Krell KAV-300 IL vs. KAV-400 XI

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
Noen med kjennskap til Krell som kan gi en kort beskrivelse av hva som skiller disse lydmessig?

mvh.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ha spurt et par i lauget som har vært boti disse, EspenI er på sentralen var veldig glad i 400, hadde denne sammen med tilørende CD-spiller, du kan jo sende en PM til han (går under kiwi på bildesidene tror jeg)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg synes 400xi er mer betjeningsvennlig med volumhjul i stedenfor små knapper.
Ellers så har jeg hørt folk har ment at 300il er "best" fordi denne er skrudd sammen i USA, og 400xi er skrudd i Kina. Lydmessig kjenner jeg bare 300il, men tror de er ganske like ang lydsignatur.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Jeg har ved et par anledninger hatt muligheten til å sammenlikne begge disse forsterkerne, og slik jeg hører det, er det visse forskjeller:

-300iL har litt mer kraftoverskudd og skyv i mellombassen enn 400XI
- 300iL er generelt litt kjøligere i klangbalansen enn 400 og samtidig friskere i diskanten. I mine ører kan det bli litt vel mye av det gode om ikke 300iL balanseres riktig. 400 høres ut til å være lettere å leve med, selv om den igjen er renere i diskanten og enda mer nådeløs på dårlige innspillinger.
- Begge er svært dynamiske (in your face-gjengivelse), teknisk brilliant, men med forholdsvis liten hjerte og smerte-faktor, dvs. ingen innsmigrende, tilgivende varme.
-Lydbildet er til gjengjeld gigantisk i bredde og høyde, men går mindre dypt enn en del andre forsterkere i prisklassen.

Hva som er best, er litt avhengig av det øvrige utstyret som forsterkerne skal matches med, men varmtlydene utstyr er nok å foretrekke på begge to. Jeg holder en knapp på 300iL om jeg måtte velge, men det er selvsagt subjektivt....
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
Takk for svar. Høres ikke ut som det er spesielt stor forskjell lydmessig. Hva vil dere anta er markedspris på disse nå?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Tja.. Ren tipping: 300il, 15-20k 400xi, 18-25k? For strøkne feilfrie forsterkere.
Det var en stund mange av disse på diverse bruktbørser, men ser ut som det er lite å velge i for øyeblikket. Du tar uansett ingen stor risk ved å kjøpe en av disse. Sjangsen for at du blir fornøyd er stor, og det er sjangsen for at du får solgt den igjen for en grei pris også! :)
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Pratet med service teknikeren for Audionord i Sverige, da min Krell 400 XI virket noe høy på lav volum, men det virker som alt var ok, og som mange andre på dette forumet også påpekte.

Men til poenget, hold deg fast, han mente at forsterkerne var nesten identiske, men Krell 300 IL kostet mye mere i utgangspunktet var den var ny.

Den passet ikke optimalt i mitt system, men hadde det vært Krell rund baut, så hadde tingene nok falt bedre på plass, men to glimrende forsterkere er det.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
NÅR DEN VAR NY, GRRRRRRRRRRRRRRRR :'(

Du får 50 W (sterke) ekstra i hver kanal, hvis du velger 400 XI.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
NÅR DEN VAR NY, GRRRRRRRRRRRRRRRR :'(

Du får 50 W (sterke) ekstra  i hver kanal, hvis du velger 400 XI.

Hei,
Jeg forstod nå godt hva du mente jeg ;)

En venn av meg har nettopp kjøpt et brukteksemplar av 400 i Sverige, synes som at prisene der er bedre en hjemme.

Uten å kuppe tråden:
Det jeg lurer på til Dere som har hatt disse forsterkerene, hvilken kilde tror Dere passer godt i lag, leser en review at balansert er å foretrekke?

Prisklasse brukt ca 10-20K

Mvh
Geir :)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
NÅR DEN VAR NY, GRRRRRRRRRRRRRRRR :'(

Du får 50 W (sterke) ekstra  i hver kanal, hvis du velger 400 XI.
Er ikke 400xi og 300il like hva angår effekt da?
300i derimot, har 50w mindre pr. kanal.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Først av alt; Både 300iL og 400 har vært nede i 15000 kr på bruktbørsen, men vanlig pris ligger et sted mellom 15-20k. Begge er til dels MYE bedre med balansert drift enn vanlig rca (jeg har forsøkt å ta høyde for forskjellene i utgangsnivået mellom rca og XLR ved sammenlikning).

Rent teorietisk ville jeg valgt en cd-spiller som er litt tilbakelent, med en varm og fyldig klangbalanse, slik at lydbildet ikke blir for masete.

En gang i tiden hadde jeg Meridian 508.24 som var balansert, og den var temmelig laidback og uten skarpe kanter. Kanskje den kunne være en god match?

Jeg både kjøpte og solgte min for 8000 og det var den absolutt verdt (jeg liker derimot ikke de nyere versjonene; 588 og 08, men igjen - det er subjektivt......)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Hei,
Jeg forstod nå godt hva du mente jeg ;)

En venn av meg har nettopp kjøpt et brukteksemplar av 400 i Sverige, synes som at prisene der er bedre en hjemme.

Uten å kuppe tråden:
Det jeg lurer på til Dere som har hatt disse forsterkerene, hvilken kilde tror Dere passer godt i lag, leser en review at balansert er å foretrekke?

Prisklasse brukt ca 10-20K

Mvh
Geir :)
Jeg kjørte min Sonic Frontier ballansert til KAV 300il.
Det fungerte bra det, men neppe optimalt da det nesten føltes som en oppgradering da jeg "nedgraderte" til Doxa 70B. Mistet litt attakk og slam, men fikk mer naturlig lyd.

Dette avhenger nok mye av musikksmak også, hvilken kilde man bør velge. Krellen var fantastisk på aggresiv og heftig musikk, men til akustisk og jazz var Doxa overlegen i mitt oppsett.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Uten å kuppe tråden:
Det jeg lurer på til Dere som har hatt disse forsterkerene, hvilken kilde tror Dere passer godt i lag, leser en review at balansert er å foretrekke?

Prisklasse brukt ca 10-20K

Mvh
Geir :)
electrocompaniets passer utmerket sammen med begge krellene.
ellers var min opplevelse av dem at 300iL haddde en mer rocka bassgjengivelse, mens 400xi var mer detaljert og med en bedre diskant.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg ville gå for maksimal basskontroll, GFE.
Men, Atkinson i Stereophile har merknader:
Summing up the Krell KAV-400xi's measured performance is difficult, as some of its odd behavior will not be an issue when it comes to playing back music at normal listening levels. It is also possible that our sample was defective, though the fact that both channels behaved similarly is evidence for that not being the case. But I would avoid pairing the amplifier with loudspeakers that drop below 4 ohms—such as Krell's own Resolution 1—and would make sure it had adequate ventilation.—John Atkinson
Hele Stereophiletesten. Der er jo artig at den forvrenger mer når den blir varm!
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
electrocompaniets passer utmerket sammen med begge krellene.
ellers var min opplevelse av dem at 300iL haddde en mer rocka bassgjengivelse, mens 400xi var mer detaljert og med en bedre diskant.
Hei,

Han kjøpte jo din "gamle" sammen med en kabel og virker svært fornøyd.
EMC1 up var en cd spiller jeg hadde stor glede av selv.
Regner med at du nå kjører direkte i monoblokkene fra din nye spiller?
Jeg gjør dette med meget godt resulutat selv.

Venter nå selv på nye ht, litt utgjort at det kom et sett ts på bruktbørsen rett etter bestilling av nye, men ikke så mye å gjøre med det.
Fikk jo ingen respons selv når jeg aventerte etter "brukte".

Ha en god dag,

Mvh
Geir :)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei,

Han kjøpte jo din "gamle" sammen med en kabel og virker svært fornøyd.
EMC1 up var en cd spiller jeg hadde stor glede av selv.
Regner med at du nå kjører direkte i monoblokkene fra din nye spiller?
Jeg gjør dette med meget godt resulutat selv.

Venter nå selv på nye ht, litt utgjort at det kom et sett ts på bruktbørsen rett etter bestilling av nye, men ikke så mye å gjøre med det.
Fikk jo ingen respons selv når jeg aventerte etter "brukte".

Ha en god dag,

Mvh
Geir :)

Hehe, så ikke at dette gjaldt samme person og anlegg, men anbefalningen står ved lag, emc-1 og krell passer utmerket sammen:) Jeg har hatt begge kreller og ecdac og emc-1 selv, så her vet jeg hva jeg snakker om.

Ja, nå kjører jeg direkte fra AACr inn i EC, fungerer utmerket bortsett fra at jeg savner burmesterens volumhjul samt lekre ytre ;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjør balansert, og med Krell lydkilde (CD spiller).

Du burde få en Krell CD spiller til rundt 17500.- n.kr., eller du kan jo kjøpe brukt hos søta bror.

Ved kjøp av samme fabrikat, får du jo også brukt 12 V triggeren.

Kjørte Krell 400 XI sammen med Meridian G 08 i 18 mnd., men hørte senere Krell + Krell oppsett hos O. H. C., og ville nok foretrukket det.



Hei,
Jeg forstod nå godt hva du mente jeg ;)

En venn av meg har nettopp kjøpt et brukteksemplar av 400 i Sverige, synes som at prisene der er bedre en hjemme.

Uten å kuppe tråden:
Det jeg lurer på til Dere som har hatt disse forsterkerene, hvilken kilde tror Dere passer godt i lag, leser en review at balansert er å foretrekke?

Prisklasse brukt ca 10-20K

Mvh
Geir :)
 
Topp Bunn