Kristen formålsparagraf

G

Gjestemedlem

Gjest
Respekt.

Store gratulasjoner til regjeringen for mot og beslutsomhet i en så viktig sak.

Det er så utrolig viktig å begynne å beskytte oss bedre mot religøse krefter i samfunnet.

B

begr

Gjest
Enig, gratulasjoner sendes. Dette er virkelig en god nyhet. Krever litt "gutz" å stå i mot disse "svarte" kreftene. Kanskje vi på sikt kan bli kvitt intoleransen og fordommene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
På tide!!

Gjestemedlem "De færreste tenker over at Gud blir veldig lei seg når noen berører sine egne kjønnsorganer på en lystig måte." -Runar Sörgaard
den beste signaturen jeg har sett med god margin ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
begr skrev:
Enig, gratulasjoner sendes. Dette er virkelig en god nyhet. Krever litt "gutz" å stå i mot disse "svarte" kreftene. Kanskje vi på sikt kan bli kvitt intoleransen og fordommene.
Kvitt det blir vi nok aldri. Men får vi flyttet det helt over i den private sfære er mye oppnådd.

Redder vi endel barn fra å havne oppi dette er det i seg selv verdt det.

Neste sted er å fjerne religionene fra grunnloven og sikre oss et sekulært styre slik at vi står bedre rustet i fremtiden til å møte krav fra religøse krefter om økt innflytelse.

B

begr

Gjest
Gjestemedlem skrev:
begr skrev:
Neste sted er å fjerne religionene fra grunnloven og sikre oss et sekulært styre slik at vi står bedre rustet i fremtiden til å møte krav fra religøse krefter om økt innflytelse.
Helt enig, men det blir nok en lang kamp men vi skal vinne den også, det er faktisk ikke mange land som har religionen inlemmet i grunnloven, de som har det er land som vi ikke sammenligner oss med til daglig....

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da fikk vi en god anledning til å feire noe i dag og.. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
begr skrev:
Kanskje vi på sikt kan bli kvitt intoleransen og fordommene.
Er det de kristne som representerer intoleransen og fordommene i samfunnet nå om dagen? Hvilke nyhetssendinger ser du på?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg føler meg egentlig jævlig laber, men dette krever uansett en Aass Bayer og en Laphroaig. Går det gjennom vil det være en stor dag for landet. Få dritten ut av grunnloven også, så er vi kommet langt.

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
3 ganger hurra
Hurra,Hurra,Hurra ;D

Trodde ikke dette skulle skje i min levetid

steinm

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Jeg føler meg egentlig jævlig laber, men dette krever uansett en Aass Bayer og en Laphroaig. Går det gjennom vil det være en stor dag for landet. Få dritten ut av grunnloven også, så er vi kommet langt.
Kan jeg få foreslå et soundtrack til feiringen?

Først åpner du en Aas Bayer, passe kald men ikke rett fra kjøleskapet. Så spiller du Dance Of The Knights fra Romeo og Juliet av Prokofiev. Litt bevegelse på gulvet i stil av Caligula i film med samme navn gir god stemning, men er dog ikke påkrevet.

Så en ny bayer eller to til triumfmarsjen fra Aida.

Så finner man frem Laphroaigen og heller opp et godt glass. Så setter man seg ned i godstolen og setter på Ode to Joy fra Beethovens nr. 9. i en versjon man liker. Selv liker jeg godt den med Philadelphia Orchestra og The Westminster Choir med Riccardo Muti fra 1988.

Freude! Freude!

Freude, schöner Götterfunken
Tochter aus Elysium,
Wir betreten feuertrunken,
Himmlische, dein Heiligtum!

;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Slett ikke dumme forslag, men dessverre har jeg kun sistnevnte musikkstykke. :-\ Som et kompromiss tror jeg det blir slik:

2 bayer til schöner Gotterfunken, deretter Laphroaig og ytterligere bayer til Mussorgskys Night on Bald Mountain. De to uttrykker uansett essensen i det jeg føler i anledning formålsparagrafens bortgang.

Godkjent?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Neste naturlige utvikling må jo bli å fjerne skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, kristi himmelfart, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag som fridager. Har man sagt A så får man være konsekvent og følge opp. Mulig feiringen setter seg litt fast i halsen da...

7 flere arbeidsdager vil gjøre sjefen glad. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Neste naturlige utvikling må jo bli å fjerne skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, kristi himmelfart, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag som fridager. Har man sagt A så får man være konsekvent og følge opp. Mulig feiringen setter seg litt fast i halsen da...

Vi hadde jo gro-dagen. Så hva med Giskedagen, Jensedagen, Kristinsdag osv. .. Klinger ikke like bra, men gjør vel samme nytten. :D

B

begr

Gjest
Komponenten skrev:
Neste naturlige utvikling må jo bli å fjerne skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, kristi himmelfart, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag som fridager. Har man sagt A så får man være konsekvent og følge opp.
Helt enig. Der har vi løsningen på den 6 ferieuken.

G

Gjestemedlem

Gjest
begr skrev:
Komponenten skrev:
Neste naturlige utvikling må jo bli å fjerne skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, kristi himmelfart, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag som fridager. Har man sagt A så får man være konsekvent og følge opp.
Helt enig. Der har vi løsningen på den 6 ferieuken.
Ja det er jo i grunnen en mye mer fleksibel løsning det. Sikkert mange som heller kunne tenke seg en ukes ekstra ferie i julen, i vinterferien eller om sommeren enn alle de litt opphakkede dagene i mai.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Komponenten skrev:

Fjern hele greia, jeg jobber uansett alle disse dagene om de faller på turnusen min. Gjør de ikke det så er alt stengt og jeg får ingenting ut av dem likevel. Må man absolutt ha fridager som markerer noe (man kan jo ha bare fridager, fordi man trenger dem), så kan man jo markere noe som er verdt å markere.

3 Februar, til minne om Johannes Gutenberg.

24 Mai, til minne om William Gilbert.

26 Desember, til minne om Charles Babbage.

3 Mars, til minne om Alexander Graham Bell

osv, osv

Mulighetene er endeløse.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Dagens regjering fornekter seg ikke.De har rasert mer av hva Norge er bygget på enn jeg trodde var mulig på så kort tid,og de har ingen aning om hva de kødder med.
Dere får begynne å pusse på mauserene,sette av godt med sparepenger og friske opp landbrukskunnskapene! :D En av delene får vi helt sikkert bruk for.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:

I grunnen ville det gjort meg også glad... Disse dagene er jo betalte fridager likevel (altså beregnet inn i lønnen vår), ikke sant? Om vi kalles inn på jobb, vil man dermed ende opp med en ukes ekstra lønn, og det er helt greit for meg. ;) Jeg har ofte før jobbet disse dagene, med 100 % lønnstillegg, og det går helt fint. 8)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
"De færreste tenker over at Gud blir veldig lei seg når noen berører sine egne kjønnsorganer på en lystig måte." -Runar Sörgaard

Runar Sørgaard lever jo fett på å bidra med sine "konsulenttjenester" til velbeslåtte Hollywoodkjendiser. Er det noe i det at vettet minsker proposjonalt med økt inntekt? ::) :p

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
havar skrev:
Komponenten skrev:

I grunnen ville det gjort meg også glad... Disse dagene er jo betalte fridager likevel (altså beregnet inn i lønnen vår), ikke sant? Om vi kalles inn på jobb, vil man dermed ende opp med en ukes ekstra lønn, og det er helt greit for meg. ;) Jeg har ofte før jobbet disse dagene, med 100 % lønnstillegg, og det går helt fint. 8)
Nei det er ikke rett, det er ikke et fast antall dager, kommer julaften på en fredag mister man to fridager, ingen grunn til å være sikker på å få beholde antall fridager.

Og de som må jobbe disse dagene, har ikke de helligdagstillegg?
Det vil man jo også miste, så f.eks Lille-Adam vil vel merke det litt på økonomien.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ække så fali', jeg har overlevd de åra turnusen unngikk de røde dagene også og vil nok klare det i fremtiden. Uansett ville nye fridager måtte opprettes, for Ola og Kari vil neppe gi slipp på dem, hva de enn måtte ha for navn. For min del kunne jeg gjerne miste dem helt og holdent om det betydde at en ble kvitt religionsuvesenet i offentlig regi en gang for alle.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Uansett religion, sola snur, og vi skal feire jol og jonsok. For å ha skikkeleg med fridagar bør vi også feire haust- og vårjamdøgn. Så har vi 17.mai, som vi kanskje bør feire tre heile dagar til ende, slik at vi har iallfall ein dag å komme oss på. 1. mai og kongen sin fødselsdag bør også vere obligatoriske raude dagar. Og sommarferie. Der vi kanskje skal gjere det slik at absolutt alle yrkesaktive (og kanskje pensjonistane også?) skal ha minst ei PLANLEGGINGSVEKE! Det kan då umuleg skade?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Audiophile-Arve skrev:
Uansett religion, sola snur, og vi skal feire jol og jonsok. For å ha skikkeleg med fridagar bør vi også feire haust- og vårjamdøgn. Så har vi 17.mai, som vi kanskje bør feire tre heile dagar til ende, slik at vi har iallfall ein dag å komme oss på. 1. mai og kongen sin fødselsdag bør også vere obligatoriske raude dagar. Og sommarferie. Der vi kanskje skal gjere det slik at absolutt alle yrkesaktive (og kanskje pensjonistane også?) skal ha minst ei PLANLEGGINGSVEKE! Det kan då umuleg skade?
Har vel fått ei sterk følelse av at de som er mest opptatt av at Norge ikke skal ha en statskirke, heller ikke har allverdens behov for 17. mai (denne vederstyggelige demonstrasjonen av nasjonalisme).

G

Gjestemedlem

Gjest
Det ser nå ut til å være en bred politisk enighet om å avvikle styggedommen nå.

De går jo ikke så lang som de burde, men det er vel heller ikke mulig hvis man skal ha det nødvendige flrtallet i Stortinget heller. Et steg i riktig retning som alle kan leve med regner jeg med.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Lille_Adam skrev:
Ja, la oss bli kvitt de intolerante!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har en lønnsavtale som gir rause tillegg for flere påfølgende røddager i turnusen.

Men. Den prisen er jeg villig til å betale, om det så betyr en reduksjon på flere titalls platekjøp i året.

Hipp, hipp!

Harald vil desverre fortsatt tvinges til å bekjenne seg til den evangelisk lutherske.

The struggle continues........

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Jeg har en lønnsavtale som gir rause tillegg for flere påfølgende røddager i turnusen.

Men. Den prisen er jeg villig til å betale, om det så betyr en reduksjon på flere titalls platekjøp i året.

Hipp, hipp!

Harald vil desverre fortsatt tvinges til å bekjenne seg til den evangelisk lutherske.

The struggle continues........
Eg kjøper for lite plater som det er, så her er vi usamde. Harald må då elles få lov til fritt å tvingast til det han vil!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
havar skrev:
Komponenten skrev:

Nei det er ikke rett, det er ikke et fast antall dager, kommer julaften på en fredag mister man to fridager, ingen grunn til å være sikker på å få beholde antall fridager.

Og de som må jobbe disse dagene, har ikke de helligdagstillegg?
Det vil man jo også miste, så f.eks Lille-Adam vil vel merke det litt på økonomien.
Det er riktig at man ikke får ekstra betalt om den bevegelige helligdagen havner på en søndag, men man får ikke mindre heller. Det er tatt høyde for denne problemstillingen under tariffberegningene. De som må jobbe disse dagene, har helligdagstillegg, nettopp fordi dagen er betalt i utgangspunktet. Om de ikke jobber denne dagen, skal de selvsagt heller ikke ha noe tillegg. Om disse dagene hadde blitt valgfrie, slik at man kan plassere dem der man vil, er det vel bare å passe på at det ikke blir på helligdager. ;)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
492
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Her er det enkelte som bruker ord som 'styggedom' og 'bli kvitt intoleransen' om kristen formålsparagraf. Har dere kanskje tatt skade på sjelen av at Norge har dette ? Dere burde heller gå til sivilt søksmål mot staten enn å sutre her, da skulle jeg antagelig tatt dere litt mer seriøst...

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Å ikke bli tatt seriøst i Off Topic seksjonen av et internettforum er vel ikke det verste som kan befalle en....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.471
Torget vurderinger
1
mrx skrev:
Her er det enkelte som bruker ord som 'styggedom' og 'bli kvitt intoleransen' om kristen formålsparagraf. Har dere kanskje tatt skade på sjelen av at Norge har dette ? Dere burde heller gå til sivilt søksmål mot staten enn å sutre her, da skulle jeg antagelig tatt dere litt mer seriøst...
så, så ...

«Kristne» «formålsparagrafer», står på mange måter på linje med monarkiet; det er en arkaisk merkverdighet som ikke hører hjemme i et moderne demokrati.

mvh
KJ

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
492
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
KJ: "moderne demokrati" - og jeg som stadig vekk får følelsen av at Norge virker mer som en moderne kommuniststat. Men si meg, hvem tar skade av kristen formålsparagraf da, humanetikerne ?

G

Gjestemedlem

Gjest
mrx skrev:
KJ: "moderne demokrati" - og jeg som stadig vekk får følelsen av at Norge virker mer som en moderne kommuniststat. Men si meg, hvem tar skade av kristen formålsparagraf da, humanetikerne ?
Ingen ville tatt skade av å være tvunget til gå med maodress hver dag heller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.471
Torget vurderinger
1
mrx skrev:
Mener du å si at «kristne» «formålsparagrafer» er formålsløse?

mvh
KJ

O

omholt

Gjest
Utrolige hvor historieløse folk kan bli. Det har vært mye drit som er blitt gjort i kristendommens navn, men også veldig mye bra. Det er ikke tilfeldig at demokratiet først fikk fotfeste i "kristne" vesten. Kristne har vært forkjempere for innføring av demokrati, kvinnefrigjøring og fjerning av slaveriet. At du finner i historiebøkene en eller annen tulling av en pietist som har stått for noe annet, rokker ikke på dette.

Topp Bunn