Krav rettet mot part som bryr avtale vedr. kjøp

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg har en sak som har dukket opp her. En useriøs kjøper skylder meg penger slik jeg ser det. Vi har skriftlig avtalt handel av ett produkt, vi er enige om tid varen skal hentes og hva varen koster. I morges tikker det inn en sms hvor han alikevel ikke skal ha denne varen. Det er her han begynner å skylde meg kjøpesummen samt øvrige omkostninger på tid brukt på kjøper og tid som kommer til å bli brukt på nytt salg, samt evt sum mindre enn hva jeg skulle ha solgt varen for, differansen her vil han være meg skyldig.

Finnes det ikke en måte hvor jeg kan få fakturert dette til kjøper med utløpsdato hvor påløpende gebyrer vil påløpe ved forsendelse betaling?

Navn, adresse OG telefonnummer utleveres på PM om man ønsker være obs på denne personen.

McLaren
 
A

ANM

Gjest
Har du en avtale er saken klar, han er forpliktet til å følge den, problemet er selvfølgelig hvordan gjennomføre inndriving. Da må du gjennom systemet og slikt tar tid.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har man ikke angrefrist på nettkjøp selv v handler mellom privatpersoner?
Eller må man ha mottatt produktet først før man angrer seg?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg sliter litt med å se et juridisk grunnlag for å kjøre saken for retten. Må isåfall være et svært dyrt produkt, dessuten så tror jeg nok også at kjøper beskyttes av kjøpslovens angrefrist siden det ikke er over disk. Har du hatt utgifter med saken så stiller det seg annerledes, da bør du kunne forlange kompensasjon. Men kompensasjon for tidsbruk kan du ikke regne med å få i en privathandel.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har en sak som har dukket opp her. En useriøs kjøper skylder meg penger slik jeg ser det. Vi har skriftlig avtalt handel av ett produkt, vi er enige om tid varen skal hentes og hva varen koster. I morges tikker det inn en sms hvor han alikevel ikke skal ha denne varen. Det er her han begynner å skylde meg kjøpesummen samt øvrige omkostninger på tid brukt på kjøper og tid som kommer til å bli brukt på nytt salg, samt evt sum mindre enn hva jeg skulle ha solgt varen for, differansen her vil han være meg skyldig.

Finnes det ikke en måte hvor jeg kan få fakturert dette til kjøper med utløpsdato hvor påløpende gebyrer vil påløpe ved forsendelse betaling?

Navn, adresse OG telefonnummer utleveres på PM om man ønsker være obs på denne personen.

McLaren
Skriftlig med signatur? Ok, du har en sak. Men gir stress og tid. Gidd du virkelig det?

Eller bare tekstet dere her inne eller på finn? Da sutrer du bare. Hatt mange slike. Ikke noe å bry seg om.

Tips: Gi fanen og selg til noen andre.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Dersom du har en skritlig avtale, og/eller annen form for bevis, kan du ta det inn for forliksrådet, men da i den kommunen vedkommende bor. Men - du må betale rettsgebyr, nå kr.1025, for å fremme en slik sak, enten det nå gjelder betaling eller tilbakelevering.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Er desverre en del troll på HFS for tiden type at de f.eks byr på en ting og pruter som bare f'n og når de får tilslaget så skal de ikke ha alikevel.
Mange som påberoper seg og være seriøse, men når det kommer til et stykke vet de tydeligvis ikke hva ordet seriøs betyr i det hele tatt.
Nei McLaren uansett hvor irriterende de er ....... så bare gi faen og glem de nedsnødde idiotene, de er ikke værd et sekund av din tid, legg de på ignorer lista di og se fremover.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Glem saken og finn en seriøs kjøper. Uansett hvor mye tid du er villig til å bruke på dette vil du tape. Slik er livet. Si noe stygt og gå videre.:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Glem saken og finn en seriøs kjøper. Uansett hvor mye tid du er villig til å bruke på dette vil du tape. Slik er livet. Si noe stygt og gå videre.:)
Virker som et godt råd, tror det er mest produktivt å fokusere på å finne en ny kjøper istedenfor å kjøre sak. Med mindre det er snakk om alvorlig mye penger i dette salget da, isåfall kan jeg skjønne at man får litt blod på tann.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Sorry - jeg leste nok ikke godt nok til å begynne med. Så lenge varen ikke er overlevert, må du nok bare krype i det sure eplet.... ;)
Finn en annen kjøper.....
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg har en sak som har dukket opp her. En useriøs kjøper skylder meg penger slik jeg ser det. Vi har skriftlig avtalt handel av ett produkt, vi er enige om tid varen skal hentes og hva varen koster. I morges tikker det inn en sms hvor han alikevel ikke skal ha denne varen. Det er her han begynner å skylde meg kjøpesummen samt øvrige omkostninger på tid brukt på kjøper og tid som kommer til å bli brukt på nytt salg, samt evt sum mindre enn hva jeg skulle ha solgt varen for, differansen her vil han være meg skyldig.

Finnes det ikke en måte hvor jeg kan få fakturert dette til kjøper med utløpsdato hvor påløpende gebyrer vil påløpe ved forsendelse betaling?

Navn, adresse OG telefonnummer utleveres på PM om man ønsker være obs på denne personen.

McLaren
Hvordan har du tapt penger på et salg som ikke ble gjennomført?. Du kan ikke påberope deg timelønn og tap av verdi eller tort og svie som privatpersjon. Dette er ikke eiendomsalg hvor budet er bindende

Slutt å furte og gå videre...
 
A

ANM

Gjest
Avtale er en avtale Balle, tapet er kjøpssummen. Legitimt å være misfornøyd.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Avtale er en avtale Balle, tapet er kjøpssummen. Legitimt å være misfornøyd.
Nei, tapet er ikke kjøpssummen. Tapet ville eventuelt være differansen mellom hva opprinnelig kjøper og en annen kjøper vil betale for varen. Om varen kommer i retur og ingen penger har byttet hånd er selger i samme situasjon som om tranaksjonen aldri hadde funnet sted utover en solid dose frustrasjon og eventuelle fraktkostnader betalt.

Legitimt å være misfornøyd - absolutt.
 
A

ANM

Gjest
Ja, ideelt sett har du rett. Om de står i kø for å kjøpe dette produktet. :) Uansett greit å få noen navn ned på listen over personer jeg vil være forsiktig å gjøre noen avtale med.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Ja, ideelt sett har du rett. Om de står i kø for å kjøpe dette produktet. :) Uansett greit å få noen navn ned på listen over personer jeg vil være forsiktig å gjøre noen avtale med.
Det er klart, men det prinsipielle er at det er vanskelig å påberope seg et tap når man reelt er i samme situasjon som om handelen aldri fant sted.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Om jeg nå aldri var blitt født, så ville intet tap uroe meg. Jeg skulle stått der ved dørstokken til livet og sagt: Dette gidder jeg ikke. Ingen ville ønske å bli født inn i en tilværelse av mangler. Ingen glede oppveier de pinsler vi samler. Men er en nå en gang kastet inn i denne jammerdal pga. foreldres øyeblikkslyster, så får en bite i seg salg som skjærer seg, og heller konsentrere seg om ikke å sette nye eksistenser inn i tilværelsen. Bruk Dong!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Om jeg nå adri var blitt født, så ville intet tap uroe meg. Jeg skulle stått der ved dørstokken til livet og sagt: Dette gidder jeg ikke. Ingen ville ønske å bli født inn i en tilværelse av mangler. Ingen glede oppveier de pinsler vi samler. Men er en nå en gang kastet inn i denne jammerdal pga. foreldres øyeblikkslyster, så får en bite i seg salg som skjærer seg, og heller konsentrere seg om ikke å sette nye eksistenser inn i tilværelsen. Bruk Dong!
Eller for å være mindre eksistensiell: Det er kjipt når en forventet suksess på kjønnsfronten plutselig ryker klokka 0230 nede i det 10. ølglasset på et utested. Selv om alt er som om kurtisen aldri hadde vært forsøkt- utover selvføleslen og leverfunksjonen.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.366
Antall liker
9.328
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Kjære medpasienter ved dette ganske utmerkede Sanatorium. Det er slitsomt å være kramkar, men stort sett er det svært hyggelig å kjøpe eller selge her. Tillit er alt. Uten det kan det være det samme.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvis du ikke har hatt direkte utlegg i forbindelse med salget, kommer du ingen vei.
Det er kun spill av energi på å prøve å forfølge slike saker.
Fakturere for tid osv blir bare tull, en salgsprosess tar alltid tid, selv om ingen ønsker en handel.
Annonsere på HFS er også gratis.

Kunne vært greit å vite hvorfor han trakk seg fra kjøpet ?
Kan være mange årsaker for en evt kjøper som er flaue/alvorlige å snakke om, dersom en kjøper må trekke seg.
 
Topp Bunn