Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    digiman skrev:
    S550i integrated amplifier ($5000) that outputs 275Wpc and is powered by a massive 1750VA toroidal transformer and 68,000 microfarads of filter capacitance.
    Burde holde det ja, ikke minst mht at vi snakker om Krell watt her ;D ;D Hvor fant du infoen, btw ? ? :)

    Mvh :)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    R.E.S. skrev:
    Jeg er sent på Phantom III forforsterkeren. Lurer på om den har cast.

    Roy


    Ser ut som det kun er ubalanserte og balanserte innganger.
    III kan også bestilles med en digital modul til $1000 ekstra.
     

    castro

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    DoMentor skrev:
    castro skrev:
    Hei. Ganske ny som Krell eiger. Sliter litt med å matche forsterkeren min med noen gode musikalske høytalere.
    Jeg har en Krell s-300i. Noen som vet hva som vil høres bra ut på denne? Har forsøkt JBL lx1000, og Tannoy Sixes 615.
    Gratulerer med en kanonamp :D Hvilket prisleie tenker du ca ? Sånn rett fra hofta anbefaler jeg PSB, Audiovector og Von Schweikert, lykke til :)

    Mvh :)
    Hadde tenkt meg en pris rundt 20 lapper. Brukt vel å merke. Har sett litt på Sonus Faber. Noe som vet hvordan disse vil høres ut på Krell.
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Melder meg på her. Fikk tak i en brukt Krell KAV-400xi via bruktsidene her på HIFI-sentralen i fjor sommer.

    Har hatt lyst på Krell siden jeg leste en test av den første KSA-100 i danske HIFI & Elektronik i 1987. Den så imponerende ut og var for dyr den gang.
    Det var noe annet enn det man fikk tak i i de lokale stereosjappene på 80-tallet.

    Får se om jeg får råd til en EVO 302e en eller annen gang i fremtiden...
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    FlacMan skrev:
    Får se om jeg får råd til en EVO 302e en eller annen gang i fremtiden...
    Velkommen til Krell-forsamlingen :D

    En EVO 302e er en aldeles utmerket forsterker, ingen tvil.
    Faktisk er de aller Krell-forsterkere utmerkede produkter.
    Jeg hadde i sin tid ulike FPB-Krell'er, herunder 300cx og 750mcx.
    Den mest melodiøse er 300cx - prøv å få fatt på den!

    mvh
    JackX
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    JackX skrev:
    FlacMan skrev:
    Får se om jeg får råd til en EVO 302e en eller annen gang i fremtiden...
    Velkommen til Krell-forsamlingen :D

    En EVO 302e er en aldeles utmerket forsterker, ingen tvil.
    Faktisk er de aller Krell-forsterkere utmerkede produkter.
    Jeg hadde i sin tid ulike FPB-Krell'er, herunder 300cx og 750mcx.
    Den mest melodiøse er 300cx - prøv å få fatt på den!

    mvh
    JackX
    Takk. Krell var ikke et absolutt krav når jeg så etter forsterkere.
    Vurderte også brukte forsterkere fra Bladelius, Electrocompaniet, Primare, Hegel, Sugden og Musical Fidelity.
    Var heldig å komme over en annonse fra en Krell-selger som hadde en mer normal forventning til bruktpris og slo til.

    FPB-Krellene er nok mer innenfor min rekkevidde enn EVOene, prismessig.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei Roy - og andre
    Har nå opplevd et stort løft i lyden her hjemme. Det som har skjedd er at jeg har satt inn nytt møbel - rack. Aner ikke om det er psykoakustikk eller hva - men det er helt merkelig hvor mye mer holografi (dybde i lydbildet) det er nå. Omtrent som med Nemo'ene i sin tid, men mye mer oppløst og kontant lyd. Dette er gøy.
    Det kan være at jeg får noen standard CAST kabler til overs om en stund, så si fra om det er noe du har bruk for (til en billig penge).
    For øvrig er jeg jo selfølgelig fremdeles interessert i å be meg selv på et besøk. Skal du til Stockholm til helgen?
    Mvh
    JMK
     

    jan lars

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.04.2011
    Innlegg
    85
    Antall liker
    1
    hej krellvenner
    jag har ett krell ksa-50 ett tidigt exemplar är det någon mer som har ett sådant slutsteg och kör med är super nöjd med den här gamla krellen vad den kan prestera trots sina 50w ;D
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    legger inn et bilde av Krell anlegget slik det nå står,
    Evo 402, evo 222 og Cipher.
    Mvh
    JMK
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.626
    Antall liker
    32.516
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget flott oppsett, vil tro dette hanterer dine Wilson med omtanke ;)

    gismo
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Jamakr skrev:
    Hei,
    legger inn et bilde av Krell anlegget slik det nå står,
    Evo 402, evo 222 og Cipher.
    Mvh
    JMK
    Nydelig oppsett ;D det hadde vært fint å høre dine betraktninger om forskjelden mellom Sasha og Sophia 3 når du har vært hos RES?
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    ja - lyden har endret seg betraktelig den senere tiden. har hatt Sashaene en stund nå, men det er først etter at nytt møbel (egentlig møbler) ble satt inn at ting har endret seg drastisk. Det er litt som når jeg hadde ZenSati CAST på lån, det er meget oppløst. Men, mer tredimensjonalitet / holografisk lyd (er det noe som heter det?). Jeg tror det i hovedsak må være endring av møbel som er hovedårsaken. Men, innspillingstiden på Sasha tror jeg er ganske lang, og det kan være at Cipher også først nå begynner å vise hva den er god for. I allefall er det svært morsomt å oppleve en så klar bedring av lyd. Det neste blir å tenke litt mer alvorlig på kablingen igjen...
     

    Vedlegg

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Nydelig oppsett det hadde vært fint å høre dine betraktninger om forskjelden mellom Sasha og Sophia 3 når du har vært hos RES?

    Ja, jeg er - forsåvidt spent sjøl også. MEN, jeg er jo litt skeptisk til kvalifisert synsing så lenge vi snakker ulike rom og oppsett ellers. temmelig overrasket over endringene som nylig har skjedd her, tilsynelatende pga møbel.

    Ellers er den nye Sophia noe av det jeg selv virkelig har blitt overbevist av - selv som messelyd i Sverige når den ble introdusert på markedet. Den er sikkert 95% av Sasha - og da mener jeg den er et godt kjøp. Det er også veldig bra at man kan velge egen finish (til en tilleggspris), og jeg hadde stor glede av oppfølgingen fra den norske (og forsåvidt den nordiske) forhandleren. De er proffe. Noe annet er at det noen ganger tar tid... men, her spiller også tilfeldigheter inn.
    Sashaene hørte jeg i Munchen for to år siden - da var de meget gode. Jeg var selv ikke like imponert over det jeg hørte av Sasha i Munchen sist år - da synes jeg det låt bedre med det paret jeg har her. Men, så er det med "messelyd" osv.

    Vel, jeg regner med at RES også er interessert i å ha en mening om dette, spesielt hvis han låner med Cipher spilleren.
    Mvh
    JMK
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Jamakr skrev:
    Nydelig oppsett det hadde vært fint å høre dine betraktninger om forskjelden mellom Sasha og Sophia 3 når du har vært hos RES?

    Ja, jeg er - forsåvidt spent sjøl også. MEN, jeg er jo litt skeptisk til kvalifisert synsing så lenge vi snakker ulike rom og oppsett ellers. temmelig overrasket over endringene som nylig har skjedd her, tilsynelatende pga møbel.

    Ellers er den nye Sophia noe av det jeg selv virkelig har blitt overbevist av - selv som messelyd i Sverige når den ble introdusert på markedet. Den er sikkert 95% av Sasha - og da mener jeg den er et godt kjøp. Det er også veldig bra at man kan velge egen finish (til en tilleggspris), og jeg hadde stor glede av oppfølgingen fra den norske (og forsåvidt den nordiske) forhandleren. De er proffe. Noe annet er at det noen ganger tar tid... men, her spiller også tilfeldigheter inn.
    Sashaene hørte jeg i Munchen for to år siden - da var de meget gode. Jeg var selv ikke like imponert over det jeg hørte av Sasha i Munchen sist år - da synes jeg det låt bedre med det paret jeg har her. Men, så er det med "messelyd" osv.

    Vel, jeg regner med at RES også er interessert i å ha en mening om dette, spesielt hvis han låner med Cipher spilleren.
    Mvh
    JMK
    Ja enig i det,jeg ble veldig positivt overasket av Sophia når jeg hørte de hos RES og sammen med Krell var det den beste lyden jeg har hørt hos RES etter min smak.
    Så da blir spørsmålet om man skal spare til Sophia eller Sasha ???
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Personlig mener jeg at Sophia er så bra, at det er et "bankers" kjøp. Pristillegget opp til Sasha er jeg usikker på om er verdt prisen - dersom det koster sparing og bekymringer. Skulle derimot bekymringene være borte, og man har muligheten til å kjenne gleden i stedet - da hadde jeg gått for Sasha. Samtidig finnes også mye annet bra på markedet ..
    Mvh
    JMK
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Jamakr skrev:
    Hei,
    ja - lyden har endret seg betraktelig den senere tiden. har hatt Sashaene en stund nå, men det er først etter at nytt møbel (egentlig møbler) ble satt inn at ting har endret seg drastisk. Det er litt som når jeg hadde ZenSati CAST på lån, det er meget oppløst. Men, mer tredimensjonalitet / holografisk lyd (er det noe som heter det?). Jeg tror det i hovedsak må være endring av møbel som er hovedårsaken. Men, innspillingstiden på Sasha tror jeg er ganske lang, og det kan være at Cipher også først nå begynner å vise hva den er god for. I allefall er det svært morsomt å oppleve en så klar bedring av lyd. Det neste blir å tenke litt mer alvorlig på kablingen igjen...
    Etter tips fra Espen L måtte jeg og se anlegget ditt!
    Nydelig oppsett, låter helt sikkert helt sikkert kanonbra. Wilson og Krell er IKKE feil.... ;)


    Mvh.
    SAL
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Sophia 3 er en flott høyttaler. Dog, jo bedre amp man har, jo mer vil Sasha dra ifra sin lillesøster..
    Dette er da konsensus hos amerikanske eiere.
    Sasha skal trenge krefter for å begynne å synge bedre enn Sophia, men vil gjøre dette når ampen begynner å bli skikkelig kraftig og .."bra" ..? Noe sånt.
    Man får hva man betaler for, men det koster også ekstra å få utnyttet fordelene... koster nok veldig mye faktisk!!!

    Prisforskjell mellom Sophia og Sasha ... er hva 30/40% eller noe, man kan forvente att prisforskjell mellom forsterkerne blir tilsvarende, sånn alt sett under ett. Behovsmessig...

    Man får gratulere R.E.S med ett supert valg!!!! ;D

    Har man 200 (eller 190.... 185 går også..) i budsjett f.eks. Kjøpe seg ett par med Sophia 3 til 175. Jeg synes det er super deal jeg! Om man da må starte opp med komponenter til 10 - 30 lapper for å drive høyttalerene,og så over tid f.eks sparer seg opp til mer godsaker etterhvert.
    Kjempesmart! Man har kjøpt seg oppsett og, profft oppsett fra Wilson forhandleren. Høyttalern sitter der den skal.
    Det gjør att man har selvtillit videre i prosessen!
    Jeg er FAN av den siden av Wilson Audio Altså, det er jeg! :-*

    mvh
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Imperial skrev:
    Sophia 3 er en flott høyttaler. Dog, jo bedre amp man har, jo mer vil Sasha dra ifra sin lillesøster..
    Dette er da konsensus hos amerikanske eiere.
    Sasha skal trenge krefter for å begynne å synge bedre enn Sophia, men vil gjøre dette når ampen begynner å bli skikkelig kraftig og .."bra" ..? Noe sånt.
    Man får hva man betaler for, men det koster også ekstra å få utnyttet fordelene... koster nok veldig mye faktisk!!!

    Prisforskjell mellom Sophia og Sasha ... er hva 30/40% eller noe, man kan forvente att prisforskjell mellom forsterkerne blir tilsvarende, sånn alt sett under ett. Behovsmessig...

    Man får gratulere R.E.S med ett supert valg!!!! ;D

    Har man 200 (eller 190.... 185 går også..) i budsjett f.eks. Kjøpe seg ett par med Sophia 3 til 175. Jeg synes det er super deal jeg! Om man da må starte opp med komponenter til 10 - 30 lapper for å drive høyttalerene,og så over tid f.eks sparer seg opp til mer godsaker etterhvert.
    Kjempesmart! Man har kjøpt seg oppsett og, profft oppsett fra Wilson forhandleren. Høyttalern sitter der den skal.
    Det gjør att man har selvtillit videre i prosessen!
    Jeg er FAN av den siden av Wilson Audio Altså, det er jeg! :-*

    mvh
    For min del tror jeg ikke det står på resten av komponentene i kjeden,har 1,2kw til rådighet og da er bare spørsmålet hva man får mer i Sasha?
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    forholdet Sasha - Sophia, tror jeg er; "litt av alt". Husker demoen fra Sverige når nye Sophia ble lansert - og det ble bare kort og godt slått fast; Sasha er en bedre høyttaler - og den er litt bedre på det meste. Men, om det er verdt prisen - se det må nok den enkelte vurdere for seg selv. Stooore forskjeler vil det nok ofte ikke være.
    Hvor stor forsterker som trengs for å få god lyd i Sasha vet jeg vel heller ikke nok om. Hadde Nemo blokker (oppgraderte) når Sashaene kom, og da vil jeg mene at de fleste synes det burde være kraft nok. Når 402 ble satt inn, så var det ikke tvil om at lyden ble betraktelig bedre (men også andre ting ble byttet samtidig - slik som pre og enkelte kabler). På sett og vis var det neste "skuffende" hvor mye bedre lyden ble med en 402 istedet for Nemo. Riktignok ble det mindre "rom og tredimensjonalitet" i mine ører, men det er nå tilbake på plass igjen (antakelig mest med nytt møbel å gjøre). Vel - det er aller mest gøy å spille musikk, men mye av morroa er jo å synse og tenke også.

    Ellers er Espen og venner velkomne til meg - etter avtale. I forhold til Espen sitt anlegg (som jeg liker meget godt), så er mitt mindre "kontant". Muligens også noe mindre oppløst nedover. Men, jeg opplever ikke noe lyttetretthet hos meg - og det vet jeg ikke hvordan ville være i et annet mer "kontant" anlegg. Med kontant mener jeg vel hurtighet.
    Mvh
    JM
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jamakr skrev:
    Hei,
    forholdet Sasha - Sophia, tror jeg er; "litt av alt". Husker demoen fra Sverige når nye Sophia ble lansert - og det ble bare kort og godt slått fast; Sasha er en bedre høyttaler - og den er litt bedre på det meste. Men, om det er verdt prisen - se det må nok den enkelte vurdere for seg selv. Stooore forskjeler vil det nok ofte ikke være.
    Mvh
    JM
    JA! Det er nok bare å innse først som sist at jo lenger opp i hierarkiet jo bedre blir det. Snarverier er det dårlig med, og småtassene ER et kompromiss mellom lyd/pris/design. Sasha ER bedre (men krever mere pulver). Etter å ha hørt både Sasha og Maxx3 i kontrollerte former (på samme utstyr), er konkulsjonen enda klarere ;) (har sett de som har hevdet Sasha spiller bedre enn Maxx, Vel da har det vært et eller annet problem med rom eller annet utstyr IMO!). Litt feil tråd mere om temaet senere, i Wilson tråden kanskje.

    mvh
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Etter å ha hørt både Sasha og Maxx3 i kontrollerte former (på samme utstyr), er konkulsjonen enda klarere (har sett de som har hevdet Sasha spiller bedre enn Maxx
    Forholdet Sasha vs Maxx bør jo være klart. Men, det bør testes ut. (Personlig ikke så veldig begeistret for Maxx på Arken - forrige år var det vel). Og, det kan nok utmerket tenkes at Maxx må ha litt annerledes rom og forhold for å spille bra (?)
    Så vidt jeg kjenner til så kommer det en "hjemme hos reportasje" hvor Maxx testes og beskrives, så da går det an å få vite litt mer antar jeg, (Gjetter på at de Maxx'ene er røde?)... særlig hvis den som skriver har litt erfaring med Wilson produkter... Den som lever får se (og høre).
    mvh
    JMK
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jamakr skrev:
    Etter å ha hørt både Sasha og Maxx3 i kontrollerte former (på samme utstyr), er konkulsjonen enda klarere (har sett de som har hevdet Sasha spiller bedre enn Maxx
    Forholdet Sasha vs Maxx bør jo være klart. Men, det bør testes ut. (Personlig ikke så veldig begeistret for Maxx på Arken - forrige år var det vel). Og, det kan nok utmerket tenkes at Maxx må ha litt annerledes rom og forhold for å spille bra (?)
    Så vidt jeg kjenner til så kommer det en "hjemme hos reportasje" hvor Maxx testes og beskrives, så da går det an å få vite litt mer antar jeg, (Gjetter på at de Maxx'ene er røde?)... særlig hvis den som skriver har litt erfaring med Wilson produkter... Den som lever får se (og høre).
    mvh
    JMK
    Forholdet Sasha/ Maxx er vel ikke SÅ enkelt å teste ut heller(i hvertfall ikke i hjemlig miljø ;)). Støtter Arken opplevelsen, men de spilte også noe inst inn i helv....høyt de gangene jeg forsøkte meg på en lytt. Har forøvrig også hørt Sasha låte alt fra rimelig dårlig til rimelig bra. Hører jo forresten ALLTID et helt system, i et gitt rom. Mitt poeng var at i systemet jeg har hørt med begge ht.(med nøyaktig samme oppsett og rom) var det altså ingen tvil, Maxx spilte minst en klasse opp. IKKE helt overraskende, har nøyaktig samme erfaring med andre ht.produsenter, mine egne inkludert! Ps! Det er også en "ørliten" prisdif. her, dessuten må kjærringa være spesiell for å digge Maxx visuelt, eller?
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Jamakr skrev:
    Hei,
    ja - lyden har endret seg betraktelig den senere tiden. har hatt Sashaene en stund nå, men det er først etter at nytt møbel (egentlig møbler) ble satt inn at ting har endret seg drastisk. Det er litt som når jeg hadde ZenSati CAST på lån, det er meget oppløst. Men, mer tredimensjonalitet / holografisk lyd (er det noe som heter det?). Jeg tror det i hovedsak må være endring av møbel som er hovedårsaken. Men, innspillingstiden på Sasha tror jeg er ganske lang, og det kan være at Cipher også først nå begynner å vise hva den er god for. I allefall er det svært morsomt å oppleve en så klar bedring av lyd. Det neste blir å tenke litt mer alvorlig på kablingen igjen...
    Hei, JMK

    Du må nok få deg Maxx3... ;) Hørte forøvrig en fullstendig talentløs demo av denne høyttaleren i München. Veldig lavt lyttenivå, og man gikk derifra og lurte på hva disse høyttalerene var gode for. Ikke bra.

    Men det var plasseringen av din kjære Krell 302 jeg tenkte på. En kraftig effektforsterker trenger mye luft rundt seg for å fungere optimalt, og også for å ikke påvirke de andre komponentene (elektromagnetisk). Jeg ville derfor anbefale deg å plassere den i den høyre delen av rackett, og flytte Parasounden over til venstre slik at Krellen får hele den ene delen alene. Alternativt anskaffe en egen forsterkerplattform slik at den står helt fritt.

    Artig forøvrig at rackettet gav såpass lydforbedring. Regner med at Terje F. er konstruktør og maker.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    kwil skrev:
    JA! Det er nok bare å innse først som sist at jo lenger opp i hierarkiet jo bedre blir det. Snarverier er det dårlig med, og småtassene ER et kompromiss mellom lyd/pris/design.
    Det er nok ikke helt presist. Sophia er laget ikke som et kompromiss, annet enn at man ønsket å lage en høyttaler som var enklere å ha med å gjøre både når det gjelder plassering i rom og tilpasning til annen elektronikk.

    At Sasha er en bedre høyttaler i dedikerte lytterom er hevet over tvil, men i normale rom, og uten nødvendigvis det ypperste av elektronikk, kan man nok få vel så gode resultater med Sophia, nettopp fordi den er konstruert for å fungere under "dårligere" forhold enn Sasha og de andre dyrere høyttalerne til Wilson. Målingene Stereophile gjorde av høyttaleren viser også at Sophia 3 har en mer romvennlig basstuning enn forgjengeren.

    Overall, I found no surprises in the Sophia Series 3's measured performance. The main change over the original version was its more room-friendly woofer tuning
    John Atkinson, Stereophile

    Stereophiles målinger.

    Når det gjelder Krell, så er i hvert fall mitt inntrykk at deres forsterkere passer utrolig godt til Wilson.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Lurer forresten på om det er noen som har erfaring med rørforforsterkere til Krell effekttrinn. Jeg har litt lyst til å prøve E.A.R. 912 med innebygd riaa.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32


    Her er anbefalingene i manualen for Evolution-forsterkerne. Mine uthevinger.

    Place the amplifier on a firm, level surface, away from excessive heat, humidity, or
    moisture. Each Evolution amplifier requires at least two inches (5 cm) of clearance
    on each side and at least eight inches (20 cm) of clearance above the component
    to provide adequate ventilation.


    If you place the amplifier in a closed cabinet, you may need to modify shelf spacing
    or use small fans to increase ventilation. When the front and back of a cabinet
    are open, the air space between the chassis and shelf must be unobstructed.


    Du er nok et stykke unna anbefalt avstand både over og på sidene, JM. Har du ikke lest bruksanvisningen før du bestilte racket ;)

    Roy
     
    R

    Roysen

    Gjest
    R.E.S. skrev:
    Lurer forresten på om det er noen som har erfaring med rørforforsterkere til Krell effekttrinn. Jeg har litt lyst til å prøve E.A.R. 912 med innebygd riaa.

    Roy
    Ja, jeg har benyttet min Tube Research Labs forforsterker med mine Krell MRA. Det fungerte brillefint. Dog er det muligens ikke helt sammenlignbart. Min TRL har nok en vesentlig varmere klang enn E.A.R. 912 åpne og nøytrale lyd. Samtidig er vel din Krell og mine av to ulike Krell generasjoner med noe ulik lydsignatur.

    Mvh
    Roysen
     
    O

    Ole I

    Gjest
    "Each Evolution amplifier requires at least two inches (5 cm) of clearance
    on each side and at least eight inches (20 cm) of clearance above the component
    to provide adequate ventilation."


    Kan du ikke bare la den øverste og nederste bytte plass?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Roysen skrev:
    R.E.S. skrev:
    Lurer forresten på om det er noen som har erfaring med rørforforsterkere til Krell effekttrinn. Jeg har litt lyst til å prøve E.A.R. 912 med innebygd riaa.

    Roy
    Ja, jeg har benyttet min Tube Research Labs forforsterker med mine Krell MRA. Det fungerte brillefint. Dog er det muligens ikke helt sammenlignbart. Min TRL har nok en vesentlig varmere klang enn E.A.R. 912 åpne og nøytrale lyd. Samtidig er vel din Krell og mine av to ulike Krell generasjoner med noe ulik lydsignatur.

    Mvh
    Roysen
    Jeg tror egentlig at jeg kunne tenkt meg litt rørmagi sammen med kreftene til Krell. Heldigvis er jeg i en posisjon der jeg får forsøkt litt forskjellig. Blant annet en 912, men har altså ikke forsøkt den ennå. Det som tiltaler meg ved den, er dens innebygde riaa av god kvalitet.

    Roy
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ja, rørmagi og Krell er absolutt å anbefale. E.A.R. 912 vil gjøre susen den, men selv om det er et av våre produkter ville jeg personlig foretrukket Convergent Audio Technologies SL-1 Renaissance som også har innebygget RIAA av enda bedre kvalitet.

    Mvh
    Roysen
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Roysen skrev:
    Ja, rørmagi og Krell er absolutt å anbefale. E.A.R. 912 vil gjøre susen den, men selv om det er et av våre produkter ville jeg personlig foretrukket Convergent Audio Technologies SL-1 Ultimate som også har innebygget RIAA av enda bedre kvalitet.

    Mvh
    Roysen
    Hvis dere tar den inn, hadde det vært morsomt å prøve. Kunne jo lagd shoot-out med 912 :)

    Roy
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Men det var plasseringen av din kjære Krell 302 jeg tenkte på. En kraftig effektforsterker trenger mye luft rundt seg for å fungere optimalt, og også for å ikke påvirke de andre komponentene (elektromagnetisk). Jeg ville derfor anbefale deg å plassere den i den høyre delen av rackett, og flytte Parasounden over til venstre slik at Krellen får hele den ene delen alene. Alternativt anskaffe en egen forsterkerplattform slik at den står helt fritt.

    Artig forøvrig at rackettet gav såpass lydforbedring. Regner med at Terje F. er konstruktør og maker.
    Hei,
    takk for ulike innlegg med gode råd om å få mer luft rundt 402 forsterkeren. Ja - jeg må få gjort noe med dette.
    Og - det ER Terje F som er designer og "maker". Meget godt fornøyd med ham. Vi har laget noen gummiforinger av industrikvalitet mellom hyllene, uten gjennomgående metall (skrudd inn fra hver sin side uten å møtes). Det hele funger overraskende bra, men er ikke stabilt sideveis slik det nå er montert. Dette skal endres.

    Ellers er Maxx betraktningene vanskelige. Det er klart det er en bedre høyttaler enn Sasha - men den er neppe en enklere høyttaler enn Sasha. Og, jeg er ikke sikker på at Maxx hadde gjort seg så veldig i min stue. Men, det er jo bare en praktisk utprøving som ville avslørt / gitt mer info om det. Jeg har aldri hørt de to i ellers likt oppsett.

    Ellers ser jeg jo med interesse på "rør betraktningene" - uten å ha noe å bidra med.
    Mvh
    JMK
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jamakr skrev:
    Ellers ser jeg jo med interesse på "rør betraktningene" - uten å ha noe å bidra med.
    Mvh
    JMK
    Kanskje vi burde tatt en OAS-runde når jeg har fått Sophia i hus, og når jeg har et par rørforforsterkere til test. Da kunne du tatt med både Cipher og 222 (og cast-kabler), så kan vi sjekke hva som låter best. Rør eller All-Krell med cast.

    Roy
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Kanskje vi burde tatt en OAS-runde når jeg har fått Sophia i hus, og når jeg har et par rørforforsterkere til test. Da kunne du tatt med både Cipher og 222 (og cast-kabler), så kan vi sjekke hva som låter best. Rør eller All-Krell med cast.
    Jeg er med!
    JMK
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jamakr skrev:
    Kanskje vi burde tatt en OAS-runde når jeg har fått Sophia i hus, og når jeg har et par rørforforsterkere til test. Da kunne du tatt med både Cipher og 222 (og cast-kabler), så kan vi sjekke hva som låter best. Rør eller All-Krell med cast.
    Jeg er med!
    JMK
    Da har vi en veldig spennende plan :)

    Roy
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    EiK skrev:
    Men det var plasseringen av din kjære Krell 302 jeg tenkte på. En kraftig effektforsterker trenger mye luft rundt seg for å fungere optimalt, og også for å ikke påvirke de andre komponentene (elektromagnetisk). Jeg ville derfor anbefale deg å plassere den i den høyre delen av rackett, og flytte Parasounden over til venstre slik at Krellen får hele den ene delen alene. Alternativt anskaffe en egen forsterkerplattform slik at den står helt fritt.

    Artig forøvrig at rackettet gav såpass lydforbedring. Regner med at Terje F. er konstruktør og maker.
    I et lukket kabinett skal amp'ene til Krell ha 5 cm på hver side og 20 cm over. I et åpent kabinett som hos Jamakr faller disse verdiene.
    En amp i den klassen som Jamakr har er ikke så hot som fx EVO 600 eller 403/900. Jeg satte selv opp kabinettet til Jamakr, og følte på kabinettene under en avspillingsseanse nylig. Varmen var godt innenfor den jeg er vant med.



    Som du ser er mine verdier langt lavere enn det Krell selv anbefaler. Dog skal det sies at mitt rack har åpninger i toppen.




    Cheers!

    JackX
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    R.E.S. skrev:
    Jamakr skrev:
    Ellers ser jeg jo med interesse på "rør betraktningene" - uten å ha noe å bidra med.
    Mvh
    JMK
    Kanskje vi burde tatt en OAS-runde når jeg har fått Sophia i hus, og når jeg har et par rørforforsterkere til test. Da kunne du tatt med både Cipher og 222 (og cast-kabler), så kan vi sjekke hva som låter best. Rør eller All-Krell med cast.

    Roy
    Hva med en liten omskriving: OAS og andre Krell/Wilson eiere?
    Dette kunne vært interessant, om mulig..

    Mvh
    RBN
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    RBN skrev:
    R.E.S. skrev:
    Jamakr skrev:
    Ellers ser jeg jo med interesse på "rør betraktningene" - uten å ha noe å bidra med.
    Mvh
    JMK
    Kanskje vi burde tatt en OAS-runde når jeg har fått Sophia i hus, og når jeg har et par rørforforsterkere til test. Da kunne du tatt med både Cipher og 222 (og cast-kabler), så kan vi sjekke hva som låter best. Rør eller All-Krell med cast.

    Roy
    Jeg setter deg på lista, RBN :)

    Roy

    Hva med en liten omskriving: OAS og andre Krell/Wilson eiere?
    Dette kunne vært interessant, om mulig..

    Mvh
    RBN
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    JackX skrev:
    I et lukket kabinett skal amp'ene til Krell ha 5 cm på hver side og 20 cm over. I et åpent kabinett som hos Jamakr faller disse verdiene.
    En amp i den klassen som Jamakr har er ikke så hot som fx EVO 600 eller 403/900. Jeg satte selv opp kabinettet til Jamakr, og følte på kabinettene under en avspillingsseanse nylig. Varmen var godt innenfor den jeg er vant med.
    Som du ser er mine verdier langt lavere enn det Krell selv anbefaler. Dog skal det sies at mitt rack har åpninger i toppen.

    Cheers!

    JackX
    Jeg er ikke helt sikker på at du har helt rett angående lukket eller åpent kabinett, JackX. Dette er nemlig det som står i avsnittet etter det jeg skrev i sted om 20 cm over og 5 cm på sidene.

    If you place the amplifier in a closed cabinet, you may need to modify shelf spacing
    or use small fans to increase ventilation. When the front and back of a cabinet
    are open, the air space between the chassis and shelf must be unobstructed.


    Slik jeg leser det, så må man øke ventilasjonen ytterligere om kabinettet er tett, og JM sitt er verken helt tett eller helt åpent siden både sidevegger og hylleplater er tette. (dog med luftgjennomstrømming der gummiforingene er satt)

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn