KOSS PRO 4AAT, en "lydblogg" fra start til konklusjon

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
I min jakt på rimelige hodetelefoner med høy impedans, har jeg gått til anskaffelse av KOSS PRO4AAT, de er hentet inn til husstanden i dag, og koblet opp for første gang. Dette er lukkede hodetelefoner beregnet på studioarbeid i proffmarkedet. Nominell impedans er på 250 Ohm, mens de har en relativt lav følsomhet på 95 dB/1mW. Intet for portabelmarkedet, altså.
De ser bra ut på bilder, og basert på omtaler man finner på www, ser de i utgangspunktet ut til å være et godt kjøp. De burde være et rimeligere alternativ til studiotraveren Beyerdynamic DT 770 PRO, som også er å få i 250 Ohm utgave. Kabelen er av spiraltype, slik man ofte finner i proffmarkedet, en skrukoblet 6 mm jackplugg kan monteres utenpå 3,5 mm-pluggen. Veil pris fra Koss er på 100 US Dollar, selges i Norge fra ca 800,- levert på døra (ja, jeg har betalt full pris for dem :) ).

Ved utpakking oppdager man at bildene lyver en del; det som på bildet ser ut som en solid konstruksjon med metalldeler i bøyle og detaljer, viser seg (ikke overraskende) å være plast. Det som er noe verre er at byggekvaliteten er under pari, temmlig skranglete totalinntrykk, egentlig. Hodebøylen er myk og fyldig, kjennes svært komfortabel. Øreputene er derimot veldig stusselige, i forhold til nevnte Beyerdynamic med sine herlige flyelsputer, er de nesten latterlig dårlige. Dessuten er de for grunne, slik at innmaten i hodetelefonen blir hvilende mot øret. Dette viser seg uten unntak å være irriterende ved lengre tids bruk.

Lytteinntykk ut av esken følger i neste innlegg

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Fra omtaler funnet på nettet:
Simply amazing. Headphone amp is a must to bring it out. Amp used is the fiio E11 and line out iPod in this case and very pleased with the match-up. I compare many headphones at this price range and none compare in accurate sound reproduction.
I bought these to replace my Sennheiser HD 250's. All I can say is WOW! I'm using these headphones to produce electronic music, everything is clear and recognizable, it has a flat frequency response so you are getting exactly what you hear from the audio signal into your headphones and finally into your ears. I've been able to create some solid mixes with these headphones and would highly recommend using them for electronic music production!
The Pro4AA Titanium model is comfortable over long periods. The Closed Pneumalite™ feels fantastic and doesn't have that awful rubbery feeling. The sound has a texture that can only be heard, to be believed.

This is a gift from Koss.
As a bit of a disclaimer, I'm a huge fan of these headphones, and have used them almost daily for the past three years, so I suppose you could say this review is a bit biased, but I'll try to keep it fair. Here's why I feel so strongly about these headphones. First, they have amazing value, at $65 for a pair (Amazon pricing) which alone speaks for why anyone new to the hi-fi world should have a crack at them.
As for sound quality, I've found them to be quite flat across the frequency spectrum, all the way down to quite low areas, with drop off not noticeable on most everything I've listened to. As for the midrange, it's quite neutral, and neither overly forward, nor recessed, and very satisfactory, if not overly remarkable. The high end continues the flat, neutral trend, though it seems to me to be a tad soft, but not to the point were it becomes at all bothersome. The soundstage of these headphones is excellent, and is has proper separation of instruments. Reverb seemed very spacious without being distracting, and it really allowed one to almost forget they were listening to headphones at times. Overall, I am utterly satisfied with the sound quality of these headphones, and I suppose the best way to sum them up is that it doesn't have any really noticeable flaws. Could it be much better? Yes, but the strong point of these is that they preform quite well across the board, and provide a very comfortable listening environment

Lydblogg del 1, rett ut av esken
Ja, disse anmeldelsene her over ser jo betryggende ut. Så kobler vi den opp, da, inn i Beresford TC7510 DAC / hodetelefonforsterker. Nå er ikke dette noe high-end'er akkurat, toppen er ok, mens resten er relativt middelmådig, om sannheten skal fram. Ut av esken er første inntrykk som følger:
Skal dette være en spøk? Dette låter så latterlig dårlig, ja, så bent fram skamløst elendig, at jeg undrer på hva i alle dager produsenten har tenkt på her!? Porta Pro spiller ringer rundt dette her, pluss på at det oppleves som at klokkene spiller med, øreputene knirker, og alt er i det hele tatt svært usjarmerende. Jeg finner ikke igjen ett eneste av de gode punktene som nevnes i anmeldelsene jeg har limt inn ovenfor. Mellomtonen er total bokslyd, toppen er knapt tilstede, bassen flyter og er svært ujevn ved de forskjellige frekvenser oppgjennom. Ved siden av en annen hodetelefon fra proffmarkedet IMG MD 5000R, er dette mest sannsynlig de mest bedritne hodetelefonene jeg noensinne har hørt.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.345
Torget vurderinger
2
Koss PRO 4AAT har nå fått reell juling på høyt volum med bassboost og hele faderullan i ca 70 timer. Det har hjulpet ørlite. Noe mer laidback, og noe mer slagkraft. Allikevel, sammenlignet med Beyerdynamic DT 131 til rundt 300,- kommer de virkelig dårlig ut. Koss låter mørkere og har noe mer mellombass enn DT 131, men klangmessig er Koss fortsatt så latterlig dårlige at jeg ikke fatter hvorfor ingen i Koss-systemet tar affære og får dette produktet ut av hyllene snarest. Dette er bokslyd så boksete som den kommer, stemmer låter som aliens, trommer som bøtter, og dypbassen, i den grad den er der, gir liten eller ingen mening. Det gir meg flashback til tøyestelefonene som ble solgt av A/S Direct på det glade 70-tall, intet mindre.
Notér ellers at hodetelefonene denne gangen er sammelignet på Audio Valve RKV Mk2, som er bygget for høy impedans, som altså Koss PRO 4AAT har, mens DT 131 er lavimpedant.
Skal disse hotetelefonene få noe som helst lyttetid hos undertegnede, må det skje et under snart.

Andre med erfaringer med disse hodetelefonene?

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Harde, ukomfortable puter

[...]
Øreputene er derimot veldig stusselige, i forhold til nevnte Beyerdynamic med sine herlige flyelsputer, er de nesten latterlig dårlige. Dessuten er de for grunne, slik at innmaten i hodetelefonen blir hvilende mot øret. Dette viser seg uten unntak å være irriterende ved lengre tids bruk.
[...]
Jeg har så vidt jeg kan huske ikke hørt KOSS PRO4AAT, men dette med harde puter utløste et gjenkjennelsens "pling". Jeg husket straks noen KOSS-hodetelefoner (PRO4AAT eller en annen modell?) fra Platekompaniet på Torgallmenningen i Bergen. De hadde meget harde, ukomfortable og skrale puter. De fremstod som dårligere enn på dårlige og hardt håndterte hørselvern fra min barndom.

Jeg er helt og generelt enig ang. grunne hodetelefon(put)er. Dét er ikke vellykket (i lengden). Se gjerne tråden "Menneskers og hodetelefoners fysiske egenskaper og mål".

Sennheiser HD 380 Pro (USA) er også beregnet på det profesjonelle markedet og koster omtrent det samme. Den har myk og god polstring både under bøyle og i puter. Dessverre i denne sammenheng er den kun 54 ohm. Det gjelder etterhvert ganske mange profesjonelle hodetelefoner. Jeg har inntrykk av at det tidligere var flere høyimpedante, f.eks. fra AKG.

Kanskje du kan finne noe i Sound On Sounds, av flere grunner, gode "Studio Headphones - Leading Models Compared".

M

Morpheus

Gjest
Liker å lese dine betraktninger rundt headfi og utstyr. Har ikke så mye ellers å tilføre, but keep it coming Haakon :)

Topp Bunn