A
Atle Kristiansen
Gjest
Nettopp. Presiseringen var forøvrig ment til FMG, beklager at det ble uklart.Slubbert skrev:AKP er da ikke anarkister, de er kommunister.
Høyre-anarkisme er et begrep jeg ikke aksepterer
Mvh
Nettopp. Presiseringen var forøvrig ment til FMG, beklager at det ble uklart.Slubbert skrev:AKP er da ikke anarkister, de er kommunister.
Jeg betrakter den tradisjonelle høyre/venstre-akse i politikken som særdeles mangelfull - man finner statister såvel som minarkister - og radikale såvel som konservative - på begge sider. I den grad jeg kan konkretisere min forståelse av den så er den i stor grad en akse definert mellom kollektiv rett til venstre og individuell rett til høyre.The Atl skrev:Høyre-anarkisme er et begrep jeg ikke aksepterer. Ellers fant jeg utredningen veldig interessant og det er nok et emne jeg ønsker å lese meg opp om (om en det som så mye annet vekker spontane motreaksjoner i meg). Om du vet om og kan peke meg mot en god oppdatert bok om emnet hadde jeg satt pris på det, til og med lest den.
Ikke så dårlig sammenligning, skjønner du! ;DThe Atl skrev:Det hele topper seg i analogien hvor du sammenligner meg med en opportunistisk AKPer, jeg finner det knapt nødvendig å påpeke absurditeten(!).
Den opprinnelige definisjonen på sosialisme var vel noe slikt som klasseløst samfunn uten utbytting. Din tolkning i retning av en omnipotent stat vil jeg anta i alle fall til dels er farget av propagandamodellens femte filter (Manufacturing Consent):Slubbert skrev:Jeg betrakter den tradisjonelle høyre/venstre-akse i politikken som særdeles mangelfull - man finner statister såvel som minarkister - og radikale såvel som konservative - på begge sider. I den grad jeg kan konkretisere min forståelse av den så er den i stor grad en akse definert mellom kollektiv rett til venstre og individuell rett til høyre.The Atl skrev:Høyre-anarkisme er et begrep jeg ikke aksepterer. Ellers fant jeg utredningen veldig interessant og det er nok et emne jeg ønsker å lese meg opp om (om en det som så mye annet vekker spontane motreaksjoner i meg). Om du vet om og kan peke meg mot en god oppdatert bok om emnet hadde jeg satt pris på det, til og med lest den.
For meg er SV det mest totalitære partiet i Norge, det finnes knapt noe de ikke vil regulere med forbud eller avgifter. De vil bestemme hva du skal drikke, spise, lese, bruke pengene dine på, se på TV...du skal ikke ha lov til å spille pengespill, bruke rusmidler, kjøpe seksuelle tjenester, lese porno, kjøpe øl på kveldstid, kjøre bil eller gjøre noe som de ikke har ratifisert og signert. Videre søker de sammen med kristenfolket for å stoppe eller bremse genteknologi, bioteknologi, stamcelleforskning og andre vitenskapelige fremskritt. Omtrent hver gang noe nytt skal forbys så er det et SV-tryne i TV-ruta for å forklare hvorfor. For meg er sosialismen en ytterst autoritær doktrine, hvor individuelle friheter underordnes hensynene til en (omni)stat.
Ad bøker er jeg ikke utpreget skolert, men har vel nevnt Nozicks "Anarchy, state, and utopia" som er forfattet i et individualistisk perspektiv. Ellers finnes det masse nettressurser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Individualist_anarchism
http://www.anti-state.com/
http://www.weisbord.org/conquest8.htm
http://www.spaz.org/~dan/individualist-anarchist/resources.html
En ytterst omfattende nettressurs var www.againstpolitics.com som inneholdt store mengder dyptpløyende lektyre, men den ser ut til å være lagt ned nå.
wikipediaAnti-Ideologies; substitutes for anti-communism
A final filter is anti-ideology. Anti-ideologies exploit public fear and hatred of groups that pose a potential threat, either real or imagined. Communism once posed the primary threat according to the model. Communism and socialism were portrayed by their detractors as endangering freedoms of speech, movement, press, etc. They argue that such a portrayal was often used as a means to silence voices critical of elite interests.
With the Soviet Union's collapse, proponents of the propaganda model have argued that the functionality and credibility of anti-communism has been fundamentally compromised. Proponents state that new, more functional anathemas have arisen to take its place. Chomsky and Herman argue that one possible replacement for anti-communism seems to have emerged in the form of "anti-terrorism".
Om den er et resultat av propaganda får andre avgjøre, men når et overveldende flertall av pressefolket samt en betydelig del av sittende regjering identifiserer seg selv som nettopp "sosialister" så har jeg nok noe vanskelig for å se hvem som orkestrerer den. Jeg er enig i at essensen av propagandamodellen er i utstrakt bruk, men i Norge da først og fremst mot de som stiller spørsmålstegn ved velferds(omni)staten eller på andre måter ikke deler det sosialdemokratiske konsensus.The Atl skrev:Den opprinnelige definisjonen på sosialisme var vel noe slikt som klasseløst samfunn uten utbytting. Din tolkning i retning av en omnipotent stat vil jeg anta i alle fall til dels er farget av propagandamodellens femte filter (Manufacturing Consent): Virkelig sosialisme kan pr. definisjon slik jeg forstår det ikke være totalitær.
Er ikke dette fellestrekk for "negative" trekk ved enhver debattant og/eller interessegruppe i samfunnet?Slubbert skrev:Om den er et resultat av propaganda får andre avgjøre, men når et overveldende flertall av pressefolket samt en betydelig del av sittende regjering identifiserer seg selv som nettopp "sosialister" så har jeg nok noe vanskelig for å se hvem som orkestrerer den. Jeg er enig i at essensen av propagandamodellen er i utstrakt bruk, men i Norge da først og fremst mot de som stiller spørsmålstegn ved velferds(omni)staten eller på andre måter ikke deler det sosialdemokratiske konsensus.The Atl skrev:Den opprinnelige definisjonen på sosialisme var vel noe slikt som klasseløst samfunn uten utbytting. Din tolkning i retning av en omnipotent stat vil jeg anta i alle fall til dels er farget av propagandamodellens femte filter (Manufacturing Consent): Virkelig sosialisme kan pr. definisjon slik jeg forstår det ikke være totalitær.
I forhold til det som står om propagandamodellen her, så finner jeg det om noe treffende for det jeg kaller norsk sosialdemokratisk konsensus; velferdsstatismen og regulerings- og forbudslinjen som fortales av en praktisk talt samlet politisk maktelite.
1. Ownership: Representanter for det sosialdemokratiske konsensus eier store deler av norsk presse, bl.a. NRK og A-pressen
2. Funding: Mainstream media avhenger av statlig pressestøtte og/eller statlig lisenser for å overleve.
3. Sourcing: Officials gives the facts, reporters get them - kjøper den.
4. Flak: Jeg observerer utstrakt bruk av "flak" mot de som ikke deler synspunktene til det sosialdemokratiske konsensus og velferdsstatismens herlighet som "opplest og vedtatt" av makteliten. Klima"debatten" er et slående eksempel på et område hvor dissidenter svertes og undergraves.
5. Anti-ideologi: Jeg har hørt ord som "egoisme" og "ansvarsløs" brukt svært ofte mot individliberale i norsk offentlig diskurs.
Politikk er jo mye mer interessant når modellen med en 1-dimensjonal, entydig akse svikter?Men det er nå det; ja, for meg har begrepet sosialisme overveldende negative konnotasjoner. For meg betyr det noe sånt som "vi (staten) tar mesteparten av det du eier i skatt og bestemmer dessuten hva du skal ha lov til å gjøre med resten". Et gjennomregulert samfunn.
Begrepet "klasse" gir meg derimot ingenting. Så lenge alle har samme rettigheter ser jeg ikke materiell likhet som noe mål i seg selv. At Rimi-hagen tjener tusen ganger mer enn meg er greit, jeg bryr meg ikke om penger på samme måte som ham. Jeg evner ikke å forstå hvordan man skal kunne innføre og ivareta matriell likhet uten utstrakt totalitarisme fra en autoritær omnistat. Jeg kommer heller ikke på noe sosialistisk samfunn hvor omnistaten ikke ble utfallet.
Ad linken over: "Freedom to fascism" er laget av ytterliggående libertarianere og konstitusjonister hvis sentrale budskap er at inntektsskatten må avvikles. Kanskje ikke helt i tråd med norsk sosialdemokrati, men antikrigsbevegelsen har ført til mange merkelige sengekamerater. Jeg har sett sosialister hylle Ron Paul, som på sin side er antikrig, mot "the fed" og hele pakka ja, man som også betrakter "velferdsstat" som det største skjellsordet som finnes.
Jeg liker da å forstille meg at enkelte mediakansler har som interesse å drive nyhetsformidling og opplysning også.knutinh skrev:1. Media må ha en eier. Og dersom denne eieren har andre interesser enn ren inntjening så kan det være sterke verktøy for å forme opinionen. Jeg er usikker på hvordan internettets pluralisme har påvirket dette.
Det hele koker vel ned til at vi får de media vi fortjener. Dersom folk er mest interessert i hvem som hadde sex i Bigbrother så vil de kjøpe media som forteller dem det, og media som nekter vil få redusert opplag.Gjestemedlem skrev:Jeg liker da å forstille meg at enkelte mediakansler har som interesse å drive nyhetsformidling og opplysning også.knutinh skrev:1. Media må ha en eier. Og dersom denne eieren har andre interesser enn ren inntjening så kan det være sterke verktøy for å forme opinionen. Jeg er usikker på hvordan internettets pluralisme har påvirket dette.
Hvis media kun har som interesse størst mulig inntjening kan innholdet lett dreie over i ren underholdning og kanskje mer betenkelig: å la seg kjøpe av sterke interesser, statlige eller andre, som ønsker å påvirke befolkningen til å mene, tro eller oppfatte forskjellige saker. Det er vel ingen hemmelighet at store sterke eiere inngår allianser med organisasjoner, politikere land eller andre som gir dem store økonomiske eller andre fordeler.
Så jeg ser på ingen måte at private eierinteresser med inntjening som hovedformål skal være noen som helst garanti for at at ikke de brukes til å forme opinionen. Verktøyene er akkurat de samme, og det er naivt å tro at de ikke brukes. De selges bare videre til høystbydende, og det kan like gjerne være stat, milirære eller etteretning på samme måte som om avisene hadde vært eiet av disse direkte. Og kanskje enda mer, siden det ikke er så lett å få øye på.
Det beste forsvar vi har mot dette er et mangfold i pressen med sterke eierbegrensingner, slik at ikke noen aktører blir for dominerende og dermed får mer makt enn det som er sunt.
Propagandamodelens fem filter vil selvfølgelig gi et annet utslag om en anvender dem på norske medier enn de amerikanske som Manufacturing Consent søker å belyse. Men jeg finner den særs interessant å ha i bakhode når en leser komersiell presse. Poenget var forøvrig at ditt syn på sosialisme i mine øyne er like affektert som manges omgang med begrepet islam. Disse vil også være de første til å si deg at vestlige medier oppfører seg apologetisk ovenfor "orientens" mange utfordringer. Akkurat som propagandamodellen argumenterer at (amerikansk) presse tilsynelatende vil ha en liberal bias, vil norsk presse tilsynelatende ha en sosialistisk bias. Fra å påpeke at "sosialdemokratene" til en viss grad har eierinteresser i det norske medielandskapet til at vi har en sosialistisk diskurs ser jeg ikke at propagandamodellen gir grunnlag for. Tvert i mot, private økonomiske interesser får stadig sterkere grep om også vår presse. Enda en faktor jeg føler må taes med i betraktningen om en skal anvende propagandamodellen på den norske mediehverdagen er i mine øyne amerikansk kulturelt hegemoni, som klart også utøver et visst press og er politisk ladet. Som innbitt motstander av velferdsstaten må du som meg også være klar over at "den norske velferdsstat" i langt større grad finnansierer norges velstående enn norges dårligstilte? Det er en påstand det enkelt bør la seg gjøre å sjekke opp. En påstand som om den medfører riktighet ressonerer dårlig med "klasseløst samfunn uten utbytting". En tilsynelatende sosialistisk bias i Norge korrelerer som sagt godt med den tilsynelatende liberale biasen i USA.Slubbert skrev:Om den er et resultat av propaganda får andre avgjøre, men når et overveldende flertall av pressefolket samt en betydelig del av sittende regjering identifiserer seg selv som nettopp "sosialister" så har jeg nok noe vanskelig for å se hvem som orkestrerer den. Jeg er enig i at essensen av propagandamodellen er i utstrakt bruk, men i Norge da først og fremst mot de som stiller spørsmålstegn ved velferds(omni)staten eller på andre måter ikke deler det sosialdemokratiske konsensus.The Atl skrev:Den opprinnelige definisjonen på sosialisme var vel noe slikt som klasseløst samfunn uten utbytting. Din tolkning i retning av en omnipotent stat vil jeg anta i alle fall til dels er farget av propagandamodellens femte filter (Manufacturing Consent): Virkelig sosialisme kan pr. definisjon slik jeg forstår det ikke være totalitær.
I forhold til det som står om propagandamodellen her, så finner jeg det om noe treffende for det jeg kaller norsk sosialdemokratisk konsensus; velferdsstatismen og regulerings- og forbudslinjen som fortales av en praktisk talt samlet politisk maktelite.
1. Ownership: Representanter for det sosialdemokratiske konsensus eier store deler av norsk presse, bl.a. NRK og A-pressen
2. Funding: Mainstream media avhenger av statlig pressestøtte og/eller statlig lisenser for å overleve.
3. Sourcing: Officials gives the facts, reporters get them - kjøper den.
4. Flak: Jeg observerer utstrakt bruk av "flak" mot de som ikke deler synspunktene til det sosialdemokratiske konsensus og velferdsstatismens herlighet som "opplest og vedtatt" av makteliten. Klima"debatten" er et slående eksempel på et område hvor dissidenter svertes og undergraves.
5. Anti-ideologi: Jeg har hørt ord som "egoisme" og "ansvarsløs" brukt svært ofte mot individliberale i norsk offentlig diskurs.
Men det er nå det; ja, for meg har begrepet sosialisme overveldende negative konnotasjoner. For meg betyr det noe sånt som "vi (staten) tar mesteparten av det du eier i skatt og bestemmer dessuten hva du skal ha lov til å gjøre med resten". Et gjennomregulert samfunn.
Begrepet "klasse" gir meg derimot ingenting. Så lenge alle har samme rettigheter ser jeg ikke materiell likhet som noe mål i seg selv. At Rimi-hagen tjener tusen ganger mer enn meg er greit, jeg bryr meg ikke om penger på samme måte som ham. Jeg evner ikke å forstå hvordan man skal kunne innføre og ivareta matriell likhet uten utstrakt totalitarisme fra en autoritær omnistat. Jeg kommer heller ikke på noe sosialistisk samfunn hvor omnistaten ikke ble utfallet.
Ad linken over: "Freedom to fascism" er laget av ytterliggående libertarianere og konstitusjonister hvis sentrale budskap er at inntektsskatten må avvikles. Kanskje ikke helt i tråd med norsk sosialdemokrati, men antikrigsbevegelsen har ført til mange merkelige sengekamerater. Jeg har sett sosialister hylle Ron Paul, som på sin side er antikrig, mot "the fed" og hele pakka ja, man som også betrakter "velferdsstat" som det største skjellsordet som finnes.
Noam Chomskya principle familiar to propagandists is that the doctrine to be instilled in the target audience should not be articulated: that would only expose them to reflection, inquiry, and, very likely, ridicule. The proper procedure is to drill them home by constantly presupposing them, so that they become the very condition for discourse.
I et system som setter individuell frihet veldig høyt så vil vel det også inkludere friheten til å kollektivisere seg dersom man finner det fonuftig?The Atl skrev:Det andre store punktet jeg mener du feiler ved (og beklager at dette tildels blir ad hominem), er å ta et så egosentrisk perspektiv altså i betydningen motsatt av sosiosentrisk. Reitan og Hilton analogiene blir i et slik perspektiv for meg et bilde i seg selv på hvor vulgær "den amerikanske drøm" retorikken er. Det handler virkelig om fundamentale universelle rettigheter til en mulighet til menneskelig utvikling og frihet, det er i mine øyne en kollektiv menneskerett og et kollektivt ansvar heller enn noe som bør tilfalle en priviligert gruppe som måtte være så heldig.
Mvh
Et flertallsdiktatur blir for meg nesten verre enn et sentralisert enevelde. En tankeøvelse kan jo være å spekulere i hvilken skjebne Tor Erling Staff og "Lommemannen" ville møtt om de levde i et kommunalistisk flertallsdiktatur. Eller Mullah Krekar, eller Viggo Kristiansen, eller...The Atl skrev:En virkelig demokratisk kommunalistisk/føderativ stat kan ikke sammenlignes med f.eks en sentralisert statsmakt. En direktedemokratisk stat kan ikke sammenlignes med en representativ demokratisk stat.
Det må du konkretisere, hva menes med "rett til mulighet til menneskelig utvikling"? Hvilke forutsetninger ligger til grunn? Borgerlønn/grunnlønn? Lov til å gjøre hva man vil gitt ikkeaggresjon?Det handler virkelig om fundamentale universelle rettigheter til en mulighet til menneskelig utvikling og frihet, det er i mine øyne en kollektiv menneskerett.
The Atl skrev:Det andre store punktet jeg mener du feiler ved (og beklager at dette tildels blir ad hominem), er å ta et så egosentrisk perspektiv altså i betydningen motsatt av sosiosentrisk. Reitan og Hilton analogiene blir i et slik perspektiv for meg et bilde i seg selv på hvor vulgær "den amerikanske drøm" retorikken er. Det handler virkelig om fundamentale universelle rettigheter til en mulighet til menneskelig utvikling og frihet, det er i mine øyne en kollektiv menneskerett og et kollektivt ansvar heller enn noe som bør tilfalle en priviligert gruppe som måtte være så heldig.
Mvh
Helt sant, bare synd at slik jeg ser det kan ikke dine og Slubberts ideer ikke la seg oversette til et system som setter individuell frihet høyt annet enn for en priviligert elite som klarer å tilegne seg kapital (økonomisk, kulturell, sosial, politisk og symbolsk) og følgelig nyttigjøre seg av denne og i effekt undertrykke de som ikke har tilgang til nevnte kapital. Slik jeg ser det et mindretallstyrrani, og alt annet enn et fritt egalitært samfunn, som bør være et universelt mål (om enn kanskje en utopi) uansett tilnærming.knutinh skrev:I et system som setter individuell frihet veldig høyt så vil vel det også inkludere friheten til å kollektivisere seg dersom man finner det fonuftig?
Å bytte et statlig makt mot et rent økonomiskt tyrrani hvor det store flertallet av folket får langt mindre økonomisk kapital ser jeg ikke som noen kur. Utilregnelige økonomiske lovfestede tyrranier bør begrenses heller enn dyrkes om en virkelig ønsker universell frihet.knutinh skrev:Spørsmålet må jo være hvorvidt og i hvor stor grad staten skal tvinge også de som føler for å velge sin egen vei (eller som kanskje mener at kollektivet har bedre nytte av at de gjør noe annet enn det kollektivet sier de skal gjøre) å falle inn i folden.
Om du ikke mener å omtale meg som kommunist bør du slutte å ta opp ordet så og si hver gang du henvender deg til meg, dårlig polemisk grep i mine øyne. Anarkisme, syndikalisme, føderalisme og kommunalisme er kanskje begreper du bør gjøre deg kjent med, - selv er jeg ferdig med det da jeg allerede har besvart denslags tilnærminger til mitt ståsted flere ganger tidligere i denne tråden.knutinh skrev:Nå prøver jeg ikke å stemple deg som kommunist, men å sette ord på de reelle avveiningene mellom individ og fellesskap som alle samfunn har. Jeg er helt med på at selv liberalistenes og libertarianernes drømmesamfunn innebærer et visst minimum av hensyn til felles beste.
Kommunalisme behøver ikke å innebære noe flertallsdiktatur, like gjerne fri assosiasjon ut i fra felles interesser. Å se på all mellommenneskelig organisering som et onde blir som å betrakte all økonomisk aktivitet som et onde, et standpunkt som ikke har noen praktisk funksjon.Slubbert skrev:Et flertallsdiktatur blir for meg nesten verre enn et sentralisert enevelde. En tankeøvelse kan jo være å spekulere i hvilken skjebne Tor Erling Staff og "Lommemannen" ville møtt om de levde i et kommunalistisk flertallsdiktatur. Eller Mullah Krekar, eller Viggo Kristiansen, eller...
At et flertall skal ha bestemmelsesrett over et individs friheter og rettigheter er ikke noe jeg finner akseptabelt under noen omstendighet. Så jo, jeg vil fortsatt fremholde en stats størrelse, eller rettere sagt dens autoritet til å gripe inn i enkeltmenneskers friheter og rettigheter, som det springende punkt for dens grad av "totalitarisme".
Murray Bookchin, What is Communalism? http://dwardmac.pitzer.edu/Anarchist_archives/bookchin/CMMNL2.MCW.htmlCommunalism is defined as "a theory or system of government [sic!] in which virtually autonomous [sic!] local communities are loosely in a federation."8 No English dictionary is very sophisticated politically. This use of the terms "government" and "autonomous" does not commit us to an acceptance of the State and parochialism, let alone individualism. Further, federation is often synonymous with confederation, the term I regard as more consistent with the libertarian tradition. What is remarkable about this (as yet) unsullied term is its extraordinary proximity to libertarian municipalism, the political dimension of social ecology that I have advanced at length elsewhere.
Det finnes viktigere sosiale faktorer enn de materielle. Et eksempel, barn som opplever omsorgssvikt og seksuelt missbruk vil som oftest ikke være rustet til å realisere seg i i nærheten av samme grad som øvrigheten, er dette rettferd? Vil formell likhet i en slik situasjon skape noe i nærheten av reell likhet, eller vil det bare legitimere videre undertrykkelse og lidelse ved å avskrive de sosiale taperne ved å tilskrive dem de samme muligheter som du selv hadde? Problemet er ofte å se det fra utsiden av en selv i tilstrekkelig grad til å forstå problemstillingen?Slubbert skrev:Det må du konkretisere, hva menes med "rett til mulighet til menneskelig utvikling"? Hvilke forutsetninger ligger til grunn? Borgerlønn/grunnlønn? Lov til å gjøre hva man vil gitt ikkeaggresjon?Det handler virkelig om fundamentale universelle rettigheter til en mulighet til menneskelig utvikling og frihet, det er i mine øyne en kollektiv menneskerett.
Haha, kan du nevne en politiker med høy moral? Og moral i forhold til hvilket verdisett? Tror du virkelig de fleste politikere har ideelle høystemte moralske motiver for sin gjøren og laden, eller er det i stedet kanskje snakk om mulighet og vilje til makt, ønske om overformynderi, personlige fordeler, god lønn uten krav om utdannelse osv.?Gjest skrev:Slubbert tror ikke på moral som en politisk faktor. Det er få med samme innstilling, - - - -
Mellommenneskelig organisering er ikke et onde, men bør a) være frivillig og rotfestet i gjensidig frivillighet, ikke absolutt lov og b) hvis organisasjonen er en høyere rettighetshaver enn enkeltmenneskene som utgjør har den totalitære fullmakter.The Atl skrev:Å se på all mellommenneskelig organisering som et onde blir som å betrakte all økonomisk aktivitet som et onde, et standpunkt som ikke har noen praktisk funksjon.
Er da egalitarismens ideal at også 50% av andre barn skal bli yrkesuføre, 25% ta livet sitt og 25% ha en normal yrkesaktiv karriere? Eller at de skal møtes et sted på halvveien? Er det rettferdig å holde nede øvrigheten så de ender i en situasjon mest mulig lik den til de du beskriver som "sosiale tapere"? I et rettighetsperspektiv mener jeg, jeg har vanskelig for å anse rettigheter som noe en statsmakt kan "gi oss", bare ta fra oss.Av barnehjemmsbarn vil 50% bli yrkesuføre, 25% ta livet sitt og 25% ha en normal yrkesaktiv kariære om jeg ikke husker feil. Er det rettferdighet? De har jo hatt de samme muligheter som deg, eller?
Jeg tror ikke du kan sette likhetstegn mellom mine og hans ideer.The Atl skrev:Helt sant, bare synd at slik jeg ser det kan ikke dine og Slubberts ideer...
Hvem er undertrykket i Norge i dag? Kjennetegnes ikke moderne vestlige samfunn (tross alle svakheter) av en stor og kulturelt og økonomisk sterk middelklasse som er historisk sett ganske unik?ikke la seg oversette til et system som setter individuell frihet høyt annet enn for en priviligert elite som klarer å tilegne seg kapital (økonomisk, kulturell, sosial, politisk og symbolsk) og følgelig nyttigjøre seg av denne og i effekt undertrykke de som ikke har tilgang til nevnte kapital. Slik jeg ser det et mindretallstyrrani, og alt annet enn et fritt egalitært samfunn, som bør være et universelt mål (om enn kanskje en utopi) uansett tilnærming.
Blir du utsatt for dette tyrraniet?Å bytte et statlig makt mot et rent økonomiskt tyrrani hvor det store flertallet av folket får langt mindre økonomisk kapital ser jeg ikke som noen kur. Utilregnelige økonomiske lovfestede tyrranier bør begrenses heller enn dyrkes om en virkelig ønsker universell frihet.knutinh skrev:Spørsmålet må jo være hvorvidt og i hvor stor grad staten skal tvinge også de som føler for å velge sin egen vei (eller som kanskje mener at kollektivet har bedre nytte av at de gjør noe annet enn det kollektivet sier de skal gjøre) å falle inn i folden.
Nå nevnte jeg eksplisitt at det ikke var min hensikt fordi jeg ble kritisert for å kunne tolkes slik lengre opp. Det blir aldri bra nok?Om du ikke mener å omtale meg som kommunist bør du slutte å ta opp ordet så og si hver gang du henvender deg til meg, dårlig polemisk grep i mine øyne. Anarkisme, syndikalisme, føderalisme og kommunalisme er kanskje begreper du bør gjøre deg kjent med, - selv er jeg ferdig med det da jeg allerede har besvart denslags tilnærminger til mitt ståsted flere ganger tidligere i denne tråden.knutinh skrev:Nå prøver jeg ikke å stemple deg som kommunist, men å sette ord på de reelle avveiningene mellom individ og fellesskap som alle samfunn har. Jeg er helt med på at selv liberalistenes og libertarianernes drømmesamfunn innebærer et visst minimum av hensyn til felles beste.
Frivillighet er en selvfølge også i å gi fra seg individuelle friheter. Den uungåelige sentralisering av kapital (økonomisk, kulturell, sosial, politisk og symbolsk) ved å slippe løs markedskreftene vil ikke kunne skape frihet. Et fritt marked legger derimot store restriksjoner på individuell frihet, ved å kontrollere produkivkreftene dominerer en også produksjonsforholdene i effekt produksjonskreftene/de ansatte og deres livsforhold. Desto mer sentralisert kapitalen blir desto mer innskrenkninger vil ens personlige frihet lide under. Uansett hvordan jeg resonnerer kommer jeg til samme konklusjon. Ikke at situasjonen nødvendigvis er stort bedre i en korporativ stat.Slubbert skrev:Mellommenneskelig organisering er ikke et onde, men bør a) være frivillig og rotfestet i gjensidig frivillighet, ikke absolutt lov og b) hvis organisasjonen er en høyere rettighetshaver enn enkeltmenneskene som utgjør har den totalitære fullmakter.
Men det er da søkte problemstillinger. Jeg prøver kun å opplyse deg hvorfor den svart/hvitt dogmatiske troen på markedes fortreffelighet i mine øyne kan sidestilles med et hvilket som helst annet umenneskelig tyrrani som undertrykker, i første omgang, de allerede undertrykte til fordel for et lite fåtall. Men jeg bør forlengst forstå at å fremstille argumenter som krever vilje til å se saken fra et tildels sosiosentrisk eller medmenneskelig perspektiv ikke nødvendigvis fungerer.Slubbert skrev:Er da egalitarismens ideal at også 50% av andre barn skal bli yrkesuføre, 25% ta livet sitt og 25% ha en normal yrkesaktiv karriere? Eller at de skal møtes et sted på halvveien? Er det rettferdig å holde nede øvrigheten så de ender i en situasjon mest mulig lik den til de du beskriver som "sosiale tapere"? I et rettighetsperspektiv mener jeg, jeg har vanskelig for å anse rettigheter som noe en statsmakt kan "gi oss", bare ta fra oss.Av barnehjemmsbarn vil 50% bli yrkesuføre, 25% ta livet sitt og 25% ha en normal yrkesaktiv kariære om jeg ikke husker feil. Er det rettferdighet? De har jo hatt de samme muligheter som deg, eller?
Det mente jeg heller ikke å gjøre, det var først og fremst troen på et fristillt marked som en rettferdig innordning jeg søkte å omtale.knutinh skrev:Jeg tror ikke du kan sette likhetstegn mellom mine og hans ideer.
En kunne forsvart, kolonialismen, slaveriet og kommunismen med samme retorikk ut i fra deres diskurs. Det legitimerer ikke den undertrykkelsen også vårt samfunn bygger på. Eller fraskriver oss ansvaret for vår egen rolle i det. Enhver historisk periode er unik utifra egen diskurs.knutinh skrev:Hvem er undertrykket i Norge i dag? Kjennetegnes ikke moderne vestlige samfunn (tross alle svakheter) av en stor og kulturelt og økonomisk sterk middelklasse som er historisk sett ganske unik?
Bare for å ta to aspekter enkelt vil jeg referere til Tranøys Markedets makt over sinnene og Ward Churchills On the justice of roosting chickens. To enkle innføringer, en i tyrraniets makt over oss, den andre i dets effekt på "dem". Churchill er en polemikker vel så mye som en akademiker, jeg kan ikke si at jeg finner alt han gjør smakfullt, men han stiller viktige spørsmål (noe han mistet sitt professorat for, interessant kontrovers, http://www.democracynow.org/2005/2/18/the_justice_of_roosting_chickens_ward). Spørsmålet blir alt for generelt til at en kan gjøre det rettferd eller i det hele tatt behandle det på et fåtall linjer.knutinh skrev:Blir du utsatt for dette tyrraniet?
Min definisjon på anarkisme er full frihet såfremt den ikke innskrenker andre individers frihet. Så idealet ditt ser jeg ikke noe galt i, troen på at markedet fører oss i den rettningen mener jeg derimot at er feilet på mange punkter.knutinh skrev:Hvor mye egalitært får man det enn at du gjør som du vil, jeg gjør som jeg vil så lenge vi ikke tramper på hverandres rett til det samme? Ingen offisielle rygger å slikke, ingen komplekse skjermaer, bare frie individer som har trygghet mot overgrep. De som velger å kaste bort livet sitt på å jobbe 15 timer om dagen får lov til det, de som kaster det bort på å diskutere politikk på et hififorum får det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Egalitær
"Egalitarisme (avledet fra det franske ordet égal, som betyr «lik» eller «på samme nivå») er den moralske doktrine at folk skal behandles som likeverdige, etter visse kriterier eller prinsipper. Generelt brukes det om å bli behandlet som likeverdige etter loven, kirken eller samfunnet som helhet."
Nei. Beklager om jeg feiltolket deg, antok det var et billig polemisk grep.knutinh skrev:Det blir aldri bra nok?
Jeg har forsøkt argumentere ut i fra ideen om et fritt marked jeg har forstått det som om du forfekter, ikke "kapitalismen" slik den fremstår i Occidenten i dag.Slubbert skrev:Jeg betrakter eierskapet over produktet av eget liv som en naturrett, da det i stor grad definerer hva som er ens eget liv. Og slik eierskap over egen åndelighet og eget intellekt også er naturretter. Et fritt marked følger av dette. Problemet med markedet i dagens forstand er at det ikke er fritt. Overalt i verden er det en salig sammensausing mellom markedskrefter og statskrefter, hvor - enten direkte, indirekte eller begge deler - staten blander seg inn i markedet og markedet blander seg inn i statsrollen. Slikt blir det undertrykkelse av. Jeg har ingen tro på at stadig tettere bånd mellom statsmakt og markedsmakt vil gi mennesker mer frihet. Og sosialdemokratiene er vitterligen - og i økende grad - statskapitalistiske. Og alle partier på den normative venstreside i norsk politikk er sterke forkjempere for økt såvel statskapitalisme som omnistatisme.
ChomskyI should say that when people talk about capitalism it's a bit of a joke. There's no such thing. No country, no business class, has ever been willing to subject itself to the free market, free market discipline. Free markets are for others. Like, the Third World is the Third World because they had free markets rammed down their throat. Meanwhile, the enlightened states, England, the United States, others, resorted to massive state intervention to protect private power, and still do. That's right up to the present. I mean, the Reagan administration for example was the most protectionist in post-war American history. Virtually the entire dynamic economy in the United States is based crucially on state initiative and intervention: computers, the internet, telecommunication, automation, pharmaceutical, you just name it. Run through it, and you find massive ripoffs of the public, meaning, a system in which under one guise or another the public pays the costs and takes the risks, and profit is privatized. That's very remote from a free market.
ChomskyPersonally I'm in favor of democracy, which means that the central institutions in the society have to be under popular control. Now, under capitalism we can't have democracy by definition. Capitalism is a system in which the central institutions of society are in principle under autocratic control. Thus, a corporation or an industry is, if we were to think of it in political terms, fascist; that is, it has tight control at the top and strict obedience has to be established at every level -- there's a little bargaining, a little give and take, but the line of authority is perfectly straightforward. Just as I'm opposed to political fascism, I'm opposed to economic fascism. I think that until major institutions of society are under the popular control of participants and communities, it's pointless to talk about democracy.
Jeg får inntrykk av at han har hatt dårlig erfaring med sine arbeidsgivere. Alle mine overordnede har vært langt mer fleksible og åpne for innspill enn noen av de offentlige instansene jeg har vært borti, som for det meste later til å være styrt av paragrafryttere som liker makten det gir å si "nei". De er dessuten langt mer hensynsfulle. Man kan gå til verneombud anonymt, eller ta en prat rundt kaffeautomaten, tillit har aldri vært et problem. Mitt inntrykk er at privat næringsliv ofte er en langt mer human arbeidsgiver enn det offentlige. En viss Valla-sak satte det i relief.Chomsky skrev:Thus, a corporation or an industry is, if we were to think of it in political terms, fascist; that is, it has tight control at the top and strict obedience has to be established at every level -- there's a little bargaining, a little give and take, but the line of authority is perfectly straightforward.
Slubbert skrev:Jeg får inntrykk av at han har hatt dårlig erfaring med sine arbeidsgivere. Alle mine overordnede har vært langt mer fleksible og åpne for innspill enn noen av de offentlige instansene jeg har vært borti, som for det meste later til å være styrt av paragrafryttere som liker makten det gir å si "nei". De er dessuten langt mer hensynsfulle. Man kan gå til verneombud anonymt, eller ta en prat rundt kaffeautomaten, tillit har aldri vært et problem. Mitt inntrykk er at privat næringsliv ofte er en langt mer human arbeidsgiver enn det offentlige. En viss Valla-sak satte det i relief.Chomsky skrev:Thus, a corporation or an industry is, if we were to think of it in political terms, fascist; that is, it has tight control at the top and strict obedience has to be established at every level -- there's a little bargaining, a little give and take, but the line of authority is perfectly straightforward.
Dessuten er jo arbeidereierskap en stor greie om dagen, jeg postet engang en ]
Slik jeg forstår det omtåler han kapitalismens essens og dens natur, og kommer frem til den samme konklusjonen som jeg gjør ovenfor:
"Et fritt marked legger derimot store restriksjoner på individuell frihet, ved å kontrollere produkivkreftene dominerer en også produksjonsforholdene i effekt produksjonskreftene/de ansatte og deres livsforhold. Desto mer sentralisert kapitalen blir desto mer innskrenkninger vil ens personlige frihet lide under."
"[...]Slik jeg ser det kan ikke [fri markedskapitalisme] la seg oversette til et system som setter individuell frihet høyt annet enn for en priviligert elite som klarer å tilegne seg kapital (økonomisk, kulturell, sosial, politisk og symbolsk) og følgelig nyttigjøre seg av denne og i effekt undertrykke de som ikke har tilgang til nevnte kapital. Slik jeg ser det et mindretallstyrrani, og alt annet enn et fritt egalitært samfunn, som bør være et universelt mål (om enn kanskje en utopi) uansett tilnærming."
Ut i fra det perspektivet finner jeg det ikke rart å finne paralleller mellom virkelig kapitalisme (fri markedsiberalisme i sin ytterste konsekvens) slik du ser det og fascisme som en politisk term satt opp mot direktedemokratisk kontroll over de sosiale institusjoner slik han gjør. Det er selvfølgelig et polemisk grep, sannsynligvis formidlet i en løs setting som f.eks et intervju da det helt klart er formidlet muntlig.
I essens koker det ned til dette, det virker for meg innlysende at til eksempel den ene prosenten som eier ca 40 prosent (et stadig økende tall) av den økonomiske kapitalen i USA vil finne det opportunt å benytte denne enorme rikdommen til å øke sin kapital ytterligere. I global kontekst det samme mønsteret. Opphopingen av makt som må komme av dette ligner i politiske termer fascisme. Hva en obskur amerikansk organisasjon har som sitt uttalte mål når alle indikatorer peker i motsatt retning finner jeg at er uten verdi, om enn tanken kan være aldri så god.
I tillegg kommer de sosiale aspekter knyttet til et system som ikke garanterer de mest basale menneskerettigheter (om enn du er en smule fleksibel her, du har skissert brakkelandsbyer med et minimum av mat for de som ikke klarer seg selv, noe jeg omtalte som "konsentrasjonsleire" om jeg husker korrekt) og forsterker sosial ulikhet.
Men som Chomsky påpeker, kapitalisme i ren form har aldri eksistert, aller minst i vesten.
Takk for diskusjonen, da er det på tide for meg å komme meg i hi igjen.
Mvh
For meg er det ikke så mye "troen" på et marked, men mistroen til alle andre nevnte alternativ som motiverer meg.Kong Ludd skrev:Det mente jeg heller ikke å gjøre, det var først og fremst troen på et fristillt marked som en rettferdig innordning jeg søkte å omtale.knutinh skrev:Jeg tror ikke du kan sette likhetstegn mellom mine og hans ideer.
Men nå argumenterer vi begge ut fra vår målestokk: at "likhet" og "frihet" er viktige kvalitets-kriteria for en samfunnsform. "Undertrykking" bryter selvsagt mot frihet? Jeg tror ikke at hverken slaveriet eller kommunismen scorer høyt på en objektiv vurdering av disse to.En kunne forsvart, kolonialismen, slaveriet og kommunismen med samme retorikk ut i fra deres diskurs. Det legitimerer ikke den undertrykkelsen også vårt samfunn bygger på. Eller fraskriver oss ansvaret for vår egen rolle i det. Enhver historisk periode er unik utifra egen diskurs.knutinh skrev:Hvem er undertrykket i Norge i dag? Kjennetegnes ikke moderne vestlige samfunn (tross alle svakheter) av en stor og kulturelt og økonomisk sterk middelklasse som er historisk sett ganske unik?