Musikk og Hi-Fi Krimserier med god musikk

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Hva med en tråd som hyller godt komponert musikk til krimserier? Noen ganger er musikken en plage, andre ganger setter den tonen og støtter karakterene så det blir minnerikt.

Og noen ganger er musikken bedre enn det øvrige innholdet.

Jeg åpner med musikken som Franco Piersanti har komponert til serien Il Commissario Montalbano. Piersanti var i årevis assistenten til Nino Rota, så bakgrunnen for å komponere for film er det lite å si på. Montalbano er en underlig og ujevn krimserie, men jeg har hatt glede av å lytte til Piersantis ulike fortolkninger av seriens hovedtema.

Her er sporene/stemningene som serien har anvendt. Også en god gjennomgang av hvordan et tema kan bearbeides og utvikles.

 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
^Jeg likte hvordan sesong 3 av Wallander tok for seg boken "Den oroliga mannen" og musikken (og teksten) passer perfekt til Wallanders egen reise gjennom episodene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308

Dengang da syntes jeg dette var en av de vakreste melodilinjer jeg hadde hørt. Synd at Stein Ingebrigtsen "sang den ihjel"
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
The Sweeney. Hardkokt britisk krim fra 70-tallet med John Thaw.

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den er kanskje litt obvious, men for meg var musikken mye av opplevelsen. David Lynch vet å bruke musikk.

Twin Peaks og Julie Cruise.


Tillater med litt mer Lynch i en bisetning selv om det er en film og ikke en serie... skaper stemning...


Og for å trekke den enda lenger -- i en mer moderne tolkning (sikkert hundre av disse .. men ikke alle fenger like mye)

 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Mission Impossible. TV-serien fra 60-tallet. Lalo Schifrin

 
Topp Bunn