Krell KAV-400xi og Amphion Xenon, god match?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Topic sier vel det meste, men kan legge til litt rundt hva jeg er ute etter.

Har de siste årene vært røravhengig, mye pga varmen, romatikken og rett og slett musikalitet. Har egentlig en 2x100watt Cayin rør integrert under lupen, men nå dukket det plutselig opp et par Kreller i sølv. Har faktisk ikke hørt denne i det hele tatt, men det står jo skrevet mye pent, bla "amerikansk", litt varm lydsignatur og høy smooth oppløsning.
Men det er jo flere veier til Rom, og jeg sitter pr. idag med en Cayin CDT15A og en Bluenote Koala Tube spiller, som begge er rørbestykket, Koala har også balansert drift, noe jeg aldri har testet.. Kan noen med erfaring fortelle noe om match med Xenon evnt? Hadde nemlig en SVÆRT DÅRLIG opplevelse med matching mot en Arcam A32 transistor integrert.. Går det an å forvente litt pose og sekk her?
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Kan legge til at jeg får besøk av selger imorgen, og får KAV-400xi testet i eget oppsett.
Så derfor er det fint om dere kjapper dere litt med å komme med erfaringer, for jeg finner ut om de måtte stemme i løpet av morgendagen ;) Er vel ganske mange som har/har hatt denne her inne vel?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Focalmann skrev:
Kan legge til at jeg får besøk av selger imorgen, og får KAV-400xi testet i eget oppsett.
Så derfor er det fint om dere kjapper dere litt med å komme med erfaringer, for jeg finner ut de måtte stemme i løpet av morgendagen ;) Er vel ganske mange som har/har hatt denne her inne vel?
Jeg har Kav-400xi.
For det første kan jeg si at med denne forsterkeren har du uendelig med krefter. Den driver alt av høytallere.
Jeg har hatt litt rør utstyr selv, og har mange gode minner fra dem. Når det er sagt har jeg vel ikke hatt en forsterker som låter så behagelig som Krell kav-400xi.
Etter at man leser om den varme lyden fra rør-forsterkere, så blir min ærfaring at en forsterker som kav-400xi burde vært rør-forsterker da :p Den låter varmere enn de rør-forsterkerene jeg har hatt.

Det med kreftene spiller en viktig rolle, siden man da slipper at forsterkern går tom eller begynner og forvrenge. Kav-400xi er etter min mening ett fantastisk kjøp på bruktmarkedet. Kan hende du ikke blir betatt av den ved første lytt, men den imponerer meg mer og mer.

Lykke til
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Focalmann skrev:
Topic sier vel det meste, men kan legge til litt rundt hva jeg er ute etter.

Har de siste årene vært røravhengig, mye pga varmen, romatikken og rett og slett musikalitet. Har egentlig en 2x100watt Cayin rør integrert under lupen, men nå dukket det plutselig opp et par Kreller i sølv. Har faktisk ikke hørt denne i det hele tatt, men det står jo skrevet mye pent, bla "amerikansk", litt varm lydsignatur og høy smooth oppløsning.
Men det er jo flere veier til Rom, og jeg sitter pr. idag med en Cayin CDT15A og en Bluenote Koala Tube spiller, som begge er rørbestykket, Koala har også balansert drift, noe jeg aldri har testet.. Kan noen med erfaring fortelle noe om match med Xenon evnt? Hadde nemlig en SVÆRT DÅRLIG opplevelse med matching mot en Arcam A32 transistor integrert.. Går det an å forvente litt pose og sekk her?
Hei du :) Jeg har KAV 300 IL forløperen til 400 XI og kan defintivt i aller høyeste grad anbefale Krell :) Men det er det DINE ører som skal avgjøre utifra hvordan DU opplever hvordan den formidler musikken :) Ønsker deg lykke til :)

Mvh DoMentor :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan godt hende Krell går bra sammen med Xenon, men de gangene jeg har hørt Amphion har det vært i lyseste/skarpeste laget. Jeg hadde ikke gått for X, for neste gang du bytter forsterker har du samme problem igjen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er også nysgjerrig på Krell sine integrerte. Noen som har erfaring med Krell KAV400xi og Audiovector- høyttalere? Kan KAV400xi samenlignes med Densen B-150, reint lydmessig? Ser at Densen har større strømreserver, men er usikker på hva det har å si for lydbildet totalt sett. Jeg har allerede krefter nok med min Densen DM-10, den har aldri vært i nærheten av å "gå tom"...
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Må si meg foreløpig ganske sjokkert selv gitt. Lite skarrende sser og andre konkrete mangler. Bare MASSE POWER, som egentlig virker veldig ren og oppløst. Helt ståpels flere ganger idag, riktignok med kildemateriale av mere urealistisk art... Hvorfor blir det sånn at jeg etterhvert sitter med musikk og innspillinger som i seg selv gjør fort 100k i lydforskjell på anlegget...? Setter jeg på "normale ting" er dett foreløpig veldig bra, men det gløder jo ikke ..(røde bokstaver i displayet da). Får dessverre skjelden muligheten til å spille høyt, og det hørtes ut til å være der 400xi virkelig briljerer?

Edit: lyse er ihvertfall ikke Xenon, kun med Arcam for min del, og da var ALT galt...


nikosidis skrev:
Focalmann skrev:
Kan legge til at jeg får besøk av selger imorgen, og får KAV-400xi testet i eget oppsett.
Så derfor er det fint om dere kjapper dere litt med å komme med erfaringer, for jeg finner ut de måtte stemme i løpet av morgendagen ;) Er vel ganske mange som har/har hatt denne her inne vel?
Jeg har Kav-400xi.
For det første kan jeg si at med denne forsterkeren har du uendelig med krefter. Den driver alt av høytallere.
Jeg har hatt litt rør utstyr selv, og har mange gode minner fra dem. Når det er sagt har jeg vel ikke hatt en forsterker som låter så behagelig som Krell kav-400xi.
Etter at man leser om den varme lyden fra rør-forsterkere, så blir min ærfaring at en forsterker som kav-400xi burde vært rør-forsterker da :p Den låter varmere enn de rør-forsterkerene jeg har hatt.

Det med kreftene spiller en viktig rolle, siden man da slipper at forsterkern går tom eller begynner og forvrenge. Kav-400xi er etter min mening ett fantastisk kjøp på bruktmarkedet. Kan hende du ikke blir betatt av den ved første lytt, men den imponerer meg mer og mer.

Lykke til
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Som sagt tidligere!Krell 400 XI er en glimrende forsterker, selv om enkelte hater denne forsterkeren, men det er ikke på grunn av lyd kvaliteten, men pga. detden koster i Canada?

En glimrende, og smart forsterker. Det gjenstår vel bare å prøve den!
 

DrB

Medlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
VilhelmW skrev:
Jeg er også nysgjerrig på Krell sine integrerte. Noen som har erfaring med Krell KAV400xi og Audiovector- høyttalere?
Jeg er i alle fall strålende fornøyd med min kombinasjon av KAV400 og Audiovector Mi3 Super (med Marantz CD spiller). Nøytral/"varm" lyd med en litt "fet" bass som etter min smak utmerker seg i positiv retning. Veldig "snill", men kanskje ikke superoppløst og luftig i diskanten. Bra på alle typer musikk, også klassisk, dog kanskje spesielt musikk med litt ekstra "driv" som Chemical Brothers, Rammstein etc.
 
Topp Bunn