig dyrt anlegg....Det er vel også endel som mener det om Nordost, men nå nevner jeg bare ting jeg har lest og hørt fra andre, så ta det med mange klyper salt.
    Jeg har hørt det samme. Det her er første gang jeg kjøpte anlegg siden tenåra, og slo til på salg på OHC, stort sett basert på hva jeg syntes så bra ut sammen. Kabler slang jeg bare oppå litt tilfeldig. Eneste jeg brukte lang tid på å sjekke ut var selve platespilleren. Har også hørt at VSi60 kan være litt slank på noen komboer. Hørt også det samme om høyttalerne mine. Så kanskje komboen Lyra-VSi60-Tempo 25, som forøvrig låter strålende på knallbra pressinger og jazz, kanskje blir litt hardt på .. vel .. hardere musikk. Det gjenstår å se ved kabelbytte ... Bor du i Oslo-området, forresten?
    Hei. Ja. Jeg bor rett nord for Oslo. (10 min) Bor i Nittedal. Du?
    Bor midt på Sagene. Hvis du vil høre samme forsterker i et annet set-up er du hjertelig velkommen når røra er på plass .. :)
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Nå kjenner ikke jeg Lyra, men har lest at mange mener at dem kan være lyse/skarpe i lyden, men når det er sagt, så har jeg en bekjent borti veien her som sverger til Lyra og han har ett fryktelig dyrt anlegg....Det er vel også endel som mener det om Nordost, men nå nevner jeg bare ting jeg har lest og hørt fra andre, så ta det med mange klyper salt.
    Jeg har hørt det samme. Det her er første gang jeg kjøpte anlegg siden tenåra, og slo til på salg på OHC, stort sett basert på hva jeg syntes så bra ut sammen. Kabler slang jeg bare oppå litt tilfeldig. Eneste jeg brukte lang tid på å sjekke ut var selve platespilleren. Har også hørt at VSi60 kan være litt slank på noen komboer. Hørt også det samme om høyttalerne mine. Så kanskje komboen Lyra-VSi60-Tempo 25, som forøvrig låter strålende på knallbra pressinger og jazz, kanskje blir litt hardt på .. vel .. hardere musikk. Det gjenstår å se ved kabelbytte ... Bor du i Oslo-området, forresten?
    Hei. Ja. Jeg bor rett nord for Oslo. (10 min) Bor i Nittedal. Du?
    Bor midt på Sagene. Hvis du vil høre samme forsterker i et annet set-up er du hjertelig velkommen når røra er på plass .. :)
    Høres ut som en plan. Samme her. Bor bare 10-15 min forbi Vestli.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn