kortvegg/langvegg? Flytter på fredag! :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    hepp, som trådemnet sier så flytter jeg inn i (nytt) hus på fredag.
    Musikkrommet (ja, bare mitt!) er ca 18kvm, noe rektangulært oppdelt. Kortenden (den ene) har vindu og verandadør. Den andre kortenden har inngangsdøren plassert der den ene høyttaleren hadde blitt plassert, altså uaktuelt.
    Nå sitter jeg her og lurer på om langvegg er en idé også for meg?
    Jeg kommer til å måle opp rommet i morgen, samt slenge ut en ivarskisse (jeg kan ikke tegne...), her i morgen efta/kveld, for å få ut litt meninger fra folket.
    Ønsker erfaringer fra folk som har prøvd begge deler, og som kan anbefale det ene eller det anre. Kvasi og annet frabedes (vi tar sånt på off-topic) :).

Stay tuned!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hei

Jeg har prøvd begge deler, med to ulike høyttalere, og i to ulike rom. Mine gamle System Audio med bassrefleksporter spilte best på langvegg i begge rommene, satt opp litt inspirert av rådene på Audio Physics sine sider. Gradient Revolution med dipolbasser har jeg prøvd på alle 4 vegger i stua mi, og endte med kortvegg, med en stor døråpning i midten. Hadde noen stygge dips og peaks under 150 hz som jeg forsøkte å rette ut.
    Skal jeg kpnkludere må svaret bli- det kommer an på.
    Hvor langt unna ht liker du å sitte? hvor mye luft vil de ha rundt seg? Hva er de mest kritiske på- avstand til bakvegg eller til siden?

mvh

Bernt

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Fine erfaringer!
    Jeg liker å sitte sånn passe unna, ikke altfor langt nei, tror kanskje nærfeltslytting hadde gått greit om lyden er best der
    Jeg er litt usikker på hvor mine ht må ha mest luft, faktisk. Tror ikke de er de verste å plassere, sånt sett.
    Akustikkplater fins jo, også..

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Morro med nytt rom da!

Jeg synes det er bedre med å spille på kortvegg selv.
    Fikk ikke helt tak på lydbildet samt bassen på langvegg, men det tror jeg er helt opp til rommet og vanskelig å si noe om generelt.

Putt inn målene dine og lek litt med denne?

http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls

Lykke til, og legg ut erfaringer og bilder.

Mvh
    Rolf

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Jeg ville gått for nærfelt hvis mulig. Da spiller ikke rommet så mye inn. Eneste problemet jeg kan tenke meg med nærfelt er liten sweetspot, men denne er jo desto bedre ;D

PK

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Jau, gutten er kommet inn i nytt hus, men lytterommet er ikke helt klart før onsdag. Tyvärr tyvärr!
    MEN

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    takktakk! er veldig fornøyd her jeg sitter i min ektorp (ikea er bra!)
    onsdagskvelden/torsdag erre oppsetting av anlegg.
    Hva jeg skal til helga? njaaaaa :)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hiver meg på gratulasjonene Ivar! Dette blir bra vettu. Men hva med noen bilder sånn at vi kan synse litt for deg? :)

Mvh

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    rommet ble noe forstyrret (noe sløv rørlegger samt en idiot fra norema), og jeg vil ikke ha bilder av plast og noe tak som trenger maling!

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Bilder for synsing coming up (ikke veldig bra kvalitet, men det er vel heller ikke poenget..)
    sett mot verandadør og vindu fra inngangsdør

Vedlegg

• 82.1 KB Visninger: 156

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    mot inngangsdør

(glemte rotering!)

Vedlegg

• 140.7 KB Visninger: 158

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Der har jeg slengt opp bilder, fikk igjen problemer med å slenge alle bildene i et innlegg og gadd ikke lære meg hvordan jeg fiksa det... :)
    Så, toref: SYNS ivei!
    parkett? ja
    egen kurs er forøvrig på ölflexkabel

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Her er det ikke mye valg.
    Både vindusvegg og inngangsdør begrenser bruken som bakvegg.
    Jeg ville valgt langvegg.

R

Kan du tegne opp romme noe ala dette med mål?

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    jeg kan tegne opp rommet, ja. Selvsagt ikke med inntegnede møbler og hvor anlegget skal stå (det vet jeg jo ikke enda. Tegning skal bli!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hehe, ja det holder med å tegne. Du skal slippe å spå ;)

Har tro på at dette kan bli et flott musikkrom og en fin og lærerik tråd!
    Gleder meg til å følge prosjektet ditt.

Mvh
    Rolf

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Her er rommet, tegnet av min snart 2 år gamle datter....
    (nei, hun hadde tegna bedre)

Vedlegg

O

OldBoy

Gjest
    Det ser da ikke så ille ut, dette.

Jeg tror at den lengste langveggen blir riktig sted for anlegget, og så får du finne en plass til godstolen på den korteste langveggen. Det er mulig at litt demping bak høyttalerne pluss et gulvteppe på parketten kan gjøre underverker, men det finner du fort ut.

Plassering langs kortveggene, er såvidt jeg kan se, utelukket. Det blir ikke bra i forhold til vinduer og døråpninger.

Det er tross alt 3,6m mellom langveggene, og med ikke altfor voldsomme høyttalere som må langt ut fra veggen bak, tror jeg dette kan bli riktig bra.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    OldBoy skrev:
    Det ser da ikke så ille ut, dette.

1. Jeg tror at den lengste langveggen blir riktig sted for anlegget, og så får du finne en plass til godstolen på den korteste langveggen. Det er mulig at litt demping bak høyttalerne pluss et gulvteppe på parketten kan gjøre underverker, men det finner du fort ut.

2. Plassering langs kortveggene, er såvidt jeg kan se, utelukket. Det blir ikke bra i forhold til vinduer og døråpninger.

3.Det er tross alt 3,6m mellom langveggene, og med ikke altfor voldsomme høyttalere som må langt ut fra veggen bak, tror jeg dette kan bli riktig bra.
    1. Ja, dette kan vere fornuftig. Men også ei relativt tett plassering på motsett vegg kan vere aktuell. Alt etter høgtalarane sine eigenskapar, vil du få "ping pong- effekt" når avstanden vert for stor mellom dei. Om dei kjem langt frå hjørna, vil dei også miste bass, men i staden få betre perspektiv, så det er mykje å ta omsyn til. Eg vil også tipse om eit veggteppe el.l bak lytteposisjon, slik at høgfrekvens ikkje vert reflektert og forstyrrar lydbildet.

2. Ikkje utelukka - går ikkje alternativa på langvegg, kan høgtalarane stå med (ikkje for brutal) vinkling innover, eit godt stykke frå bakvegg. Og du kan ta lytteposisjon ein god meter frå bakvegg langs den andre kortveggen, som er betre enn å sitte med "ryggen mot veggen". Demping av reflekssjonsstadar kan vere aktuelt.

3. Høgtalarval er viktig her....vanskeleg å gje råd utan å kjenne din musikksmak og andre preferansar, men relativt smale, golvståande som spelar rimeleg mykje bass etter din smak må vere eit greitt utgangspunkt?

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    anlegget mitt står i signaturen!
    Musikksmak spenner vidt, blir bredere og bredere, men går veldig mye i kvinnestemmer, mørke rolige mannestemmer. Gjerne innom litt reinspikka pop, over til pink floyd + waters.
    Ikke spesielt mye gammeldans.... :)

O

OldBoy

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    2. Ikkje utelukka - går ikkje alternativa på langvegg, kan høgtalarane stå ....
    Ingenting er UTELUKKET, beklager ordbruken. Men tanken var at dersom ivar skulle komme seg inn og ut av lytterommet sitt på en grei måte, og ha tilgang til utgangsdøren sin i tillegg, uten å ha høyttalere stående midt i gangtrafikken, synes langveggen å være et nærliggende alternativ. Da får han også litt avstand sideveis til veggene, og slipper å bekymre seg for refleksjoner fra dem. Jeg har 3,9m fra vegg til vegg hjemme hos meg, og ut fra erfaringene med det, tror jeg at 3,6m skulle kunne gå greit også. I hvert fall med ivars høyttalere.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    godt poeng dette med dørene og adkomst. Har tenkt litt på dette selv, da jeg vil tro kona vil ut på verandaen "sin" :) når sommeren forhåpentligvis kommer tilbake!
    Går i retning langvegg dette, ser jeg. Akustikkplater med litt målinger må vel til, men det hadde jeg regna med, uansett. Gulvteppe på parketten må til.Jeg vurderte faktisk vegg til vegg, men det er heslig etter et par år, teppet kan jeg jo lufte og bytte meget enklere!

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Min første tanke er også langveggen ivar - den lengste av dem. Testet langveggen her hjemme en gang i fjor sommer, med timc's gamle MC-402 på B&W804S. Det fungerte som bare det... null problemer med stående bølger og fjas. Litt synd nesten. For jeg skulle gjerne brukt langveggen permanent, hadde det ikke vært for at stua da blir seende fullstendig kaotisk ut med sofaer og stoler fullstendig feil i forhold til døråpninger, vinduer osv. Her har du derimot (nesten) frie tøyler, ville satset på langveggen ja.

Heldig du er som har dedikert lytterom. Dette blir bra skal du se (og høre)!

Mvh

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    kortvegg/langvegg? Fra tomt rom til godlyden! :)

hei, godtfolk!
    Da kommer det en aldri så liten oppdatering her, med opptil flere bilder av prosessen frem til jeg nå hører litt musikk med lap på fanget, og en aldri så liten skvett tullamore dew i mitt glass. Livet - er her!

først et bilde av rommet uten plast og med kona som så snilt tørker over gulvet "mitt" :)

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Cd og spider på plass
    Fikk forøvrig problem med spidern, som beskrevet i en annen tråd (hjelp, haster osv). Får liksom ikke pressa den nye cone så langt ned som det trengs, dermed leses/spinnes det dårlig..

Uansett, bilde

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    pre må også på plass (ja, det blir vel en oppgradering på dette punktet)

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Mine kjære høyttalere ble montert tilslutt, oppå sine sandfylte stativer.
    Hver gang jeg flytter på anlegget ønsker jeg meg walkman!

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1

Jepp, da var anlegget oppe. Jeg sitter her og hører musikk i et ellers meget tomt rom. Føler ikke at gjenklangen plager meg, men den er her, ingen tvil om den saken (skulle vel egentlig bare mangle)

Skeidar solgte meg en stol i tøygreier i kveld, fothviler funker ei, men det fikser jeg selv, 900,- er uansett ikke penger for en stol som egentlig koster 3k+.

Å si om lyden foreløpig?
    Tja, større rom, mer omfavnelse enn det jeg har hatt på en veldig lang stund.
    Bildekvalitet ræva? jepp, mobil...

edit: ja, gjengestagene skal kappes...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

ivar skrev:
    Jepp, da var anlegget oppe. Jeg sitter her og hører musikk i et ellers meget tomt rom. Føler ikke at gjenklangen plager meg, men den er her, ingen tvil om den saken (skulle vel egentlig bare mangle)

Skeidar solgte meg en stol i tøygreier i kveld, fothviler funker ei, men det fikser jeg selv, 900,- er uansett ikke penger for en stol som egentlig koster 3k+.

Å si om lyden foreløpig?
    Tja, større rom, mer omfavnelse enn det jeg har hatt på en veldig lang stund.
    Bildekvalitet ræva? jepp, mobil...

edit: ja, gjengestagene skal kappes...
    Grattis med nytt rom Ivar!!!

Nei!!!
    Ikke kapp stagene.
    Du skal da vel ha platespiller og riia også? ::) ;)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    hm, snodig.
    Før rørampene brukte jeg et strømfilter (bortimot diy) på cdspiller, med forbedring.
    Nå, i nytt rom, med røramper føler jeg at noe av dynamikken blir borte. Ikke mye, men noe.
    Ja, jeg skal ha riaa til platespillern, men jeg må snarest få beskjed om hvilket riaa jeg skal kjøpe....

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    En liten oppdatering kanskje?
    Jeg har nå bodd 1 mnd i mitt nye hus, og har på denne tiden også fått tid til litt musikk, med oppsett av anlegg osv.
    Jakten på ny pre er i gang, ref annen tråd, og nå sitter jeg altså her med Johnas cary slp 2002, med 2stk mullard og 2 stk golden dragon på sine respektive plasser under topplokket.
    Fjernkontrollen er aluminiumsutgaven :) , ganske uvesentlig kanskje, men nevner det da det irriterer meg grønn at ikke produsenter av godt og ikke minst etterhvert kostbart utstyr kan legge litt mer i fjernkontrollen!

Fikk ampen i går, men da fredagen var booket (poker) så er det nå jeg sitter her i lytterommet, mens det snøregner ute, men hvor varmen fra blokkene siver mot føttene mine (johna hadde en idé om en meget stille vifte som kanskje kunne føre denne varmen mer mot meg, slettes ikke dumt!)
    Ja, altså, fikk nevnte pre levert på døra, vi samlytta fra noen cdspor her på min eci3, før vi svitsja om til caryen.
    Forandringen var (som forventet?) momentan.

Her i dag har jeg gjort samme greia, spilte jan garbarek en stund, før jeg bytta over til en eci3, som selvsagt sto med strøm mens den venta på tur, og tilbake igjen, til caryen.

Det er rart å bevitne at godeste jan har blitt betydelig mer korpulent etter at han kom over på caryen. Han er i tillegg blitt meget mer åpen, og gir meg innblikk i mer av ham selv, der han trakterer, serverer og viser storsinn.

Sara K's (kvinnestemmer blir min død, men for en død! :) ), water falls, spor 9, på samme måte. Floskelen "mer kropp" er vel på sin plass?

Caryen har betydelig høyere gain enn min eci3, men samtidig trenger jeg ikke spille like høyt for at ting skal slippe, og det er en fordel skal jeg si Dere, når kone og snart 2 barn har formiddagsduppen i etasjen over....

Rommet jeg sitter i er rimelig tomt, en haug cd'er står i det ene hjørnet, i det andre står dekslene til høyttalere og amper, mens foran anlegget sitter altså overogtilvenstretegnede.
    Tråden om akuplater blir nyttig frem mot jul!

Dette er gøy!

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Fortsatt står johnas pre her, eller den er vel min nå. Har fått hørt litt musikk de siste dagene/uka og det er åpent altså, kjempeåpent. Det er snakk om åpningstider som ville fått LO til å steile (for å bygge en alldeles håpløs metafor...)

Mye mer punch, for ikke å snakke om flere detaljer, helt fra man hører lyd (lavt volum altså).

Akustikkplatene er hentet, det samme er materialene, det blir nok litt jobb med dem i morgen (blir vel ikke ferdige).

Lurer i den sammenheng på hvordan jeg skal utforme rammene.

Bygge 6 rammer til 6 plater?

Bygge en stor ramme til 4 plater som henges bak hele racket samt høyttalerne (selvsagt). I tillegg få den nye "veggen" dekorert med litt tegning? Har motiv!

Bygge 2 rammer til de siste platene som jeg så slenger bak ryggen min?

Bygge 6 rammer, en til hver plate?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Så flera mindre absorbenter så har du större möjlighet att justera ljudet genom att flytta, avlägsna eller lägga till absorption.

Dessutom måste jag starkt rekommendera att inte bara tänka absorption utan också diffusion. Diffusion kan man inte misslyckas med. Absorption kan sluta med studio- eller hörlursljud, helt utan liv, rymd och naturlighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn