- Ble medlem
- 28.11.2007
- Antall liker
- 14
Jasså? Fortell gjerne mer om dette.omholt skrev:Kristne har vært forkjempere for innføring av demokrati, kvinnefrigjøring og fjerning av slaveriet.
Jasså? Fortell gjerne mer om dette.omholt skrev:Kristne har vært forkjempere for innføring av demokrati, kvinnefrigjøring og fjerning av slaveriet.
... den eneste sanne og rene lære? Du har aldri lurt på hvorfor det er så mange kristne (og andre) trosretninger/menigheter i USA? Hvorfor skal staten forpakte en kirke som ikke er representativ for folket? Hvorfor skal staten i det heletatt forpakte en trosretning? Kan staten tro? Det at en samling av stat og religion tidligere har vært en hensiktsmessig måte å konstenterer og kordinere makt og maktutøvelse, er for dagesns situasjon ganske irrelevant.omholt skrev:Utrolige hvor historieløse folk kan bli. Det har vært mye drit som er blitt gjort i kristendommens navn, men også veldig mye bra. Det er ikke tilfeldig at demokratiet først fikk fotfeste i "kristne" vesten. Kristne har vært forkjempere for innføring av demokrati, kvinnefrigjøring og fjerning av slaveriet. At du finner i historiebøkene en eller annen tulling av en pietist som har stått for noe annet, rokker ikke på dette.
«Flertallstdiktatur»? Iht. wiki... dvs. med forbehold om feil, mangler og missforståelser: omkring 80% av befolkningen er medlemmer av statskriken, hvorav omlag 40% går i kirken regelmessig (dvs min. en gang i året). Tilsvarende etter Eurobarometer 2005: 32 % av befolkningen tror på en «Gud», omlag 47% tror på noe ubestemmelig spirituelt, mens 17% ikke tror på noe slikt.omholt skrev:Jeg er for et skille mellom stat og kirke, men ønsker en kristen formålsparagraf hvis flertallet ønsker det. Jeg tipper det er et klart flertall som ønsker det.
...
"Slavery was established by decree of Almighty God...it is sanctioned in the Bible, in both Testaments, from Genesis to Revelation...it has existed in all ages, has been found among the people of the highest civilization, and in nations of the highest proficiency in the arts."omholt skrev:Hadde det ikke vært for kristne, så hadde sansynligvis ikke slaveriet blitt fjernet i USA
Hadde Olav Tryggvason levt no, hadde han vore sur på deg!KJ skrev:så, så ...mrx skrev:Her er det enkelte som bruker ord som 'styggedom' og 'bli kvitt intoleransen' om kristen formålsparagraf. Har dere kanskje tatt skade på sjelen av at Norge har dette ? Dere burde heller gå til sivilt søksmål mot staten enn å sutre her, da skulle jeg antagelig tatt dere litt mer seriøst...
«Kristne» «formålsparagrafer», står på mange måter på linje med monarkiet; det er en arkaisk merkverdighet som ikke hører hjemme i et moderne demokrati.
mvh
KJ
Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem. Noen vil bruke menneskerettighetene (som forøvrig er bygget på kristne verdier og den mosaiske lov ;D), andre vil ha kristendommen som fundament.KJ skrev:«Flertallstdiktatur»? Iht. wiki... dvs. med forbehold om feil, mangler og missforståelser: omkring 80% av befolkningen er medlemmer av statskriken, hvorav omlag 40% går i kirken regelmessig (dvs min. en gang i året). Tilsvarende etter Eurobarometer 2005: 32 % av befolkningen tror på en «Gud», omlag 47% tror på noe ubestemmelig spirituelt, mens 17% ikke tror på noe slikt.omholt skrev:Jeg er for et skille mellom stat og kirke, men ønsker en kristen formålsparagraf hvis flertallet ønsker det. Jeg tipper det er et klart flertall som ønsker det.
...
Men har dette noen betydning? Hvordan kan en stat bekjenne seg til en religion? Og i hvilken hensikt?
mvh
KJ
Dette måtte jo bare komme. Det er alltid et unntak man kan trekke frem, men det forandrer ingen ting på det generelle historiske bilde. Har du sett God's Generals?Tubesnake skrev:"Slavery was established by decree of Almighty God...it is sanctioned in the Bible, in both Testaments, from Genesis to Revelation...it has existed in all ages, has been found among the people of the highest civilization, and in nations of the highest proficiency in the arts."omholt skrev:Hadde det ikke vært for kristne, så hadde sansynligvis ikke slaveriet blitt fjernet i USA
Jefferson Davis, President, Confederate States of America
Tror nok ikke det er noe Gud gir blaffen i. Riktig at det er troen som frelser, men romer brevet taler også om at det er mulig å finne frelse for de som ikke har hørt forkynnelse om Jesus. Gud er nok rettferdig her.Snickers-is skrev:I følge det jeg er blitt fortalt er troen helt avgjørende for å få en plass i himmelen. I såfall stiller jeg meg spørrende til hvor god en gud er som gir blaffen i alle de barna som var så uheldige å bli født til feil religion, for det er vel ikke bare jeg som ser en sammenheng mellom hvilken del av verden man er født i og hvilken religion flertallet snur seg mot?
Hadde ekallen levd nå så hadde jeg kanskje vært et hode kortere, eller tjoret til en stein i fjæra i påvente av flo ...Audiophile-Arve skrev:....
Hadde Olav Tryggvason levt no, hadde han vore sur på deg!
Ingen problemer med å oppfatte resonnementet, men ekallen? And? ???KJ skrev:Hadde ekallen levd nå så hadde jeg kanskje vært et hode kortere, eller tjoret til en stein i fjæra i påvente av flo ...Audiophile-Arve skrev:....
mvh
KJ
... sorry, det var vel den digre som fikk tilnavnet ekall trur eg ...jowil skrev:Ingen problemer med å oppfatte resonnementet, men ekallen? And? ???KJ skrev:Hadde ekallen levd nå så hadde jeg kanskje vært et hode kortere, eller tjoret til en stein i fjæra i påvente av flo ...Audiophile-Arve skrev:....
mvh
KJ
... eller er det hellenistisk filosofi og romersk lov?omholt skrev:...
Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem. Noen vil bruke menneskerettighetene (som forøvrig er bygget på kristne verdier og den mosaiske lov ;D), andre vil ha kristendommen som fundament.
Kardemommeloven er forankring nok.omholt skrev:Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem.
Blir litt for enkelt at man skal være snill og grei og that's it. Hva skal lover og regler bygges på? Hva er rett og galt? Har ikke et samfunn normer og regler, så tar lovsløsheten overhånd.Slubbert skrev:Kardemommeloven er forankring nok.omholt skrev:Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem.
Dette antar jeg du har rett i, Omholt. Slubberts lefling med anarkismen bygger på den misforståelsen at et moderne verdenssamfunn er ca like enkel i sin oppbygning som Kardemomme By, samt at politimester Bastian har gått i ledtog med tante Sofie, for å forby og skatte oss tilbake til steinalderen.omholt skrev:Blir litt for enkelt at man skal være snill og grei og that's it. Hva skal lover og regler bygges på? Hva er rett og galt? Har ikke et samfunn normer og regler, så tar lovsløsheten overhånd.Slubbert skrev:Kardemommeloven er forankring nok.omholt skrev:Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem.
Er din rettsfølelse avhengig av din religiøse overbevisning? Hva med de som har en annen religiøs obverbevisning? Skal hvi ha egne rettsystemer for ulike trosretninger? Hva skal vi gjøre når det oppstår konflikter mellom mennesker med ulik trosoppfatning? Selv om lov, rett og religion historisk sett som regel har vært blandet sammen er det ingen gjensidig nødvendighet. Jeg mener forøvrig at kardemomeloven er i sin banale enkelhet ganske så robust og universell.omholt skrev:...
Blir litt for enkelt at man skal være snill og grei og that's it. Hva skal lover og regler bygges på? Hva er rett og galt? Har ikke et samfunn normer og regler, så tar lovsløsheten overhånd.
De såkalte kristne verdiene hadde allerede vært i omløp i 2000 år eller så før kristendommen ble påtenkt og Moselovens ti bud kunne vært hentet rett ut av et hvilket som helst foregående sivilisasjon eller religion. Noe de også ble. De resterende lovene bygger på Hammurabis lover fra rundt 1760BC. Det eneste originale man finner av lover og regler i bibelen er dette med ikke å blande forskjellige typer stoff, div. forbud mot mat, etc, etc.KJ skrev:... eller er det hellenistisk filosofi og romersk lov?omholt skrev:...
Viktig at en stat har en forankring i et verdisystem. Noen vil bruke menneskerettighetene (som forøvrig er bygget på kristne verdier og den mosaiske lov ;D), andre vil ha kristendommen som fundament.
mvh
KJ
1. Det må du utdype. Hvilken forankring vil du ha for lovverket som ikke er fundert i overgrep mot andre mennesker? Hva vil du definere som kriminelle handlinger uten at det volder skade mot noen andre og hvorfor?omholt skrev:1. Blir litt for enkelt at man skal være snill og grei og that's it.Kardemommeloven er forankring nok.
2. Hva skal lover og regler bygges på?
3. Har ikke et samfunn normer og regler, så tar lovsløsheten overhånd.
Nå drar du det for langt og utover det det er snakk om. Dette handler ikke at vi alle skal følge Gud eller underordnelse alá Islam. Det er snakk om hvilke verdier et samfunn skal bygges på. Det går ann å være enig i kristne verdier og normer uten at man er troende. Jeg tror faktisk et flertall i Norge ønsker at vi skal beholde de kristne verdiene som et fundament. Uenigheten går nok mer i spørsmål om homofili, partnerskapslov, bilologisk forskning, abort osv.Honkey-Chateau skrev:Men betyr det at et moderne samfunn må ha en felles Gud, for å ha et felles grunnlag å tufte normsystemene på? Jeg vil hevde tvert om. Innslaget av en eller annen allmektighet med mer eller mindre ransakelige veier, er et blindspor i et så komplisert samfunn som Verdenssamfunnet etter hvert har blitt. På linje med Slubberts ideer, er også dine nokså utdaterte. Vår tids Gud er å sammenligne med løven i den nevnte byen. Vi må fore ham litt nå og da, så holder han seg i ro. Vi har nok av troende som kan ta seg av foringen. Så kan resten av samfunnet bygge normene på noe mer rasjonelt.
Honkey
Tar du vekk alle de negative tingene med kristendommen sitter man kun igjen med en kosebamse som ikke kan brukes til noe mer enn en vanlig sutteklut.omholt skrev:Nå drar du det for langt og utover det det er snakk om. Dette handler ikke at vi alle skal følge Gud eller underordnelse alá Islam. Det er snakk om hvilke verdier et samfunn skal bygges på. Det går ann å være enig i kristne verdier og normer uten at man er troende. Jeg tror faktisk et flertall i Norge ønsker at vi skal beholde de kristne verdiene som et fundament. Uenigheten går nok mer i spørsmål om homofili, partnerskapslov, bilologisk forskning, abort osv.
Jf. ditt «argument» om at dersom flertallet ønsker en «kristen» formålsparagraf [i ulike aspekter av offentlig forvaltning og statsforfatning] så er det greit.omholt skrev:Det bør være mulig å fjerne kristen formålsparagraf hvis flertallet ønsker det, men regner med du ikke sikter til totalforbud i utøvelse? Det vill jo være latterlig og et farlig og totalitært samfunn. Det håper jeg virkelig du ser.
Og det skulle da være - - - ?Honkey-Chateau skrev:Vi har nok av troende som kan ta seg av foringen. Så kan resten av samfunnet bygge normene på noe mer rasjonelt.
Et «stridstema» som et utdebattert på 5 sider! Det kan ikke være tilfelle ...Snickers-is skrev:Hva skjedde?
Du tar det vel ikke illle opp at jeg med etnisk følesesmesig og annen tilknytning til Trønderriket og Nidaros foretrekker Frostatingsloven?Audiophile-Arve skrev:Eg går for Gulatingslova, som cirkamessig rettesnor.
... Håvamål kan jo brukes til så mangt ...Spiralis skrev:Du tar det vel ikke illle opp at jeg med etnisk følesesmesig og annen tilknytning til Trønderriket og Nidaros foretrekker Frostalingsloven?Audiophile-Arve skrev:Eg går for Gulatingslova, som cirkamessig rettesnor.
Ei langt betre løysing, spør du meg.Lille_Adam skrev:Holmgang som alternativ til injuriesøksmål, nabokrangler og tvister generelt hadde kanskje fått en del til å besinne seg?
Eg har forståing for ditt syn, men likar det ikkje. Dessutan, i Gulatingslova definerast mangt og mykje viktig. T.d. kor stor "ein flokk" er. Slikt er greitt å ha avklara. Det var mangt som kunne føre til holmgang...Spiralis skrev:Du tar det vel ikke illle opp at jeg med etnisk følesesmesig og annen tilknytning til Trønderriket og Nidaros foretrekker Frostalingsloven?Audiophile-Arve skrev:Eg går for Gulatingslova, som cirkamessig rettesnor.