Kostbar Rasjonalisering

G

Gjestemedlem

Gjest
Norske Skog (NSG) la ned papirfabrikken ved Union i Skien i 2005. Selskapet beregnet da at det ville bruke 265 millioner kroner på prosessen.

Nå ser det ut til at regningen i stedet blir 2,6 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv. Det er ti ganger så mye.

http://e24.no/boers-og-finans/article2298954.ece#VG

Flytteregning

Det er flytteregningen fra Skien til Jaguariaiva i Brasil som dytter opp kostnadene. I utgangspunktet skulle papirmaskinen i Skien bli spiker, men ledelsen i Norske Skog ombestemte seg, og besluttet å sette den opp i Brasil. Og det har blitt svindyrt.

Nå er toppsjef Christian Rynning-Tønnesen i Brasil for å finne ut hvor stor flytteregningen blir. Dagens Næringsliv har snakket med flere ansatte i selskapet, som mener at regningen blir større enn de 2 milliarder kronenene som er estimert så langt.

Les også: Trippelsmell for Norske Skog i Brasil

Til Hønefoss

Norske Skog flyttet også et anlegg fra Skien til Hønefoss. Det kostet 300 millioner kroner. Dette anlegget ble åpnet i desember. Tirsdag vedtok styret å legge ned en papirmaskin på Hønefoss.

- Denne investeringen må regnes som tapt, sier Stordalen til Dagens Næringsliv.

Masse penger på bokpapir

I tillegg har Norske Skog tapt penger på ikke å produsere bokpapir de siste to årene. I denne perioden har markedet for avispapir kollapset, mens prisene på bokpapir stiger.

- Det er forferdelig trist at en i ettertid ser at bokpapirproduksjonen vi mente en burde beholde, ar vist sge å være svært lønnsom, sier Stordalen.

Norske Skog kunne hatt et overskudd på 200 millioner kroner fra fabrikken i Skien i fjor.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Helt klart tragisk for Norsk økonomi, og spesielt for de arbeidsplasser som går/har gått tapt.

Det er litt underlig å tenke på valgene som er gjort.
Bla. å selge ut det meste av papirproduksjonen for å satse alt på avispapir, i en tid hvor man visste at Internet var på vei til å ta over avisenes funksjon.
Men det ble vel gjort for å kunne dele ut utbytter, samt å kunne vise til verdier som gjorde bonusene til Reinås og vennene hans store. Noen millioner i lomma til Reinås, milliarder i tap for aksjonærene.

Vet ikke om det direkte går an å si at Norske skog har tapt på å ikke produsere bokpapir. De var jo en såpass stor aktør, at om de hadde fortsatt å produsere ville prisene vært mye lavere. Eneste grunn til at papirprisene steg, var jo at tilbyderne av slikt papir ble færre.

I etterpå-klokskapens navn må det vel også sies at å produsere flest typer papir ville gjort Norske skog bedre rustet til å takle variasjoner i prisene på de på de forskjellige papirtyper...

Det eneste positive, om det er positivt da, er at storaksjonær Spetalen har fått det som han ønsket... aksjen stuper og synliggjør/avkler et dårlig styre...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
lomt skrev:
Helt klart tragisk for Norsk økonomi, og spesielt for de arbeidsplasser som går/har gått tapt.
Ingen effekt på norsk økonomi. Alle er i ny jobb.

Det er litt underlig å tenke på valgene som er gjort.
Bla. å selge ut det meste av papirproduksjonen for å satse alt på avispapir, i en tid hvor man visste at Internet var på vei til å ta over avisenes funksjon.
Det er overproduksjon av papir i verden. Også av bokpapir.

Det eneste positive, om det er positivt da, er at storaksjonær Spetalen har fått det som han ønsket... aksjen stuper og synliggjør/avkler et dårlig styre...
Det har du rett i.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det jeg ikke skjønner i dette er skogeiernes holdning. Hvis nå all norsk papirproduksjon flyttes til utlandet, hvem ska kjøpe tømmeret deres da?

Ikke så farlig for meg for jeg selger ikke massevirke, her går det i nisjeprodukter. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Relevant problemstilling som også skogeierne er i ferd med å ta innover seg.

Spennede å se hva Unionen kan tilføre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Ikke så farlig for meg for jeg selger ikke massevirke, her går det i nisjeprodukter. ;)
Er det dine hasjplantasjer som er avdekket den siste tiden? Det er jo et typisk nisjeprodukt. ;D ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hamp er faktisk et meget interessant produkt som burde ha framtiden foran seg. Dessverre blir denne nytteplanten grovt diskriminert. Men i forhold til mine agrare interesser er hamp både for mykt og for kort. Sitka gran, "vanlig gran" or, osp og bjørk er mer i min bransje.

Hvis "mannen fra likningskontoret" frekventerer HFS må jeg skynde meg å tillegge at det kun er "hobby"! ;D

Topp Bunn