Kreftsyk(?) - ny jobb - trenger råd!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Hei eder ærede HFSere! Jeg har ganske nylig vært og fjernet en testikkel pga svulst, og begynner nå å kunne gå normalt. Skal inn til ukentlig blodprøvetaking i 4 uker framover for å følge med visse kreftmarkører i blodet. CT- og røntgenbilder rett før operasjon viste ingen spredning, og jeg vil antakeligvis bli frisk ganske snart. Men ikke sikker på (og blir ikke det før om noen uker) om det blir noen form for etterbehandling.

Søkte ny jobb (100% stilling) rett før svulst og operasjon, og skal i intervju på mandag om denne jobben. Hvordan skal jeg forholde meg til det å nevne eller ikke nevne noe om sykdommen?
Takker for gode råd! Spør gjerne hvis det trengs flere opplysninger for å svare skikkelig!

Mvh Frode

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
nescafe skrev:
Hei eder ærede HFSere! Jeg har ganske nylig vært og fjernet en testikkel pga svulst, og begynner nå å kunne gå normalt. Skal inn til ukentlig blodprøvetaking i 4 uker framover for å følge med visse kreftmarkører i blodet. CT- og røntgenbilder rett før operasjon viste ingen spredning, og jeg vil antakeligvis bli frisk ganske snart. Men ikke sikker på (og blir ikke det før om noen uker) om det blir noen form for etterbehandling.

Søkte ny jobb (100% stilling) rett før svulst og operasjon, og skal i intervju på mandag om denne jobben. Hvordan skal jeg forholde meg til det å nevne eller ikke nevne noe om sykdommen?
Takker for gode råd! Spør gjerne hvis det trengs flere opplysninger for å svare skikkelig!

Mvh Frode
Du er ikke pliktig til å infomere om dette i det hele tatt. Dersom du får jobben så er det fordi du er kvalifisert til å ha den og beste kandidaten. Lykke til!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
100% åpenhet og ærlighet er mitt råd!

Mvh
OMF

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.113
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et etisk spørsmål i grunn. Som arbeidstaker har du ingen plikt til å oppgi årsak til sykefravær. Om du ikke er sikker på eventuelt graden av sykefravær fremover, vil det være et selvmord ifht. jobbsøknaden å fortelle om det. Dette betinger selvsagt av flere forhold; er det mange søkere, er det en jobb du har blitt bedt om å søke på eller har du en kompetanse som er så unik at arbeidsgiver ønsker dine tjenester uansett?

Vel dette var bare en kjapp drodling og neppe noen fasit annet enn at det ligger nok noe etikk her og hva du innerst inne føler å fortelle om ...dersom de spør.

Lykke til med både sykdomsforløpet og jobb.

Mvh
Jan P.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
OMF skrev:

Mvh
OMF
Føler jo for det innerst inne også, så var det å veie det opp mot den taktiske varianten. Er vel sikkert lurt å høre med min nåværende arbeidsgiver, som står som referanse, om denne er blitt oppringt og hva som eventuelt er opplyst. Men jeg kjenner allerede nå at jeg kan komme til å bli ubekvem med å dekke over noe ved direkte spørsmål.

Mvh frode

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Frode.
Blir man spurt direkte så stiller det seg jo litt anderledels. Da må man ta stilling til å lyve eller ikke, og må man lyve for å få seg en jobb så er jeg enig i at det er uetisk og direkte feil. Man burde uansett forbedrede seg på å svare for seg avhengig av hvilken retning samtalen tar samt sjekke opp mest mulig om firmaet i forkant slik at man kan stille relevante spørsmål til en eventuell ny arbeidsgiver.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
H.R skrev:
Frode.
Blir man spurt direkte så stiller det seg jo litt anderledels. Da må man ta stilling til å lyve eller ikke, og må man lyve for å få seg en jobb så er jeg enig i at det er uetisk og direkte feil. Man burde uansett forbedrede seg på å svare for seg avhengig av hvilken retning samtalen tar samt sjekke opp mest mulig om firmaet i forkant slik at man kan stille relevante spørsmål til en eventuell ny arbeidsgiver.
Er nok meget lurt å være forberedt de ulike retningene intervjuet kan ta ja! kan jo nevne at dette intervjuet blir et 1.gangs intervju, altså en første siling av de aktuelle kandidatene. Kan også nevnes at det uansett vil gå minst 1 mnd fra dette intervjuet til stillingen besettes. Jobben er forøvrig en mellomlederstilling hos 3T treningssenter, på et senter som for øyeblikket er under bygging.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Trenger ikke nødvendigvis å være negativt heller. Alvorlig sykdom gir gjerne ny selvinnsikt og refleksjon som kan være positiv for en arbeidsgiver. Det hender jo at det er spørsmål i intervjue om man har opplevd noe som har formet en som person. Din form for kreft er jo også noe de fleste blir helt frisk av, så det blir ikke snakk om noe kronisk fravær i årevis, kanskje bare forsinket tiltredelse. Å komme trekkende med sykdommen etter at du har fått jobben virker derimot useriøst.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Trenger ikke nødvendigvis å være negativt heller. Alvorlig sykdom gir gjerne ny selvinnsikt og refleksjon som kan være positiv for en arbeidsgiver. Det hender jo at det er spørsmål i intervjue om man har opplevd noe som har formet en som person. Din form for kreft er jo også noe de fleste blir helt frisk av, så det blir ikke snakk om noe kronisk fravær i årevis, kanskje bare forsinket tiltredelse. Å komme trekkende med sykdommen etter at du har fått jobben virker derimot useriøst.
Min foreløpige selvinnsikt ved denne sykdommen er at jeg ikke er egnet til å sitte hjemme og gjøre ingenting, og at hele oppstyret har vært mye lettere for meg enn for "pårørende". All den tid jeg uansett nok vil være ferdig med også eventuell etterbehandling (cellegift/stråling) innen jobbtiltredelse, så kan det virke som den mest fornuftige løsningen å spille med åpne kort ved direkte spørsmål ihvertfall. Kan jo også bli avslørt av ganglaget mitt, er litt "trang i skjæret" ennå ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
nescafe skrev:
Min foreløpige selvinnsikt ved denne sykdommen er at jeg ikke er egnet til å sitte hjemme og gjøre ingenting,
Det er jo en ettertraktet innsikt som mange arbeidstakere dessverre ikke kan kalle for sannhet. ;)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Veldig bra att du ikke har operert bort det gode humøret ditt mann! Jeg ønsker deg lykke til - denne jobben fortjener du ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
decibelius skrev:
Veldig bra att du ikke har operert bort det gode humøret ditt mann! Jeg ønsker deg lykke til - denne jobben fortjener du ;)
Takker for det! Mener jo selvsagt selv også at jeg er rette mann for jobben ;D
Humøret kan jeg jo ikke miste pga dette, er jo tross alt den snilleste formen for kreft som har rammet meg, kjenner folk som har betydelig mer å stri med!!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
1. Ikke lyv i intrevjuet.
2. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite slikt.
3. Pr definisjon er du frisk, men mangler testikkel.
4. Vær mentalt forberedt som du ville vært før operasjonen.

Mental innstilling i intervjuet: Vis at du har baller og tenk at du er frisk!

Lykke til. :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lykke til Frode :)

Du har den beste innstilling, så dette finner du nok ut av og alt ordner seg til det beste for deg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.756
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF skrev:

Mvh
OMF
Jeg følger på litt.

Hvis du forteller åpent om dette på første intervju så
* Viser du at de er ærlig og ikke redd for å ta opp vanskelig saker/teamer
* At du har ståpå-vilje, arbeidslyst og ikke minst at du ikke legger deg ned og griner om noe skulle skje.
* Det åpner også for å fortelle om andre ting - familie, bakgrunn osv. Det gir deg en mulighet i en stressende arbeidssituasjon og fortelle litt om deg selv. Som Bach skriver - ofte vokser man på slike hendelser - det kan også du si at du har gjort.

Hvis du i tillegg passer på å si noe slikt som "Jeg er operert, prognosene og de foreløpig resultatene ser veldig bra, og jeg vil vite i løpet av noen uker om jeg blir helt bra eller ikke. Uansett så synes jeg det var viktig at dere viste om dette...." Så ville ihvertfall jeg som satt en stor pluss i margen på din søknad hvis jeg skulle ansette. Min eneste bekymring hadde vært om du kom til å bli så dårlig at du ikke ville greie å utføre jobben.

Hvis du derimot velger å ikke si noe - så vil dette før eller siden dukke opp. Og i det øyeblikket dette dukker opp - så ville ikke jeg hatt tillitt til deg lengre.

Jeg er nok litt i overkant kravstor på dette området, men i min bok kan det meste både tillates og tilgis så lenge hensiktene er gode og man spiller med åpne kort. De som ikke gjør det har jeg overhodet ikke noe til overs for.

Mvh
OMF

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
emotikon skrev:
Lykke til Frode :)

Du har den beste innstilling, så dette finner du nok ut av og alt ordner seg til det beste for deg.
Takk for det! Ser deg nok igjen på et NAF-treff i nær framtid, ble vel litt for sein i avtrekkeren til å få plass på treffet denne uken!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Og om sykdommen er det som gjør at du ikke blir ansatt så er ikke dette en arbeidsgiver det er verdt å jobbe for.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Jeg følger på litt.

Hvis du forteller åpent om dette på første intervju så
* Viser du at de er ærlig og ikke redd for å ta opp vanskelig saker/teamer
* At du har ståpå-vilje, arbeidslyst og ikke minst at du ikke legger deg ned og griner om noe skulle skje.
* Det åpner også for å fortelle om andre ting - familie, bakgrunn osv. Det gir deg en mulighet i en stressende arbeidssituasjon og fortelle litt om deg selv. Som Bach skriver - ofte vokser man på slike hendelser - det kan også du si at du har gjort.

Hvis du i tillegg passer på å si noe slikt som "Jeg er operert, prognosene og de foreløpig resultatene ser veldig bra, og jeg vil vite i løpet av noen uker om jeg blir helt bra eller ikke. Uansett så synes jeg det var viktig at dere viste om dette...." Så ville ihvertfall jeg som satt en stor pluss i margen på din søknad hvis jeg skulle ansette. Min eneste bekymring hadde vært om du kom til å bli så dårlig at du ikke ville greie å utføre jobben.

Hvis du derimot velger å ikke si noe - så vil dette før eller siden dukke opp. Og i det øyeblikket dette dukker opp - så ville ikke jeg hatt tillitt til deg lengre.

Jeg er nok litt i overkant kravstor på dette området, men i min bok kan det meste både tillates og tilgis så lenge hensiktene er gode og man spiller med åpne kort. De som ikke gjør det har jeg overhodet ikke noe til overs for.

Mvh
OMF
Meget gode tanker og argumenter synes jeg, takk for flott innspill!
Nå har jeg funnet ut at den personen som skal intervjue (daglig leder) meg kjenner min bedre halvdel så vidt, og er venn med henne på facebook, så jeg må nok gå ut fra at intervjueren allerede vet hvordan det ligger an. Det løser jo enkelt hele valgsituasjonen for min del.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
nescafe, jeg har ikke vært i samme sko som deg, men vi kan si at jeg har vært i samme båt... For meg falt det seg slik at det føltes naturlig å nevne dette for sjefen da jeg gikk ut i ny jobb. Dette har jeg ikke angret et sekund på. Tvert i mot tror jeg det har vært med på å lette situasjonen min der jeg jobber.

Uanz, lykke til i intervjuet! :)

J

JIGSAW

Gjest
Hei Nescafe

At du står frem åpent er et godt tegn for sykdomsbearbeiding.
Har ikke vært i samme situasjon, men har hatt slik tett på i familie.
Testikkekreft er ikke mildeste form for kreft, oppdages den tidlig så er den kanskje det.
Jeg vet ikke om din nye arbeidsplass er med i ordningen "Inkluderende arbeidsliv", men
uansett der "sjefen" er i stand til å se enkeltmennesket, er det verdt å bli.
Lykke til.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hvis du selv er overbevist om at du er frisk. ikke nevn en risiko for spredning og potensielt forverring av sykdommen. Jeg hadde ikke anbefalt ansettelse hvis det var grunn til usikkerhet vedr. helsetilstand på et så potensielt alvorlig nivå. (har arbeidet med rekruttering i 12 år)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sannheten er alltid positiv.....................fritt etter Gorbatsjov ;)

Likevel kan jeg skjønne at du stiller spørsmålet, men jeg følger nok de som hevder åpenhet om din situasjon.

Kan hende du da risikerer å bli valgt bort ved ellers likeverdig konkurent/søker, da sier jeg som Bach_man
om sykdommen er det som gjør at du ikke blir ansatt så er ikke dette en arbeidsgiver det er verdt å jobbe for.

Lykke til videre.

Mvh.KW

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Får oppdatere min egen tråd litt! Har nå vært på 2 intervjuer, det siste i dag. Etter å ha blitt "grillet" med faglige spørsmål i 30 min så lurte intervjuerne på om jeg hadde fått tilsendt svarene på forhånd ;D Jeg hadde brukt 30 min på å svare riktig på alt det de andre kandidatene hadde brukt en time på å knote seg gjennom bare delvis riktig.
Fikk høre at jeg var den klart beste kandidaten. MEN, fikk jeg høre, de måtte ta en vurdering på om sykdommen min kunne komme til å stå i veien for å ansette meg, og sa at det kunne bli et drawback for meg. Får endelig svar innen en uke.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg håper inderlig at du får jobben! Det er ikke gitt for noen å spå om framtida, og skal det bli sånn at det faktum at du har vært syk, resulterer i at du ikke skulle få jobben, beveger vi oss i en tvilsom retning. Men jeg har jo hørt om gravide som ikke fikk jobb p.g.a. at vedkommende måtte ha permisjon kort tid etter ansettelse, unge jenter som blir spurt om de har planer om barn de nærmeste årene osv. Frekkheten og moralen til enkelte arbeidsgivere er dessverre under enhver kritikk. Håper at det ikke er er sånn i ditt tilfelle!

Lykke til, både med ansettelsen og helsa!

;D mvh. VilhelmW

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Men jeg har jo hørt om gravide som ikke fikk jobb p.g.a. at vedkommende måtte ha permisjon kort tid etter ansettelse,
Akkurat den synes jeg er grei. Arbeidsgiver utlyser en stilling fordi de trenger folk nå. Da hjelper det ikke å ansette en som man vet kommer til å være borte i et år. Enkelte søkere later til å ha en oppfatning om at de har rett til å bli ansatt uansett, men en privat bedrift kan selv velge hvem de vil ansette.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Jeg håper inderlig at du får jobben! Det er ikke gitt for noen å spå om framtida, og skal det bli sånn at det faktum at du har vært syk, resulterer i at du ikke skulle få jobben, beveger vi oss i en tvilsom retning. Men jeg har jo hørt om gravide som ikke fikk jobb p.g.a. at vedkommende måtte ha permisjon kort tid etter ansettelse, unge jenter som blir spurt om de har planer om barn de nærmeste årene osv. Frekkheten og moralen til enkelte arbeidsgivere er dessverre under enhver kritikk. Håper at det ikke er er sånn i ditt tilfelle!

Lykke til, både med ansettelsen og helsa!

;D mvh. VilhelmW
Takk for det! Sjefen for ansettelse innrømte at det var en egoistisk måte å tenke på, men de var nødt til å tenke slik. Jeg kranglet ikke noe på det der og da, vil nok tro jeg blir vurdert mer positivt hvis jeg bare avventer endelig svar uten å utvise surhet og bitterhet. Jeg har jo også en viss forståelse for at arbeidsgivere tenker slik, men det begynner jo å bli tvilsomt i det øyeblikket man blir ekskludert for en noe usikker helsesituasjon. I mitt tilfelle har jeg jo opplyst om at jeg med 90% sannsynlighet blir satt tidvis ut av spill en par uker pga cellegiftkur, og dette inntreffer sannsynligvis dessverre akkurat i en viktig oppstartsfase av jobben med ansettelse av treningsveiledere og personlige trenere som eventuelt vil sortere under meg. Samt innredning av treningssenteret.
Jeg vil nok uansett ikke lage bråk om jeg ikke får jobben, men heller tenke at dette er en arbeidsgiver som muligens vil utvise kynisme i andre saker, og som ikke fortjener min glitrende kompetanse ;D

Mvh Frode

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
VilhelmW skrev:
Men jeg har jo hørt om gravide som ikke fikk jobb p.g.a. at vedkommende måtte ha permisjon kort tid etter ansettelse,
Akkurat den synes jeg er grei. Arbeidsgiver utlyser en stilling fordi de trenger folk nå. Da hjelper det ikke å ansette en som man vet kommer til å være borte i et år. Enkelte søkere later til å ha en oppfatning om at de har rett til å bli ansatt uansett, men en privat bedrift kan selv velge hvem de vil ansette.
Jeg må innrømme at jeg også har forståelse for arbeidsgiveres tenkemåte, også i mitt tilfelle; arbeidsgiveren vil jo helst drive arbeidsplassen effektivt uten sykmeldinger og fravær. Så spørs det jo om kompetansen til personen som står i fare for å bli ekskludert likevel er så god at den er verdt å ha selv om det sannsynligvis blir periodevis fravær.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bach_Man skrev:
VilhelmW skrev:
Men remje over økt innvandring / import av (gjerne billig ) arbeidskraft, det gjør man mens man ikke engang gidder å legge til rette for økt innenlandsk reproduksjon...
Ei velkvalifisert kvinne skal altså ikke ansettes om hun a) er gravid, eller b) har planer om å bli det de nærmeste årene???

mvh. VilhelmW
???

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hun kan jo søke jobb igjen når hun har tid til å jobbe. Jeg vet ikke hvorfor noen på død og liv skal ha ny jobb når de står på steget til å føde barn, kan virke som om kvinnfolket har helt feil fokus. Om det bare dreier seg om planer stiller jo saken seg annerledes.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
nescafe; jeg har ikke vært i dine sko, og misunner deg icke!
Men min erfaring er at ærlighet varer lengst :)
Har vært syk selv med sarkoidose, noe som med medfører at man kan bli nødt til å bytte lunger...
Så...

Best wishes, and get a speedy recovery :)

Damn the torpedoes, full speed ahead mr nescafe ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Bach_Man skrev:
Hun kan jo søke jobb igjen når hun har tid til å jobbe. Jeg vet ikke hvorfor noen på død og liv skal ha ny jobb når de står på steget til å føde barn, kan virke som om kvinnfolket har helt feil fokus. Om det bare dreier seg om planer stiller jo saken seg annerledes.
I og med at det ikke er så mange kvinner her på forumet, så tar jeg på meg jobben å bli fornærmet på kvinners vegne. Ta med deg klubba og kryp inn i hula di! Øv på å gjøre opp ild! (Tror ikke du klarer det!)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg forstår ikke... Søker jobb, men skal ikke jobbe? Jeg forstår det slik at dette er en arbeidssøker som med sikkerhet kommer til å bli borte lang tid. Hvorfor i all verden skal jeg ansette denne søkeren? Kan du gi meg en god grunn? Kvalifikasjoner spiller jo ingen rolle, jeg vil jo ikke få noen glede av kvalifikasjonene når mennesket ikke er på jobb. Altfor mange i dette landet har helt urealistiske forventninger.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Birdman skrev:
Bach_Man skrev:
I og med at det ikke er så mange kvinner her på forumet, så tar jeg på meg jobben å bli fornærmet på kvinners vegne. Ta med deg klubba og kryp inn i hula di! Øv på å gjøre opp ild! (Tror ikke du klarer det!)
I og med at det er politisk ukorrekt med +1 her på hfs:
Bulls Eye, Birdman :D :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.413
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Bach_Man skrev:
OT, men slik stiller saken seg fra en arbeidsgivers ståsted:
1) En gravid kvinne er ganske utsatt for å bli sykemeldt, i tillegg til at hun i perioder kanskje må bli fritatt for en del oppgaver pga. f.eks. problemer med å løfte, stå lenge, osv. Sikkert ikke noe problem for Statoil eller andre større bedrifter å tilrettelegge slikt, men det kan by på store problemer for en typisk SMB med 5- 20 ansatte.
2) Hver gang en arbeidstaker sykemeldes, betales de første ukene av arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan risikere at arbeidstaker kommer tilbake, arbeider i en uke, og deretter sykemeldes på nytt= ny periode hvor arbeidsgiver betaler lønn uten å få noe arbeid igjen. På sikt blir dette dyrt.
3) Syke småbarn: Hvert barn gir en forelder rett til 14 dager lønnet sykemelding i tillegg til egne sykemeldingsdager. 3 barn= 6 uker ekstra fri med full lønn. Ta med ferier, egen sykemelding og offentlige helligdager+ jul og påske, så risikerer en arbeidstaker å betale en full årslønn for 8 måneders arbeidsinnsats.

Sånn. Nå skal jeg ta med meg to flintstykker, litt tennmateriale, og trekke meg tilbake til hulen min.

mvh

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Bach_Man skrev:
Kan du gi meg en god grunn?
Dette har nok kort og greit med å gjøre at Birdman ikke er arbeidsgiver. Tror nok at synet hadde vært noe mer nyansert da...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
vta skrev:
Bach_Man skrev:
Kan du gi meg en god grunn?
Dette har nok kort og greit med å gjøre at Birdman ikke er arbeidsgiver. Tror nok at synet hadde vært noe mer nyansert da...
Eller kanskje dere hadde hatt et ganske annet syn på saken hvis dere hadde vært kvinner. Har ikke noe problem med å se argumentene deres, men man skal da for faen ikke miste alle rettigheter fordi man fødes uten pikk. Godt at vi har et godt lovverk i Norge. Dere skremmer meg litt. Trodde vi hadde kommet lengre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Birdman skrev:
Har ikke noe problem med å se argumentene deres, men man skal da for faen ikke miste alle rettigheter fordi man fødes uten pikk. Godt at vi har et godt lovverk i Norge. Dere skremmer meg litt. Trodde vi hadde kommet lengre.
Der har vi det igjen... En oppfatning av "rettigheter" som ikke stemmer overens med virkeligheten. Som arbeidssøker har man rett til ganske lite. Man kan ikke kreve å bli ansatt, i hvert fall ikke av en privat bedrift. Hvis det hadde gått an skulle jeg hatt drømmejobben forlengst. Det er lett å trekke frem diskrimineringkortet når man ikke får jobb, men det handler faktisk ikke bare om deg. Arbeidsgiveren skal også gjøre en god handel.

Jeg er mer bekymret over innvanderen som ikke får jobb pga et utenlandsk navn enn denne gravide kvinnen som alltids kan få seg en jobb etter graviditeten.

Topp Bunn