KRAKK

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Kraftig rentekutt i USA

(18.3.08 19:15)
Den amerikanske sentralbanken (Federal Reserve) kliner til med et kraftig rentekutt. Men investorene på Wall Street uttrykker skuffelse.

hegnar.no

Jævla amerikanere...det blir aldri godt nok! :(

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Espen R skrev:
Kraftig rentekutt i USA

Den amerikanske sentralbanken (Federal Reserve) kliner til med et kraftig rentekutt. Men investorene på Wall Street uttrykker skuffelse.

hegnar.no

Jaja, men markedet reagerer opp.
Er nok litt viktig at ikke FED agerer som de har panikk - da hadde markedet mistet tilliten helt!

Mvh
OMF

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Dette er en 10 års syklus, men denne gangen har det bare tatt litt lengere tid!

Tenk å lure ungdom til å kjøpe boliger (sagt flere ganger før), som nesten ramler sammen, for ti ganger av antatt verdi. Her har kapitalistene virkelig oppnådd maks utbytte.

Når det gjelder Kjell Mangle Hjerne Jugevig, så er det forstålig at han måtte pumpe kroppen full av lykkepiller!

Uansett hva som skjer, så er det fattig Lars/Pia som lider. Rikinga er et steg foran hele tiden, og sånn har det også vært i århundrer.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Espen R skrev:
Kraftig rentekutt i USA

hegnar.no

Er nok litt viktig at ikke FED agerer som de har panikk - da hadde markedet mistet tilliten helt!

Mvh
OMF
Helt sikkert, og FED er litt trengt inne i et hjørne nå. Og de har ikke mye mer å gå på nå av slike virkemidler. Renten begynner å nerme seg så lav som den kan bli uten at de skal dele ut gratis penger til alle som vil ha.

Nøkkelen til å bedre situasjonen er å gjennopprette tilliten i biligmarkedet. Og med slike uvanlig lave priser som det er på eiendommer der borte nå og så lite som det koster å låne til dem, så er det bare en forsiktig økning i utlånsviljen og sikkerhetskrav som må til. Men dette kan vise seg å være det vanskeligste å få til. Det var jo ukritisk utlån til boligkjøpere som forårsaket krisen i utgangspunktet. Og informasjonen om hvem som sitter på tapsbombene knuges hardt på.

La markedet få noen konkurser og litt opprydding slik at dem som ikke er ute å kjøre kan øke likviditeten tilstrekkelig til nyinvesteringer.

Så hvis noen her har lyst på en pensjonistbolig i Orlando, så er vel dette det beste tidspunkt å handle på som man kan tenke seg. Og denne muligheten kommer nok aldri tilbake siden.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Mon tro om noen av trailerne som ble skaffet til veie for befolkningen i New Orleans er til salgs? De fleste er vel fremdels bebodd, men kanskje er en eller to på markedet? Åssen er campingplassene der borte?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Espen R skrev:
Kraftig rentekutt i USA

hegnar.no

Mvh
OMF
Og denne muligheten kommer nok aldri tilbake siden.
Litt spennende å vite hva du legger i dette..

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Litt spennende å vite hva du legger i dette..
Ikke noe annet enn at jeg regner med at markedet er i en ekstrem lavkonjuktur og at dette er kombinert med en rekordsvak dollar. Har man penger til overs til å investere er dette sannsynligvis et svært gunstig tidspunkt å kjøpe på. Amerikanerne selv har ikke den samme fordelen av lav dollar, og dem som må lånefinansiere sliter med å få lån pga. lav utlånsvilje hos bankene.

Prisene kommer til å stige igjen, og dollaren kommer til å gå opp. Venter man til da er det for sent å gjøre det store kuppet.

Spesielt hvis man ser på et slikt kjøp som noe man tenker å bruke selv, enten som feristed eller som pensjonistbolig og ikke bare som spekulasjonsobjekt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Ok. Skjønner deg i argumentasjonen.
Bortsett fra at jeg ikke tror USA kommer opp på det nivået de tidligere har vært. Dollaren vil miste sin posisjon som Nr. 1 valuta.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
For 7-8 år siden var det oppslag i media om at den amerikanske bilundstien ikke lagde biler folk ville ha. Derfor økte Japanske bilmerker markant i denne perioden.

Jeg leser at japanske bilmerker forsatt øker i USA. Er amerikanerne treige i oppfattelsen?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ingen planer om å emigrere til junaiten med det første skjønner jeg.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
For 7-8 år siden var det oppslag i media om at den amerikanske bilundstien ikke lagde biler folk ville ha. Derfor økte Japanske bilmerker markant i denne perioden.

Jeg leser at japanske bilmerker forsatt øker i USA. Er amerikanerne treige i oppfattelsen?
Japanske modeller for det amerikanske markedet er adskillig mer "amerikansk" enn det meste som ruller her i norge.

Jeg har aldri forstått meg på amerikanske biler, men for noen er det det eneste som gjelder.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Lille_Adam skrev:
Ingen planer om å emigrere til junaiten med det første skjønner jeg.
Nei, sist jeg var i Texas forbante jeg meg over at man ikke kunne stå opp av senga en lørdagsmorgen, konstatere den herlige bakrusen, kle på seg, og GÅ til nærbutikken for å kjøpe seg litt melk og brød. Man er konsekvent henvist til bilkjøring for å komme seg noen steder.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Houston er visstnok ingen by å spasere i nei. Bedre i så måte i Old Stamboul vel Deph?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Lille_Adam skrev:
Houston er visstnok ingen by å spasere i nei. Bedre i så måte i Old Stamboul vel Deph?
Har du noengang tatt en GreyHound buss fra Houston til Corpus Christie, en busstur på 6-7 timer sammens med bare svarte, fattige/nedre middelklasse, uten aircond. og i 30 varmegrader? Det er da du konstaterer at kroppshygiene og bruk av deodorant ikke er vestlig betinget, men i høyeste grad er sosialt og kulturelt betinget! :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Høres ut som en mye mer spennede plass å spasere litt ja. Har ikke vært der ennå dog, men kommer nok til å reise dit mens jeg er her nede. Bor i en turistby ved middelhavet nå. Er forøvrig mye ute å promenerer her, må jo ha litt avbrekk fra kafesitting, lekselesing og dataspill.

Uansett er nok en by som ikke er egnet for fotgjengere neppe en by jeg ville trives i. Jeg liker meg til fots i byer. Kan gjerne bruke transportmiddel for å komme til en bydel eller spesielle steder, men når jeg først er kommet dit så labber jeg helst litt rundt.

Gode sko, et interessant soundtrack og solbriller er alt som skal til for en fin dag for meg. Jeg er enkel slik.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Lille_Adam skrev:
Har du noengang tatt en GreyHound buss fra Houston til Corpus Christie, en busstur på 6-7 timer sammens med bare svarte, fattige/nedre middelklasse, uten aircond. og i 30 varmegrader? Det er da du konstaterer at kroppshygiene og bruk av deodorant ikke er vestlig betinget, men i høyeste grad er sosialt og kulturelt betinget! :-\
Hm, ja. Får inntrykk av at det å ta bussen der borte ses på omtrent som å gå på sosialkontoret her hjemme.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Espen R skrev:
Lille_Adam skrev:
Har aldri satt mine ben i junaiten jeg. Står ikke på programmet neste 30 år heller. har dog kjørt buss i 13 timer fra Tel Aviv gjennom Sinai til Cairo. Der var det aircon, men jeg tipper utsikten din var mer interessant.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Espen R skrev:
Ok. Skjønner deg i argumentasjonen.
Bortsett fra at jeg ikke tror USA kommer opp på det nivået de tidligere har vært. Dollaren vil miste sin posisjon som Nr. 1 valuta.
Hvorvidt dollaren blir valuta nummer 1 eller 2 spiller jo ingen rolle. Den norske kronen er vel ikke akkurat på topp 10 når det gjelder valuta, men prisene i Norge for utlendiger er mer enn en høye nok!

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Lille_Adam skrev:
Hm, ja. Får inntrykk av at det å ta bussen der borte ses på omtrent som å gå på sosialkontoret her hjemme.
Noe sånt ja..

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Lille_Adam skrev:
Høres ut som en mye mer spennede plass å spasere litt ja. Har ikke vært der ennå dog, men kommer nok til å reise dit mens jeg er her nede. Bor i en turistby ved middelhavet nå. Er forøvrig mye ute å promenerer her, må jo ha litt avbrekk fra kafesitting, lekselesing og dataspill.

Uansett er nok en by som ikke er egnet for fotgjengere neppe en by jeg ville trives i. Jeg liker meg til fots i byer. Kan gjerne bruke transportmiddel for å komme til en bydel eller spesielle steder, men når jeg først er kommet dit så labber jeg helst litt rundt.

Gode sko, et interessant soundtrack og solbriller er alt som skal til for en fin dag for meg. Jeg er enkel slik.
Selvsagt, det var jo ikke Konstantinopel når jeg tenker meg om. Vel, ta for all del turen i alle fall. Den duger til annet enn spaserturer også.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.503
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Hvis forbrukerne i USA blir nødt til å kutte forbruket (gasp!) og spare (shock! horror!) litt, så kan det skape litt mer rom for økonomisk vekst og velferdsøkning i resten av verden før sydpolen smelter og vi alle sitter med strandeiendommer i Hallingdal. Men dette krever ikke noen slags ny økonomisk verdensordning, bare at de økonomiske tyngdelovene får lov til å virke. USA har lenge greid å holde seg i en slags unntakssone, hovedsakelig fordi asiatiske sparere (private og offentlige) har vært så ekstremt villige til å plassere penger i amerikanske verdipapirer. Nå ser det ut til at mye av de pengene prøver å komme seg ut av døra på en gang. Myndighetene parerer med å senke rentene, noe som sannsynligvis vil senke dollaren, hvoretter flere sparepenger vil ut av USA, osv. Det blir interessant å se hvordan dette ser ut når røyken legger seg. Det styrker i hvert fall ikke USAs stilling som økonomisk supermakt og verdens finanssentrum, og mye kan tyde på at det er den arbeidende middelklassen som får ta støyten over there.
Veldig godt reflektert asbjbo!

Det er vel svært få samfunnsøkonomer som benekter at det økonomiske lokomotivet er i ferd med å forlate USA. - Jeg kjenner ingen! ;)

Det vi er vitne til, er en av flere kick-offer vil vi se fremover inntil verdensøkonomien vil være styrt fra Kina og India allerede i 2020.
Få eller ingen andre land har tilsvarende BNP-vekst. I tillegg vil mye av den viktige teknologikompetansen befinne seg nettopp i disse landene. Det er ikke uten grunn at store selskaper allerede har etablert seg, spesielt i India.
- Kun en større og langvarig politisk uro i disse landene kan utsette 2020-spådommen ...i den grad du har tro på at dette er en spådom lenger. Det gjør ikke jeg!

(Nå er det sengetid - så får vi se hvordan verden ser ut i morgen....)

Mvh
Jan P.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
DN.no om aksjemarkedet i dag:

Analytiker Fredrik Thoresen i DnB NOR Markets mener den høye aksjekursen til Tandberg Data er det største mirakelet på Oslo Børs. – Det finnes vel ingen bedre forklaring enn at vi må ha glemt den guddommelige verdien av å eie Tandberg Data-aksjer over skjærtorsdag, sier han til DN.

Hvorfor ser vi de store svigningene i kursene i turbulente tider? Det sies at det er mye irrasjonelle handlinger på børsene rundt om i verden i disse dager.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Siste fra dn.no:

Ryktene styrer markedet
Først knekte Bear Stearns ryggen med hjelp av rykter. Nå er rykteflommen kommet til Storbritannia og finanskonsernet HBOS.

..egentlig ganske klare paraleller til Se & Hør og det å skape uro i parforhold. :)

http://www.dn.no/

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
K

knutinh

Gjest
Grumpy skrev:
Det vi er vitne til, er en av flere kick-offer vil vi se fremover inntil verdensøkonomien vil være styrt fra Kina og India allerede i 2020.
Få eller ingen andre land har tilsvarende BNP-vekst.
Hvis man skal harselere litt med økonomer så kan man jo ta tak i det du sier:

Det virker som om økonomer som gruppe predikerer framtiden som :
dersom dx(t)/dt er stor nå så vil x(T) være stor for en vilkårlig valgt stor T

:)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
knutinh skrev:
Hvis man skal harselere litt med økonomer så kan man jo ta tak i det du sier:

Det virker som om økonomer som gruppe predikerer framtiden som :
dersom dx(t)/dt er stor nå så vil x(T) være stor for en vilkårlig valgt stor T

:)
Med den tilnærmet kaotiske oppførselen til verdensøkonomien er vel enhver prediksjon omtrent like god som noen annen. :)

Mvh

K

knutinh

Gjest
toref skrev:
[Med den tilnærmet kaotiske oppførselen til verdensøkonomien er vel enhver prediksjon omtrent like god som noen annen. :)

Mvh
Jeg skal ikke motsi deg på det.

Jeg har et subjektivt inntrykk av at man bør selge når Ola Dunk (og guruene i media) hhv begynner å kjøpe, og begynner å råde til å kjøpe?

Ellers interessant at økonomi i sin natur vel "søker" etter å innta uforutsigbar oppførsel? Dersom en stor andel av investorene kunne spå framtida så ville de antagelig gjøre disposisjoner som endret forutsetningene for hvordan framtida skulle bli, og dermed ødelegge sin egen spådom?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Jeg har et subjektivt inntrykk av at man bør selge når Ola Dunk (og guruene i media) hhv begynner å kjøpe, og begynner å råde til å kjøpe?
Ja det er vel en grei tommelfingerreget at når et investeringstips når massemedia så er man alt for sent ute til å tjene på det.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Ja det er vel en grei tommelfingerreget at når et investeringstips når massemedia så er man alt for sent ute til å tjene på det.
Jepp. Og er nok hovedforklaringen på den sykelige og ekstreme nervøsiteten i denne bransjen. Glad jeg har litt andre omgivelser i mitt eget virke.

Mvh

Topp Bunn