Kostnad - Platespiller vs Platesamling!

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei

Laget denne tråden fordi jeg selv er litt usikker hvorvidt invisteringer lar seg forsvare, i forhold størrelsen på albumsamlingen.

Får bruke meg selv som eks: Har pr idag en eldre Thorens LP spiller med en nesten ny Ortofon PU på. Platesamlingen er på moderate 150 LPr, og har de siste dagene satt ? om det lar seg forsvare å onvistere i en lp spiller av "klasse", med så få plater. LPr er også mer kostbare å kjøpe, iallefal nye når man ikke har gode bruktsjapper på hundremilsomkrets...

Vet det er mange her på HFS som har tusenvis av titler, både på CD og vinyl, og disse mener jeg har "grunnlag" til dyrere utstyr (kostnaden på spillern pr tittel er lav).

Mulig dette innlegget ble skrevet noe klumset, men håper poenget kommer fram..

Tanker rundt dette?..........

mvh Kai

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Et sted må du jo begynne. Er planene om å fortsette å kjøpe LPer seriøse, kan det jo godt forsvares å skaffe seg en dyr platespiller. Denne skal du jo forhåpentligvis ha i mange år.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har ingen poeng med å ta poenget ditt Kai.

Min mening er at om du har 150 gode titler som du liker å høre på, ser jeg ingenting merkelig i å legge en god del penger i avspillingsutstyret.

Selv har jeg et sted mellom 800 og tusen LP'er. Mesteparten er pakket bort, og det er kun nostalgi som hindrer meg i å redusere samlingen til en 2-3 hundre plater som jeg vet jeg kommer til å spille igjen.

Slik tror jeg det er med mange av oss?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
kaap skrev:
Hei

Får bruke meg selv som eks: Har pr idag en eldre Thorens LP spiller med en nesten ny Ortofon PU på. Platesamlingen er på moderate 150 LPr, og har de siste dagene satt ? om det lar seg forsvare å onvistere i en lp spiller av "klasse", med så få plater. LPr er også mer kostbare å kjøpe, iallefal nye når man ikke har gode bruktsjapper på hundremilsomkrets...

Tanker rundt dette?..........

mvh Kai
Har en 300-350 lp's hvor rundt 100 er mest brukt/spilt. Har ikke noe problemer eller dårlig samvittighet med å investere i bedre eller nyere platespiller av den grunn :)

Er ett par bruktbutikker i området her men ikke vært innom ennå.
Kjøpt mesteparten av platene på messer og privat så man må ikke ha en butikk i nærheten for å få tak i lp's.

Fikk tak i en brukt spiller for 5000,- nå nylig, kjerringa syns det var helt greit selv om platesamlingen er slunken...ennå.

/jan

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
man kan jo oss downloade en masse mp3 og spille via ipod over et ice-T setup!

not?

anskaffer du en seriøs grammo/arm/pickup konstellation,får du automatisk LYST TIL AT HØRE MUSIK
og dermed flere plader...vel ikke det værste der kan overgå et menneske ;)

måske kombinere,og selektere ud fra digitalt domæne hvilke kunstnere du bare må ha på vinyl.

det næste blir vel at analogt er for dyrt fordi pickupper slides ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er bare å kjøpe ny spiller hvis du har lyst. Ingen skam å unne seg litt luksus i hverdagen.

P

Parelius

Gjest
Hvis du ikke har noen lidenskap for jomfruvinyl, så ser jeg ingen grunn til å investere store beløp med den samlingen der - og små muligheter til billig tilgang til flere. Og hvis du ikke har noen lidenskap for jomfruer, så er det ingen grunn til å skaffe seg det. Fremtiden er andre plasser. (Kan du ikke spille de du har nå da?)

Parelius, som hvis han nå mistet alle sine jomfruer, ville har glemt dem - kanskje.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Takker for svar så langt! For å nevne det, så syns jeg vinyl er et flott medium. Har ikke noen annen forklaring på det enn at hvilepulsen min føles lavere når jeg snurrer vinyl.. Om det har med at man ser tallerken snurrer, vet jeg ikke. Det er noe med vinyl som er langt mer behagelig, og EKTE (imo). Dette er sikkert ikke så ulikt det flere andre føler for vinyl.
Enkelte album jeg har er tragisk på CD, men flott på vinyl.

Nå har jeg ikke sagt noe om hva jeg legger i stort beløp. Men siden jeg nylig lagde en tråd for spillere i 10-20.000 klassen, er det der jeg har sett etter en erstatter til Thorens'n. RIAA står ikke tilbake til så mye. Dette er en DPR 2.2.

mvh Kai

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg ville heller hatt en kjempegod spiller og 50 plater jeg liker , og spiller hle tiden(blir kvalitet av sånt,livskvalitet...) enn å ha hyllemeter på meter med plater , gode som dårlige og sitte med veldig dårlig spiller.....med en go spiller/pu/riia får du iallefall MYE glede av de få du har ,enn å få en hel masse timer med dårlig lyd på alle lp ene du har meter på meter av.....men det er nå meg , vinylinteressen skyter også litt fart når man får tak i seg en skikkelig god rigg. :D

HVIS DU DERIMOT LIKER Å SNURRE EN SKIVE I NY OG NE FOR Å MIMRE OM GAMLEDAGER , hadde jeg vel sett litt annerledes på det , men du er på oppadgående stigning , og ønsker ebdre kvalitet på lp lyd skjønner jeg , så hvorfor ikke trå til ? du kommer garantert til å velge lp utgaver fremfor cd også...

Mvh Espen Saatvedt.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
cox skrev:
Et sted må du jo begynne. Er planene om å fortsette å kjøpe LPer seriøse, kan det jo godt forsvares å skaffe seg en dyr platespiller. Denne skal du jo forhåpentligvis ha i mange år.
Jepp, det er det jeg har tenkt litt på.. Et produkt som er stor sjangs for å bi stående i mange år, og av sånn lydmessig kvalitet at oppgraderingsspøkelset holdes på avstand :)

Erland skrev:
Har ingen poeng med å ta poenget ditt Kai.
Min mening er at om du har 150 gode titler som du liker å høre på, ser jeg ingenting merkelig i å legge en god del penger i avspillingsutstyret.
Selv har jeg et sted mellom 800 og tusen LP'er. Mesteparten er pakket bort, og det er kun nostalgi som hindrer meg i å redusere samlingen til en 2-3 hundre plater som jeg vet jeg kommer til å spille igjen.
Slik tror jeg det er med mange av oss?
Hei.. Selv om de 150 er ikke kvalifisert til "high-rotation" så er det et utgangspunkt hvor det meste er bra, men det er fortsatt mye jeg er intr å få tak i... Nyere titler, hull i samlingen osv osv... LPr koster en del nye, men slikt får man ta litt etter litt...

JanR skrev:
Har en 300-350 lp's hvor rundt 100 er mest brukt/spilt. Har ikke noe problemer eller dårlig samvittighet med å investere i bedre eller nyere platespiller av den grunn :)
Er ett par bruktbutikker i området her men ikke vært innom ennå.
Kjøpt mesteparten av platene på messer og privat så man må ikke ha en butikk i nærheten for å få tak i lp's.
Fikk tak i en brukt spiller for 5000,- nå nylig, kjerringa syns det var helt greit selv om platesamlingen er slunken...ennå.
/jan
Hei, ang kjerringa ja, så har kjøpet blitt velsignet, SELV om at renta har gjort kraftig utslag for 2 unge mennesker i etableringsfasen. Godkjenningen tror jeg får grunnlag i at jeg har lagt ned XXX antall timer i hus og heim det siste året, og at jeg har brukt det meste jeg har tjent på hus og bryllupet.

IO skrev:
man kan jo oss downloade en masse mp3 og spille via ipod over et ice-T setup!
not?
anskaffer du en seriøs grammo/arm/pickup konstellation,får du automatisk LYST TIL AT HØRE MUSIK
og dermed flere plader...vel ikke det værste der kan overgå et menneske ;)
måske kombinere,og selektere ud fra digitalt domæne hvilke kunstnere du bare må ha på vinyl.
det næste blir vel at analogt er for dyrt fordi pickupper slides ::)
Hei, jeg har nemlig en langsiktig plan, hvor jeg jobber mot å få en oppegående vinylrigg, og deretter gå over fra CD til FLAC (lossless). Med dagens økonomi vil dette ta en del tid, men lykken står den tålmodige bi.. eller hur??

Zomby_Woof skrev:
Det er bare å kjøpe ny spiller hvis du har lyst. Ingen skam å unne seg litt luksus i hverdagen.
Hei. For en del år tilbake oppgraderte jeg rimelig heftig og ofte, men de siste 5 årene har det derimot stått litt på stede hvil.. Derfor har jeg lyst til å unne meg noe ekstra, i en ellers travel hverdag. Høysesongen for dempet belysning og godmusikk er jo akkurat startet :)

Parelius skrev:
Hvis du ikke har noen lidenskap for jomfruvinyl, så ser jeg ingen grunn til å investere store beløp med den samlingen der - og små muligheter til billig tilgang til flere. Og hvis du ikke har noen lidenskap for jomfruer, så er det ingen grunn til å skaffe seg det. Fremtiden er andre plasser. (Kan du ikke spille de du har nå da?)
Parelius, som hvis han nå mistet alle sine jomfruer, ville har glemt dem - kanskje.
Mulig jeg er våt bak ørene når det gjelder vinyl fortsatt, men hvis du snakker om fersk vinyl, er det jo ikke mye som får undertegnede til å glise like mye som når han finner et favoritt album på bigdipper e.l. ;D (spesielt hvis det er album jeg vet brodern ikke har og sikkert har lyst på :D )

ixos_76 skrev:
Hei , jeg ville heller hatt en kjempegod spiller og 50 plater jeg liker , og spiller hle tiden(blir kvalitet av sånt,livskvalitet...) enn å ha hyllemeter på meter med plater , gode som dårlige og sitte med veldig dårlig spiller.....med en go spiller/pu/riia får du iallefall MYE glede av de få du har ,enn å få en hel masse timer med dårlig lyd på alle lp ene du har meter på meter av.....men det er nå meg , vinylinteressen skyter også litt fart når man får tak i seg en skikkelig god rigg. :D
HVIS DU DERIMOT LIKER Å SNURRE EN SKIVE I NY OG NE FOR Å MIMRE OM GAMLEDAGER , hadde jeg vel sett litt annerledes på det , men du er på oppadgående stigning , og ønsker ebdre kvalitet på lp lyd skjønner jeg , så hvorfor ikke trå til ? du kommer garantert til å velge lp utgaver fremfor cd også...
Mvh Espen Saatvedt.
Gamledager sier du.. har faktisk enda ei god stund til jeg vipper 30, så mye av den beste musikken ble faktisk laget før jeg ble født/var guttunge ;) Prøver å forhøre meg med venner og bekjente om noen vet om vinylsamlinger som står å støver ned og trenger ny eier, men så langt har det gitt lite resultater. De som hadde gode samlinger har allerede kvittet seg med dem :( (og anger selvsagt den dag idag..........)

mvh Kai

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.676
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein bør ha ei lita øving innimellom på refleksjon over kva som vert spelt. Når refleksjonstrongen (og latskapen) tek overhand, sluttar eg å sette platene på plass i hyllene, og plasserer dei i staden på ein eigen plass for spelte plater. Ein månads tid prøver eg å blade fram nye plater i staden for å hente desse fram att. Så tek eg meg ein ryddekveld, der platene kjem på rett plass igjen, og eg tenkjer nøye over kva eg eigentleg har gjort med dei - og kva eg ikkje har gjort med dei som har stått på rett plass heile tida.
Av ymse årsakar er det nesten alltid slik at Supertramp, Fleetwood Mac, Schubert, Dvorak er representert mellom dei utvalde...

Det mest tankevekkjande er nykjøpte plater som ikkje vert spelt meir enn ein gong. Det vitnar om shoppingtendensar, impulsiv veremåte, og tvilsam karakter...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Det mest tankevekkjande er nykjøpte plater som ikkje vert spelt meir enn ein gong. Det vitnar om shoppingtendensar, impulsiv veremåte, og tvilsam karakter...
Så enig med deg her Arve.

Her forleden kjøpte jeg fire plater.
Den ene finner veien til platespilleren daglig, det er "Kind of Blue som erstattet er slitt eksemplar.
To av de andre tre er spilt en gang.
Den tredje har jeg kun spilt en side av.

Dette kunne vært penger og plass spart om jeg hadde tatt meg bryet med å gjøre denne lytten i butikken i stedet.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, plutselig sitter de. Man skal ikke undervurdere de potensielle gleder i et velassortert bibliotek.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Å, plutselig sitter de. Man skal ikke undervurdere de potensielle gleder i et velassortert bibliotek.
Livslygnar!
Næææhhh... Enig med Valentino her, gitt. Jeg hadde Jeff Beck/ Wired og Blow by blow stående i hylla i flere år før jeg skulle lese til en eksamen. Da satt det!

;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du verden så enig jeg er med deg her Val, jeg blir også overrasket over hvor forbausende klarsynt jeg var som tenåring! ;D (perioden hvor jeg oppdaget Bowie, Dylan, Stones - kanonene! Men også Sylvian, Hassel, Eno, Lanois etc etc) Har stor glede av min samling med vinyl, som ikke er voldsom(ca 2000 titler nå) - men stor nok til at jeg stadig blir overrasket over kvaliteter jeg hadde glemt/aldri hørt.

Jeg kjøper nok fortsatt flest cder(som blir rippet lossless rett til harddisk og plassert i hyllene), men hver gang jeg kommer over en jomfru(fint det, Parelius), så gleder jeg meg veldig til å komme hjem :)

Så ja, investering i en vinylrigg er en trygg investering i disse krisetider.

O.
Valentino skrev:

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kan vel låne (og fordedreie) et sitat fra "Bosse" i Freaks&Geeks her.

"Disse greiene er ikke for folk med dårlig hjerte"

Han refererte til rørforsterkere og høytalerne sine, men det kan gjelde platespillere også. Det er så mange variabler med potensial for feil og problemer i forhold til det optimale. Men når det sitter.....da er nirvana nær!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt selvransakelse kan noen ganger være på sin plass; jeg hadde nok investert i en god platespiller dersom jeg elsket å spille plater jeg. Og ikke dersom jeg ikke elsket det med dagens spiller, men kjøper f.eks for å jage etter "bedre" lyd.

Antall plater er vel irrelevant ift antall spilletimer og subjektiv spilleglede. Er man usikker på eget ønske om en god platespiller så er det vel en grunn til å stoppe og tenke seg om hva man egentlig er ut etter.

Når det så er sagt; jeg hadde heller hatt en stor platesamling og en rimelig men god platespiller enn omvendt. For min del.

Mvh Vidar P

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Er det ikke mange her som får ganske bra ting ut av eldre Thorens spillere?
Kanskje løsningen er nærmere enn du tror?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det spørs vel på Thorens-modell i stor grad vil jeg tro. Mange men slett ikke alle er gullkantede hifispillere med potensiale.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det spørs vel på Thorens-modell i stor grad vil jeg tro. Mange men slett ikke alle er gullkantede hifispillere med potensiale.

Mvh Vidar P
... så lenge det ikke står en orginal Thorens arm på så kan det være håp ... ;)

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja de hadde ikke sine styrker på armer Thorens, et aspekt ved spillerne de ikke prioriterte mye tydeligvis. Selv min egen TP90 har vist seg å være meget vanskelig å få til godt, og det er et nokså begrenset utbud av pu'er som blomstrer til fulle i den. Dessverre.

Mvh Vidar P

Jan-Erik T.L

Medlem
Ble medlem
23.10.2007
Antall liker
0
Helt klart verdt det.

Har selv noen hundre Lp plater, og flere platespillere. Noe skal jo kalde vinterkvelder brukes til, brukers selv En Micro Seiki MB10 og 1 Lenco L75 samt en Thorens 160 til den daglige bruken. Men har andre spillere som venter på Oppgraderinger og mulig fremtidig bruk, ingen Platespiller er like heller. Og med dagens utvalg av pickuper og phonoforsterkere, har man mulighet til og ha foreksempel 2 spillere oppe samtidig men til forskjellig type musikk. Så ikke pakk vekk spilleren, og Brukt sjapper er det blitt flere av, ikke minst på nettet. Der det er fulgt mulig og gjøre en god handel til en fin pris.

J.T.L

Topp Bunn