Muligens fordi haneirik skrev:Sitter og lurer på hvorfor pressen i Norge ikke omtaler Anders B B som kristenterrorist
1. Nei, det gjør det ikke. Trådstarter tar vel bare opp hvorfor ikke mannens religiøse affiliering tas tak i av pressen på samme måte som med terrorister som tilhører andre religiøse retninger, og da uten at pressen problematiserer hva det egentlig betyr å være muslim eller sihk.cybervision_ skrev:1. Det å starte tråden sier jo at trådstarter vet lite om det å være kristen.
2. Det står i bibelen at man kjenner en kristen igjen på fruktene han bærer. Jesus viste og lærte å elske menneskene rundt oss, selv om de er annerledes og mener annet. Han ba oss til og med elske våre fiender. Personen saken handler om står for det akkurat motsatte verdiene av hva jesus stod og står for. Det kan jo kanskje gi en pekepinn? Så kan man mene hva man vil om jesus og hele kristendommen, men ethvert opplyst menneske forstår at han har lite med det å gjøre.
Hmm, det var ihvertfall ikke min hensikt. Kristne er vel heller de som innser at de ikke er på en pidestall, men: Jeg mener at en person som har tatt imot Jesus og lever i troen på ham ikke tar livet av 77 mennesker. Forøvrig har jeg vondt for å tro at noe oppegående menneske uansett tvil og tro gjør slikt. Jeg er bare litt lei av å se norsk media og mange nordmenn som knytter mange bånd mot kristendommen som overhodet ikke er reelle eller fornuftige. Det vitner om lite ekte kunnskap og mange forvridde tanker og opplagret misinformasjon.baluba skrev:Punkt to er greit, men punkt en er jeg uenig i. Nå stiller du kristne på en pidestal som Breivik ikke kommer seg opp på, og det er ikke riktig. Vi er ikke moralsk høyverdige som ikke finner på fæle ting. Og jeg er ikke blant dem som skiller mellom de som har lov til å kalle seg kristne og de andre. Kony er nok like kristen som meg, men imho ikke en like god kristen.
Kristendommen har eksistert i 2000 år, i et brukbart antall ulike retninger, på flere kontinenter og med milliarder av bekjennende tilhengere. At din kristendom består av Johannes 3:16 er greit nok, men kristendommen og forståelsen av hva denne er er nok noe mer divers og kompleks. Du sitter dessverre ikke med definisjonsmakten, og at noen er uenige med deg betyr ikke nødvendigvis at det knyttes "bånd mot kristendommen som ikke er reelle eller fornuftige", eller at alle andre har "lite ekte kunnskap og mange forvridde tanker og opplagret misinformasjon".cybervision_ skrev:Kristne er vel heller de som innser at de ikke er på en pidestall, men: Jeg mener at en person som har tatt imot Jesus og lever i troen på ham ikke tar livet av 77 mennesker. Forøvrig har jeg vondt for å tro at noe oppegående menneske uansett tvil og tro gjør slikt. Jeg er bare litt lei av å se norsk media og mange nordmenn som knytter mange bånd mot kristendommen som overhodet ikke er reelle eller fornuftige. Det vitner om lite ekte kunnskap og mange forvridde tanker og opplagret misinformasjon.
Ordene kristen og terror går liksom ikke sammen i min forstand idet minste, men kanskje jeg var litt hard i pkt. 1.
Klarer ikke helt å følge deg her, men jeg har ikke nevnt Joh 3.16 en gang så jeg ser ikke den. Det at noen er uenige er helt greit, men jeg synes handlingene som er gjort i saken er så klart "ikke-kristne" som de kan få blitt. Så får ABB ta sin sak opp med sjefen sjøl når den dagen kommer.totte skrev:Kristendommen har eksistert i 2000 år, i et brukbart antall ulike retninger, på flere kontinenter og med milliarder av bekjennende tilhengere. At din kristendom består av Johannes 3:16 er greit nok, men kristendommen og forståelsen av hva denne er er nok noe mer divers og kompleks. Du sitter dessverre ikke med definisjonsmakten, og at noen er uenige med deg betyr ikke nødvendigvis at det knyttes "bånd mot kristendommen som ikke er reelle eller fornuftige", eller at alle andre har "lite ekte kunnskap og mange forvridde tanker og opplagret misinformasjon".cybervision_ skrev:Kristne er vel heller de som innser at de ikke er på en pidestall, men: Jeg mener at en person som har tatt imot Jesus og lever i troen på ham ikke tar livet av 77 mennesker. Forøvrig har jeg vondt for å tro at noe oppegående menneske uansett tvil og tro gjør slikt. Jeg er bare litt lei av å se norsk media og mange nordmenn som knytter mange bånd mot kristendommen som overhodet ikke er reelle eller fornuftige. Det vitner om lite ekte kunnskap og mange forvridde tanker og opplagret misinformasjon.
Ordene kristen og terror går liksom ikke sammen i min forstand idet minste, men kanskje jeg var litt hard i pkt. 1.
Jeg mener vi er på både ville og farlige veier om vi reduserer dette til å handle kun om denne mannen. Det florerer av mennesker med samme holdninger, både i Norge og Europa. Den måten vi tidligere har møtt mennesker med fremmedfiendtlige holdninger på- taushet-, må forandres til å møte et hvert menneske med slike uttrykte holdninger med motargumenter.el_mariachi skrev:Jeg har forundret meg over at en slik tråd ikke har dukket opp tidligere.
Etter det jeg forstår er vel ikke denne mannen noe mer kristen enn Ola Dunk generelt. Per definisjon er man vel kristen hvis man er registrert i statskirken.
Mine tanker etter denne tragedien er at man skal være glad for at mannen ikke hadde ambisjoner om eller ikke hadde talegaver til å rekruttere en hel skare med desperadoer.
Jeg mener dette er en "gal" manns verk, og han får allt for mye oppmerksomhet.
Så en terrorist av en gruppe som kaller seg Knight Templars handler mindre på vegne av sin Gud enn en som roper "Gud er stor"?oddgeir skrev:Islamistiske terrorister hevder å handle på vegne av Allah / muhammed.
Vår hjemlige terrorist (ikke lars gule denne gangen) hevder ikke å handle på vegne av Gud /Jesus.
Skal man bruke samme målebeger på begge, passer ikke vår terrorist til betegnelsen Kristenterrorist.
Mener jeg.
Tull. Høyreekstremistene angriper de som står laglig til for hugg. For 70 år siden var det jødene som fikk unngjelde. Senere var det fargede (i mangel av bedre ord) Nå er det muslimer, hva nå enn det er. Høyreekstrememister har alltid bestått av mennesker av europeisk opprinnelse. KKK er ett eksempel. Nazipartiene et annet.HAY2 skrev:Høyreekstremistene eksisterer fordi vi har ekstreme islamister her i Norge, altså en definert fiende.
Den årsak-virkningsanalysen din er tynn. Høyreekstremister har det vært lenge før flyktninger og innvandrere som betrodde seg til religionen Islam kom til Norge. Kan minne om båtflyktningene fra Vietnam på 70-tallet. Det er først i senere tid at muslimer har blitt hovedfienden.HAY2 skrev:"Ondt avler ondt" heter det, og desverre kommer det til å fortsette slik hvis ikke det gjøres noe
med de ekstreme miljøene i Norge.
Høyreekstremistene eksisterer fordi vi har ekstreme islamister her i Norge, altså en definert fiende.
At det var en normann som sto bak bomben i Oslo overasket meg, men da nyhetene vaslet om skytinga på Utøya i tillegg,
tenkte jeg at det kunne være en kobling, men ikke Al Qaida og Mulla Krekar i spissen, men nynazister eller
høyreekstreme.
Dette måtte jeg forklare noen utenlanske venner jeg hadde på besøk den dagen det skjedde, fordi de var sjokkert over
at noe slikt kunne skje i det fredelige Norge.
Skjønner ikke spørsmålet.Nifelheim skrev:Så en terrorist av en gruppe som kaller seg Knight Templars handler mindre på vegne av sin Gud enn en som roper "Gud er stor"?oddgeir skrev:Islamistiske terrorister hevder å handle på vegne av Allah / muhammed.
Vår hjemlige terrorist (ikke lars gule denne gangen) hevder ikke å handle på vegne av Gud /Jesus.
Skal man bruke samme målebeger på begge, passer ikke vår terrorist til betegnelsen Kristenterrorist.
Mener jeg.
Du har nok rett i noe av dette, men da må fokus flyttes vekk fra person til sak. Slik det er nå får jo denne mannen altfor mye oppmerksomhet.lars_erik skrev:Jeg mener vi er på både ville og farlige veier om vi reduserer dette til å handle kun om denne mannen. Det florerer av mennesker med samme holdninger, både i Norge og Europa. Den måten vi tidligere har møtt mennesker med fremmedfiendtlige holdninger på- taushet-, må forandres til å møte et hvert menneske med slike uttrykte holdninger med motargumenter.el_mariachi skrev:Jeg har forundret meg over at en slik tråd ikke har dukket opp tidligere.
Etter det jeg forstår er vel ikke denne mannen noe mer kristen enn Ola Dunk generelt. Per definisjon er man vel kristen hvis man er registrert i statskirken.
Mine tanker etter denne tragedien er at man skal være glad for at mannen ikke hadde ambisjoner om eller ikke hadde talegaver til å rekruttere en hel skare med desperadoer.
Jeg mener dette er en "gal" manns verk, og han får allt for mye oppmerksomhet.
Her er et graverende eksempel på at han langt fra er alene. Viser også til hva jeg skrev på en annen tråd i dag, om ungdomsskoleelevers holdninger og ordbruk om mennesker fra andre kulturer.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110802/bergensblogger-sier-behring-breivik-kom-han-i-forkjopet
Når det gjelder spørsmålet om "Kristen-terrorist", er vel det like dekkende/misvisende som islamsk terrorist.
Er dette en form for ironi? I Norge har vi kun hatt høyreorientert terror til nå, og det har vært bombekastende nazzer. Venstreraddiser har vel ikke kastet så mye som en brevkniv her til lands, for de har i praksis aldri vært noen trussel. Kun noen romantiserende borgerbarn som har fylt tomrommet i livet med å lefle med politisk revolusjonsromantikk. Ingen trussel på noen som helst måte slik jeg ser det.el_mariachi skrev:Men etter 1945 har det vel stort sett vært slik att nazzene kaster stein og venstreradissene bomber og skyter.
Dette synes jeg er en merkelig måte å se det på. Galningen mener selv at han skal redde vår kristne kultur. Eneste forskjell er at han faktisk ikke er religiøs fanatiker, men en rasist og et hatefullt menneske som bruker kristendommen som et vikarierende motiv for sine handlinger.oddgeir skrev:Islamistiske terrorister hevder å handle på vegne av Allah / muhammed.
Mener jeg.
Jeg får finne frem min skje av liten størrelseoddgeir skrev:Skjønner ikke spørsmålet.Nifelheim skrev:Så en terrorist av en gruppe som kaller seg Knight Templars handler mindre på vegne av sin Gud enn en som roper "Gud er stor"?oddgeir skrev:Islamistiske terrorister hevder å handle på vegne av Allah / muhammed.
Mener jeg.
Og DET lurer du på ? Man undrer seg heller på hvorfor en slik tråd/synspunkt HAR SITT VIRKE. Hva vil du "fram" til?eirik skrev:Sitter og lurer på hvorfor pressen i Norge ikke omtaler Anders B B som kristenterrorist
Katolikkene er kristne de også.Kabeldragern skrev:Kristne er i utgangspunktet ikke terrorister, like lite som muslimer i utgangspunktet er terrorister....
Få religioner har terror på dagsorden - kanskje med unntak av katolikkene som har flere slike lignende terrororgansisasjoner.
I følge en gjennomgang av hans "manifest" så konverterte ABB til katolikk for flere år siden.
DET har ikke pressen fått med seg....
Men han oppviser en form for fri-evangelisk/karismatisk kristen-konservativisme. Blant annet omtaler han vel paven på samme måte som de kreftene, som "moderskjøgen" eller noe slik. Jeg opplever han ikke som typisk katolikk på noen områder. Jeg vil mer si han sokner til amerikanske karismatiske bevegelser i det jeg har observert til nå.Kabeldragern skrev:Kristne er i utgangspunktet ikke terrorister, like lite som muslimer i utgangspunktet er terrorister....
Få religioner har terror på dagsorden - kanskje med unntak av katolikkene som har flere slike lignende terrororgansisasjoner.
I følge en gjennomgang av hans "manifest" så konverterte ABB til katolikk for flere år siden.
Spot on baluba.baluba skrev:Er dette en form for ironi?el_mariachi skrev:Men etter 1945 har det vel stort sett vært slik att nazzene kaster stein og venstreradissene bomber og skyter.
Det var bra, for et øyeblikk begynte min virkelighetsoppfatning å se litt merkelig ut. Man vet jo aldri hvordan ellers vettuge folk mister grepet i store og viktige debatter, så det kan åpenbart skje den beste at slike idiotiske slutninger blir trukket. Når fagfolkene på nasjonal sikkerhet kan gjøre den feilen, så er det ikke rart at legmenn gjør det.el_mariachi skrev:Spot on baluba.baluba skrev:Er dette en form for ironi?el_mariachi skrev:Men etter 1945 har det vel stort sett vært slik att nazzene kaster stein og venstreradissene bomber og skyter.
Det er slik det har blitt fremstillt og sikkert behandlet.
Utrolig nok ikke ifølge folk som tilhører den tidligere nevnte karismatiske bevegelsen, det som vi i gamle dager noe unyansert kalte pinsevenner. Sytti og åttitallets bruk av ordet pinsevenn hadde likhetstrekk med bruken av merkevarenavnet Hammond. Alt som ikke var statskirke eller katolsk var pinse på den tiden, i alle fall for oss som ikke hadde innsyn i de miljøene.Pink_Panther skrev:Katolikkene er kristne de også.
Hva svarer man da?baluba skrev:Hvis jeg stakk innom på besøk etter å ha kommet hjem fra Roma fikk jeg alltid spørsmål om hvordan jeg taklet å være så nær antikrist og moderskjøgen så lenge.
At man satte pris på skjøgen, antageligvis. ;Dtotte skrev:Hva svarer man da?baluba skrev:Hvis jeg stakk innom på besøk etter å ha kommet hjem fra Roma fikk jeg alltid spørsmål om hvordan jeg taklet å være så nær antikrist og moderskjøgen så lenge.
Jepp. Alle vet jo at skjøger er helt i min gate. Er jo ikke så rent lite skjøge selv heller. ;Doddgeir skrev:At man satte pris på skjøgen, antageligvis. ;Dtotte skrev:Hva svarer man da?baluba skrev:Hvis jeg stakk innom på besøk etter å ha kommet hjem fra Roma fikk jeg alltid spørsmål om hvordan jeg taklet å være så nær antikrist og moderskjøgen så lenge.
Har du noengang diskutert det emnet inngående med et medlem av Orasjeordnen i Nord Irland? ;DPink_Panther skrev:Katolikkene er kristne de også.
Har du, eller noen annen en link til at terroristen har konventert?Kabeldragern skrev:Kristne er i utgangspunktet ikke terrorister, like lite som muslimer i utgangspunktet er terrorister....
Eller var det pedofile?? Vanskelig med alle disse merkelappene!Pink_Panther skrev:Katolikkene er kristne de også.