Krix Equinox

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg brukte Target R4 stativer, veldig tunge, stødige og "døde" ingen klang i de nei...

Destiny.. :)
 

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
0
Hvordan har du plassert de?
Hvilke inntrykk har du gjort deg?

Har prøvd både ganske nær (20 cm) fra vegg og opptil ca en meter. Først med lik avstand fra lytteposisjon til høyttaler til høyttaler (likesidet trekant). Avstand fra veggen hadde ikke så mye å si for bassen, men da jeg fikk de litt ut fra veggen fikk jeg også muligheten til å plassere de litt bredere grunnet en hylle. Dette hjalp veldig på bredde og dybde i bildet. Er da snakk om en økning fra to til tre meter mellom høyttalerene. Fikk altså best resultat ved å plassere de noe bredre fra hverandre enn fra lytteposisjon. Ca tre meter fra hverandre og to meter fra sofan og fram til midt mellom høyttalerene. I starten synes jeg ved å vinkle de mot lytteposisjon så mistet jeg mye bredde. Men med denne siste brede konfigurajonen hjalp det litt å vinkle de noe mot meg. Det er da snakk om noen grader. Ser fremdeles hele innsiden av høyttaleren.
Dette ble veldig knotete forklart, så bare spør om noe er uklart.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har prøvd både ganske nær (20 cm) fra vegg og opptil ca en meter. Først med lik avstand fra lytteposisjon til høyttaler til høyttaler (likesidet trekant). Avstand fra veggen hadde ikke så mye å si for bassen, men da jeg fikk de litt ut fra veggen fikk jeg også muligheten til å plassere de litt bredere grunnet en hylle. Dette hjalp veldig på bredde og dybde i bildet. Er da snakk om en økning fra to til tre meter mellom høyttalerene. Fikk altså best resultat ved å plassere de noe bredre fra hverandre enn fra lytteposisjon. Ca tre meter fra hverandre og to meter fra sofan og fram til midt mellom høyttalerene. I starten synes jeg ved å vinkle de mot lytteposisjon så mistet jeg mye bredde. Men med denne siste brede konfigurajonen hjalp det litt å vinkle de noe mot meg. Det er da snakk om noen grader. Ser fremdeles hele innsiden av høyttaleren.
Dette ble veldig knotete forklart, så bare spør om noe er uklart.

Ikke knotete, lett å forstå.
Det skal jeg jammen prøve, tre meter mellom har jeg ikke prøvd.
Når jeg setter de nærmere vegg så mister jeg noe dybde, men pga. barn, kvinnfolk etc. så står de ganske nær vegg her hos meg.

Morsomt med synspunkter!
:D
 

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
0
Godt mulig det var veggen som også reduserte bredden noe, tok ikke gode nok notater :)
Skal prøve litt mer så fort jeg er tilbake til Krixa over påske. Alle mål er dessuten på øyemål etter hva jeg husker, men mener det er en sofabredde mellom de. :)
Kan evt. ta noen bilder også over påske.
 

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
0
Har nok lurt dere litt.. Er i leiligheten nå, og det viser seg at lytteposisjon og høyttalerene danner en likesidet trekant. Ca 2,5 m mellom hver. Skal få slengt ut noen bilder.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Da er den sikkert ypperlig å kombinere med Denon D-M35 CD Receiver som også har vært en vinner i mange år



http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/Stereosystem/DENON_D-M33_Receiver_uDAB.htm

Enig?
Jeg kjenner ikke nevnte Dali som du referer til, har derimot hørt Ikon2 som ligger i samme prisleie.
Og det er en morsom høyttaler, men den er jo langt i fra egenskapene til Equinox, vil nok tro at Menuet er nærmere.

Den Denon saken er OK, søsteren min har den, en grei formidler, men både Krix, Royal menuet og Ikon2 tror jeg kan bli tung last for Denon boksen.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Denon Cd-receiveren på Dali Royal Menuet mkll har jeg hørt, og det fungerer faktisk meget bra, bra trøkk i mellombassen, og oppover mellomtoneområdet, utrolig nok. (Jaja, trærne vokser ikke inn i himmelen, men det er jo grenser uansett for hvor mye man kan presse en liten pappmembran på 5 tommer selv om den er "dopet", normalt stuenivå for blokkbeboere går bra..)

Så da skulle det vel gå greit med Equinox?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
går nok like greit med krix som menuet'ene men begge vokser nærmere himmelen på heftigere elektronikk
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Enig med Guruen her, jo finere elektronikk jo bedre gjør de jobben.
Bonusen er jo at de kan tas med videre på veien til hifinirvana. ;D
Teoretisk er Equinox litt tyngre enn Menuet å drive, mener fortsatt at den Denon saken hadde gjort seg litt mer med en lettere last f.eks. Klipsch RB 81 (litt ned på siden.
http://www.frydhifi.no/hoyttalere.htm
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Har hørt disse Equinox hos Paul og på messa i Horten. De spiller utrolig bra.
Har et rom på ca. 30 kvadrat som brukes til hifi-rom i dag. Har planer om å sette opp eget oppsett for hjemmekino med projektor. Er det noen som har hørt, eller har Equinoxen i alle fem kaneler pluss en grei sub?

Geir.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har hørt disse Equinox hos Paul og på messa i Horten. De spiller utrolig bra.
Har et rom på ca. 30 kvadrat som brukes til hifi-rom i dag. Har planer om å sette opp eget oppsett for hjemmekino med projektor. Er det noen som har hørt, eller har Equinoxen i alle fem kaneler pluss en grei sub?

Geir.

Det har jeg vansker for å forestille meg kan bli dårlig ;)
Har du hørt Equinox med sub?

Men med kun 5% informasjon i bakkanalene så kan du faktisk spare 1500 kroner ved å velge lillebroren Brix (originalt navn) til bakkanalene.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har nok lurt dere litt.. Er i leiligheten nå, og det viser seg at lytteposisjon og høyttalerene danner en likesidet trekant. Ca 2,5 m mellom hver. Skal få slengt ut noen bilder.
Det er faktisk ganske stor avstand!
Jeg har forsket litt selv i går, litt ommøblering så nå står de ca. 2,1 mellom diskantene og selv sitter jeg 2,6 fra senter høyttaler.
Kommer tilbake med lytteinntrykk senere.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Har ikke hørt Equinox med sub ennå. Har bare hørt de i små rom og, der har de fungert overaskende bra uten.
Mulig Brix kan være et godt alternativ i bakkanalene på filmer, men vil det også gjelde konsertopptak og musikk-DVD? Er det like lite informasjon i bakkanalen på disse DVDer?

Geir.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har ikke hørt Equinox med sub ennå. Har bare hørt de i små rom og, der har de fungert overaskende bra uten.
Mulig Brix kan være et godt alternativ i bakkanalene på filmer, men vil det også gjelde konsertopptak og musikk-DVD? Er det like lite informasjon i bakkanalen på disse DVDer?

Geir.
Fikk det demonstrert på Messa i Horten av Hr. Holfi (husker ikke navnet)
Kun 5% av infoen er bak.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har ikke hørt Equinox med sub ennå. Har bare hørt de i små rom og, der har de fungert overaskende bra uten.
Geir.
Ja, det er akkurat det, de slutter aldri å overraske meg med sin bassgjengivelse. ;)
 
O

omholt

Gjest
Oppvåkning av gammel tråd.
Har visst plutselig fått meg et par Equinox jeg også.
Dere som har eid disse; Endrer de seg noe særlig med innspilling?

Har hatt to stativhøyttalere før. B&W og Audio Note. B&Wene låt dårlig med en gang og endret seg mye. Audio Notene var gode rett ut av esken, og jeg merket ingen vesentlige forandringer med innspiling.
 

Vedlegg

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har lurt litt på å kjøpe disse selv...

Hva er ditt førsteinntrykk da, omholt?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
omholt skrev:
Oppvåkning av gammel tråd.
Har visst plutselig fått meg et par Equinox jeg også.
Dere som har eid disse; Endrer de seg noe særlig med innspilling?

Har hatt to stativhøyttalere før. B&W og Audio Note. B&Wene låt dårlig med en gang og endret seg mye. Audio Notene var gode rett ut av esken, og jeg merket ingen vesentlige forandringer med innspiling.
Gi de et par hundre timer og du vil oppleve at de åpner seg mer, det blir mer liv i de. :D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Eh... hva er det du har høyttalerene på der? Er det en stabel bøker? Vel, hos meg hadde jeg den første uka Krix Equinox på et par Leica-blokker. Forbedringen i lydkvalitet når jeg fikk Attacama-stativene var meget stor. Fra å være litt grå og triste i lydbildet, med en slapp og trist bassgjengivelse - som slett ikke gikk i dyben og heller ikke hadde noen detaljer å snakke om - til en meget god minimonitor med klang, rytme og bass. Kanskje ikke kjempemessig i diskantområdet, men meget god (mener jeg å huske) rundt mellomtonen. Samt bassen, som i forhold til størrelsen på kassa og elementet virkelig er imponerende.
Sett høyttalerene på gode stativer - fest de med blue-tack - først da vil de spille.

... Åja - du lurte på om de endret seg ved innspilling. Aner ikke, mine var vel innspilte da jeg fikk de. Kan ikke erindre at de endret seg med tiden. De endret seg derimot MYE da de fikk gode stativer å spille på.
 
J

Jurassic

Gjest
Både de her og storebroren er iallfall veldig gode høyttalere.

Equinox mener jeg må være blant de beste eller den beste i sin prisklasse mens storebroren møter litt konkurranse.
 
J

JAE

Gjest
toriamos skrev:
Eh... hva er det du har høyttalerene på der? Er det en stabel bøker? Vel, hos meg hadde jeg den første uka Krix Equinox på et par Leica-blokker. Forbedringen i lydkvalitet når jeg fikk Attacama-stativene var meget stor. Fra å være litt grå og triste i lydbildet, med en slapp og trist bassgjengivelse - som slett ikke gikk i dyben og heller ikke hadde noen detaljer å snakke om - til en meget god minimonitor med klang, rytme og bass. Kanskje ikke kjempemessig i diskantområdet, men meget god (mener jeg å huske) rundt mellomtonen. Samt bassen, som i forhold til størrelsen på kassa og elementet virkelig er imponerende.
Sett høyttalerene på gode stativer - fest de med blue-tack - først da vil de spille.

... Åja - du lurte på om de endret seg ved innspilling. Aner ikke, mine var vel innspilte da jeg fikk de. Kan ikke erindre at de endret seg med tiden. De endret seg derimot MYE da de fikk gode stativer å spille på.





Hei


Har testet div. ting på Equinox,og vil si at jeg er veldig enig med flere,De er helt utrolig disse små monitorer.

På BCD stativer(et must med bra stativer) med 2xBryston 7B SST,høytt. kabler som er dyrere enn høytt.(Giant)spilte De til divisjoner mange dyrere høytt. i denne prisklasse bare kan drømme om,meget bra er disse små monitorer.
 
O

omholt

Gjest
Hehe. Stemmer at de står på en stabel med bøker. Jeg har stativer, men de er på 1m og beregnet til bakhøyttalere. Og Krixene ender etter hvert hos som bakhøyttalere når jeg får nye fronter. Det går noen måneder til, så australerne skal få kose seg i front (på bøker ;D) en stund.

Førsterinntrykket ja. Ikke fått hørt på de så veldig mye, men det lover veldig bra. De har liksom ingen imponator fakter. Vel, bortsett fra at bassfundamnetet imponerer i forhold til størrelsen. Virker ut som lydbildet er veldig sammenhengende, spesielt fra mellomtonen til diskanten. Jeg har nesten alltid slitt med en noe hard og utstikkende diskant med tidligere høyttalere, men Equinox sin diskant er liksom bare der uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Lydbildet virker å helle noe mot det varme, kanskje ørlite for mye. Jeg bruker såvidt jeg vet veldig nøytral elektronikk. Jeg tror ikke en varmt klingende forsterker ville gjort seg bra her, men det er jo også smak og behag. Og dersom de viser seg og låte litt for varmt, regner med jeg kan endre på det med Audiolense. ;)

Merket ganske tydelig forskjell da jeg fjernet grillen. Åpnet seg en god del. Syntes fortsatt de låter litt innestengt sammenlignet med min forrige høyttalere, men har ikke jobbet med plassering her. Tror jeg trenger mindre demping til disse og kan endre litt på de akustiske tiltakene. Tror jeg skal la gulvet reflektere. Bassen bar i går preg av å være noe pløsete. Håper og tror innspilling vil stramme opp bassen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
omholt skrev:
Hehe. Stemmer at de står på en stabel med bøker. Jeg har stativer, men de er på 1m og beregnet til bakhøyttalere. Og Krixene ender etter hvert hos som bakhøyttalere når jeg får nye fronter. Det går noen måneder til, så australerne skal få kose seg i front (på bøker ;D) en stund.

Førsterinntrykket ja. Ikke fått hørt på de så veldig mye, men det lover veldig bra. De har liksom ingen imponator fakter. Vel, bortsett fra at bassfundamnetet imponerer i forhold til størrelsen. Virker ut som lydbildet er veldig sammenhengende, spesielt fra mellomtonen til diskanten. Jeg har nesten alltid slitt med en noe hard og utstikkende diskant med tidligere høyttalere, men Equinox sin diskant er liksom bare der uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Lydbildet virker å helle noe mot det varme, kanskje ørlite for mye. Jeg bruker såvidt jeg vet veldig nøytral elektronikk. Jeg tror ikke en varmt klingende forsterker ville gjort seg bra her, men det er jo også smak og behag. Og dersom de viser seg og låte litt for varmt, regner med jeg kan endre på det med Audiolense. ;)

Merket ganske tydelig forskjell da jeg fjernet grillen. Åpnet seg en god del. Syntes fortsatt de låter litt innestengt sammenlignet med min forrige høyttalere, men har ikke jobbet med plassering her. Tror jeg trenger mindre demping til disse og kan endre litt på de akustiske tiltakene. Tror jeg skal la gulvet reflektere. Bassen bar i går preg av å være noe pløsete. Håper og tror innspilling vil stramme opp bassen.
omholt! Det er altså ingen mening i å diskutere lyden på Krix Equinox om du insistererer på å la høyttalerene balansere på en stabel med bøker. De må må stativer og de må fikseres med Bluetack. Ingen vei utenom. Forskjellen er natt og dag.
 
J

JAE

Gjest
omholt skrev:
De låter sikkert best på stativer, men nå har jeg hatt andre høyttalere plassert på samme måte som jeg sammenligner med. De låt forøvrig aldri dårlig plassert på den måten. Men skulle noen i Bergen ha et par stativer de kan låne meg en liten periode, så sier jeg ikke nei takk. :)
Bluetack har jeg. Bright Star Audio Isonode er sikkert enda bedre å bruke:
http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=13&merke=50&produkt_id=181



Hei Omholt

Viss du ønsker,kan du lett prøvelåne noen Isonoder av meg,ingen problem.

Tar det på PM
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
omholt! Det er altså ingen mening i å diskutere lyden på Krix Equinox om du insistererer på å la høyttalerene balansere på en stabel med bøker. De må må stativer og de må fikseres med Bluetack. Ingen vei utenom. Forskjellen er natt og dag.
Absolutt enig!
Jeg hadde mine Equinox mesteparten av tida på soverommet, i en hylle, og spilte dessuten på dårlig elektronikk. Fikk selvsagt aldri ut potensialet der............
Testet de på hovedanlegget, og forsøkte med diverse "lettvinte" underlag. En midlertidig løsning med to sandfylte rør og portugisisk skifer ga imidlertid en ENORM forbedring.

mvh
 
O

omholt

Gjest
Skal vi vedde hva som betyr mest? Gode stativer uten akustiske tiltak vs. stativ av bøker med akustikk remedier. ;D
 
S

Sjur T

Gjest
Noen som har peiling på hva slags elementer som er brukt i equinoxen?

Morel?
 
Topp Bunn