Kostnad proffbygde kabinetter til Proac 2.5 clone?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Jeg vurderer å bygge et par Proac Response 2.5 cloner og forsøker å danne meg et bilde av hva det vil koste å få bygget kabinettene av en proff, feks møbelsnekker el.lign.

Jobben inkluderer alt arbeid som skal til for å bygge kabinettene, også finering (fortrinnsvis Birds Eye Maple).

Har noen av dere erfaring/info hva noe slikt kan komme til å koste?

Hvem vil dere anbefale til jobben, i Oslo/Akershus området?

Erfarene kabinett byggere må gjerne ta kontakt med meg.

Takker for alle svar :)

Link til prosjekt med kabinettmål: http://www.oocities.com/diyproac25/dimensions.htm
 
J

J.J

Gjest
Trodde noe av hensikten med å gjøre ting sjæl - nettop var grunnen til disse sider..... DIY.
Men forstår at vi kan ha forskjellige veier der .. om du skal lage dem lik orginalen ... hvorfor ikke prøve og få tak i noen brukte og så modde dem evnt ???
Evnt noen som bare har kabinetter .. finnes sikkert ....
Skal du ha det gjort av noen proffe så koster jo det endel oxo -
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg er nok redd for at å få noen proffe til å gjøre det vil koste mer enn det du kanksje vil måtte betale for et brukt par.
Bare i finer og mdf vil du fort havne på en kostnad på 2000 kroner.

Håvard
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
jan#jan skrev:
Trodde noe av hensikten med å gjøre ting sjæl - nettop var grunnen til disse sider..... DIY.
Men forstår at vi kan ha forskjellige veier der .. om du skal lage dem lik orginalen ... hvorfor ikke prøve og få tak i noen brukte og så modde dem evnt ???
Evnt noen som bare har kabinetter .. finnes sikkert ....
Skal du ha det gjort av noen proffe så koster jo det endel oxo -
Joda, det er jeg ikke uenig i, men DIY betyr ikke nødvendigvis å lage absolutt alt selv :) Bare innkjøp av verktøy til dette prosjektet vil kunne bli betydelig, hvis man skal gjøre alt selv. Så det er interessant å ta med i betraktningen hva det koster å få bygget dette av en proff :) Men som jeg skjønner av svaret ditt, koster det fort mer enn det smaker.

Selve byggingen av kassene bekymrer meg egentlig ikke. Kan vel få alt kappet og frest av et eller annet firma og sette det sammen selv. Men fineringen jeg er redd ikke blir så bra iom jeg aldri har gjort det før. Så det er egentlig finereringen noen proffe burde ta seg av.

Godt tips ift kasser på bruktmarkedet :)
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Jeg er nok redd for at å få noen proffe til å gjøre det vil koste mer enn det du kanksje vil måtte betale for et brukt par.
Bare i finer og mdf vil du fort havne på en kostnad på 2000 kroner.

Håvard
Ok, takk for svaret :)

Da vet jeg ihvertfall at det å sette bort jobben ikke har noe for seg. Får vel vurdere om jeg skal bygge kassene selv og evt få noen som har greie på det til å finere kassene.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har bygget en del kasser opp gjennom årene.
Ikke vanskelig egentlig, det jeg ikke kan er finering. Har aldri gjort det.
Vet at i Oslo finnes det et utsalg med mye fine finer.

Men hvorfor har du landet på 2.5?

Håvard
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Jeg har bygget en del kasser opp gjennom årene.
Ikke vanskelig egentlig, det jeg ikke kan er finering. Har aldri gjort det.
Vet at i Oslo finnes det et utsalg med mye fine finer.

Men hvorfor har du landet på 2.5?

Håvard
Vel, jeg har hørt orginalene og response 2s og likte de veldig godt. De er/var overpriset etter min oppfatning, men de låter svært bra med rett utstyr. Clonene er dessuten velutprøvde og gir tydligvis et godt lydmessig resultat som overensstemmer bra med orginalene. I tillegg det finnes drøssevis av info, de er verken for store eller for små, byggekostnadene er ikke avskrekkende osv :)

Er det andre høyttalere jeg burde vurdere?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Salmacis skrev:
Haavard skrev:
Jeg har bygget en del kasser opp gjennom årene.
Ikke vanskelig egentlig, det jeg ikke kan er finering. Har aldri gjort det.
Vet at i Oslo finnes det et utsalg med mye fine finer.

Men hvorfor har du landet på 2.5?

Håvard
Vel, jeg har hørt orginalene og response 2s og likte de veldig godt. De er/var overpriset etter min oppfatning, men de låter svært bra med rett utstyr. Clonene er dessuten velutprøvde og gir tydligvis et godt lydmessig resultat som overensstemmer bra med orginalene. I tillegg det finnes drøssevis av info, de er verken for store eller for små, byggekostnadene er ikke avskrekkende osv :)

Er det andre høyttalere jeg burde vurdere?
Helt klart mange andre alternativ.
Kommer jo an på hva man foretrekker. Er blitt hornfantast. Jamfør H6 tråden. Personlig mener jeg at H6 clonene overgår Proac Repons 2.5.
Har hørt den ved et tilfelle og bestemte meg etterpå å ikke bygge den. Har også Respons 1 som jeg faktisk liker bedre, mer magi.

Håvard
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Enig med Håvard. Men det spørs litt hvilke preferanser du har mtp klang.

Jeg ville ikke satt bort jobben med DIY høyttalere. De er ikke verdt noe hvis du vil selge dem. Da hadde jeg heller vært tålmodig og kjøpt Proac brukt for kr 8-10000,-.

Har selv hatt originale 2.5 og det er bra saker men krever langt mer kontroll enn de 10 minimumswattene som står i instruksjonsboka. Bassen kan lett bli buldrete.

90% av gleden med DIY er nettopp DIY. Planlegging og bygging. Det er ikke vanskelig. Gjør følgende:

1) Få kappet materialer hos en større byggshop som har proff platesag. Jeg bruker Byggmakker Ski Bygg. De gjør en svært nøyaktig jobb for en slikk og ingenting. (kr 500 pr time inkl mva. Det går kun et kvarter for et par høyttalere med proff sag)

2) Plugg eller skru kabinettene samtidig som du limer med hvitt trelim

3) Finer. Jeg har selv finert med buklete bladfiner og det er ikke så enkelt. Det er imidlertid nye løsninger som jeg enda ikke har testet som skal være superenkle: http://www.band-itproducts.com/index.php?do=commerce:retail_products:wood

4) Få hjelp av noen på sentralen til å frese ut forsenkningene til elementer og terminaler. Mot et par flasker vin eller et pr CDer så tror jeg mange stiller opp. Så får du en hyggelig hifi prat også.

5) Ta en ørliten finpuss med fint papir, 180 eller 240

6) Olje eller vokse. Tror jeg ville ha droppet lakk!

7) Så kommer det morsomste: montere elementene med lekre unbracoskruer, lodde delefilter, dytte inn dempemateriale, montere terminaler osv

Det er veldig viktig at alt fotograferes i høy kvalitet. For det første fordi det er den viktigste grunnen til at jeg er på sentralen men også for at det vil hjelpe deg hvis du skal selge dem engang
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Noen små kommentarer.

1) Få kappet materialer hos en større byggshop som har proff platesag. Jeg bruker Byggmakker Ski Bygg. De gjør en svært nøyaktig jobb for en slikk og ingenting. (kr 500 pr time inkl mva. Det går kun et kvarter for et par høyttalere med proff sag)

Ingenting å si på prisen all den tid du vet at de har fått deg drømmehøyttaleren.

2) Plugg eller skru kabinettene samtidig som du limer med hvitt trelim

Skruer fy fy sier mange. Lettest å bruke kjeksfres/lamellfres

3) Finer. Jeg har selv finert med buklete bladfiner og det er ikke så enkelt. Det er imidlertid nye løsninger som jeg enda ikke har testet som skal være superenkle: http://www.band-itproducts.com/index.php?do=commerce:retail_products:wood

4) Få hjelp av noen på sentralen til å frese ut forsenkningene til elementer og terminaler. Mot et par flasker vin eller et pr CDer så tror jeg mange stiller opp. Så får du en hyggelig hifi prat også.

Så lenge elementene dine er runde kan jeg gjøre dette fro deg, hvis du bor i nærheten


5) Ta en ørliten finpuss med fint papir, 180 eller 240

6) Olje eller vokse. Tror jeg ville ha droppet lakk!

7) Så kommer det morsomste: montere elementene med lekre unbracoskruer, lodde delefilter, dytte inn dempemateriale, montere terminaler osv

Alltis morsomt

Uavhengig av hva du bygger, prøv å få lyttet til et prosjekt først.
Det er mange rundt omkring som sitter med DIY høyttalere, og de finnes i Akershus/Oslo og. De jeg hørte stod på Jessheim.
Finn ut hva du liker og bygg det. 2.5 er en høyttaler som helt klart har mange kvaliteter, og som sikkert kan låte bedre enn det jeg hørte. Den skal jo også være kjent for dette med magi, Proac magi.

Håvard
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
En positiv side er at en 2.5 clone trolig kan tunes/moddes slik at den i mange ører blir bedre enn originalen.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
hel skrev:
Enig med Håvard. Men det spørs litt hvilke preferanser du har mtp klang.

Jeg ville ikke satt bort jobben med DIY høyttalere. De er ikke verdt noe hvis du vil selge dem. Da hadde jeg heller vært tålmodig og kjøpt Proac brukt for kr 8-10000,-.
SNIP.....
Nei, det ville ikke jeg gjort heller. Jeg vurderte kun å sette bort bygging av kassene pga at jeg ønsker skikkelig finish på de. Men det er sikkert greit nok å bare sette bort selve fineringen. Alt det andre kan jeg gjøre selv, slik du nevner.

Problemet med response 2.5 er at de veldig sjelden er til salgs til fornuftige priser i Norge. Har lett ganske lenge nå og tenker derfor på heller å bygge.

hel skrev:
Har selv hatt originale 2.5 og det er bra saker men krever langt mer kontroll enn de 10 minimumswattene som står i instruksjonsboka. Bassen kan lett bli buldrete.
SNIP.....
Ja, det er sant. Pass Labs Aleph 2 kloner skal drive ht på sikt, bare jeg blir ferdig med de.


Takk for alle tipsene, Haavard og hel :)
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
hel skrev:
En positiv side er at en 2.5 clone trolig kan tunes/moddes slik at den i mange ører blir bedre enn originalen.
Det er et helt klart pluss :)

Noen som har hørt clonene med SS 9500 diskant?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Sjekk linken min om finering. Det finnes ekte trefiner på rull med lim på. Du låner konas strykejern, legger bakepapir i mellom og vips ;D Så har de en sånn kantskjærer også. Tipper du klarer å proff-finere to proacer på 2-3 timer.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
hel skrev:
Sjekk linken min om finering. Det finnes ekte trefiner på rull med lim på. Du låner konas strykejern, legger bakepapir i mellom og vips ;D Så har de en sånn kantskjærer også. Tipper du klarer å proff-finere to proacer på 2-3 timer.
Takk for tillitten ift proff finering. Sjekker det grundig når ungene er i seng :)

Edit: Tittet litt på linken din i full fart og det virker jo rimelig greit da :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Salmacis skrev:
hel skrev:
En positiv side er at en 2.5 clone trolig kan tunes/moddes slik at den i mange ører blir bedre enn originalen.
Det er et helt klart pluss :)

Noen som har hørt clonene med SS 9500 diskant?
Vil tro at oppløsning og detaljer er bedre med dette elementet.
Klassiker.

Håvard
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvis en tar ProAc's flotte finnish med i betraktningen, syns jeg det blir drøyt å bruke 5-6 tusen(med 9500-diskanten) på deler og filter pluss 2-3 tusen for ei ok kasse!

Da er det bedre å slå til på en grei pris (11-12 k) for originalene.
Det er mange som har ganske bastante meninger om 2,5 , også uten å ha hørt de!?
Disse høyttalerne er i stand til å gi masse lytteglede med det rette utstyret. Langt mer glede enn mange av dagens "korrekte" og "raske, dynamiske" varianter.. Gi de 50-100 solide rørwatt og en dynamisk og nøytral kilde, så synger de vakre toner :)

m
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Takker for alle tips og innspill :)

Etter å ha lest en del innspill fra "kjente" personer i DIY miljøet (bla T Gravesen og flere), er jeg blitt litt i tvil ift Proac clonene. Jeg tror jeg skal undersøke litt grundigere ift hva jeg skal bygge (eller om jeg skal bygge i det hele tatt) og vurdere de ulike konstruksjonene opp mot hverandre før jeg bestemmer meg.

Dersom noen vet om noen knakende gode diy konstruksjoner, tar jeg gjerne imot forslag med takk :) Gjerne konstruksjoner med D2905-9900-00 revelator diskant.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Gravesen har flere gode gulvstående modeller med ScanSpeak-elementer.
Vær obs på at han voicer de fleste av sine kreasjoner mørkt/litt lukket. Han har endret dette litt de siste par årene, og bruker nå å vise respons på tre ulike diskantnivåer. Han velger selv oftest den mest dempede, men har fått så mange tilbakemeldinger fra disipler at han nok er klar over "problemet".
Kanskje han har et lystklingende elektronikkoppsett?

m
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
sundkoien skrev:
Gravesen har flere gode gulvstående modeller med ScanSpeak-elementer.
Vær obs på at han voicer de fleste av sine kreasjoner mørkt/litt lukket. Han har endret dette litt de siste par årene, og bruker nå å vise respons på tre ulike diskantnivåer. Han velger selv oftest den mest dempede, men har fått så mange tilbakemeldinger fra disipler at han nok er klar over "problemet".
Kanskje han har et lystklingende elektronikkoppsett?

m
Det er kjekt å vite ja. Da tror jeg TG og min lyd preferanse er et stykke fra hverandre. Jeg liker selvsagt ikke masse ssss lyder, men mørkt og lukket det er ikke min smak. Jeg likte mine forrige høyttalere mer enn kanskje noe annet jeg har hørt i klassen betalbar. Dette var et par Doxa 8.1 Revelator. Utrolig fin 3d soundstage og glimrende organisk i toppen. Det noe tilsvarende jeg er på jakt etter, og derav kanskje ønsket om å finne et selvbygg med D2905-9900 i toppen ;)
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg bygget denne høyttaleren fra bunnen av, men har vel ikke lagt mest vekt på finish forsåvidt.. Jeg gikk for D2905 diskanten, et valg jeg ikke har angret på. Disse høyttalerene er utrolig bra oppløst med en nerve som har gitt meg ufattelig mye lytterglede. Har vel spillet på disse siden 2006/2007 og har aldri tenkt tanken på å bytte de ut. Med mine rørmonoblokker på 50 w spiller de forrykende organisk og musikalsk, skal jeg ha det riktig morro mates de med 160 malminwatt. Da oppnåes en bass man ikke tror er mulig fra dette 7 tommers elementet.. Jeg la inn tre avstivere i kassen, noe som fjernet all "buldrebass" som kanskje jeg ikke likte fra den orginale 2,5.. I tillegg la jeg mye vekt på delefilterets komponenter, bl.a kopperfoliespoler og Mundorf Supreme kondensatorer.

Som inspirasjon til prosjektet brukte jeg ideer fra denne siden:

http://www.troelsgravesen.dk/2_95_finndahle.htm

Ser du har begynt å tenke annerledes i forhold til valg, men jeg ville råde deg til virkelig vurdere 2,5 clonen. Den er svært god og lett å få til lydmessig. Lyttemulighet om du bor i nærheten av Fredrikstad ;)

Lykke til!


mvh
lassemann
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Malmin ampen har forrykende kontroll på bassen. Graver ut bass som du ikke trodde var der :D
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Hei lassemann

Takk for et motiverende svar :)
Jeg ble inspirert nå til å bygge 2.95.

Brukte du "orginale" kabinett tegninger eller de som Finn Dahle har brukt? (finnes de forresten et sted på pdf eller lignende?)

Hva med delefilteret, har du brukt Troels eller eget delefilter?

Husker du sånn ca hva du måtte ut med i byggekostnad?

Mvh :)
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Akk ja, hadde man bare hatt muligheten til å lage slike
vakre kabinetter på en så enkel måte.

Engasjerer man en snekker, så kan man likegodt
kjøpe originale proac 2.5 brukt.

Det er kabinettene som er en H...etes jobb,
for å si det mildt. Resten er relativt plankekjøring.

Flotte kloner var det.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei igjen!

Jeg brukte orginale tegninger til mine, men har plassert delefilter i bunn med uttagbar bunnplate slik at jeg lett kommer til delefilteret. Dahle bygget sine 20 cm høyere med eget rom for filter i bunn. Angående delefilterne bygget jeg etter Gravesens sine beregninger. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen at Gravesen designer filterne mot det mørke. Mine er ikke spesielt mørke.

Etter søk på hans side finner jeg ikke lenger byggebeskrivelsen, heller ikke tegningen på Yahoo Geocities eksisterer kan det se ut til. Imidlertid finner jeg litt informasjon her:

http://diy-nation.blogspot.com/2007/01/proac-25-clone-project.html

Kostnadene for mine kan jeg tenke meg havnet på ca 6-7000,- inklusiv delefilter. En ukes kveldsarbeid så har du lyd i stua tenker jeg ;) Det går jo ann å ta kontakt med bergenseren, han har nok noen gode råd i forhold til den lekre finshen han har. Mine er kun sparklet og malt.

Legger ved noen skrytebilder av mine ;) Du kan jo også lese litt om lytterinntrykk på min tråd her på sentralen:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45020.0.html

mvh
lassemann
 

Vedlegg

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
166
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Hei,

Takk for innspillet.

Fine ht du har bygget :)
Jeg leste litt på tråden din og 2.95 virker veldig bra. Etter det jeg kunne lese, er 2.95 lydmessig i min gate. Det er absolutt en sterk kandidat jeg vurderer.

Jeg har forøvrig funnet TG sin beskrivelse av prosjektet både med 9500 og med modifisert 8513. Veldig spennende!

Det er ganske gøy bare det å gjøre undersøkelser og vurdere ulike ht opp mot hverandre. Jeg sjekker litt rundt Zaph Audio ZRT (http://www.zaphaudio.com/ZRT.html). De skal etter sigende være bra. Jeg tenker da spesielt på 2 veis varianten, men også 2.5 veis varianten. Så jeg får se hva jeg ender på tilslutt.
 
Topp Bunn