Krell vs. Musical Fidelity

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Antall liker
0
Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med disse merkene? Jeg tenker spesielt på Krell KAV 400 og MF A.5 integrerte forsterkere.
MF har jeg lest noen vanvittig gode tester av, mens Krell har fått litt sånn både og mottagelse.
Noen som har disse kan gi meg en pekepinn.
Jeg ønsker å utvide mitt eksisterende hjemmekinoanlegg med bedre lyd i to kanaler og slik jeg ser det vil en integret forsterker med HTH funksjon være den beste løsningen. Begge de ovennevnte har dette.
Jeg har lett med lys og lykter på internet uten å finne flere. Noen som vet om flere (utenom Burmeister til 100k :))?

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
Kan på det varmeste anbefale Bladelius Thor. Testet denne mot MF A5, og gikk for Bladelius'en. (Har tungdrevne høyttalere). Koster 22K hos Norsk Audioteknikk. Men du må selvfølgelig prøve først. Den skal jo matche resten av utstyret også. Der er problemet med Krell og Oslo Hifisenter, dessverre. Skulle gjerne prøvd Krell'en, men å kjøpe, og så få en tilgodelapp hvis jeg ikke var fornøyd var uaktuellt. Forøvrig gjør jeg det samme som du tenker. Bruker en god integrert til 2-kanals lyd, med Bladelius Freja som disc-spinner, og til og med vinylen er på plass. Og så tar Thor seg av frontene når radio/TV/film er på programmet , mens surrerundt'en, med 7 forsterkere, slipper unna med 3 høyttalere:D Er veldig fornøyd. Lykke til!
mvh Nils

B

bamsemann

Gjest
Jeg har en M.F. A300 2x150w... Spiller nydelig, stort frodig lydbilde bra med kropp, delikat...

Snakka med Vidar Sonesen ang A5. mente den var mer gjennomsiktig, åpen, sneppet lysere...

Olechr har hørt den og skrøt veldig.....

Bamsemann.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Jeg har A5 cd-spiller som jeg er veldig godt fornøyd med. Men ellers er det for meg som for deg, A5 forsterkeren har jeg ikke annet enn lest tester av. Men å få låne en A5 av Sonesen skulle lett la seg gjøre.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Jeg har lest en rekke kjempetester av krell kav400xi fra den kom 2003, og har etter jeg kjøpte den høsten 2004 kommet over ennå flere knall tester. Årets forsterker flere steder. Både og mottakelse er ukjent for meg. Det viktigste uannsett er at dette er den beste forsterkeren jeg har hatt i hus, en fantastisk musikk formidler!!. Luftig med topp oppløsning, hurtig og med skikkelig attakk. Dyyp nyansert stram bass. Instrumenter og stemmer har et "organisk" preg. Gedigent stereoperspektiv...musikken fremstår med kropp og tyngde. Hvordan den er i forhold til MF vet jeg dog ikke.

stereo

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Antall liker
0
Når det gjelder uttrykket "både og" angående Krell så referer jeg til innlegg jeg har lest på div. forum rundt om i verden. Ikke alle er like fornøyd som deg stereo. Jeg vet at den har fått gode tester, men jeg får litt betenkeligheter når jeg leser negative innlegg. Da lurer jeg på om Krell-navnet står for et par av stjernene i testene.
Uansett flott at i alle fall du er fornøyd med den.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Begge forsterkerene er meget bra men dette er jo to ytterkanter. Så spørsmåle er mer hva du liker!

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
I likhet med nilsos har jeg en Bladelius Thor mkll.Denne er jeg meeget fornøyd med.Dynamikk og oppløsning som er helt utrolig til prisen.Bassen er stor,rask og stram.
En tredje kandidat bør være nye Hegel H200
Både Bladelius Thor mkll og Hegel H200 har Home Theater funksjon....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har en M.F. A300 2x150w... Spiller nydelig, stort frodig lydbilde bra med kropp, delikat...

Snakka med Vidar Sonesen ang A5. mente den var mer gjennomsiktig, åpen, sneppet lysere...

Olechr har hørt den og skrøt veldig.....

Bamsemann.....
Hei!
Jeg har også (fra før) en A 300 og din og ytterligere Vidar sin opp mot A5 høres for meg ut som det kan være mye riktig i.
Jeg har ikke hørt A5 integrert men uttalelsene til Vidar tenderer nok mot det som er en forskjell mellom litt eldre (A300/A3,2) og de siste modeller.
Din uttalelse om A300 stemmer også godt overens med min, for å si det slik så ble A300 sammen med Patos Symphony AMT III samt EMC 1 up fyldig nok ::)
A300 er i hvert fall langt fra analytisk, dersom en måtte være redd for slikt, varm,fyldig og lett og like (for noen)
Dersom A5 tenderer mot det som Vidar sier, kan det kanskje være bedre for mange.
Jeg vil vel påstå at hvorvidt en skal velge mellom Krell og A5 i stor grad vil være avhengig av hva det skal matches opp mot og egen smak.
Hos Audioart får du ganske sikkert prøvelåne og så langt jeg skjønner ikke hos OHFC, dette kan for min del være noe av grunnen til at jeg ikke har endt opp med produkter derfra siden jeg hadde Densen DM 10 for noen år tilbake.
Krell Kav 400i koster vel 10000.-+ mer.

Mvh.KW

R

Rojoh

Gjest
Arcam og Denon har vel integrerte med denne HTH-funksjonen?

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Jeg forstår hva du mener heno, men det er nok slik at absolutt alt av hifi merker der ute vil yte i forhold til de parametere som ligger til grunn. Smak(subjektiv innvirkning på hva som man selv liker), rom akustikk, resten av kjeden(her går det galt noen ganger), og alt som bidrar til å skape et inntrykk i lytte stolen gjør at det er egne ører som må få oppleve produktet.

Derfor er det for min del enklere og stole på hifi journalistene der ute når en ønskeliste skal skrives. Folkene her prøver jo å gi produktene optimale arbeidsforhold. Konklusjonen fra erfarende skribenter er derfor langt mer å stole på enn negative tilbake meldinger på diverse forum. Jeg har også satt inn i mitt anlegg diverse komponenter som skulle være svært bra, men som ikke ga meg noe spesielt. Om jeg da skulle skrive negativt om dette produktet på div forum ville jo det være helt feil. Og værre er om noen virkelig lot meg få siste ordet uten å ha prøvd ut hjemme selv. Det er interessant med debatter og utvekslig av erfaringer på forum, men avgjørelser på hva som skal spille musikk for meg, tar jeg selv med eventuell hjelp fra de som kan dette.

Krellen sitter som et skudd i mitt anlegg og er uten tvil verdt hver krone.

stereo

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Jeg forstår hva du mener heno, men det er nok slik at absolutt alt av hifi merker der ute vil yte i forhold til de parametere som ligger til grunn. Smak(subjektiv innvirkning på hva som man selv liker), rom akustikk, resten av kjeden(her går det galt noen ganger), og alt som bidrar til å skape et inntrykk i lytte stolen gjør at det er egne ører som må få oppleve produktet.

Derfor er det for min del enklere og stole på hifi journalistene der ute når en ønskeliste skal skrives. Folkene her prøver jo å gi produktene optimale arbeidsforhold. Konklusjonen fra erfarende skribenter er derfor langt mer å stole på enn negative tilbake meldinger på diverse forum. Jeg har også satt inn i mitt anlegg diverse komponenter som skulle være svært bra, men som ikke ga meg noe spesielt. Om jeg da skulle skrive negativt om dette produktet på div forum ville jo det være helt feil. Og værre er om noen virkelig lot meg få siste ordet uten å ha prøvd ut hjemme selv. Det er interessant med debatter og utvekslig av erfaringer på forum, men avgjørelser på hva som skal spille musikk for meg, tar jeg selv med eventuell hjelp fra de som kan dette.

Krellen sitter som et skudd i mitt anlegg og er uten tvil verdt hver krone.

stereo

Ditto ::) .

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Antall liker
0
Jeg er helt enig med deg stereo og flinkgutt. Jeg stoler også mere på hifi journalistene enn på surmulende innlegg i div. forum, men likevel..... jeg blir litt skeptisk.

Nå har jeg fått Bladelius og Hegel også å forholde meg til så nå er forvirringen komplett ???
Det ender sannsynligvis med at jeg må ta en sjans basert på det jeg har lest, hørt og forumets velvillige råd og anbefalinger. Ser ikke for meg at jeg kan få hørt alle disse uansett hvis jeg ikke vil spandere på meg en flytur over fjellet. Det gjør jeg neppe.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
har selv krellen og er veldig fornøyd! En ting som kan avgjøre valget ditt er om signalkilden din er best i balansert eller i ubalansert drift. Krellen spiller nemlig best om den brukes balansert, mens MF jo kun har ubalansert. En cd-spiller som yter litt ekstra i balansert drift vil dermed kunne passe bedre med krellen en MF uavhengig av andre lydpreferanser (eller motsatt).

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Antall liker
0
Enig med de som anbefaler krell. Voldsomt attakk og energi. De andre har jeg dessverre ikke hørt.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Jeg er helt enig med deg stereo og flinkgutt. Jeg stoler også mere på hifi journalistene enn på surmulende innlegg i div. forum, men likevel..... jeg blir litt skeptisk.

Nå har jeg fått Bladelius og Hegel også å forholde meg til så nå er forvirringen komplett   ???
Det ender sannsynligvis med at jeg må ta en sjans basert på det jeg har lest, hørt og forumets velvillige råd og anbefalinger.  Ser ikke for meg at jeg kan få hørt alle disse uansett hvis jeg ikke vil spandere på meg en flytur over fjellet. Det gjør jeg neppe.

Hvilke " type " merke har du av annet utstyr .

Det er veldig enkelt å foreslå Krell 400 XI , da dette var den eneste intregerte forsterkeren som åpnet Proac Future One på en tilfredstillende måte .

Dette blei ett bytte mot ECI 4 , som også var en glimrende forsterker .

Du vil bli overasket hvor enkelt " Krell " har gjort det , og Krell 300 IL som er forgjengeren kostet faktisk veldig mye mere ::) .

Men de to andre forsterkerne du nevner er også meget bra , men som sagt valgte Krell her .

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det skal sies at det finnes mange flere bedre forsterkere , men da koster de også fort som en " bra " bruktbil 8) .

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Ta en tur ned på NAT å få demonstrert Bladelius Thor mkll av Morten så tenker jeg saken er i boks...

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Antall liker
0
Hvilke " type " merke har du av annet utstyr .

Det er veldig enkelt å foreslå Krell 400 XI , da dette var den eneste intregerte forsterkeren som åpnet Proac Future One på en tilfredstillende måte .

Dette blei ett bytte mot ECI 4 , som også var en glimrende forsterker .

Du vil bli overasket hvor enkelt " Krell " har gjort det , og Krell 300 IL som er forgjengeren kostet faktisk veldig mye mere  ::) .

Men de to andre forsterkerne du nevner er også meget bra , men som sagt valgte Krell her .
Høytalere er Audivector M3 Avantgarde, signalkilde Denon 3910, men jeg har også planlagt å kjøpe CD spiller, da aller helst av samme merke som forsterkeren pga WAF, så det er vel bare høytalene som er interessante her. Kablene er Terminator II så vidt jeg husker.
Jeg kommer uansett til å vente til jeg får hørt den nye fra Hegel. Krell tror jeg forhandles i Stavanger så den er grei, men Musical fidelity og Bladelius må lånes. Det blir straks litt vanskeligere (tror jeg).

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Hegel CDP4A sammen med Hegel H200 og Bladelius Thor mkll sammen med Bladelius Freia er jo to tiltalende komboer,ikke bare pga WAF,men ren ytelse og design.....

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Antall liker
0
Ja, sånn sett er det tre alternativer..... MF, Hegel og Bladelius dersom matchende CD spiller er et viktig poeng (og det er det for så vidt for meg denne gang).
Dette anlegget kommer til å okkupere "hedersplassen" i stua og da bør det se bra ut. Og det gjør alle disse slik jeg ser det. Man kan ha preferanser til designet (NEI, vi starer ikke på den diskusjonen :-X ), men hver av disse comboene har sin sjarm og sine pre.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.692
Torget vurderinger
28
Ja, da gjentar jeg meg selv og sier at A5 cd-spilleren gjør en mer enn hederlig jobb.

ABH

Fersking
Ble medlem
30.06.2004
Antall liker
0
Jeg kommer uansett til å vente til jeg får hørt den nye fra Hegel. Krell tror jeg forhandles i Stavanger så den er grei, men Musical fidelity og Bladelius må lånes. Det blir straks litt vanskeligere (tror jeg).

Vet du hvor/hvem i Stavanger som forhandler Krell?

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Bladelius og Hegel komboen er for meg designmessige innertiere som absolutt fortjener hedersplass i stua synes jeg.
Børstet metall i minimalistisk og tideløst design...

Topp Bunn