Kronekurs og oljepris

R

Roysen

Gjest
Disse henger jo nokså nøye sammen. Noen som har lyst til å spå litt om fremtiden? Hva sier ekspertene? Når det gjelder kronekursen tenker jeg først og fremst på utviklingen sammenlignet med dollaren og euroen.

Mvh
Roysen
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Da oljeprisen falt til 10 doller for noen år siden så mente ekspertisen at den kunne falle til 8. Da den etablerte seg over 100 dollar mente de samme ekspertene at den skulle videre opp. Såvidt jeg vet finnes det ikke en oljeanalytiker i Norge som klarer å spå utviklingen i oljeprisen med mindre den holder stø kurs i en trend. Men her på HFS finner du helt sikkert noen som har svaret ;D
 
R

Roysen

Gjest
Legg merke til formuleringen min. Jeg syntes bare det hadde vært interessant å utveksle meninger om emnet. Jeg forventer ikke noe fasitsvar.

La oss glemme oljeprisen og den norske kronen da. Hva tror folk om utviklingen av dollaren og euroen.

Mvh
Roysen
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Henger meg på Bx. Umulig å spå dette!! Jobber selv i en eksportrettet næring og føler svingningene i valutaen på lommeboka hver dag. Vi forsøker å forutsi dette vha egne vurderinger og vha banken og andre finans institusjoner men har til dags dato ikke sett noen som over tid får rett i "spådommene"! De som har som yrke og mene noe om kursutvikling i valuta og børskurser lever jo av svingningene...

Mvh Theo
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mulig det er svingninger i kronen som følge av endrede oljepriser, men samtidig tror jeg kronen ville vært mye mer sårbar for slikt hvis det ikke var for oljen og den innvirkning inntektene har på Norsk økonomi. Andre land med små fillevalutaer som Island fikk jo for alvor merke hvor sårbar små økonomier kan være i turbulente tider. De har tatt lærdom av dette og vil nok bytte ut kronen sin med Euro så fort det praktisk lar seg gjennomføre.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
I urolige tider er det vanlig at investorer søker tilflukt i store, solide valutaer som dollar og euro. Det rammer blandt annet den norske krona som følgelig svekkes mot de ovennevnte. Lavere rente fra Norges Bank trekker i samme retning.

Tror det var Dagbladet som for en tid siden gjennomførte et forsøk på om en megler spådde kursutviklingen bedre enn Random. Megleren tapte. ;)

Mvh
 
R

Roysen

Gjest
Theo skrev:
Henger meg på Bx. Umulig å spå dette!! Jobber selv i en eksportrettet næring og føler svingningene i valutaen på lommeboka hver dag. Vi forsøker å forutsi dette vha egne vurderinger og vha banken og andre finans institusjoner men har til dags dato ikke sett noen som over tid får rett i "spådommene"! De som har som yrke og mene noe om kursutvikling i valuta og børskurser lever jo av svingningene...

Mvh Theo
Det betyr jo at dere forsøker å spå. Jeg er bare ute etter hva folk tror her - altså jeg skjønner at ingen kan vite dette med noen god sikkerhet. Jeg er bare interessert i å diskutere hva folk tror. At man da ikke skal tørre å si hva man mener fordi det kan være feil synes er litt kjedelig - og veldig norsk ;)

Mvh
Roysen
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg tror den norske kronen på sikt skal styrke seg mot Euro og USD.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hva tror du da Roysen?
 
R

Roysen

Gjest
På kort sikt tror jeg dollaren vil falle ytterligere mot Euro og at den vil falle mot den norske kronen. Jeg tror at oljleprisen vil stige og at kronen vil styrke seg mot Euroen også. Jeg tror vi er sterkere rustet her enn i mange andre land mot den økonomiske krisen.

På lang sikt tror jeg dollaren vil ta seg opp igjen når de har fått ryddet opp i alle disse råtne lånene og når den nye Presidenten har startet å benytte penger på tiltak som kan få fart i økonomien i stedet for å bruke alle pengene på krigføring.

Hva tror dere?

Mvh
Roysen
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det eer ingen direkte sammenheng mellom kronekurs og oljepris. Olje noteres i dollar og ikke i kroner. En av årsakene til den svake kronen er basert på forventningsdannelse mht renteutvikling. Inntil i høst lå de norske rentene langt over de andre rentene i OECD og det var dermed gunstig å investere i norske kroner pga høy avkastning. Norske renter har falt, sammen med en redusert oljepris (inntjeningsforventninger og kapitalstrøm) førte til at investorer utenlands trekker seg ut av kroner og flytter porteføljen til andre valutaer. Dette gir svekket kronekurs i forhold til en del sentrale valutaer som dollar og euro.

Den direkte sammenhengen med oljepris er det norske bytteforholdet mot utlandet. Olje er en vesentlig del av norsk eksport og en lavere pris på olje fører til et svekket bytteforhold, som muligens kan gi en noe svekket krone. Men dette er ikke noen hovedårsak, snarere en bieffekt.

Dette er bare å skrape i overflaten, en lærebok i makroøkonomi vil kunne utdype det jeg prøver å si i noen korte setninger.
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Jeg tror at oljeprisen vil falle til 20 dollar fatet, kanskje lavere. Som følge av dette vil vi se dollar kurser på 11-12 mot nok, euro 14-15 mot nok.

Skrekkscenario for Norge :-\

Og da Roysen blir det dyrt å handle elektronikk fra utlandet!
 
R

Roysen

Gjest
Theo skrev:
Jeg tror at oljeprisen vil falle til 20 dollar fatet, kanskje lavere. Som følge av dette vil vi se dollar kurser på 11-12 mot nok, euro 14-15 mot nok.

Skrekkscenario for Norge :-\

Og da Roysen blir det dyrt å handle elektronikk fra utlandet!
Da blir det nok mest Midgard, EC, DP og Hegel ja evt. en Renaissance Audio kabel i ny og ne ;D

Mvh
Roysen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Theo skrev:
Jeg tror at oljeprisen vil falle til 20 dollar fatet, kanskje lavere. Som følge av dette vil vi se dollar kurser på 11-12 mot nok, euro 14-15 mot nok.

Skrekkscenario for Norge :-\

Og da Roysen blir det dyrt å handle elektronikk fra utlandet!
Det er det Roysen sparer til, han skal selge alt når krona står så lavt, så kjøper han det igjen når dollaren er i 4,5 :D

Men seriøst, kronekursen følger oljeprisen til en viss grad, det er det liten tvil om. Selv om sikkert ingen har hørt det har jeg kritisert de senere regjeringene for å i liten grad ville satse på nasjonale inntektskilder uavhengig av oljeprisen. Den norske pengemengden svarer til finansierte verdier, dermed er kronens verdi direkte avhengig av verdien av de finansierte verdiene sett fra andre valutaer. Siden Norges industrielle verdier til en stor del er investert i direkte eller indirekte i oljerelatert industri betyr det at om oljen er mindre verdt er denne industrien tilsvarende mindre verdt, det er fiansiert betydelige beløp i troen på resultater fra denne industrien i Norske kroner, dermed synker verdien av krona som en følge av en relativ reduksjon i verdien av den Norske oljeindustrien.

Nordea spådde sent i høst en oljepris på 48 USD/fat i løpet av første halvår 2009, de spådde også at oljeprisen i løpet av 2009 ville synke ned til 40 USD. Så vidt jeg husker gikk det mindre enn 18 timer før oljeprisen var nede i 48 USD, og etter 3 virkedager mener jeg den hadde touchet 40 USD, straks etter var den nede i 35 USD. Slike spådommer er temmelig verdiløse etter min mening.

Det jeg mener er mer verdifullt er å se på hvilke faktorer som er drivende for både oljepris, hovedindex og kronekurs. Vi må jo ikke overse det faktum at hovedindexen reflekterer verdien av næringslivet på en måte som i stor grad styres av kortsiktige psykologiske parametre der oljeprisen er en temmelig kraftig driver. Siden den reflekterer verdien av næringslivet reflekterer den også verdien av den ikke ubetydelige pengemassen som er finansiert inn i sektoren.

Presidentskiftet i USA vil/bør påvirke økonomien i store deler av verden. Det er mange åpne spørsmål der som vi kommer til å få svar på i nær fremtid. Ett av de største er fremtiden for GM og Chrysler. Ford har vel i og for seg evne til å klare seg selv til tross for at økonomien ikke er direkte god. Om Obama til slutt velger å styrke eller svekke den offentlige støtten til bilindustrien vil påvirke børser over hele verden kortsiktig. Om GM og Chrysler går konkurs vil dette påvirke børsene kraftig. Men så vil Ford ha fritt leide, noe som trolig både vil styrke Ford i USA kraftig, og muligens også absorbere mange arbeidstakere fra GM og Chrysler i Detroit.

Om Obama lanserer en hjelpepakke som støtter GM til videre drift og om han ikke støtter Ford på samme måte vil skadevirkningene for Ford kunne være store. Om Ford får samme støttepakke vil trolig både Ford, GM og Chrysler overleve en god stund fremmover, men vi vet jo ikke hvordan utviklingen da vil bli om la oss si 2 år. En hjelpepakke kan skape optimisme og oppgang i oljekurs og børsindekser, spørsmålet er jo selvsagt hvor varig det er.

USA har også besluttet å fylle opp oljelagrene sine i slutten på januar. Anslagsvis skulle det medføre en økning i oljeprisen, men samtidig har det kommet korreksjoner i anslagene for hvor mye som finnes i disse oljelagrene fra før. Disse anslagene kan stemme på en slik måte at de medfører en mindre omsetning av olje i denne perioden enn først antatt. Imidlertid medførte tallene en umiddelbar nedgang i oljeprisen. Man kan spekulere i om dette var et taktisk trekk for å drive oljeprisen ned forut for slike store innkjøp.

En viktig faktor som det tilsynelatende ikke er særlig fokus rundt er hvordan konjunkturene i USA har vært lave lenge. I høst tapte Euro og NOK til USD, men det var NOK og SEK som tapte mest. DKK har holdt seg godt, noe som burde gjøre den norske regjeringen langt mer nysgjerrig enn hva de er. I perioder i sommer var en USD verdt bare 4,85 NOK. Dette var ikke fordi finanskrisen ikke hadde startet ennå, men fordi den foreløpig ikke hadde rammet Norge, blant annet grunnet en fortsatt høy oljepris. Historisk sett er ikke NOK veldig lavt i forhold til USD, men litt lavt ift EUR og DKK.

Børsene i USA ser ikke ut til å la seg merke av presidentskiftet ennå. Hva som skjer videre blir virkelig spennende å se, dette kan gå alle veier. Til syvende og sist er det ikke hva presidenten faktisk gjør som vil være mest avgjørende men i hvilken grad han klarer å etablere ny mental optimisme. En hjelpepakke til bilindustrien kan potensielt føre til en utsettelse av et problem som kanskje ikke en gang fører noe egentlig positivt med seg, men det kan være et meget viktig trekk i forhold til å dempe resesjonen og i tillegg øke oljeprisen.

Uansett, spennende tider vi går i møte.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Theo skrev:
Jeg tror at oljeprisen vil falle til 20 dollar fatet, kanskje lavere. Som følge av dette vil vi se dollar kurser på 11-12 mot nok, euro 14-15 mot nok.

Skrekkscenario for Norge :-\

Og da Roysen blir det dyrt å handle elektronikk fra utlandet!
Det er det Roysen sparer til, han skal selge alt når krona står så lavt, så kjøper han det igjen når dollaren er i 4,5 :D
Ærsj, der avslørte du meg. ;D

Mvh
Roysen
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei
Selv om dette ikke blir et direkte svar på spm'et, vil jeg bare dele noen observasjoner jeg har gjort meg idag. Da jeg er på jakt etter ny optikk til kamerat til sommern, satt nå å så på prisguiden til HW.no

Legger ved noen eks på "populære" linser...
Legg spesielt merke til fellestrekkene til høyre i hver graf... Spørs om ikke kronekursen kunne ha gjort sitt innspill her.....

Canon 17-40L f4,0


Canon 28-300L f3,5-5,6


Canon 70-200L f48


Canon 70-200L f2,8


Canon 85L f1,2


Canon Speedlite 430 EX II


mvh
 

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Roysen skrev:
Disse henger jo nokså nøye sammen. Noen som har lyst til å spå litt om fremtiden? Hva sier ekspertene? Når det gjelder kronekursen tenker jeg først og fremst på utviklingen sammenlignet med dollaren og euroen.

Mvh
Roysen
Det eneste som er sikkert er at ekspertene kommer til å ta feil.

De er sabla flinke til å forklare ting etter at de har skjedd og hvorfor kronen er lite/mye verdt på et gitt tidspunkt. Men å forutse endringer det klarer de ikke. Mitt tips er at den før eller siden vil styrke seg mot dollar, akkurat som før eller siden vil det slutte å regne og solen skinne i Stavanger.
Sleiven
Sleiven
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Oljeprisen har alltid svingt, og kommer til å fortsette med det. Idag ligger nordsjøolje over 44 dollar og er stigende. Oljepris under 20 dollar har vi klart før og klarer det greit igjen. Men om det skulle skje tror jeg ikke det vil vare lenge, ganske enkelt fordi de siste 15 årene (eller mer) har oljebransjen totalt sett ikke klart å ertstatte oljereservene med nye funn. Det vil si at alle de store oljeselskapene stadig finner mindre enn de produserer. Dette misforholdet kommer bare til å øke, av naturlige grunner. Kombinert med et stadig økende forbruk globalt fører dette til permanent økende oljepris. I overskuelig framtid. Betryggende for noen, ikke for andre.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Sleiven skrev:
De er sabla flinke til å forklare ting etter at de har skjedd og hvorfor kronen er lite/mye verdt på et gitt tidspunkt. Men å forutse endringer det klarer de ikke. Mitt tips er at den før eller siden vil styrke seg mot dollar, akkurat som før eller siden vil det slutte å regne og solen skinne i Stavanger.
Sleiven
Sleiven
Stereosleiven? ;D
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
La oss se litt på fakta:
Olje forbruket går OPP og produksjonen går NED.
Dette vil si at prisen før eller senere går OPP.
Om oljeprisen fortsatt vil bli handlet i $ er ikke sikkert men ikke umuligt.
Når prisen går ned vil ingen investere i nye felter. Før eller siden blir det mangel og da vil prisen gå opp igjen. Og da kan prisen gå MYE, særdeles mye lenger opp enn vi har sett idag
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Delle skrev:
Sleiven skrev:
De er sabla flinke til å forklare ting etter at de har skjedd og hvorfor kronen er lite/mye verdt på et gitt tidspunkt. Men å forutse endringer det klarer de ikke. Mitt tips er at den før eller siden vil styrke seg mot dollar, akkurat som før eller siden vil det slutte å regne og solen skinne i Stavanger.
Sleiven
Sleiven
Stereosleiven? ;D
Dual Mono!
Sleiven-Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
ernie70 skrev:
La oss se litt på fakta:
Olje forbruket går OPP og produksjonen går NED.
Dette vil si at prisen før eller senere går OPP.
Om oljeprisen fortsatt vil bli handlet i $ er ikke sikkert men ikke umuligt.
Når prisen går ned vil ingen investere i nye felter. Før eller siden blir det mangel og da vil prisen gå opp igjen. Og da kan prisen gå MYE, særdeles mye lenger opp enn vi har sett idag
Legg forøvrig merke til at verden størse oljeselskap ExxonMobil,
ikke invisterte så vilt som de andre når oljeprisen var på vei til himmels, men at de nå tilgjengjeld når feltene faller i pris og utbyggingskostnaden raser pga nedgang i konjukturen, nå invisterer ExxonMobil. Nå tenke på for andre som sølte bort milliarder på svindyre felt med skyhøye utvinnningskostnader og miljøproblem på toppen??

På lang sikt vil prisen gå opp som det beskriver i innlegget over
Sleiven
Ex-Exxon
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg var på et foredrag om finanskrisa hos et av de største selskapene på norsk sokkel og der var et av scenarione de opererte med at finanskrisa kom til å bli etterfulgt av en liten oljekrise med olje til >150 dollar fatet.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Kabeldragern skrev:
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
Hvis du har blitt ansatt i et operatørselskap trenger du uansett ikke å bekymre deg.

Har du blitt ansatt i et leverandørselskap kan det begynne å spøke på sikt men alle eksisterende installasjoner har vedlikeholdsbehov.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kabeldragern skrev:
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
Hvis oljeprisen synker til det halve når du begynner, kan det jo bare gå oppover, og du får alle fordeler. Det lønner seg å satse på lav-konjunktur, for det kommer til å stige til nye høyder.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
Hvis du har blitt ansatt i et operatørselskap trenger du uansett ikke å bekymre deg.

Har du blitt ansatt i et leverandørselskap kan det begynne å spøke på sikt men alle eksisterende installasjoner har vedlikeholdsbehov.
Leverandørselskap og vedlikehold med en tidshorisont på 40 år... :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
Hvis oljeprisen synker til det halve når du begynner, kan det jo bare gå oppover, og du får alle fordeler. Det lønner seg å satse på lav-konjunktur, for det kommer til å stige til nye høyder.
Så lenge verden trenger olje og gass er jeg nokså trygg, tror jeg.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kabeldragern skrev:
..................................
Så lenge verden trenger olje og gass er jeg nokså trygg, tror jeg.
Da er vi to ;)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
"Eksperter" er det mange av.............
Det typiske er jo at hver og en av dem er uenige og spår akkurat det motsatte ::)
Selv har jeg fulgt med litt det siste halvår og fant en slik "ekspert" som hadde hatt rett i de fleste spådommer (bl.a. at EUR/NOK skulle passére 10).
Så endelig for en uke siden hoppet jeg på karusellen og inn i valutaspekulasjon.
Resultat hittel (på én uke).
Minus 2 mill :eek:
Hmmm...............

Det eneste som er sikkert er at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden............... ::)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Kabeldragern skrev:
Anonym skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg kan ha gjort det store; sagt opp en forholdsvis trygg jobb og takket ja til jobb i olje og gassnæringen. Fikk tilbud om jobb da oljeprisen var 80 dollar og når jeg nå starter 1.mars er muligens oljeprisen rundt 40 dollar...

Hva hvis oljeprisen synker til det halve? Da har jeg muligens gjort et dårlig valg... :eek:
Om oljeprisen holder seg eller stiger, har jeg muligens skutt gullfugelen 8)

Jeg får vente i spenning ;)
Hvis du har blitt ansatt i et operatørselskap trenger du uansett ikke å bekymre deg.

Har du blitt ansatt i et leverandørselskap kan det begynne å spøke på sikt men alle eksisterende installasjoner har vedlikeholdsbehov.
Leverandørselskap og vedlikehold med en tidshorisont på 40 år... :)
De store leverandørselskapene har stort sett 5 års kontrakter på vedlikehold med opsjon om forlengelse.....

Jeg ville allikevel ikke bekymret meg for å bli arbeidsledig.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Nå vet ikke jeg stort om økonomi, så jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette: hvordan kan dollaren overleve den massive gjelda de har bygd opp?

[url=http://e24.no/makro-og-politikk/article2875361.ece]e24[/url] skrev:
USA har gjeld tilsvarende 8 ganger BNP, og er konkurs, mener en dansk professor.
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_United_States#cite_ref-16]Wikipedia[/url] skrev:
As of October 1, 2008, the total U.S. federal debt exceeded $10 trillion,[16] about $31,700 per capita. Including unfunded Medicaid, Social Security, Medicare, and similar promised obligations, the government liabilities rise to a total of $59.1 trillion, or $516,348 per household.
Hvordan skal de klare å produsere nok til å komme seg ut av dette? Og vil de ikke få en voldsom inflasjon sånn de holder på nå?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
styx skrev:
Nå vet ikke jeg stort om økonomi, så jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på dette: hvordan kan dollaren overleve den massive gjelda de har bygd opp?

[url=http://e24.no/makro-og-politikk/article2875361.ece]e24[/url] skrev:
USA har gjeld tilsvarende 8 ganger BNP, og er konkurs, mener en dansk professor.
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_United_States#cite_ref-16]Wikipedia[/url] skrev:
As of October 1, 2008, the total U.S. federal debt exceeded $10 trillion,[16] about $31,700 per capita. Including unfunded Medicaid, Social Security, Medicare, and similar promised obligations, the government liabilities rise to a total of $59.1 trillion, or $516,348 per household.
Hvordan skal de klare å produsere nok til å komme seg ut av dette? Og vil de ikke få en voldsom inflasjon sånn de holder på nå?
Tja - den gjelden er jo ikke så voldsom....31700 USD - er vel drøyt 200 000,- pr innbygger - eller en snau million for familie på 4. Dette er også penger som er lånt til svært lav rente. (et tilsvarende tall for Norge var om vi hadde hatt rundt 1000 MRD i gjeld - og det er vel ikke mange som har sagt at alle våre økonomiske problemer er løst fordi vi har omtrent det dobbelte av dette på bok!)

Når man da tar hensyn til at gjennomsnittlig verdiskapning i USA er høyere enn i Norge - altså nasjonene som helhet har en bedre betalingsevne pr innbygger enn det vi har i Norge så er ikke dette all verden.

Det andre tallet er vel et slikt tall som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre - trolig er dette inkludert alle fremtidige utgifter til pensjoner, sykehus osv....og da må tallet ses i sammenheng med verdien av all fremdtidig verdiskapning.

Når det er sagt så må nok trenden snart snus. Obama må få folk i arbeid! Og kutte utgiftene til blant annet forsvar som ikke skaper verdier!

Mvh
OMF
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
OMF skrev:
Tja - den gjelden er jo ikke så voldsom....31700 USD - er vel drøyt 200 000,- pr innbygger - eller en snau million for familie på 4. Dette er også penger som er lånt til svært lav rente. (et tilsvarende tall for Norge var om vi hadde hatt rundt 1000 MRD i gjeld - og det er vel ikke mange som har sagt at alle våre økonomiske problemer er løst fordi vi har omtrent det dobbelte av dette på bok!)
Men det er altså bare statsgjelda, i tillegg kommer husholdningenes gjeld (også høyere enn BNP), bedriftenes gjeld, osv.

OMF skrev:
Når man da tar hensyn til at gjennomsnittlig verdiskapning i USA er høyere enn i Norge - altså nasjonene som helhet har en bedre betalingsevne pr innbygger enn det vi har i Norge så er ikke dette all verden.
Jaha? De kildene jeg finner er stort sett enige om at BNP per hode er ca. dobbelt så høyt i Norge som i USA:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

OMF skrev:
Det andre tallet er vel et slikt tall som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre - trolig er dette inkludert alle fremtidige utgifter til pensjoner, sykehus osv....og da må tallet ses i sammenheng med verdien av all fremdtidig verdiskapning.
Det er da utgifter som staten har budsjettert med i årene fremover for å kunne betale for pensjoner, trygd, sykehus osv. ja. De kan da ikke bare droppe dette heller?

Man må selvfølgelig ta høyde for fremtidig verdiskapning ja, men mitt inntrykk er at USAs økonomi i stor grad er drevet av forbruk av importprodukter heller enn en sunn industri. Handelsbalansen er fryktelig skjev, og de importerer mye mer enn de eksporterer. Det er ikke bare bare å snu den trenden.

[url=http://www.usatoday.com/news/washington/2007-05-28-federal-budget_N.htm]USA Today[/url] skrev:
This hidden debt is the amount taxpayers would have to pay immediately to cover government's financial obligations. Like a mortgage, it will cost more to repay the debt over time. Every U.S. household would have to pay about $31,000 a year to do so in 75 years.
OMF skrev:
Når det er sagt så må nok trenden snart snus. Obama må få folk i arbeid! Og kutte utgiftene til blant annet forsvar som ikke skaper verdier!
Utvilsomt! :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
styx skrev:
OMF skrev:
Tja - den gjelden er jo ikke så voldsom....31700 USD - er vel drøyt 200 000,- pr innbygger - eller en snau million for familie på 4. Dette er også penger som er lånt til svært lav rente. (et tilsvarende tall for Norge var om vi hadde hatt rundt 1000 MRD i gjeld - og det er vel ikke mange som har sagt at alle våre økonomiske problemer er løst fordi vi har omtrent det dobbelte av dette på bok!)
Men det er altså bare statsgjelda, i tillegg kommer husholdningenes gjeld (også høyere enn BNP), bedriftenes gjeld, osv.
Jo da – men slik gjeld har mer fordelingsmessig karakter. Fordi husholdninger og bedrifter låner av hverandre – det betyr at det husholdningen betaler i renter på sine penger – betaler de til andre amerikanere.

styx skrev:
OMF skrev:
Når man da tar hensyn til at gjennomsnittlig verdiskapning i USA er høyere enn i Norge - altså nasjonene som helhet har en bedre betalingsevne pr innbygger enn det vi har i Norge så er ikke dette all verden.
Jaha? De kildene jeg finner er stort sett enige om at BNP per hode er ca. dobbelt så høyt i Norge som i USA:
Ja – det ser jeg. Du har nok rett i det.

Jeg har tidligere sett litt på disse tallene og USA har alltid ligget veldig høyt og stort sett som nummer 1 av land med litt størrelse.
Jeg tror nok at ”ekstrem høy oljepris” betyr litt – trekker USA ned og Norge opp – og muligens valutaproblemer kan gjøre litt utslag her. Du ser tabellen er i dollar – og hvis norsk BNP omregnes til en dollarkurs på rundt 5 som den har vært, vil det gi en BNP som er 40% høyere enn om du regnet med dagens kurs på 7.

styx skrev:
OMF skrev:
Det andre tallet er vel et slikt tall som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre - trolig er dette inkludert alle fremtidige utgifter til pensjoner, sykehus osv....og da må tallet ses i sammenheng med verdien av all fremdtidig verdiskapning.
Det er da utgifter som staten har budsjettert med i årene fremover for å kunne betale for pensjoner, trygd, sykehus osv. ja. De kan da ikke bare droppe dette heller?

Man må selvfølgelig ta høyde for fremtidig verdiskapning ja, men mitt inntrykk er at USAs økonomi i stor grad er drevet av forbruk av importprodukter heller enn en sunn industri. Handelsbalansen er fryktelig skjev, og de importerer mye mer enn de eksporterer. Det er ikke bare bare å snu den trenden.
Jo da – dette er fremtidige forpliktelser. Men hvis man sammenligner dette med summen av fremtidige verdiskapning – så er det ikke like avskrekkende.
Man kan også gjøre politiske grep – endre egenandeler, endre pensjonsregler eller skatteregler som vil kunne ha dramatisk påvirkning på disse tallene.

USA har nok en ganske sunn industri på mange områder. De er verdensleden på veldig mange felter – og hvis man ser på en liste over de 1000 største selskapene i verden så er USA meget godt representert.

En må også huske på å ta med økonomisk vekst i slike betraktninger.

(Hvis den økonomiske veksten er like stor som renten på gjelden – vil gjeldsbelastningen ikke bli større, selv om man ikke betaler en krone i rente)

USA er selvsagt ikke i en lett posisjon nå, men fordelen med å ha krise er at man faktisk kan gjennomføre upopulære tiltakt som ikke lar seg gjøre i et rikt land (Derfor kan eldrebølgen bli minst like vanskelig i Norge som i andre land – nettopp fordi det er ingen som tør å fjerne goder når vi har såpass mye penger – en generll betrakning om pensjon, sykelønnsordninger, etc)

Mvh
OMF
 
Topp Bunn