Politikk, religion og samfunn Kor mykje spanderar du?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg betaler kun med faktura, med kontanter ryker skattefordelen bort.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Betalte en gang med mobil, og da ble jeg belastet moms i tillegg.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Er det ikke slik at dersom man betaler via mobil, så går 80-90% av beløpet til "teleselskapet"?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Finner ingen grunn til å tvile på det, men siden TV-aksjonen selv reklamerer aktivt for muligheten synes de vel det er verdt det.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Skattefordelen? Da gir dere altså flere tusen? Imponerende.

Jeg har en haug med småpenger på hylla, kanskje 3 kanskje 4 hundre.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Jeg har sluttet å kjøpe meg god samvittighet for mange år siden.
Joda, men du driver jo med så meget mange andre samfunnstjenlige aktiviterer som å holde intergalaktisk kriminalitet i sjakk. :rolleyes:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4

Jeg gir 300 kroner månedlig og så gir jeg jeg gjerne rundt en høvding til jul til et verdig formål. Med tanke på hvor bra jeg har det så synes jeg det er det minste jeg kan gjøre.

Jeg synes det blir dumt med sure oppgulp angående TV-aksjonen, det er aldri feil å hjelpe andre.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø

Jeg gir 300 kroner månedlig og så gir jeg jeg gjerne rundt en høvding til jul til et verdig formål. Med tanke på hvor bra jeg har det så synes jeg det er det minste jeg kan gjøre.

Jeg synes det blir dumt med sure oppgulp angående TV-aksjonen, det er aldri feil å hjelpe andre.
Jeg håper ikke du forsto meg dithen at jeg harselerte med aksjonen? Har vært medlem i amnesty i godt over ti år.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg siktet til Super's link.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19

Tror man får skattefordel av inntill 12 K i året til de organisasjonene som er godkjente, dersom de melder inn dine bidrag på samme måte som arbeidsgiver og banker melder inn til skatteetaten.

Og ja, har jeg råd til hifi har jeg råd til å gi noen tusen i løpet av året til de som ikke har vært så heldige som meg. De beløpene blir uansett lite i forhold til hva jeg bruker på meg selv i løpet av et år, så det handler ikke om å kjøpe god samvittighet. Min dårlige samvittighet blir jeg ikke kvitt samme hva :)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Vi ga rundt 250-300. Tok det som var av småpenger tilgjengelig.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø

Tror man får skattefordel av inntill 12 K i året til de organisasjonene som er godkjente, dersom de melder inn dine bidrag på samme måte som arbeidsgiver og banker melder inn til skatteetaten.

Og ja, har jeg råd til hifi har jeg råd til å gi noen tusen i løpet av året til de som ikke har vært så heldige som meg. De beløpene blir uansett lite i forhold til hva jeg bruker på meg selv i løpet av et år, så det handler ikke om å kjøpe god samvittighet. Min dårlige samvittighet blir jeg ikke kvitt samme hva :)
Joda, jeg er klar over det. Forsto det bare slik at man så butikk i å betale til tv-aksjonen med faktura istedet for "rett i koppen". Hodet mitt fungerer ikke slik og jeg ble bare litt forbauset. :)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19

Joda, jeg er klar over det. Forsto det bare slik at man så butikk i å betale til tv-aksjonen med faktura istedet for "rett i koppen". Hodet mitt fungerer ikke slik og jeg ble bare litt forbauset. :)
Ser den. Folk bruker vel skattefradrag forskjellig.
Men jeg må si jeg gir aldri til permfolket og folk som står på stand i byen, siden jeg har valgt meg ut fire organisasjoner jeg gir til fast hver måned, og det kan være at det er av samme grunn noen nevner faktura i stedet for rett i koppen. :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ga et par hudrelapper, ikke mye men det skyldes delvis at jeg synest det er alt for lite fokus på hvor mye av pengene som faktisk kommer fram og hvor mye som blir igjen i organisasjonene. Greit det skal ha de som driver og men hvor er regnskapene som viser hvor mange kroner av min 200 som kommer frem 10 ?, 50 ? Ikke så relevant å år kanskje, men f.eks for en organisasjon som Redd Barna ?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg skal gi 4 - 500 norske ferdigskatta kroner, HVIS det dukke ropp bøssebærer( e ). Det har ikke vært noen på døra så langt - enda vi bor nokså sentralt. Og er heime.

Apropo spørsmålet i tråden om Telenor stikker av med en del av beløpet som blir gitt vha mobilen; hva men NRK? Jeg har lest og hørt at statskanalen mesker seg nokså kraftig, på det vi alle kanskje tror er en dugnad fra NRK's side. Stemmer det at NRK "tar" flerfoldige millioner for å sende innsamlingsaksjonen på TV?

N

nb

Gjest
Ja. De som får aksjonen dekker NRKs kostnader. Man skal være rimelig blind for ikke å se det problematiske i opplegget.

C

Cyber

Gjest
Er dette enda en skrytetråd? Hva er poenget med at folk skal oppgi hva de har gitt? Det er vel opp til ens egen samvittighet?

Bidrar selvsagt med noe, men gir heller mer til organisasjoner som oppgir hvor mye av pengene som faktisk blir brukt. Den jeg gir mest til har kun 4% til administrasjon og annet. Det er faktisk utrolig lite sammenlignet med mange andre humanitære formål. Det er også snodig at mange av sjefene i disse organisasjonene faktisk tjener 3-4 ganger det en vanlig mann i gata gjør. Det synes jeg er meget betenkelig.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Problemet med hvorvidt NRK skal ta betalt er jo:
- Ville du jobbet en hel dag uten lønn? (Noen ville nok det, men jeg tror det ville være vanskelig få med alle som er nødvendig for å få en slik produksjon på lufta, spesiellt med problemstillinger som nevnt over; "hvordan blir pengene brukt")
- Det er vanskelig nok å få folk til å betale lisenspengene fra før, om NRK bruker millioner på tv-aksjonen hvert år spørs det om det vil være enda vanskeligere.
- Jeg vil tro at økonomer i organisasjonen det gjelder har regnet på hva det koster de i tv-tid, samt økede markedsføringsutgifter, mot økte inntekter. Jeg tar det for gitt at det lønner seg å ha tv-aksjonen fremfor å la være.

Når det gjelder lederlønninger er vel alle ledere ute etter mest mulig lønn, og organisasjonene må da betale for å få best mulig ledere. Jeg er ikke økonom, men det kan jo hende at det lønner seg med en god leder både i forhold til målet organisasjonen har (ideologisk) og økonomisk i forhold til at jo større måloppnåelse organisasjonen har, jo større pengegaver kan den hente inn fra sine tilhengere/bruke i reklameøyemed ("Se hva vi utrettet i fjor"), og en god leder med en million i lønn derfor er mer økonomisk enn en dårlig leder med 250K i lønn.
Men når man har en dårlig leder med en million eller mer i lønn er vel ingen tjent med det. Utenom lederen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Jeg har visse motforestillinger hva gjelder TV aksjonen. Det viser seg stadig vekk at det er "snyltere" som bare MÅ HA av de insamlede midlene. Det har også blitt "avslørt" at innsamlede midler står i årevis og drar inn renter til organisasjonsdrift, og at hverken renter eller hovedstol kommer dem tilgode som var formålet med aksjonen. Man blir faktisk noe desillusjonert med årene.

Jeg gir ganske fast til en to, tre organisasjoner. Men det hender da at TV aksjonen får noe også. I år var (er) jeg i Trondheim på dagen, og var som snarest innom "Vår Frue Kirke". Den er ofte åpen for folk som trenger ly og ro. Drives av Kirkens Bymisjon og er både åpen kirke og varmestue for de som lever på skyggesiden. Tente et lys for min bror som omkom for noen år siden og fikk noen minutter ro i sjelen. Ved døra sto kollektbørsa med plakat om at pengene skulle gå til TV aksjonen. Jeg tømte lommene uten å telle hvor mye det var. Bruker å gjøre det når jeg er der.

• Liker
Reaksjoner: TT.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Amnesty bør alle kunne støtte. For øvrig er jeg enig i dette med "skrytetråd" og sånt. Enhver gir det de føler at de har råd til.

PS: Ser akkurat nå at innsamlingsaksjonen har passert 170 mill kr. - og det er fortsatt litt igjen av kvelden. Dette blir uansett bra for Amnesty og det humanitære arbeidet som organisasjonen driver. På tvers av trosretninger, religioner, politikk osv. Å kjempe for og stå opp for menneskerettigheter, er bra - veldig bra!

Topp Bunn