Kritikk (og hjelp) til en nettside

P

Parelius

Gjest
Jeg har snekret sammen en nettside for å drive litt småutleie av en båt. Dette er et håndverk som ikke akkurat er min sterke side, men en prøver jo fortvilt (for litt artig er jo denne snekringen).

Jeg har basert meg på ekstremt enkel php - includefunksjonen, he he -, og samtidig prøvd å skille struktur (html) og presentasjon (css). (Har stjålet litt grunnleggende ting fra Yahoo User Interface.) Har også tenkt å gjøre dem lett tilgjengelig på iPhone etc, kanskje best løst med et eget stilsett for dette.

Et av siktemålene har vært å gjøre sidene enkle, oversiktlige og funksjonelle. Spørsmålet er bare om de er det. Ikke alt er på plass; bl.a. mangler bilder vi har tatt av båten. Tenkte å ha det i et eget billedgalleri. I tillegg har jeg tenkt å ha en egen bestillingsside, men det spørs om det er nødvendig. Kontakt pr. e-post skulle vel funke like bra? Så bør de jo være litt tiltalende også, selvfølgelig. Jeg sitter på en Mac med Firefox og Safari, men aner jo ikke om ting brekker på Windows og andre nettlesere. (Standard og standard på nett, fru Blom.)

Ville satt pris på litt kritikk og mulige gode forslag til forbedringer.

URL: http://www.sailorman.no/yui_basert/index.php

(Ps. alt som har med båt etc. holder vi unna her.)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.210
Jeg ville ha foretrukket bilder sammen med teksten. Det var litt lite scwung over det. Kalenderene med reservasjoner var meget bra og jeg er enig at bestilling pr. epost er best

G

Gjestemedlem

Gjest
Grei og oversiktlig side og kalenderen funker bra. Fine bilder

Likte ikke utformingen på hovedteksten (stil, font, layout eller noe) Ser litt ut som et formelt brev mer enn en webside.

M

maestro

Gjest
Parelius skrev:
Jeg sitter på en Mac med Firefox og Safari, men aner jo ikke om ting brekker på Windows og andre nettlesere. (Standard og standard på nett, fru Blom.)
Hvis du har en Intel-mac vil jeg anbefale deg å installere en Windowsversjon via Boot-camp eller WMFusion el.l. Da kan du jo få sett hvordan de tar seg ut i f.eks. Explorer. Jeg tror nok de vil fungere fint der også så lenge du bruker fast bredde på tabellene osv. Jeg kjører begge deler og har sjelden hatt problemer med det som er laget på Mac. Hvilket program lager du sidene på?

P

Parelius

Gjest
Takker godtfolk!

Enig i at den førstesiden (hovedbolken) er noe kjedelig på de fleste måter. Endre teksten litt (jeg bare tok den ut av en annonse som vi hadde), samt noen små bilder teksten kan sveve rundt?

Joda, sitter på en intelmac, men har ikke windows. Hadde ikke tenkt å bruke penger på det.

Bruker Dreamweaver 8.

Skal teste ut den emulatorsiden, KOB. Prøver ellers å få kjørt det opp mot W3C, men faktisk så validerer ikke en del av koden fra Yahoo (YUI). Den er ment å være robust nok til å takle de fleste nettlesere. Problemet er vel at en da samtidig får problemer med en del standarder. Trur eg.

Hadde håpet at de funket på slike små skjermer a la iPhone / iTouch også uten for mye slit.

M

maestro

Gjest
Parelius skrev:
Joda, sitter på en intelmac, men har ikke windows. Hadde ikke tenkt å bruke penger på det.
Hvis du bruker boot-camp er det gratis (hvis du har en windowsversjon tilgjengelig), men da må du boote maskinen på nytt for å skifte operativsystem. Men har man en nyere Mac savner en ikke windows! Jeg har det installert kun for å kunne kjøre et par programmer som ikke finnes på Mac.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.889
Jeg synes siden din er ryddig, og oversiktlig og med den viktigste informasjonen lett tilgjengelig, Parelius. Jeg tror dette vil fungere bra for de som vet hva de er på jakt etter. Men det er kanskje lurt å skrive hvor mange deltakere de to båtene har kapasitet til.

Videre så savner jeg litt mer budskap som apellerer til følelsene, og som gjør at leseren får lyst til å ta en seiltur bare ved å se på siden. En kombinasjon av feel-good lyrikk og turforslag/turbeskrivelser burde kunne skape gode assosiasjoner.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hiver meg litt frampå her, ettersom mye av dette er eller har vært faget mitt... ;)

Litt mer flyt og følelse i brødteksten hadde nok gjort seg. Som det er blir det oversiktlig og "to the point", men den skaper kanskje ikke så mange opplevelsesassosiasjoner...?
Fonten er ikke helt egnet, IMHO. Den er litt formell og ser ikke så pen ut til denne teksten. Mulig jeg pirker nå, men sånne greier er viktigere for responsen ennn de fleste tror. Dette var mine femti øre, Parelius. Lykke til!

Nydelig båt, forresten. Ikke rart du er mye på sjøen om dagen!

M

maestro

Gjest
impulse skrev:
Nydelig båt, forresten. Ikke rart du er mye på sjøen om dagen!
Slutter meg til, nydelig båt! Treverket er vel sikkert laget av utrydningstruede tresorter antar jeg? ;)

Topp Bunn