Krig - en teknisk tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.860
    Torget vurderinger
    1
    Borchardt C93 halv-automatisk pistol:

Mauser C96 halvi-automatisk pistol:

Vi kjenner jo mauseren, C96, som kom i kalibrene 7.63x25mm Mauser (som er en kraftigere ladet utgave av 7.65x25mm Borchardt som C93 brukte), 9x19mm Para Bellum, 9x25mm Mauser og faktisk også 45 ACP -dog er de to sistnevnte heller sjeldne.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syntes det var fornøyelig og relevant å vise at det norske terrorvåpenet hverken er anthrax, Uzi eller C4, men derimot noe man kan kalle en liten salongpistol. Det var visst ikke bare populært, så istedet for å følge opp humørløsheten viser jeg heller motstykket; noe som er større, som er mindre brukt og som ikke burde provosere noen. Hva er dette?

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    Den er russisk. En eller annen Tzar som fikk den bygget. Verdens største?? Husker ikke helt. Den har i allefall et navn, så mye husker jeg. Står muligens i Moskva og er vel aldri blitt brukt på alvor.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.860
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er en tyrkisk kanon fra en gang mot siste halvdel av 1700-tallet, støpt i bronse. De hadde noen beist av noen kanoner lagd under det ottomanske imperium, og tror vekta på noen av dem var på over 5 tonn.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    bjornh skrev:
    BT skrev:
    Da jeg var i kongens klær gjorde vi klart utstyret som skulle plukke ned angripende fly, og så var det å gå i bunkeren og vente på krigen. Når den var ferdig skulle vi sjekke om det var trygt å komme ut, om det var gass eller radioaktivitet eller annet svinere i guds frie natur, og deretter pakke ned eventuelt utstyr som overlevde. Tror ikke jeg ville byttet til en god gammeldags stormtropp, akkurat.

Vi ble briefet om at de første flyene som kom sannsynligvis var ubemannet. I kontrollenheten kunne vi godt simulere flyangrep om vi ville, men det var på langt nær like underholdende som et moderne data-spill.

Når vi ble briefet var det for øvrig alltid svenskene som angrep oss. En kvikk soldat mende det var idiotisk, da det neppe var svenskene som kom. Til det svarte batterisjefen med et glimt i øyet at statistisk sett er det svenskene som kommer.
    Du er gammel Nike batterist?
    Jeg var NOAH-batterist, og slett ikke gammel! 8)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ganske riktig fra Spiralis, en 890mm, altså kalliber 35. - ikke .35! Kulene den er stilt ut med er til overmål for store for løpet, og kun til pynt.

Fra Wikipedia:

Tsar Pushka (Russian: ????-?????, literally "Tsar-cannon") is a huge cannon, commissioned in 1586 by Russian Tsar Feodor and cast by Andrey Chokhov. The cannon weighs nearly 38 metric tonnes and has a length of 5.34 meters (17.5 feet), a calibre of 890 mm (35 inches), and an external diameter of 1200 mm (41 inches). The Guinness Book of Records lists it as the largest howitzer ever made.

Along with a new carriage, the 2 ton cannonballs surrounding the cannon were added in 1835 and are larger than the diameter of its barrel; it was, in fact, designed to fire 800 kg stone grapeshot.[citation needed] According to legend, the cannonballs were manufactured in St Petersburg, and were intended to be a humorous addition and a symbol of the friendly rivalry between Moscow and St. Petersburg.

The cannon is decorated with reliefs, including one depicting Tsar Feodor Ivanovich on a horse. The original wooden carriage was made in the early 19th century, but it was destroyed by fire in 1812 when Napoleon descended on Moscow.

The cannon is within the walls of the Moscow Kremlin next to the Tsar Bell, which is similarly massive and the largest bell in the world, but it has never been rung.

The cannon was last restored in 1980 in Dzerzhinsky Military Academy[1]. There it was thoroughly analysed and gunpowder remains were found, indicating that the cannon was fired at least once.[2]

A replica of the cannon was made in 2001 at the Izhevsk machine-building factory. It was given to the Ukrainian city of Donetsk and now is installed near the Donetsk city administration building.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    Bjørn,
    Hvis den Borchardt pistolen og Mauseren er i din private samling vil jeg mye heller se på dem en HiFi greier du har i butikken når jeg kommer til Tromsø! ;)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Kvinner burde selvsagt være estetiske skapninger som ikke befatter seg med vold. Likevel: Golda Meir ledet Israel på en fin måte gjennom vanskelighetene på slutten av '60-tallet. Videre hadde Thatcher et herlig driv som prime minister, og skremte vettet av Gorbatchov. Hun banket enkelt Argentinerne i '82. War, anyone? En herlig dame!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.860
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Bjørn,
    Hvis den Borchardt pistolen og Mauseren er i din private samling vil jeg mye heller se på dem en HiFi greier du har i butikken når jeg kommer til Tromsø! ;)
    Jeg har en gammel Krag Jørgensen, som er avfyrt i harde kamper mellom 6. divisjon og tyske soldater da...

Jeg skulle gjerne hatt en sånn Borchardt C93 og en Mauser C96. Ikke fordi jeg skyter så mye for tiden, men pga. generell interesse for våpen. Men når det skal sies: slike våpen er ganske oppskattet blant samlere, og de er nok også dyre nettopp pga. det. Er irritert på min oldefar som solgte Kongsberg Colt'en sin til en trønder for mange år siden...

Men over til vår samtids svar på Sten-Gun. Noen som har hørt om Kel-Tec? Dette er et firma som har spesialisert seg på å lage og selge forholdvis kompakte og billige håndvåpen. Kel-Tec SUB-2000 er et slikt et, billig, lett og man kan lett klappe det sammen. Etter det jeg har sett av videoer, bilder og tester så virker det som et relativt enkelt men velfungerende våpen. Et stort pluss er at man kan få den i ulike kaliber og versjoner som aksepterer standard magasiner fra ulike produsenter, f.eks. Glock. Standard pris er visstnok ca. 406$ -men jeg har hørt at det går å få dem enda billigere enn det "over there".

http://www.kel-tec-cnc.com/sub2000.htm

Wikipedia om "leketøyet":

http://en.wikipedia.org/wiki/Sub-2000

En liten morsom test:

http://www.mouseguns.com/sub2000/sub2000.htm

Within 100 yards, the trajectory is almost flat, deviating less than two inches from the line of sight. At close range with +p ammunition, the 9mm SUB-2000 has the energy of a .357 magnum. At 200 yards the 9mm bullet still carries more energy than a .380 bullet has at muzzle velocity. However, the bullet from the SUB-2000 will drop 18 inches in 200 yards, and wind deflection may be considerable. Kel-Tec recommends the use of premium hollow-point ammo of US manufacture of medium bullet weight.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.860
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    BBking skrev:
    Hun banket enkelt Argentinerne i '82. War, anyone? En herlig dame!
    Nå hadde jeg ingen ambisjoner om være en av dem på HFS som til stadighet går i strupen på BB, men...sukh.

Har du noen som helst peiling på hva krig er og innebærer BB? Det virker nemlig ikke alltid slik når man leser det du skriver her på HFS. Selv kommunister og palestinere/muslimister, for ikke å snakke om argentinere, er mennesker med mer eller mindre normale følelsesliv og evne til å føle smerte og sorg. Krig går ut på å påføre andre mennesker maksimal smerte skade sorg og savn. Krig er pr. definisjon dævelskap satt i system! Det er ikke en selskapslek og definitivt ikke morsomt! Hva folk gjør for å overleve under og etterpå i retning av galgenhumor etc gjør ikke krigen som politisk virkemiddel noe mere human! Jeg er ikke pasifist og ønsker et sterkt forsvar ut fra teorien om at den som ønsker fred forberder seg på krig. Men som sagt om noen kommer med spørsmålet: "War anyone?" vil jeg høflig og bestemt svare NEI! Og kanskje legge til ( om jeg bodde i en bedre, men likevel ikke perfekt, verden ) "Prøv deg og jeg bomber deg tilbake til steinalderen!"

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.860
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer i krig rent teknisk?

Det er ikke alt som defineres som krig, noe kalles intervensjon, eksempelvis (alt etter som hvor komplekst det politiske systemet er i mange land, hvilke fullmakter myndighetene har, hvor store operasjoner det dreier seg om osv.).

Det skal jeg ikke si noe om her og nå. Jeg skal heller fokusere litt sosiologisk på hva som kan skje. Som vi alle vet, så fines det faktisk regler og bestemmelser i krig, som gjerne referes til som Geneve-konvensjonen (den definerer en rekke rettigheter og plikter man har som krigførende part, f.eks. i forhold til uniformer, hva man kan bruke av våpen, medisinsk hjelp osv.) -og ikke minst "folkeretten" som anerkjenner noen humanitære forpliktelser, mot folkemord, vilkårlige drap på sivile, overgrep av ymse slag. Både Geneve-konvensjonen og folkeretten sier noe om at en okkuperende part har plikt til å påse at sivile ikke lider overlast, ikke forgripes på, ikke beskytes med den hensikt å drepe sivile, beskytte kvinner og barn og ikke-stridende. Religiøse institusjoner, sykehus/medisinske enheter og vernede bygninger (f.eks. historiske bygninger) skal også beskyttes: det betyr at du som krigførende part ikke kan benytte slike steder som stillinger, og at de derfor ikke skal beskytes. Bryter den ene part traktaten så bryter selvsagt den andre part det også. Ambulanser skal ikke brukes som logistikkkjøretøy for våpen og ammunisjon.

Hvor vidt konvensjoner og folkretten brytes, avhenger svært ofte av hvilke holdninger som oppvises av partene, hvilken propaganda man utsetter personellet for. Umenneskeliggjøring, demonisering og å frata motparten og dens befolkning alle rettigheter og verdighet er et ikke ukjent fenomen. På den måten gjør man som part forsøk på å demoralisere dem, og kanskje fordrive dem. Etnisk rensing kalles det, og er et ikke ukjent fenomen i Europa. I det tidligere Jugoslavia foregikk de siste organiserte forsøk på dette under de væpnede konflikter som oppstod der etter Jugoslavias sammenbrudd.

Det er faktisk ganske interessant at man motiverer soldater til å begå overgrep, tortur og regelrette drap, utover vanlige ordre. På den måten setter man i gang en en slags handlingsspiral som vanskelig lar seg kontrollere, samtidig som ledere fraskrives ansvar. Man kan samtidig og i ettertid si at man mistet kontrollen, at man som avdelingssjef eller politisk leder ikke er ansvarlig for dette, man kan benekte for slike ordres eksistens osv. Problemet er nettopp den ukontrollerbare størrelsen i dette. Råskap utvikler råskap, og hvis en part blir utsatt for dette utvikles kanskje en motivasjon til å hevne seg på motparten på samme vis. Man får med andre ord god grunn til å hate de mennesker som er involverte, nettopp fordi de gjorde bestialske, ondskapsfulle ting.

På den tiden jeg var i Bosnia, ble jeg obs på dette. Mange steder bestod av ulike etniske grupper som ble "tilsluttet" den ene eller andre part på en eller annen måte. Mange begikk ganske grove overgrep mot det som før var deres naboer. Man stjal deres eiendeler, man hjalp til å angi og arrestere dem, internere dem osv. Noen var snikskyttere som skjøt på dem der det pågikk krigshandlinger. Dette er vel dokumentert i ettertid. Og av den grunn så kan jeg godt forstå den bitterheten mange følte og uttrykte, og den mangl på lokalt fremtidshåp og ønske om flukt mange snakket om, bl.a. personlig til meg.

Der det er krigshandlinger, drepes og lemlestes det folk, inkludert sivile dersom de beklageligvis befinner seg i kryssilden. Det er tragisk, svært uheldig og beklagelig. Men dersom sivile blir målskiver og legitime mål, og kan behandles etter forgodtbefinnende og utsettes for overgrep og fordrivelse, så er det i seg selv et overgrep som ikke kan tolereres og skal opp i lyset i ettertid.

Mvh. Bjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn