Kraftig susing fra forsterkeren.

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg trenge hjelp råd til å finne ut hva som kan feile forsterkeren min.

Det er en Opera Audio Conconance reference 150. Det er en integrert sak på ca 120 watt med rør i forforsterker delen (husker ikke typen akkurat nå).

Problemet er at den i det siste produserer tildels svært mye sus. Jeg er vant til at forsterkere lager noe sus når du legger øret foran diskantelementet, men plutselig en kveld merket jeg dette suset helt fra sofaen.

Det er ikke helt konsekvent, dvs den har tilsynelatende normale perioder også, men etter å ha stått på en hel dag er støyen der. Vanligvis har jeg alltid latt forsterkere stå på, men det har jeg naturligvis sluttet med nå. Forsterkeren er kjøpt brukt (faktisk her på forumet) så jeg er ikke helt sikker på hvor gammel den er, men det var i utmerket stand når jeg fikk den og har tilsynelatende blitt behandlet godt.

Hva kan dette bero på? Kan det være rørene som er slitne? Støyen er konstant uavhengig av volum og inngangsvelger og om kildene er av eller på.

Edit:
Link til produsenten: http://www.opera-consonance.com/products/REFERENCE150.htm

CONTROL FUNCTIONS: Power On/Off
POWER OUTPUT: 120 watt +120watt at 80hms
Minimum load : 2ohms speaker can be connected
INPUT sources: 4 selectable input switched by gold plated relays
INPUT terminals: Gold plated phono/RCA unbalanced and gold plated XLR balanced
OutPut terminals: one set of gold plated speaker terminals each chnnel
Line level Outputs: Gold plated phono/RCA unbalanced pre out
Frequency response: less than +/- 0.1 db deviation 20Hz-80Hz
Phase response: less than 2 dertess debviation 20Hz-80Hz
Signal-to-noise ratio: More htan 100db
Crosstalk: Less than -100dB
Distorion: less than 0.04% @ 20w 80hms
Inter-modulation:less than0.01%(19KHz+20KHz)
damping factor: more than 800
VACUUM TUBE:6H30x1
Remote control:RC-5compaibleIRsystem36KHzmodulation
DIMENSIONS: 120(L)x430(W)x320(H)(mm)
WEIGHT: 18Kg shipment weight

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Det kan være røra som begyner å bli slitne! Hvor gamle er røra? I så fall ville jeg prøvd med noen andre rør for å se om det kan hjelpe. Har erfart tidliger at den type susu du beskriver kan asosieres med slitne rør.

R

Ronny_D

Gjest
Hm.....

Frequency response: less than +/- 0.1 db deviation 20Hz-80Hz
Phase response: less than 2 dertess debviation 20Hz-80Hz

???

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ok, da kan jeg prøve det. Er dette noe som kan gjøres selv uten alt for mye tekniske ferdigheter? Er det noe sted i Oslo sentrum jeg kan gå innom å kjøpe et slikt rør eller må jeg bestille det fra motron eller lignende? Er det evnt en spesiell type/produsent noen vil anbefale meg å kjøpe?

Jeg vet desverre ikke hvor gammel den er men selv har jeg eid den i ca et halvt år. Mesteparten av tiden har den stått på, er den en praksis jeg bør slutte med siden det er rør i den?

Ronny D: Hva er ditt bidrag til dette? Påpeke at man i kina ikke alltid er like gode i engelsk?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kjøp rør fra Motron og få hjelp til å bytte dersom du ikke føler deg trygg på dette.

R

Ronny_D

Gjest
Bidrag? det er sånt man betaler i årevis når man ikke kunne gjøre opp for seg med en gang, det er en ærlig sak.
Siden jeg ikke er rørentusiast som så, holder jeg meg helst vekke fra rørdebatter i sin helhet.
jeg bare spør. lurer på om det er skrivefeil i både tall og ord.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ok, da kan jeg prøve det. Er dette noe som kan gjøres selv uten alt for mye tekniske ferdigheter? Er det noe sted i Oslo sentrum jeg kan gå innom å kjøpe et slikt rør eller må jeg bestille det fra motron eller lignende?  Er det evnt en spesiell type/produsent noen vil anbefale meg å kjøpe?

Jeg vet desverre ikke hvor gammel den er men selv har jeg eid den i ca et halvt år. Mesteparten av tiden har den stått på, er den en praksis jeg bør slutte med siden det er rør i den?

Ronny D: Hva er ditt bidrag til dette? Påpeke at man i kina ikke alltid er like gode i engelsk?
Ser ikke for meg at det skulle by på noe form for problem og bytte disse røra sell. Er du usiker på hvordan du skal gjøre dette! kan du godt sende meg en pm så skal jeg hjelpe deg.

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Sendte mail til Demostnes og forsøkte å sende samme mailen til bryn@motron.no

Av en eller annen grunn fikk jeg denne i retur fra mail tjenesten til gmail. virker som om den ikke godtok motron.no da den var blacklistet som potensiell spamer :p De har nok evnt litt problemer med hosten sin ::)

Men, men jeg fikk rask svar fra demostnes som sa at de hadde rør fra Sovtek (6H30DP står det på røret, 6H30PI står det på boksen) på lager. Dette skulle de ha 345,- for 1 stk. inkludert frakt for. Høres dette greit ut?

Hvor lenge skal slike smårør vare, og bør jeg skru av forsterkeren om natten fra nå av?

Edit:

Er det noe poeng i å bestille slikt fra det store internettet? Går ut ifra at det er mulig å spare endel penger om man skal ha sjeldne greier, eller store kvanta men for et enkelt rør er det kanskje bare tull? på den annen side er det kanskje en mulighet til å boltre seg under 200,- grensen ::)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Prisen er grei den. Men har du spurt om prisen på NOS rør? Med NOS rør for du sikkert en bra lydmessig oppgradering + kvitt støyen :)

NOS rør er virkelig å anbefale...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Hvor lenge skal slike smårør vare, og bør jeg skru av forsterkeren om natten fra nå av?
Hvis du har god råd og liker å bytte rør kan du la den stå på kontinuerlig, men da må du regne med å bytte rør minst en gang i året. 24x365=8760 timer.

Jeg ville heller spandert på meg dyrere (bedre) rør og slått av forsterkeren hvis jeg ikke skulle bruke den på noen timer. De fleste rørforsterkere spiller bra etter en halv times oppvarming.......

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Prisen er grei den. Men har du spurt om prisen på NOS rør? Med NOS rør for du sikkert en bra lydmessig oppgradering + kvitt støyen :)

Ehh, spurte bare etter rør typen og oppga hva slags forsterker det var. Dette var svaret jeg fikk:
"Dette røret har vi på lager. Det er berre i eit fabrikat og det står
Sovtek på boksa. Det er laga av ein fabrikk i Russland, men eg veit ikkje
kva han heiter. 6H30DP står det på røret og 6H30PI står det på boksa. Det
er det same som du har
"

Ble ikke opplyst om noe NOS der i gården. Et kjapt søk på google returnerte hovedsaklig ørten sider om BAT da de åpenbart bruker dette røret. På thetubestore.com fant jeg to stk:
Russian 6H30P-DR

Sovtek 6H30PI
Det ser ut til at det er det sistnevnte demostnes har. Prisen er henholdsvis $49 og $18 så det er jo noe rimligere, men frakt var jo ikke akkurat gratis så det blir ikke butikk.

Derfor, NOS er kanskje ikke aktuellt for denne typen rør?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ehh, spurte bare etter rør typen og oppga hva slags forsterker det var.  Dette var svaret jeg fikk:
er det same som du har
"

Ble ikke opplyst om noe NOS der i gården.  Et kjapt søk på google returnerte hovedsaklig ørten sider om BAT da de åpenbart bruker dette røret.  På thetubestore.com fant jeg to stk:
     Russian 6H30P-DR

Sovtek 6H30PI
Det ser ut til at det er det sistnevnte demostnes har. Prisen er henholdsvis $49 og $18 så det er jo noe rimligere, men frakt var jo ikke akkurat gratis så det blir ikke butikk.

Tenkte på 6922, men det kan du jo ikke bruke :-[

Ser ut til at det kun er Russiske rør av den typen du er på jakt etter. Men Russiske rør produsert for militæret er jo rør som du trygt kan kalle NOS :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.549
Torget vurderinger
11
Ehh, spurte bare etter rør typen og oppga hva slags forsterker det var.  Dette var svaret jeg fikk:
er det same som du har
"

Ble ikke opplyst om noe NOS der i gården.  Et kjapt søk på google returnerte hovedsaklig ørten sider om BAT da de åpenbart bruker dette røret.  På thetubestore.com fant jeg to stk:
     Russian 6H30P-DR

Sovtek 6H30PI

6H30Pi er nyprodusert rør. 6H30Dr er såkalt "NOS" rør som egentlig var produsert for militært bruk og har en mye bedre kvalitet og standard! Demostenes er dessverre ikke helt oppdatert på dette, men Motron kan skaffe begge typene! Rørene på thetubestore er også identiske med dei som Motron selger!
Er du interessert så tror jeg jeg har 4 stk nye 6H30Pi liggende som du kan få kjøpe billig. Bare send meg en PM.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Hvorfor skulle NOS rør være en garanti for å bli kvitt støyen?.
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ikke veldig god i de å la rørene stå og brenne hele dagen..
=kortere levetid på hele sulamitten..
Sleiven

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hvorfor skulle NOS rør være en garanti for å bli kvitt støyen?.
Sleiven
Nei det var ikke det jeg mente. Jeg tenke på vist feilen ligger i røra, så får du en oppgradering av lyden pluss en støy fri forsterker. :)

Mvh

Topp Bunn