KRK romkorreksjon

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
hifiguru skrev:
Noe for hifibruk?
Jeg er også nysgjerrig, og har fått svar fra en representant for KRK:

"ERGO would be placed between your Pre-Amp and Power Amp. ERGO will correct acoustic imperfections even in your hi-fi living room system, not just the studio."

Selvsagt vil han si det. ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
extenso skrev:
hifiguru skrev:
Noe for hifibruk?
Jeg er også nysgjerrig, og har fått svar fra en representant for KRK:

"ERGO would be placed between your Pre-Amp and Power Amp. ERGO will correct acoustic imperfections even in your hi-fi living room system, not just the studio."

Selvsagt vil han si det. ;)
Ja det er klart han sier det, noe jeg synes er litt dumt at ikke det er digital utgang slik at den kan stå mellom f.eks squeezebox og dac.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
hifiguru skrev:
limvingen skrev:
Dette er vel en equalizer og ikke romkorreksjon?
Den er begge deler! Den har en automatisk romkorreksjon, men man må kjøpe målemikrofon (ECM8000) og mikrofon kabel i tillegg.

Henviser deg til å lese om den på AVforum:
http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/54309-behringer-ultracurve-pro-deq2496-traden.html

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Mener jeg leste om denne ERGO`n på danske "hifi4all" for ikke lenge siden.. Søk litt der, så finner man kanskje litt brukeromtaler o.l.

Flere der mente denne var tilnærmet lik Lyngdorf sin "Room Perfect".

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.399
Sted
Saksvik - Trøndelag
hifiguru skrev:
Ja det er klart han sier det, noe jeg synes er litt dumt at ikke det er digital utgang slik at den kan stå mellom f.eks squeezebox og dac.
Den har jo S/PDIF inngang så du kan jo koble den til en Squeezebox, men da spørs det om dacen i ERGO er bra nok for deg...

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
JENO skrev:
hifiguru skrev:
Den har jo S/PDIF inngang så du kan jo koble den til en Squeezebox, men da spørs det om dacen i ERGO er bra nok for deg...
Sikkert god nok, men jeg trenger å føre signalet videre (helst)...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.893
Sted
Østfold
Det virker som den kan stå som en preamp. Imidlertid spørs det om den har korreksjonsoppløsning som er god nok for folk. DEQX kjører for eksempel 4096 taps, Audiolense siste utgave kjører vel 131000 taps mens denne kjører 1024 taps. DEQX er ikke så godt egnet til full romkorreksjon etter dette prinsippet, trolig grunnet begrensningen i antall punkter, men det tror jeg Bx kan svare bedre på enn hva jeg kan.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har taps noko med bits / oppløsning å gjere?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Taps har betydning for hvor nøyaktig frekvenskorreksjon du kan få til. Det er særlig i bassen det er relevant.

Hvis du sampler med 44,1kHz og har et filter med 44100 taps (eller koeffisienter som det også heter), så har du i praksis en equalizer med 1 Hz oppløsning. Da har du måle og korreksjonspunkter for hver eneste Hz, dvs 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22... osv Hz. Hvis du har 4096 taps så er det ca 10 Hz mellom hvert korreksjonspunkt. 10, 20, 30 Hz osv... Korreksjon for hver 10. Hz kan fort bli svært unøyaktig under 100-200 Hz.

Nå har vi også noe som heter multirate filtrering. Dette brukes eksempelvis av Tact. Da nedsampler man signalet i bassen, filtrerer med færre tapper og oppsampler derett tilbake til opprinnelig sampling frekvens. Da kan man få bra frekvensoppløsning med et kortere filter, men den ned- og oppsamplingen som foregår er ikke "kostnadsfri".

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Taps har betydning for hvor nøyaktig frekvenskorreksjon du kan få til. Det er særlig i bassen det er relevant.

Hvis du sampler med 44,1kHz og har et filter med 44100 taps (eller koeffisienter som det også heter), så har du i praksis en equalizer med 1 Hz oppløsning. Da har du måle og korreksjonspunkter for hver eneste Hz, dvs 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22... osv Hz. Hvis du har 4096 taps så er det ca 10 Hz mellom hvert korreksjonspunkt. 10, 20, 30 Hz osv... Korreksjon for hver 10. Hz kan fort bli svært unøyaktig under 100-200 Hz.

Nå har vi også noe som heter multirate filtrering. Dette brukes eksempelvis av Tact. Da nedsampler man signalet i bassen, filtrerer med færre tapper og oppsampler derett tilbake til opprinnelig sampling frekvens. Da kan man få bra frekvensoppløsning med et kortere filter, men den ned- og oppsamplingen som foregår er ikke "kostnadsfri".
Forklarer denne teksten vedr Behringers produkt noe om dette?

24-bit/96 kHz digital EQ/Real time analyzer/Kompressor. 4 valgbare EQ-modus (31-bånds grafisk EQ, 10-bånds parametrisk EQ, Feedback Destroyer og tre dynamiske EQ'er per kanal). Fleksibel stereo kompressor/expander-funksjon med Peak Limiter samt stereo Delay for forsinkelse av signal (maks 300 ms). Unik VPQ (Virtual Paragraphic EQ) som gir parametrisk kontroll på grafisk EQ. Høyoppløselig 61-bånds real-time FFT Analyzer med auto-EQ for å korrigere rom og høyttalere. 64 brukerprogrammer for lagring av oppsett. Separat RTA mik/linje-inngang med +48V fantomspenning. Wordclock inngang og MIDI tilkoblinger for fjernstyring, overføring av programmer og oppdatering av software. DEQ2496 har 24-bit/96 kHz A/D og D/A konvertere. Balanserte inn- og utganger samt AES/EBU og S/PDIF tilkoblinger. Behringer ECM8000 mikrofon passer perfekt for å gjøre romkorreksjoner.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
hifiguru skrev:
Forklarer denne teksten vedr Behringers produkt noe om dette?

24-bit/96 kHz digital EQ/Real time analyzer/Kompressor.
EQ: Antar at det er IIR filter vha biquads. DSP-prosessorene er fulle av denslags. Tilsvarer svært få tapper, men kan ikke helt sammenliknes med de tappene ovenfor. De er nok litt mer effektive i bassen enn korte FIR filtre. Men dette gir en grovkornet frekvenskorreksjon. Langt fra så presist og effektivt som lange FIR filtre (8 tusen koeffisienter og oppover).
4 valgbare EQ-modus (31-bånds grafisk EQ,
Grafisk EQ duger ikke. Det betyr konstant bredde på de peaks og dips man setter inn. Det matcher aldri med behovet.
10-bånds parametrisk EQ,
Disse må man bruke. 10 bånd per side burde holde i de fleste tilfeller. Og så må man ofte ha noen shelving filtre i tillegg for å få klangbalansen bra.

Dette er heller ikke presisjonsverktøy, men totalresultatet kan bli ganske bra om man gjør de rette avveininger underveis.

Et problem med tradisjonell EQ er at den typiske frekvensresponsen til et EQ-bånd ikke har den rette fasongen for å eliminere en peak eller dipp i frekvensresponsen. Så man må gjerne både underkorrigere og overkorrigere samtidig for at det skal bli bra i gjennomsnitt. Et annet problem med tradisjonell EQ er at peak og dip filtre integrerer dårlig med hverandre. Så når du bruker 10 stykker så er det risiko for at noen av de vil interferere på en måte som ikke gir det tilsiktede resultatet totalt sett. Dolbylabs med flere bruker raised cosine filtre fordi disse har en fasong som i større grad egner seg for å korrigere med, og fordi man her også får til en mye bedre integrasjon mellom EQ-båndene.

Ingen av disse to kommer i nærheten av lange nok FIR filtre når det gjelder å presist korrigere lyden dit man ønsker.

Med 10 parametriske bånd per side, ett eller to shelving filtre er det allikevel mulig å ta det ganske langt. Men jeg tror det kreves at man har skikkelig måle- og analyseverktøy for hånden. Og at man vet hva man gjør. Den største flaskehalsen for å få til god lyd med parametrisk EQ + shelving er om man evner å sette det optimalt opp.

Feedback Destroyer
Notch filtre. Kansellerer enkelte frekvenser. Uinteressant her
og tre dynamiske EQ'er per kanal).
Loudness kontroll
Fleksibel stereo kompressor/expander-funksjon med Peak Limiter samt stereo Delay for forsinkelse av signal (maks 300 ms).
Kompresjon.

300 ms delay holder i massevis

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Masse info her jeg ikke skjønner helt, men nok til å skjønne at jeg burde styre unna å spare til en annen løsning og jeg tror jeg vet hvilken... ;D

Topp Bunn