A
Atle Kristiansen
Gjest
2 på eksamen i norsk og internasjonal politikk for videregående skole.
Hva får jeg for den?
Mvh
Hva får jeg for den?
Mvh
Du miforstår, prestasjonen min på eksamen sto til en toer. Forøvrig tydelig at formidlingsevnen er et av mine problemnb skrev:Sannsynligvis på en hvilkensomhelst større bokhandel.
Jeg burde foråvist skjønt at du ikke spurte om en bok, jeg hadde nok et lite deja vu fra sist du trengte tips for hvor man får tak i bøker.The Atl skrev:Du miforstår, prestasjonen min på eksamen stod til en toer. Forøvrig tydelig at formidlingsevnen er et av mine problemernb skrev:Sannsynligvis på en hvilkensomhelst større bokhandel..
Mvh
Sistnevnte, definitivt. På en totalt kompromissløs måte, full av små faktafeil, norvagismer, og øvrige ortografiske blundere. Det samt en situasjonsbetinget dissosiativ evne utenom det vanlige som kom klart frem på eksamen. Jeg gikk lenger og dissonerte sterkere på den muntlige delen og fikk karakteren 5 tross en ekstremt dårlig prestasjon også der (i mine øyne langt verre), så litt av det ligger hos sensor.nb skrev:Jeg burde foråvist skjønt at du ikke spurte om en bok, jeg hadde nok et lite deja vu fra sist du trengte tips for hvor man får tak i bøker.The Atl skrev:Du miforstår, prestasjonen min på eksamen stod til en toer. Forøvrig tydelig at formidlingsevnen er et av mine problemernb skrev:Sannsynligvis på en hvilkensomhelst større bokhandel..
Mvh
Ellers 2 på eksamen. Ikke imponert. Gjorde du noe forsøk på faktisk å svare på det de spurte om, eller brukte du tiden på å fprklare sensor hvorfor du mener spørsmålstillingene på eksamen bygde på galt verdenssyn?
Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
The Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Jeg bryr meg ikke om karakteren, i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer. Om det bare var så enkelt.BT skrev:The Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Da var du heldig som fikk 2.
Da er det vel ingen krise.The Atl skrev:Jeg bryr meg ikke om karakteren, i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer. Om det bare var så enkelt.BT skrev:The Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Mvh
Vel, du er jo tross alt ikke pensjonert untersturmführer i 5. Panzerdivision Wiking...The Atl skrev:Jeg liker emner som handler om meg selv, bare synd jeg er den eneste som starter dem...
For å kverrulere, den rådende diskurs slik jeg ser det er aldri "ikke-ideologisk". Dissens innenfor rammene av tillatt opprør er noe av det mest konforme en kan hengi seg til, det vil aldri bidra til annet enn å legitimere den rådende diskurs (begrepet diskurs her brukt, slik jeg forstår det, i Foucault sin ånd). Første skritt for å oppnå forståelse er å prøve å se samtiden fra utenfor dens egne rammer for forståelse. Sånn sett kan sannsynligvis en del av min retorikk virke enten ekstremt polemisk/ideologisk eller rett og slett hinsides enhver fornuft, det er denne plassen og dens mange reaksjonære holdninger for meg til gangs en påminnelse avSlubbert skrev:Sensorer pleier å slå ned på dissens, en eksamen har en fasit. Av og til vil jeg da også påstå at det lønner seg å være pragmatisk snarere enn ideologisk. Mulig at sensoren ble satt på plass, men det fikk ingen andre høre, og han selv har trolig glemt det før dagen er omme.
Har aldri funnet Affa det minste morsom, meg om det.Slubbert skrev:Vel, du er jo tross alt ikke pensjonert untersturmführer i 5. Panzerdivision Wiking...The Atl skrev:Jeg liker emner som handler om meg selv, bare synd jeg er den eneste som starter dem...
På sett og vis. Saken er at jeg er 100% ufør, i en rehabiliteringsfase. Eksamenskarakterene gir meg da en pekepinn på min evne til å studere og hvor jeg står for øyeblikket, som ser ut til å være dårligere enn forventet. Følgelig må jeg omrokkere på planene mine - noe som fort får praktiske, ikke minst økonomiske konsekvenser. I stedet for å påbegynne bachlor i språk og litteratur til våren, blir det nok heller et år med ex.phil og ex.fac om det lar seg ordne rent praktisk. Fag jeg hadde tenkt å ta før våren og i tillegg til språk og litteraturutdanningen.BT skrev:Da er det vel ingen krise.The Atl skrev:Jeg bryr meg ikke om karakteren, i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer. Om det bare var så enkelt.BT skrev:The Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Mvh
Jeg forutsetter at besvarelsen ikke var politisk ladet eller bygget på fordommer. ;DThe Atl skrev:i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer.
Tror du fullstendig har misforstått ordet DRØFTINGThe Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Det går an å lage en drøfteoppgave ut i fra et anarkistisk perspektiv vel så godt som ut i fra den konforme borgerlige diskurs. Objektivitet er intet mindre enn en tom sofisme. Å innlede en drøfteoppgave med en påstand og å avslutte den med en konklusjon er legitimt såfremt en belyser saken fra så mange sider som overhodet mulig der drøftingen hører hjemme - imellom. En oppgave som er langt lettere ut i fra et anarkistisk/nihilistisk perspektiv, å argumentere det burde være overflødig.FMG skrev:Tror du fullstendig har misforstått ordet DRØFTINGThe Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Om jeg husker riktig 25 år tilbake så betyr nemlig det at du på så saklig grunnlag som mulig skal legge frem og belyse en sak fra begge sider. Fordeler/ulemper med andre ord, der begge syn kommer frem så balansert som mulig. Dersom du kastet inn "anarkistiske skruballer" så fortjener du faktisk å stryke... :
Mitt råd til deg er: du trenger faktisk ikke å gjøre så mye lekser på videregående så lenge du følger skikkelig med i timene...![]()
Tror faktisk knapt jeg har åpnet en skolebok tidligere, om det liksom skulle være noe å være stolt av? Ei heller har jeg fulgt med eller vært i stand til å følge med i timene - så det ser ut til at jeg slår deg.FMG skrev:Mitt råd til deg er: du trenger faktisk ikke å gjøre så mye lekser på videregående så lenge du følger skikkelig med i timene...![]()
TFT er dessverre ingenting for mitt tilfelle, men en likeså legitim behandlingsmåte som mye annet innenfor feltet i mine øyne. Min psykolog er forøvrig aktivt interessert.Komponenten skrev:Angående angst, så har jeg en nær slektning som har hatt alvorlige og langvarige problemer med dette. Mye ble prøvd, men det som til slutt hjalp var en metode som kalles TFT.
Metoden virker merkelig, og ville nok fått Affa til å le råere enn noen gang før, men jeg har selv sett med egne øyne at den hjelper.
Den går ut på å banke lett med fingrene på forskjellige punkt på kroppen (vil tro punktene har mye til felles med akupunkturpunktene) samtidig som man fokuserer mentalt på problemene man har. Man utfører også en del underlige ting med øyenbevegelser, telling, osv. Dette er visst for å aktivisere forskjellige deler av hjernen.
Hvor dumt og utrolig den enn høres ut, så virker det faktisk på mange, om ikke andre metoder hjelper kan den definitivt være verdt et forsøk.
Det står info om det her, er visst pengene-tilbake garanti også om den ikke hjelper...
http://www.tftnorge.no/
For all del, men det er en tid og et sted for alt. En eksamen er basert på sensors og pensumforfatternes rammer for forståelse, det får man ikke gjort noe med. Jeg bare sier at det av og til kan lønne seg å være pragmatisk og svelge en kamel eller to. De færreste sensorer er innstilte på å revidere sin samtidsforståelse under vurdering av eksamensbesvarelser.The Atl skrev:For å kverulere, den rådende diskurs slik jeg ser det er aldri "ikke-ideologisk". Dissens innenfor rammene av tillatt opprør er noe av det mest konforme en kan hengi seg til, det vil aldri bidra til annet enn å legitimere den rådende diskurs (...) Første skritt for å oppnå forståelse er å prøve å se samtiden fra utenfor dens egne rammer for forståelse.
Det ser jeg ingen grunn til å betvile.At bedømmelsen kan være politisk ladet og en "straffereaksjon" betviler jeg ikke, likevel var det en dårlig oppgave, hverken representativt for min evne til å formidle min kunnskap eller min kunnskap om gitte emne.
Mange nok gjør det til at de starter tråder om ham.Har aldri funnet Affa det minste morsom, meg om det.
Som sagt, av og til lønner det seg å være pragmatisk og svelge en kamel eller to. Verden vil ikke endres det minste om du velger det ene eller andre, selv ikke i det usannsynlige tilfellet at sensor må gå i seg selv, men for din fremtid kan utfallet være betydningsfullt. Står det noe i pensum som du er rykende uenig i, gjengi det allikevel uten motforestillinger. Mitt råd for hva det er verdt.Jeg bryr meg ikke om karakteren, i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer.(...) Følgelig må jeg omrokkere på planene mine - noe som fort får praktiske, ikke minst økonomiske konsekvenser.
Har mer eller mindre gjort det samme resonnementet. Ville bare understreke hvorfor jeg fant det horribelt, om enn aldri så nødvendig. En av mine fremste oppgaver nå er, i tillegg til å utvide min faglige kapasitet, å lære og tilpasse meg et autoritært skolesystem. Det strider faktisk ikke bare mot mitt perspektiv eller min "ideologiske balast", men også mot min natur - sikkert også et aspekt ved mine skoleproblemer jeg ikke bør ta lett på. De vage men fiendtlige kommentarene rundt min anarkistiske oppfatning sier faktisk en hel del om den ideologiske indoktrinering en blir utsatt for da jeg vil anta de færreste som fulgte opp din vittighet har den vageste ide om hva begrepet faktisk innebærer, likevel gir det såpass klare negative konotasjoner og fremkaller denslags reaksjoner. Litt skremmende?Slubbert skrev:For all del, men det er en tid og et sted for alt. En eksamen er basert på sensors og pensumforfatternes rammer for forståelse, det får man ikke gjort noe med. Jeg bare sier at det av og til kan lønne seg å være pragmatisk og svelge en kamel eller to. De færreste sensorer er innstilte på å revidere sin samtidsforståelse under vurdering av eksamensbesvarelser.The Atl skrev:For å kverulere, den rådende diskurs slik jeg ser det er aldri "ikke-ideologisk". Dissens innenfor rammene av tillatt opprør er noe av det mest konforme en kan hengi seg til, det vil aldri bidra til annet enn å legitimere den rådende diskurs (...) Første skritt for å oppnå forståelse er å prøve å se samtiden fra utenfor dens egne rammer for forståelse.
Det ser jeg ingen grunn til å betvile.At bedømmelsen kan være politisk ladet og en "straffereaksjon" betviler jeg ikke, likevel var det en dårlig oppgave, hverken representativt for min evne til å formidle min kunnskap eller min kunnskap om gitte emne.
Mange nok gjør det til at de starter tråder om ham.Har aldri funnet Affa det minste morsom, meg om det.
Som sagt, av og til lønner det seg å være pragmatisk og svelge en kamel eller to. Verden vil ikke endres det minste om du velger det ene eller andre, selv ikke i det usannsynlige tilfellet at sensor må gå i seg selv, men for din fremtid kan utfallet være betydningsfullt. Står det noe i pensum som du er rykende uenig i, gjengi det allikevel uten motforestillinger. Mitt råd for hva det er verdt.Jeg bryr meg ikke om karakteren, i alle fall ikke om sensuren er politisk ladet eller bygger på fordommer.(...) Følgelig må jeg omrokkere på planene mine - noe som fort får praktiske, ikke minst økonomiske konsekvenser.
Problemet ligger kanskje i at jeg er evig tenåring, selvinnsikt er til tider jævlig. Jeg har i alle fall et behov for å reagere på enhver urett rent instinktivt. En ting er sikkert, hva som ordinært omtales som en moden forståelse av livet vil jeg aldri inneha (ikke at jeg leser deg slik).Slubbert skrev:Videregående skole er for tenåringer med en sterk opprørstrang og en umoden forståelse av livet. Du vil nok finne at universitetet er atskillig mindre autoritativt når du kommer dithen.
Gjestemedlem skrev:For å overvinne konformiteten må du la deg asssimile av den. Du har mye større spillerom på innsiden.
Se på en eksamen som et fiendtlig avhør. Fortell dem aldri dine virkelige planer eller meninger, men fortell dem kun det de øsnker å høre. Viser du dem alle dine kort er det lett for dem å vinne, for du ser ikke deres.
La dem slappe av og senke sin gard og stemple deg som lydig borger og konform understått.
Da først får du fred til å forfølge dine planer.
![]()
Melodrama passer da i konteksten.Slubbert skrev:Hehe...det var noe melodramatisk, hvilken film har du sett nå?
Jeg hadde en kamerat på videregående som kan minne litt om deg: Ivrig AKP'er (vi hadde masse interessante diskusjoner), møtte opp på skolen så lite som mulig (la opp til et fravær så høyt som mulig uten at han måtte slutte skolen, var ikke det på 30%?), satt heller hjemme og hørte på jazz, hadde samtlige Zappa-plater og en flott B&O Beogram platespiller, gjorde aldri lekser. Men i motsetning til deg: når han gadd å møte opp på en prøve så fikk han 6'ere eller i verste fall 5'ere. Han strøk i gym (han var erklært kropps-pasifist) og religion (leste Maos lille røde dersom han møtte opp i timene) til jul i 3.klasse men gjennomførte gymnaset som sagt med 5'ere og 6'ere i alle fag, bortsett fra gym.... Til og med i religion: Han hadde 0 i standpunkt til jul, 6 til påske og 5 som sluttkarakter i 3.klasse... ;DThe Atl skrev:Tror faktisk knapt jeg har åpnet en skolebok tidligere, om det liksom skulle være noe å være stolt av? Ei heller har jeg fulgt med eller vært i stand til å følge med i timene - så det ser ut til at jeg slår deg.FMG skrev:Mitt råd til deg er: du trenger faktisk ikke å gjøre så mye lekser på videregående så lenge du følger skikkelig med i timene...![]()
Mvh
Er dette skolens definisjon på drøftig eller er det din egen personlige? ;DThe Atl skrev:Det går an å lage en drøfteoppgave ut i fra et anarkistisk perspektiv vel så godt som ut i fra den konforme borgerlige diskurs. Objektivitet er intet mindre enn en tom sofisme. Å innlede en drøfteoppgave med en påstand og å avslutte den med en konklusjon er legitimt såfremt en belyser saken fra så mange sider som overhodet mulig der drøftingen hører hjemme - imellom. En oppgave som er langt lettere ut i fra et anarkistisk/nihilistisk perspektiv, å argumentere det burde være overflødig.FMG skrev:Tror du fullstendig har misforstått ordet DRØFTINGThe Atl skrev:Oppgaven var å drøfte FN's oppbygning og rolle, så jeg falt nok for fristelsen til å kaste en verbal anarkistisk skruball eller to i det minste...Slubbert skrev:Du ga ikke etter for dine anarkisttilbøyeligheter? En eksamen er jo en autoritativ setting, det er mulig sensor vil reagere negativt om eksaminanden hiver brosten på ham.
Mvh
Om jeg husker riktig 25 år tilbake så betyr nemlig det at du på så saklig grunnlag som mulig skal legge frem og belyse en sak fra begge sider. Fordeler/ulemper med andre ord, der begge syn kommer frem så balansert som mulig. Dersom du kastet inn "anarkistiske skruballer" så fortjener du faktisk å stryke... :
Mitt råd til deg er: du trenger faktisk ikke å gjøre så mye lekser på videregående så lenge du følger skikkelig med i timene...![]()
Alt bør heller ikke leses bokstavelig. Uansett handler ikke denne tråden om en videregåendekarakter, bare tilsynelatende.
Mvh
"Oh, the irony" - Zappa var libertarianer.FMG skrev:Jeg hadde en kamerat på videregående som kan minne litt om deg: Ivrig AKP'er (...) hadde samtlige Zappa-plater...
Et utslag av dårlig humor.el_mariachi skrev:Hvorfor har du skiftet navn på denne tråden, til samme topic som tråden som handler om økonomi?
Finner det ikke særlig mer ironisk enn å dra meg inn i ligningen, libertarianer var opprinnelig som du sikkert vet (og mange bruker det fortsatt slik) synonymt med ordet anarkist. I sin essens så er begrepene, slik jeg ser det, fortsatt beslektet om enn fortolkninger av hvordan deler av tankene lar seg materialisere i de moderne samfunn oftest gir svært forskjellige utslag og det går et klart skille ved eiendomsrett. Nå vet du langt mer om hva slags betydning begrepet libertarianer rommer i dag enn undertegnede, og sikkert også hva Zappa stod for. Vil bare understrekke at det er minst dobbelt ironisk. Politisk er anarkisme så langt en kommer fra autoritær kommunisme, om enn deler av f.eks Rosa Luxemburgs filosofi nærmer seg anarkisme. Anarkistene har historisk sett vært langt på vei de ivrigste motkjempere av autoritær kommunisme, og venstresidens klareste mostandsbevegelse om enn anarkister som Emma Goldman tildels lot seg blende.Slubbert skrev:"Oh, the irony" - Zappa var libertarianer.FMG skrev:Jeg hadde en kamerat på videregående som kan minne litt om deg: Ivrig AKP'er (...) hadde samtlige Zappa-plater...
Kan ikke denne pragmatiske selv-opprettholdelsesdriften nettopp være et produkt av internalisering av institusjonenes verdier? At menneskenes natur også forandres parallelt med deres vilje/evne til å tilpasse seg? At en forfekter institusjonenes iboende verdisett heller enn de som faller "naturlig", en blir et produkt av nevnte miljø? At splittelsene i fagorganisasjonene og deres stadig større vektlegging av mindre interessegruppers interesser heller enn kollektive, splittelsen blant arbeiderne, er institusjonelt betinget f.eks.? Jeg finner slike tanker spesielt interessante for tiden.knutinh skrev:1. Noen greier å "gjennomskue" et fag, og besvarer det som kreves for å få en god karakter.
2. Noen greier å "gjennomskue" et fag, men har så sterke ideologiske/antiautorative trekk at de svarer på pur jævel.
3. Noen greier aldri å "gjennomskue" et fag, og demonstrerer bare manglende evne til å ta til seg kunnskapen som kreves.
Jeg kjenner enkelte som hører til kategori 1, noen får det til med utrolig lite innsats. Disse har gjerne kombinasjonen av god resonneringsevne og gode nok menneske-kunnskaper til å "lese" foreleser/sensors syn. Begge er egenskaper som kommer til god nytte i de fleste jobber. Jeg kjenner mange i kategori 3, men selvtillit og selvinnsikt er ikke alltid på topp ("hvorfor strøk jeg i tysk, jeg leste jo som en helt i to dager?!?"). Jeg kjenner veldig få personer i kategori 2, når alt kommer til alt så er de fleste egoister og prioriterer pragmatisk selv-opprettholdelse.
Når du her sier et bedre liv antar jeg du tenker materielt? For et menneske som besitter egenskapene i punkt to vil jeg anta det er mulig at idealismen er en del av hva personen anser gir ham/henne livskvalitet. At disse egenskapene for ham/henne kanskje er med på å definere livskvaliteten. Ta f.eks. J. I. Bjørneboes "tragiske" liv som et allment tilgjengelig eksempel. Kanskje er det for noen heller ikke et reelt valg, men en nødvendighet. Når det er sagt innser jeg selv at en bør være pragmatisk der det trengs når en først er nødt til å forholde seg til institusjonalisert makt, det finnes en tid og et sted for alt.knutinh skrev:Hvis det er noen trøst så er egenskapene i pkt 2 muligens gode når det kommer til å tenke virkelig originale tanker (å ikke la seg belemre med konformitet og vedtatte sannheter). Ulempen er bare at det er 1 av 1 million originale tanker som får gjennomslagskraft og samtidig gir opphavsmannen et bedre liv... ;-)
Nå har jeg ikke studert, men jeg har vel samme interesser.knutinh skrev:Jeg har gått mange år på skole, og kom til at fag som krever litt tankevirksomhet var mer interessante enn de som går ut på å gulpe opp flest mulig latinske ord for sykdommer eller encellede dyr.
-k
AKP er da ikke anarkister, de er kommunister.The Atl skrev:Finner det ikke særlig mer ironisk enn å dra meg inn i ligningen, libertarianer var opprinnelig som du sikkert vet (og mange bruker det fortsatt slik) synonymt med ordet anarkist.Slubbert skrev:"Oh, the irony" - Zappa var libertarianer.FMG skrev:Jeg hadde en kamerat på videregående som kan minne litt om deg: Ivrig AKP'er (...) hadde samtlige Zappa-plater...
Frank Zappa, an innovative and controversial musician whose career spanned nearly three decades, died at his home in Los Angeles on Saturday, Dec. 4, 1993. His death, caused by prostate cancer, came less than three weeks before he would have marked his 53rd birthday.
Zappa achieved his greatest prominence in the 1960s, as leader of the rock group Mothers of Invention, an iconoclastic and irreverent band that lampooned virtually every facet of American culture. Zappa's zany antics sometimes obscured his very real musical talents; in the course of his career, he recorded nearly 50 albums of music, including jazz and orchestral compositions as well as rock.
Of most interest to libertarians, however, is that Zappa was staunchly pro-freedom, and even seriously considered running for president on the LP ticket in 1988. His two pet peeves were censorship and the income tax. He was a leading figure in the battle against "Tipper" Gore's crusade to censor the recording industry, and described himself as a "devout capitalist".
My own limited contact with Zappa began in 1968, when I sent in $3 to join the Mothers of Invention fan club, United Mutations. Eventually, I received my membership kit. It included the usual stuff: photos and bios of the band members, a membership card . . . and copies of the U.S. Constitution and Bill of Rights!
It sounds like a cliche, but Frank Zappa truly was "one of a kind"-a wild individualist who embodied the rebellious spirit of the late '60s and early '70s. Many of his antics, such as issuing a poster of himself seated on a toilet, pants down around his ankles, could fairly be called tasteless. And his music certainly wasn't for everyone. But there is no question that he was a highly creative individual who valued that creativity and stood tall in the fight against the Leviathan State.
We'll miss you, Frank.
Er ikke et sentralt moment i fagorganisasjoner at man kan måtte jenke seg for å nå kollektive og/eller langsiktige mål?The Atl skrev:Kan ikke denne pragmatiske selv-opprettholdelsesdriften nettopp være et produkt av internalisering av institusjonenes verdier? At menneskenes natur også forandres parallelt med deres vilje/evne til å tilpasse seg? At en forfekter institusjonenes iboende verdisett heller enn de som faller "naturlig", en blir et produkt av nevnte miljø? At splittelsene i fagorganisasjonene og deres stadig større vektlegging av mindre interessegruppers interesser heller enn kollektive, splittelsen blant arbeiderne, er institusjonelt betinget f.eks.? Jeg finner slike tanker spesielt interessante for tiden.
Nei, generelt. Mange genier, rabulister og kverulanter har tilsynelatende hatt hatt store problemer i livet sitt.Når du her sier et bedre liv antar jeg du tenker materielt?
Akkurat. Nå har ikke jeg studert samfunnsfag, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i problemet ditt.Når det er sagt innser jeg selv at en bør være pragmatisk der det trengs når en først er nødt til å forholde seg til institusjonalisert makt, det finnes en tid og et sted for alt.
Kollektivt innenfor sin egen interessegruppe, ingeniørene bryr seg ofte overraskende lite om stillasarbeidernes arbeidsforhold osv.. Det virker til at det legges større vekt på særinteresser enn allmenne interesser i vid forstand. Bare en observasjon og på ingen måte sentralt i refleksjonen som i sin helhet opptar meg mer enn hva jeg mener å se innenfor fagbevegelsene som i verste fall bare er en forlengelse av fenomenet.knutinh skrev:Er ikke et sentralt moment i fagorganisasjoner at man kan måtte jenke seg for å nå kollektive og/eller langsiktige mål?
Meg skrev:Når du her sier et bedre liv antar jeg du tenker materielt?
Selvfølgelig, men i lys av deres natur (i den grad det er et legitimt begrep) vil kanskje å konformere være en enda verre skjebne? Siden makten ligger i institusjonene, bør det ikke være deres oppgave å gjøre plass til disse individene heller enn deres å knele for maktapparatet, for mange en umulig oppgave? Er det ikke et historisk fenomen at disse menneskene og diversitet har vært essensielle faktorer for menneskelig progresjon (i den grad noe slikt eksiserer)?knutinh skrev:Nei, generelt. Mange genier, rabulister og kverulanter har tilsynelatende hatt hatt store problemer i livet sitt.
Meg skrev:Når det er sagt innser jeg selv at en bør være pragmatisk der det trengs når en først er nødt til å forholde seg til institusjonalisert makt, det finnes en tid og et sted for alt.
Problemet har forsvinnende lite med den ene bedømmelsen i samfunnsfag å gjøre, det var bare faktoren som fikk meg til å revurdere min situasjon som ellers påvirkes lite av slike små nederlag og drøfte den åpent her .knutinh skrev:Akkurat. Nå har ikke jeg studert samfunnsfag, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i problemet ditt.
Jeg ser innfallsvinkelen og det er nok viktige refleksjoner å gjøre og tanker en burde ta med seg inn i en studiesituasjon.knutinh skrev:Jeg har mine interesser, foreleser har sine interesser. Jeg følger mine interesser så lenge jeg har mulighet til det, men for realistisk å komme meg igjennom et studie så må jeg regne med å lære det som kreves av meg, og å vise at jeg har lært dette når det kreves. Min oppgave blir så å velge ut det studiet med flest interessante, givende fag og forelesere, og færrest uinteressante. De delene av pensum som jeg anser som utdaterte eller uinteressante får jeg "lære", og så se bort fra etter avlagt eksamen.
Det er ikke så ulikt det å gå i lære for å bli gitarist. Man maser seg til en time i uka med et menneske som er f]bruke[/i] kunnskap og nøtta til å gjøre noe fornuftig fram til pensjonsalder.
-k