krell på brukt børsen

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
34
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
er alle disse som selger krell på brukt torget seriøse??
varierer veldig i pris... skal ha veldig raske salg osv...
bar en tanke.. og litt nyskjerrig uten og dømme noen,, ;)
mvh wireworld.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Jeg solgte min Krell KAV-3250 til godt under halv pris. Det var seriøst nok det.... :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.185
Antall liker
4.406
Torget vurderinger
1
wireworld skrev:
er alle disse som selger krell på brukt torget seriøse??
varierer veldig i pris... skal ha veldig raske salg osv...
bar en tanke.. og litt nyskjerrig uten og dømme noen,, ;)
mvh wireworld.
På generelt grunnlag og uten å dømme noen, så er det selvfølgelig helt umulig å si noe fornuftig om det er «ærlig og redelig» eller «svindel og bedrag». Det er en klar sammenheng mellom volum på makredet, utropspris og omsetningshastighet. Skal du selge noe raskt i et begrenset marked, så bør du forvente noe lavere pris enn dersom du tar deg bedre tid med salget.

mvh
KJ
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det som i tilfelle er "uærlig" ved salg av mange Krell-produkter er henvisningen til veiledende pris for produktet. Den veiledende prisen det vises til er ofte en fantasipris som ikke har blitt betalt for produktet. Dette gir dermed kjøper et inntrykk av å ha gjort en god deal mens realiteten er en annen.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare Krell, men også en stor del av resten av hifi-markedet. Når man kommer opp i prisklassene er det relativt få produkter i omløp, og det er derfor vanskelig, for ikke å si umulig, å si hva som er riktig pris på produktene.

Jeg har inntrykk av at forbausende mange eiere av tung/dyr hifi ikke kan/vil framvise kvittering ved salg. Jeg finner det mildt sagt underlig.

Mvh. Frank
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
F.R.A.N.K skrev:
Det som i tilfelle er "uærlig" ved salg av mange Krell-produkter er henvisningen til veiledende pris for produktet. Den veiledende prisen det vises til er ofte en fantasipris som ikke har blitt betalt for produktet. Dette gir dermed kjøper et inntrykk av å ha gjort en god deal mens realiteten er en annen.
Jeg vet at dette er en realitet i mange sammenhenger, men i forhold til Krell trodde jeg ikke det var så mye variasjoner i utsalgspris fra butikk. Har ikke Oslo Hifisenter vært alene om salget av krell i Norge? De er vel ikke mest kjent for store avslag og fantasiutgangspriser? Lyric derimot...
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
F.R.A.N.K skrev:
Jeg har inntrykk av at forbausende mange eiere av tung/dyr hifi ikke kan/vil framvise kvittering ved salg. Jeg finner det mildt sagt underlig.
Du ser altså en sammenheng mellom audiofile og generell ryddighet?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
SOEDAL skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Det som i tilfelle er "uærlig" ved salg av mange Krell-produkter er henvisningen til veiledende pris for produktet. Den veiledende prisen det vises til er ofte en fantasipris som ikke har blitt betalt for produktet. Dette gir dermed kjøper et inntrykk av å ha gjort en god deal mens realiteten er en annen.
Jeg vet at dette er en realitet i mange sammenhenger, men i forhold til Krell trodde jeg ikke det var så mye variasjoner i utsalgspris fra butikk. Har ikke Oslo Hifisenter vært alene om salget av krell i Norge? De er vel ikke mest kjent for store avslag og fantasiutgangspriser? Lyric derimot...
Det har vært et kraftig fall på dollaren de siste årene, defor var innkjøpsprisen mye høyere tidligere!
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
F.R.A.N.K skrev:
Det som i tilfelle er "uærlig" ved salg av mange Krell-produkter er henvisningen til veiledende pris for produktet. Den veiledende prisen det vises til er ofte en fantasipris som ikke har blitt betalt for produktet. Dette gir dermed kjøper et inntrykk av å ha gjort en god deal mens realiteten er en annen.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare Krell, men også en stor del av resten av hifi-markedet. Når man kommer opp i prisklassene er det relativt få produkter i omløp, og det er derfor vanskelig, for ikke å si umulig, å si hva som er riktig pris på produktene.

Jeg har inntrykk av at forbausende mange eiere av tung/dyr hifi ikke kan/vil framvise kvittering ved salg. Jeg finner det mildt sagt underlig.

Mvh. Frank
Hei Frank,

Vi vet alle at det er en del avslag å få ved kjøp av dyr hifi nytt, slik sett så er vel ikke tapet til den som selger det til foreks 50% av veillende pris reelt.
Det er imidlertid vanlig å bruke det som et eksempel ved et salg.
Jeg finner det ikke underlig, med unntak av hifiklubben som jeg mener prisene er ganske faste ved ny kjøp så gir vel de aller fleste et avslag, og de som sitter både som importør og salgsledd ut har vel stort sett mere å gå på samtidig som de har en tilfredstillende avanse.
Når jeg kjøper brukt utstyr så er det ikke vesentlig for meg å få en kvittering, jeg må selvfølgelig vite at det er kjøpt på redelig måte, jeg har stort sett i alle tilfeller sjekket hva jeg måtte gi nytt for tilsvarende komponent og besparelsen ved bruktkjøp er da det jeg forventer i differensan mellom det jeg gir og det jeg antar er en reell pris fra leverandør.
Besparelsen må være ganske fristende for å kjøpe brukt siden man sitter dårligere i det ved foreks en reperasjon.
Har vel ca en 50/50 fordeling selv mellom brukt/nytt vil eg tro.

Mvh
Geir
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
HåkonN skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Jeg har inntrykk av at forbausende mange eiere av tung/dyr hifi ikke kan/vil framvise kvittering ved salg. Jeg finner det mildt sagt underlig.
Du ser altså en sammenheng mellom audiofile og generell ryddighet?
Er det dét du tenker etter å ha lest innlegget mitt ???

Jeg har to "skjulte" poenger med det jeg sa:
  • For det første er det både dumt og uansvarlig å ikke ta vare på kvittering, både med tanke på å bevise rettmessig eierskap og i tilfelle reklamasjons-/forsikringssaker. Jeg er overbevist om at folk flest som eier anlegg i flerehundretusenkronersklassen tar vare på kvitteringer, om så på bunnen av en haug med skrot.
  • For det andre tror jeg "mange" lar være å vise kvittering til kjøper for at kjøper ikke skal få vite den virkelige prisen på nytt produkt

Frank
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
F.R.A.N.K skrev:
For det første er det både dumt og uansvarlig å ikke ta vare på kvittering, både med tanke på å bevise rettmessig eierskap og i tilfelle reklamasjons-/forsikringssaker.
Hva som er dumt og uansvarlig har vel lite med saken å gjøre?

F.R.A.N.K skrev:
Jeg er overbevist om at folk flest som eier anlegg i flerehundretusenkronersklassen tar vare på kvitteringer, om så på bunnen av en haug med skrot.
Det hjelper ikke om de ligger under en haug med skrot om man ikke finner de/gidder å finne de. Det finnes mange "økonomisk uansvarlige" (AKA late) folk der ute, som rett og slett ikke gidder å ha noe system slik at de kan finne tilbake til ting. Derfor kommentaren min om ryddighet....

F.R.A.N.K skrev:
For det andre tror jeg "mange" lar være å vise kvittering til kjøper for at kjøper ikke skal få vite den virkelige prisen på nytt produkt
På det tidspunktet når man er kommet så langt at kvitteringen skal frem i dagslys, så er jo produktet allerede solgt? Personlig bryr jeg meg fint lite om hva som står på kvitteringen. Hvorfor noen betalte lite for et produkt kan ha en rekke årsaker. Den riktige prisen er den markedet er villig til å betale....
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
HåkonN skrev:
F.R.A.N.K skrev:
For det første er det både dumt og uansvarlig å ikke ta vare på kvittering, både med tanke på å bevise rettmessig eierskap og i tilfelle reklamasjons-/forsikringssaker.
Hva som er dumt og uansvarlig har vel lite med saken å gjøre?

F.R.A.N.K skrev:
Jeg er overbevist om at folk flest som eier anlegg i flerehundretusenkronersklassen tar vare på kvitteringer, om så på bunnen av en haug med skrot.
Det hjelper ikke om de ligger under en haug med skrot om man ikke finner de/gidder å finne de. Det finnes mange "økonomisk uansvarlige" (AKA late) folk der ute, som rett og slett ikke gidder å ha noe system slik at de kan finne tilbake til ting. Derfor kommentaren min om ryddighet....

F.R.A.N.K skrev:
For det andre tror jeg "mange" lar være å vise kvittering til kjøper for at kjøper ikke skal få vite den virkelige prisen på nytt produkt
På det tidspunktet når man er kommet så langt at kvitteringen skal frem i dagslys, så er jo produktet allerede solgt? Personlig bryr jeg meg fint lite om hva som står på kvitteringen. Hvorfor noen betalte lite for et produkt kan ha en rekke årsaker. Den riktige prisen er den markedet er villig til å betale....
Finn noen andre å kverulere med. Dette gidder jeg ikke!
 
Topp Bunn