KORA og E84L/7189A

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Holder litt på med et par KORA Titan monoblokker.
Disse bruker E84L/7189A rør.

Men, i rørsoklene er det kun 6 pinner, mens rørene har 9.
Hvis jeg ser på rørsokkelen og nummerere pinnene med klokken fra den litt større åpningen er pinne nummer 2,4 og 9 ikke tilkoblet. Stemmer dette...?

Mvh
OMF - Rørnovice

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
Heisann OMF

Det stemmer nok dette. Du har noval (ni) rørsokler, mens F.eks EL34/kt88 etc har oktalsokler. ( det er fritt frem å korrigere meg - hukommelsen er ikke særlig god på denne tiden av døgnet ). Oktal og noval er standarder som mange forskjellige rør bruker. Inngangsrørene dine benytter sikkert den samme type sokkel. EL84 er et utgangsrør, mens f.eks ECC88 er en dobbel triode (to rør i ett). Denne benytter gjerne alle pinnene. Om du inspiserer EL84 vil du kanskje se at en eller flere de nevnte pinnene er "dummys" eller ikke tilkoblet. Røret har alle ni pinner slik at det ikke kan settes feil i. Oktalsokler har en styrepinn slik at de heller ikke kan settes inn feil.

PS kan hende jeg korrigerer meg selv litt i morgen når jeg får lest hva jeg har skrevet med nye øyne.

Hei så lenge

Atle

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Ser på røret at de nevnte pinnene er koblet, men det ser ikke ut til å ende opp på et spesiellt fornuftig sted på røret....

Kan noen bekrefte at i denne konfigurasjoen så skal pinne 2,4 og 9 ikke benyttes...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker så mye for den.

Dette stemmer det....regner med at du har et bilde av røret, mens jeg refererte til rørsokkelen.

Og hvis da IC - betyr "ikke connected" ( ;D) så ser jo dette bra ut!

Mvh
OMF

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
I.C. i rørverda tyder 'internal connection' Ofte er ikkje desse pinnane kopla til noko som helst, men av og til fungerer dei som støtte for elementa inne i røret. Regelen er at står det IC ved ein rørpinne skal ein ikkje kople noko til denne på sokkelen. Det kan ende med katastrofe! Så vidt eg hugsar så er det noko slikt på Sovtek EL 84 og EL 84M røra og det er ulikt EL 84 NOS rør. Det gjer at i nokre gamle radioar som brukar EL 84 som utgangsrør, vil ikkje Sovtek EL 84 fungere utan at ein loddar laus ei leidning på rørsokkelen.

Topp Bunn