Kraftverk - anbefalinger?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ja, jeg vet det; "det går ikke an å anbefale" - "lån med hjem og prøv selv" - "bruk dine egne ører" - "ingen andre enn du kan avgjøre dette" osv.
Dette er argumenter jeg selv bruker når anbefalinger om hva som er best ogsåvidere...

Men her går det mere på fysisk fakta; å drive et par IMF RSPM IV transmisjonslinjehøyttalere (ringen er atter en gang sluttet; jeg er tilbake til utgangspunktet)

Altså: Hvilken forsterker skal jeg sikte meg inn på for prøvelytting mht å drive disse høyttalerne. Jeg har ikke råd å følge mine egne råd om å prøve ut selv. Det vil bli alt for dyrt. Så her ber jeg om reelle råd om fysikk og teknikk. Høyttalerne er egentlig ganske nøytrale så hvilken klangbalanse den anbefalte effektforsterkeren har er ikke avgjørende. Jeg bruker rør-preamp så klangkarakter går det an å trimme etterpå. Høyttalernes følsomhet er 82dB/w/m og belastbarhet er ca 100w eller noe sant, så her kan en ikke spille så veldig høyt. Men den spesielle IMF nøytrale lyden oppnås kun når bassen er underlagt stålkontroll!

Så mine hifi-venner; kom igjen med deres kunnskaper, erfaringer og anbefalinger! :)

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Mulig dette er et fjernt svar, men jeg ville vurdert et Classé trinn i forrige generasjon f.eks CA 401. Det er et kraftverk. Rimelig nøytral lyd. Bør kunne skaffes til en "rimelig" penge om det er et poeng.

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/classe/ca-401/PRD_115706_1583crx.aspx

Har selv et CA 301 trinn som jeg er godt fornøyd med. Det lyder ihvertfall godt i mitt hode og muskler mangler ikke til å drive mine Galloer til nabolag-enerverende-høyder. Jeg pleier dog å gi meg lenge før det og det lyder fremdeles bra. Effekten dobbles fra 8 til 4 til 2ohm osv...det kjennetegner et kraftverk ;D

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.180
Nå har jo Soundgarden tilbud på Hegel H4SE. Tror nok den driver det meste.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hva med å spørre produsenten av HT om hva de anbefaler? Regner med at de bruker et spesielt merke forsterkere under utvikling av HT dine og at dette merket passer godt.

Koster jo bare en mail...

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.600
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det hadde vært enklere å hjelpe hvis man visste noe om hva du maks kan tenke seg å betale for dette kraftverket ;)

PS; det ligger nå en Plinius 102 på bruktbørsen. Tror prisen er veldig bra, denne driver det meste.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Hva med å spørre produsenten av HT om hva de anbefaler? Regner med at de bruker et spesielt merke forsterkere under utvikling av HT dine og at dette merket passer godt.

Koster jo bare en mail...
Det blir jaggu ikke lett - høyttalerne gikk ut av produksjon på 80-tallet ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bryston? Jeg har ikke hørt dem selv, men de får mye skryt i pressen. De er ganske rimelige i forhold til effekt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
larkrla skrev:
Det hadde vært enklere å hjelpe hvis man visste noe om hva du maks kan tenke seg å betale for dette kraftverket ;)

PS; det ligger nå en Plinius 102 på bruktbørsen. Tror prisen er veldig bra, denne driver det meste.
Jo, pris er forsåvidt viktig i disse tider - på den rette siden av 20.000,- er det vel mulig å anskaffe noe som kan bli stående...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Bryston? Jeg har ikke hørt dem selv, men de får mye skryt i pressen. De er ganske rimelige i forhold til effekt.
Bryston er en jeg har sirklet inn, ja. Må få prøvd en slik!

J

JAE

Gjest
Bryston leverer veldig bra effekter,og det lar seg sikkert gjøre å få lånt en f.eks. 4B SST av Tor (Lyrics),men jeg hadde helt klart gått opp over 20K-streken,viss dette skal være permanent,og gått for Plinius 102,som ligger på brukten til 26K,driver alt,og du får klasse A.

Har selv hatt Bryston 4B SST,7B SST monoblokker,og "kongene" 28B SST monoblokker,men husker tiden med Plinius SA-250 MK4,som er 250 klasse A watt,så,JA,klasse A er gode ting.Plinius SA 102 har helt klart mere trøkk,kontra Bryston(tenker på en 4B SST)

John

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
YEL skrev:
Hei!

Denne har jeg faktisk hørt på IMF for mange år siden.. var ikke dårlig det. Vet den ikke er solgt enda heller, da det er en kompis som har den, tar meg den frihet å legge den i tråden din, da jeg virkelig mener dette kunne vært noe for dine IMF.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,38189.0.html

IMHO
-Y
Jo, jeg så denne men trakk meg da jeg så at Malmin hadde "rotet" i den!

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Kabeldragern skrev:
YEL skrev:
Hei!

Denne har jeg faktisk hørt på IMF for mange år siden.. var ikke dårlig det. Vet den ikke er solgt enda heller, da det er en kompis som har den, tar meg den frihet å legge den i tråden din, da jeg virkelig mener dette kunne vært noe for dine IMF.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,38189.0.html

IMHO
-Y
Jo, jeg så denne men trakk meg da jeg så at Malmin hadde "rotet" i den!

Er ikke forandret noe i den.. bare bytte ut gamle tørre greier... til dagens greier. Spiller meget for å si det sånn. Var hard i lyden før restaurering. Blir litt feil å skrive Oppgradert i annonsen, restaurert er vel riktigere.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ser det er ett par med EAR 509 amper på brukten til rett under 20.
Det er jo rør det, 100 watt også. Bra med toleranse også iforhold til last og slik tror jeg.
Nøytrale.

mvh

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Kabeldragern skrev:
hifiguru skrev:
2*500w Icepower på en 16A kurs..... ;D
2 x 500w er fint, men den skal jo låte som en silkemyk rørforsterker...gjør den det? ;)

Da finner du deg en brukt Spectron.... den er myk, og har krefter! Sjekk omtaler på nett! Min er på service, etter en klåfingra sønn... men den er mulig å teste, når den er kommet i hus igjen.

-Y

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.078
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Men den spesielle IMF nøytrale lyden oppnås kun når bassen er underlagt stålkontroll!
Hvorfor ikke prøve en Doxa Model73 ?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Allright!

;D

Ser ut til at bassen er bra i den iallefall!

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
janb skrev:
Mulig dette er et fjernt svar, men jeg ville vurdert et Classé trinn i forrige generasjon f.eks CA 401. Det er et kraftverk. Rimelig nøytral lyd. Bør kunne skaffes til en "rimelig" penge om det er et poeng.

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/classe/ca-401/PRD_115706_1583crx.aspx

Har selv et CA 301 trinn som jeg er godt fornøyd med. Det lyder ihvertfall godt i mitt hode og muskler mangler ikke til å drive mine Galloer til nabolag-enerverende-høyder. Jeg pleier dog å gi meg lenge før det og det lyder fremdeles bra. Effekten dobbles fra 8 til 4 til 2ohm osv...det kjennetegner et kraftverk ;D
Det med Classe 401, stemmer at det er en rå kraftverk, ganske nøytral til det kjedelige. Monobloker Classe 350 oppleves ikke så brutale som 401, men har litt mer "kjøtt på beina", enn 401.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
Kabeldragern skrev:
Men den spesielle IMF nøytrale lyden oppnås kun når bassen er underlagt stålkontroll!
Hvorfor ikke prøve en Doxa Model73 ?
Har hatt mange forskjellige Doxa'er og jeg liker Doxa's lettflytende spillemåte. Men bassen har alltid vært svampete og etterslepende. DET går ikke med IMF'ene altså!

Dessuten så blir jeg litt irritert av at Doxa ikke oppgir data på produktene sine. Som om de har noe å skjule. Det står ingen ting om f.eks. utgangseffekt om Doxa73. Ikke svarer de på mail heller....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Doxa 73:
Damping Factor: 39 (8ohm)
Input Impedance: 1Mohm (Mainly Resistive)
Output Voltage max: 30volt RMS, 220V AC ... utgangseffekt blir da ca 75 til 85w? Eller?
Size: 42cm x 16cm x 43cm (WxHxD)
Weight: 21 kg
Warranty: 10 Years
Står det på siden dems.

Mener å huske man kan "pseudo" balansere dem også, altså paralelle dem da blir det ikke mer effekt, men masse mer headroom eller noe.

Er IMF veldig belemret med Back EMF og avhengig av stiv dempefaktor da kanskje?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Doxa 73:
Damping Factor: 39 (8ohm)
Input Impedance: 1Mohm (Mainly Resistive)
Output Voltage max: 30volt RMS, 220V AC
Size: 42cm x 16cm x 43cm (WxHxD)
Weight: 21 kg
Warranty: 10 Years
Står det på siden dems.
Det forteller ikke utgangseffekt, såvidt jeg kan se. Max output voltage oppgis ikke ved hvilken belastning, og da er vi vel like langt?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hm...
100watt = 28.3v RMS..

Så la oss si at dine IMF da like å få inn 15volt max + eller - mot spolene.
Men ikke alt for mye ampeere... så det tilsammen helst ikke overgår 100watt ...

Dette er nesten som Quad dette. Max volt rating og ikke for mye ampeere, da blir det gnisting.

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Hm...
100watt = 28.3v RMS..
mvh
Hmm, det står ikke at 30V er målt over en last på 8 ohm. Å oppgi kun 30V uten belastning kan forstås at den er på 900W i 1 ohm. Det er den vel ikke...?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Til en gammel høyttaler...., hva med en "gammel" forsterker?
Har en Adyton XP3 stående. Den yter 2 x 500W (!) og er nyoverhalt. Ikke vært i bruk siden den forlot Doktor'n.
(Ny støysvak vifte også)
Bor i Oslo. Gidder du å hente kan godt få låne'n, så finner du ut av hvordan det funker. Skal ikke se bort ifra at dette kan låte bra. - Tror ihvertfall du får satt bassen på plass, for å si det sånn.

En "slik en" koster inesten ikke noe og du kan heller bruke pengene på en bedre Preamp?

IMF TLS 80 MK II var forøvrig en høyttaler jeg siklet på i hele min ungdom, men aldri fikk råd til.
Morty

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
hifiguru skrev:
2 x 500w er fint, men den skal jo låte som en silkemyk rørforsterker...gjør den det? ;)
Du kan jo kjøre en rørpre av god kvalitet, min opplevelse av ICE er ihvertfall ikke kaldt og hardt, snarere motsatt. Total ro og kullsort bakgrunn. Endel hevder at det låter uengasjerende men i siste tapning synes jeg det funker veldig bra.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Hm...
100watt = 28.3v RMS..

Så la oss si at dine IMF da like å få inn 15volt max + eller - mot spolene.
Men ikke alt for mye ampeere... så det tilsammen helst ikke overgår 100watt ...

Dette er nesten som Quad dette. Max volt rating og ikke for mye ampeere, da blir det gnisting.

mvh
[Frekkmodus på]Nå hører jeg på musikk og ikke på sinussignaler, jeg da[Frekkmodus/av]

At høyttalerne tåler 100w forteller lite om hvilken effektklasse forsterkeren skal ha. Jo større effekt, desto bedre - forsterkeren er lengre unna klippegrensen når det spiller høyt. Lyden av pressede forsterkeren er det værste jeg vet, og er spesielt hørbart på IMF.

Når en ser på de tekniske data for B139 ser en lett at dette er en utfordring for forsterkeren - tung membran og lav egenresonansfrekvens. Dette gir opphav til mye induserte returstrømmer. På forsterkere med lav dempingsfaktor vil denne induserte strømmen innvirke mere på lyden enn på forsterkere med høy dempingsfaktor.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Kabeldragern skrev:
hifiguru skrev:
Du kan jo kjøre en rørpre av god kvalitet, min opplevelse av ICE er ihvertfall ikke kaldt og hardt, snarere motsatt. Total ro og kullsort bakgrunn. Endel hevder at det låter uengasjerende men i siste tapning synes jeg det funker veldig bra.
Flere forteller om total ro og kullsvart bakgrunn. Det er egenskaper jeg liker. Jeg må få hørt på en slik "nymotens" greie! ;)

Men får jeg ikke "fot" og smil om munnen når jeg spiller, da er den for uengasjerende for min smak. Musikken må bli levendegjort inne i hodet med påfølgende rytmiske "nevroser" i armer og bein.... ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
laban skrev:
Hei

Kanskje noen av gutta her har et bra tips om amp til IMF , hadde noen J store IMF i gammle dager å det eneste jeg kan råde deg til er at de gutta der trenger en voksen amp. Jeg hogde mine opp :eek: IDIOT jeg var ::)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66464&PN=1

Mvh

Laban
Ja, for en "idiot" du var! Mine IMF'er kommer fra den gjengen rundt hifi4all i DK. Og det ble i overkant SVINEDYRT! 1 palle på bil fra Danmark koster skjorta.... Hvis du ikke hadde hogd dine kunne jeg jo overtatt de for en rimelig penge ;)

Spøk til side; de store IMF'er begynner å bli ettertraktet. Det er sikkert.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.727
masse watt, silkemyk lyd fra transistor - det er McIntosh det! :)

En litt eldre Muskel-mac er nok ikke noen dum løsning. Du må nok til utlandet for å komme godt ned i bruktpris, men tror det kan være verd innsatsen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg vet det!!! Jeg vet den Perfekte ampen for deg!!!

SAC! De er ifra Tyskland og har amper på 80watt som har dempefaktor på 3.500!!!
De heter S.A.C "la forza".
http://www.sac.de/sac/start_frame.php?Pfad=2_4_18&BL=4
De koster vel 20 - 22 pr par og veier bare 6.5kg stk!!!
Her er en test fra 6moons på andre sakr fra samme firma:
http://www.6moons.com/audioreviews/sac/piccolo.html
Dette er ramsalte greier som er immune for EMF så helst som noe annet!
Klarer rør-pre'n din input Z på 10K ohm, så er dette bra match!
Firmaet har andre monoblokker også som har dempefaktor på opptil 20.000!!!
Dette er så tørt som det går. Men blir dette nesten for tørt igjen da?
80db feedback? :eek: Wow!
MBL dac + Burmester pre + S.A.C Monoer + IMF måtte jo ha vært bortimot det ultimate da for stramhet + liv i lyden alikevel, fra tyskland!

Bare for å ha sagt det kabeldragern, vi har to veldig motstridende lydfilosofier tror jeg! ;D Jeg er vel helt i motsatte ende av spekteret jeg da! Så stramt som du liker det, øyensynlig hadde jeg ikke orka i 5 sekunder altså! ;)

Her hadde kraftwerk med "robots" passa vøttø...

mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
757
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Eller kanskje DP 6.12 mkII eller 6.4. De skulle drive det meste.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Bare for å ha sagt det kabeldragern, vi har to veldig motstridende lydfilosofier tror jeg! ;D Jeg er vel helt i motsatte ende av spekteret jeg da! Så stramt som du liker det, øyensynlig hadde jeg ikke orka i 5 sekunder altså! ;)

Her hadde kraftwerk med "robots" passa vøttø...

mvh
At jeg ønsker kontroll i bassen på en transmisjonslinje-høyttaler setter meg forhåpentlig ikke helt tilbake i steinalderen, håper jeg. Tight, dyp bass er bra - rør aktig klang og silkeglatt diskant fra et 300B-rør er også bra; ja takk, begge deler!

Mitt fokus er rundt det uomtvistelige faktum at høyttaler og forsterker må ses på i en sammenheng - tilpassing!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Stram TL-bass pleier å koste mye kraft, har ikke vurdert aktiv deling da? En rimelig kraftplugg i bunn og en mer sofistikert røramp i topp, kan jo bli "ja takk begge deler" det... 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Stram TL-bass pleier å koste mye kraft, har ikke vurdert aktiv deling da? En rimelig kraftplugg i bunn og en mer sofistikert røramp i topp, kan jo bli "ja takk begge deler" det... 8)
Har vurdert det, og det er en god ide, men å rote med IMF RSPM IV da gitt !?! ;)

For 15 år siden hadde jeg 3 veis aktiv delig, sub med fast beregnet eq, magnetostat mellomtone og bånd-diskant - og rør, kl. A og Kl A/B.... i skjønn forening. Etter boka, mye fornuft. Men det var vanskelig å få tingene til å spille sammen på en riktig måte.

Men kunne jo prøvd med aktiv deling kun på B139 og passivt ellers - reverserbart!

Topp Bunn