Jeg ser bare mer tekst om problemene i dagens system i det svaret. Eneste tiltak som nevnes er at G8 sier at de skal gjøre noe med kapitalflukt til skatteparadiser. Jeg tror ikke du mener at alle verdens problemer er løst med en sånn erklæring fra G8, så jeg er fortsatt nysgjerrig på resepten. Hva må gjøres av hvem for å fikse dette? Snakker vi væpna revv'lusjon, eller flikking på noen EU-direktiver?
Vil man ikke se, så ser man ikke.
Den kapitalismen mange ivrer etter å forsvare finnes ikke lenger, å henvise til den er irrelevant.
Siden jeg mistenkeliggjøres og males med rødpensel, fordi jeg ikke omfavner hvor vakker og god kapitalismen er, så overlater jeg ordet til noen fakta, og et utsagn.
Forskjellene mellom arbeidernes gjennomsnittsinntekt, og administrerendes kompensasjon - utvikling siden Reagan og Thatcher fikk lov til å ødelegge nasjonenes produksjonsevne gjennom "trickle down" og "globalisering."
1982 -- 42:1
1992 -- 201:1
2002 -- 281:1
2012 -- 354:1
På sitt mektigste, ansatte General Motors nær 1% av arbeidsstokken utenfor jordbruket i USA, og eide hundrevis av fabrikker over hele landet.
Apple (hvis produkter jeg liker) har ansatt færre enn 0,05% av tilsvarende arbeidsstokk, men veksler mellom å være USAs mest verdifulle eller nest mest verdifulle selskap. Men de har flyttet produksjonen utenlands, og sitter på en enorm krigskasse i opptjente midler, som ikke er blitt reinvestert. I tillegg ser ikke kineserne stort til Apples omsetning, i forhold til totalinntjeningen, siden prisen ikke er markedsstyrt, men settes irrasjonelt, pga merkets verdi.
Det var noe annet da bilfabrikker var i tilnærmet likeverdig konkurranse, og prissettingen var markedsstyrt - koblingen mellom aktivitet og reinvestert arbeidende kapital var tydeligere.
Så patetiske utsagn om "fortell om hva som er bedre," faller på at man faktisk ikke har erkjent dagens situasjon. Vi befinner oss i en økonomi som genererer enorm profitt, gjennom primært finansmanipulasjon (robotrading, f.eks.), eller ved at man har irrasjonelle monopoler, som det Apple nyter fordel av.
I tillegg har man altså utviklet det å flytte penger vekk fra skattleggende nasjoner til ren tryllekunst, og næringslivet har ingen vansker med å true land med å legge industrikapasitet øde, om man ikke oppnår tilnærmet subsidiering/skattefritak for å gidde fortsette å operere innenfor gitte nasjonsgrenser.
Mao. en snart fullkommen frikobling fra den synergi som opprinnelig oppstod mellom næringsliv og samfunn, der sistnevnte reker på egen fjøl, mens næringslivet gjør som det vil.
Et godt eksempel på sistnevnte er TPP - Trans Pacific Partnership diskusjonene - som skjer frikoblet fra berørte nasjonsstater, er hemmelige og berører 900 større virksomheter i nedslagsfeltet.
Trans-Pacific Strategic Economic Partnership - Wikipedia, the free encyclopedia
Om man ikke er i stand til å se at dette er et problem i ferd med å komme på nivå med hva man fryktet fra Apokalypsens fire ryttere, i bibelsk sammenheng, så har man noen åpenbaringer å se frem til, etterhvert som sløret faller fra øynene. (For å tvære noen tekstanalogier.)
Les Krugman om problemet - et problem han har tenkt å videreutvikle i kommende innlegg.
http://www.nytimes.com/2013/06/21/opinion/krugman-profits-without-production.html?hp&_r=1&
Socrates, som liker å kommentere Krugman og som får bifall for sin innsikt, setter fingeren rett på verkebyllen:
The entire American banking system has been receiving 0% interest money from the Federal Reserve and loaning it out to customers at standard usury rates and pre-recession rates.
Did JP Morgan's annual $20 billion in profits - largely created by government handout and consumer extortion - increase GDP ?
Chase's business model is dually parasitic, sponging off the Fed and the consumer for maximum unseemly profit, but what was produced ?
Some money circulated, but it felt like a mafia financing deal to a desperate store owner.
And Wall St. is in a league of its own when it comes to producing nothing for an extreme profit.
Does Wall St. do anything besides drain the world's pockets ?
Vulture capitalism doesn't produce anything except people like Mitt Romney.
American pharmaceutical companies used to research, develop and produce actual drugs; now they spend more money marketing, advertising and extending their patents than they do developing drugs. They've gone from producers to hypers and professional off-shorers of American profit.
And then there's the defense industry, sponging tax dollars to produce a single F-35 military airplane for $130 million.
The economic stimulation from all these distorted business models is negligible because very little is being produced except for obscene profits for a small fraction of society.
A nation of corporate parasites produces nothing but economic corpses.