Politikk, religion og samfunn Kor langt er du komen med doomesday prepping?

Kor stor krise er du klar for?

  • Dette er berre propaganda. Business as usual

    Stemmer: 22 21.2%
  • Eg har kjøpt litt hermetikk og sånn. Men har berre elektrisk oppvarming

    Stemmer: 16 15.4%
  • Eg har vedomn og ved på lur.

    Stemmer: 61 58.7%
  • Eg har minst ti liter vatn lagra.

    Stemmer: 27 26.0%
  • Eg har mat nok i frys og kjøleskap til nokre dagar

    Stemmer: 52 50.0%
  • Eg har ein del hermetikk og mat som står seg i lange tider

    Stemmer: 36 34.6%
  • Eg har hage der eg dyrkar mat

    Stemmer: 14 13.5%
  • Eg har minst 100 liter drivstoff i garasja og full tank til ei kvar tid.

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har straumaggregat, parabolantenne og satelittelefon

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har eit "bunkersrom" i kjellaren

    Stemmer: 13 12.5%

  • Totalt antall stemmer
    104

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Tørt korn kan lagres i 30 år.
    Og det uten energitilførsel, kun i en betongsilo.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du bør undersøke hvor mye fôr som er blitt importert til produksjon av det vi eksporterer ...
    55% av eksporten er fiskeri og vi forer ikke torsken eller makrellen som fiskes i havet, men jeg ser poenget ditt når det gjelder laksen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    2/3 av verdien, ikke av mengden. Fiskeri står fortsatt for over halvparten av eksportmengden.
    Det er ikke lov å snakke om fisk. Fisk eksisterer ikke i fortellingen om den kommende katastrofen som vil inntre om man ikke høyner tollmurene og øker landbrukssubsidiene.

    ... er det ikke litt vel gjennomsiktig etterhvert?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men en kan ikke leven på bare fisk. Noen som har hørt om skjørbuk?

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    En del år tilbake fant jeg dette: bilder fra stumfilmen "Terje Vigen", disse kom med tobakkspakker og var samleobjekt.
    Som nevnt er det ting vi trenger vi ikke får fra kjøtt og fisk. Landet var fullt av vilt og fisk mens man slet seg gjennom hard hungersnød under de engelske blokadene, med betydelige mangelsykdommer i befolkningen. Terje Vigen får kornsekker fra dansker ombord i sin åpne båt, de som kjenner diktet vet at engelskmennene tar ham rett før han kommer seg hjem med lasten.

    IMG_0026.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.198
    Selvforsyningsgraden i Norge beregnes utfra hva som produseres og kan produseres i landet, utfra tilgjengelige ressurser. I dag har vi stelt oss slik at vi importerer det meste, inklusive det vi bruker for å holde liv i egen produksjon av kjøtt og fisk.
    Det er ikke slik det oppgis av de som beregner det i alle fall. NIBIO sier at de regner det som andel av kalorier konsumert i Norge som kommer fra produksjon i Norge. Altså inkluderer tallet ikke det som eksporteres (hovedsaklig fisk). Det er altså ikke et mål på hvor mye næring som produseres i Norge som prosentandel av det faktiske konsumet, det tallet er dekningsgraden, som er betydelig høyere enn selvforsyningsgraden.

    Hva selvforsyningsgraden - slik det forstås av de langt fleste - faktisk er i Norge tror jeg ingen egentlig vet, men dekningsgraden er i alle fall et mer rimelig mål enn selvforsyningsgraden i så måte. I tillegg er det enorme mengder svinn i hele systemet og man må i det minste anta at i en eller annen form for krise så vil svinnet på forbrukernivå bli betydelig lavere enn hva det er i normale tider. Samt at man også må anta at folk flest slutter med å spise altfor mye som jo en hel del gjør her som andre steder.

    Med en slik måte å regne på som man gjør for selvforsyningsgraden så er ikke Norge selvforsynt av bensin eller elektrisk energi heller, siden noe av det som forbrukes i Norge importeres men eksporten er mye større enn importen. Det holder at det i det hele forekommer import for at graden ikke blir 100%. Men i realiteten er den normalt ca 110% for elektrisk energi (svinger dog mye) og 400% for bensin.

    Når det gjelder hva som kastes i husholdnignene i Norge så er det visstnok dette

    De største kildene til matsvinn i Norge er bakervarer (21 prosent), middagsrester (20 prosent) og frukt og grønnsaker (19 prosent), mens meieriprodukter utgjør 11 prosent av det som kastes. Vi kaster faktisk omlag 100 millioner liter melk hvert år.

    Det er ingen ting av dette det er nødvendig å kaste pr se.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    Matvaresvinn er en bagatell i forhold til utfordringen det er å sikre matvareforsyning til hele befolkningen.

    Folk synes å regne som om all maten finnes tilgjengelig, slik at den kan utporsjoneres over tid, etter behov.
    Men bingen er liten og må stadig fylles på utenfra. Og det er her det kniper. Om forsyningskjedene blir brutt, som f.eks. ved en større konflikt, står det dårlig til.

    Journalister har gjort sitt for å forsøke å få innsyn i situasjonen:

    Sammenlignet med Finland står det dårlig til her. Pga Just-In-Time har matkjedene beregnet at de har lagerkapasitet til under to ukers forbruk av vesentlige og nødvendige matvarer. Forsvaret har indikert seks dagers forbruk for hele nasjonen, men man regner ikke med at en krisetilstand vil slå ned over hele landet, samtidig.

    Og slik er det i kriselageret:


     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Pga Just-In-Time har matkjedene beregnet at de har lagerkapasitet til under to ukers forbruk av vesentlige og nødvendige matvarer. Forsvaret har indikert seks dagers forbruk for hele nasjonen, men man regner ikke med at en krisetilstand vil slå ned over hele landet, samtidig.
    Men siden det er så mye sentraliserte lagre for matvarekjedene (som med det meste annet), så trenger ikke en krisetilstand slå ned over hele landet samtidig, for at det vil berøre hele landet samtidig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.198
    Matvaresvinn er en bagatell i forhold til utfordringen det er å sikre matvareforsyning til hele befolkningen.

    Folk synes å regne som om all maten finnes tilgjengelig, slik at den kan utporsjoneres over tid, etter behov.
    Men bingen er liten og må stadig fylles på utenfra. Og det er her det kniper. Om forsyningskjedene blir brutt, som f.eks. ved en større konflikt, står det dårlig til.
    Det stemmer sikkert, men et prosenttall for selvforsyning (eller dekningsgrad) sier heller ikke noe om det siden det ikke har hensyn til når ting høstes kontra når det forbrukes. Det er bare et kaloriregnskap for året sett under ett.

    Sammenlignet med Finland står det dårlig til her. Pga Just-In-Time har matkjedene beregnet at de har lagerkapasitet til under to ukers forbruk av vesentlige og nødvendige matvarer. Forsvaret har indikert seks dagers forbruk for hele nasjonen, men man regner ikke med at en krisetilstand vil slå ned over hele landet, samtidig.
    Da er jeg i alle fall bedre stillt enn nasjonen som helhet. Vi skulle vel klart oss greit i alle fall en måneds tid på det vi har hjemme til enhver tid men med "noe" reduksjon i variasjonen i kostholdet. Om strømmen ryker og fryseren ikke er tilgjengelig så vil det gi et betydelig bidrag i negativ retning uten at jeg har regnet på akkurat det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Forutsatt at ingen blåser av atomvåpen som kontaminerer vannkilder kan jeg nok snart overleve et drøyt halvår på det vi har liggede. Selvsagt vil det medføre rasjonering og ikke fri frotsing. Vann blir det springende punktet egentlig da et tilstrekkelig stort lager vil kreve alt for stor plass.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Har kjøpt inn 25 kg hel bygg, 25 kilo hel hvete og 25 kg havregryn. Pluss hermetikk, stearinlys, rødsprit etc
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har nok strøm på batteriene til å drive stereoanlegget lenge nok til å spille Mahlers tredje.....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    6.214
    Har avsluttet pensjonssparingen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.211
    Antall liker
    4.833
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet det er upopulært med fakta når det slår bein under historiefortellingen.

    Men det er viktig å forstå hvorfor selvforsyningsgrad ikke sier noe som helst om hvor mye mat som produseres i Norge, og hvorfor det er helt uvensentlig når det kommer til en diskusjon om matsikkerhet.

    Selvforsyningsgrad forteller oss kun hvor stor andel av maten som selges som er produsert i Norge. Dekningsgrad forteller oss hvor mye mat som i dag produseres sett i forhold til vårt forbruk.

    For å ta et eksempel som kan illustrere hvor meningsløst det er. Om vi produserer 5 millioner flere sauer enn i dag, (bare som et eksempel) og eksporter disse, så vil selvforsyningsgraden forbli nøyaktig den samme gitt at ikke andre faktorer endres. Tror de fleste vi se at vi er litt bedre rustet om det røyner på med stor produksjonsøkning, selv om skremmetallet er like "lavt". Og ja, vi må også ta hensyn til import og produksjon av for, produksjonsmidler om man vil.

    Dekningsgraden er ca 90% nå, men selv den gir bare et øyeblikksbilde og tar ikke hensyn til potensialet av totalproduksjon om man endrer produksjonen noe. Om man bruker arealer til å dyrke menneskemat og ikke dyrefor f.eks. Eller om man tar i bruk land som går til prydplanter og bruker det til mat. Om man minsker kjøttproduksjonen noe og øker produksjonen av grønnsaker osv.

    Selvforsyningsgrad sier kun noe om vårt forbruksmønster akkurat nå og ingenting vesentlig om matproduksjonen i Norge, ikke når det kommer til matsikkerhet og slike ting.

    Jeg mener derfor det er bevist manipulering og villedning å bruke selvforsyningsgrad for å få folk til å tro at vi produserer mye mindre mat enn vi behøver og at vi er i store problemer om det skulle oppstå en relevant krise.

    ..

    Så ikke sluk rått alt man blir servert og prøv å skille mellom propaganda og manipulasjon og hva som egentlig er fakta. ... det blir noen ganger slik når idealismen får ta overhånd og at målet helliger midlene..

    Det bør jo være tydelig for de fleste at å bruke selvforsyningsgrad som skremmetall kun gjøres fordi man vil male et bilde hos folk som ikke har satt seg inn i fakta, at om det blir krise (slik som Ukraina er et godt eksempel på), så produserer vil bare ca 40% av maten vi behøver eller noe slikt. Folk skal skremmes, og det synes jeg er en uærlig måte å drive politikk på.

    Hvor selvforsynte er vi egentlig med mat?. Faktisk.


    Siden selvforsyningsgraden ikke tar hensyn til eksport, brukes også ordet dekningsgrad når man skal snakke om norsk matvareproduksjon. Dekningsgraden er et mål på hvor mye mat som faktisk blir produsert.

    Vi produserer mer mat enn vi spiser fordi vi sender trailere med fisk til Europa blant annet. Det meste av eksporten vi har er fisk. Tidligere hadde vi også betydelig eksport av osten Jarlsberg til utlandet, men den er faset ut nå. Dekningsgraden inkluderer også fisken som sendes ut av landet, forklarer NIBIO-analytikeren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så... Putte truer verden (ihvertfall Europa) med atomkrig, strømmen er dyrere enn noensinne og det snakkes høylytt om rasjonering, Russerne har sabotert sin egen gassrørledning til kontinentet som inntil nylig har forsynt Tyskland med gass etter at de stengte atomreaktorene sine og er i massivt kraftunderskudd, vinteren er rett rundt hjørnet, og vi er alle ekstra oppmerksomme på å forberede oss?

    Regner med at det er mange som har sikret seg store mengder fyringsved for vinteren pga ekstreme strømpriser, men hva har ellers endret seg?
    For min del merker jeg at mengden mat og husholdningsartikler jeg har pleid å ha litt ekstra av, stadig har blitt redusert det siste halvåret. så jeg har faktisk blitt dårligere til å preppe etterhvert som faresignalene har blitt stadig større og tydeligere.

    Jeg vinner nok ingen pris for det. Hva med dere andre?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    De to viktigste forhandlerne i Oslo, Yummy Heaven og Vinmonopolet, leverer på døra. Heldigvis. Så vi har så vi klarer oss av det viktigste et par år fremover.
    Ellers lærte mars 2020 oss at det lønner seg å bestille en drøss med sekker hver gang noen i vennekretsen har barn som selger dopapir for å finansiere noe idrett eller skolegreier.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal nok klare å berge familien 3-4 uker.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.198
    Antall liker
    3.683
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Har mat, vann, gass, fryser full av mat, salt hvis strømmen går, førstehjelp og et utvalg medisiner (inkludert jodtabletter ), Lommelykt med sveiv og ekstra dopapir.
    Mangler vel egentlig bare et skytevåpen som sparker litt, så hvis noen har en gammel AG3 og noen kasser amo så....

    Ps. Har The Road av Cormac McCarty i pocketutgave og Book of Eli på dvd som følger med hvis hurtig handel.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen har en gammel AG3 på avveie, så vil vi i HV gjerne ha litt info om det...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så... Putte truer verden (ihvertfall Europa) med atomkrig, strømmen er dyrere enn noensinne og det snakkes høylytt om rasjonering, Russerne har sabotert sin egen gassrørledning til kontinentet som inntil nylig har forsynt Tyskland med gass etter at de stengte atomreaktorene sine og er i massivt kraftunderskudd, vinteren er rett rundt hjørnet, og vi er alle ekstra oppmerksomme på å forberede oss?

    Regner med at det er mange som har sikret seg store mengder fyringsved for vinteren pga ekstreme strømpriser, men hva har ellers endret seg?
    For min del merker jeg at mengden mat og husholdningsartikler jeg har pleid å ha litt ekstra av, stadig har blitt redusert det siste halvåret. så jeg har faktisk blitt dårligere til å preppe etterhvert som faresignalene har blitt stadig større og tydeligere.

    Jeg vinner nok ingen pris for det. Hva med dere andre?
    Eg har også ete av preppelageret. Har laga vedskjul, men ikkje fylt det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Humoristisk omtale av våpen på nettet, nesten uansett hva og hvor, vil ganske automatisk reise noen røde flagg hos PST!

    For øvrig er det dumt å avsløre hva og hvor meget man selv har av denslags! Og uansett styr unna Facebook, der får de "spader"
    av slikt snakk!

    Det som kan være smart nå er å lagre noe diesel eller bensin, det fnnes grenser for hva som er lovlig! Samt å kjøpe et passe stort
    bensin/diesel agregat slik at man kan holde kjøleskap/frysere med strøm ved utkobling. Hvis pris pr KwH passerer 10 kroner og
    prisen på bensin/diesel ikke går mye over dagens nivå, ca 20 kr ( dette krever litt finregning ) kan det være lønt å kjøre vaskemaskin og
    oppvaksmaskin på agregat. Husk å bruke kjøteledning, ikke rot i sikringsskapet hvis du ikke er utdannet elektriker!!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Hvor lenge matlager holder kommer selvsagt an på hvor mange gode naboer man må fø på!

    Den beste beredskapen/forsvaret man kan ha ligger i antall! Sitter du med våpen i hånd og avviser alle andre som behøver hjelp er du faktisk helt alene! Noe å tenke på.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jeg forstår ikke helt hvilke scenarioer man skal ha behov for våpen, med mindre vi snakker zombieapokalypse, men dette er jo ikke Hollywood heller.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Våpen kan i visse situasjoner være greit å ha. Kan bidra til at man ikke havner i arbeidsleir i Sibir om "naboen" banker på døra!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Joa, er man bosatt så nærme grensen at putin er nabo og man ikke rekker å få utlevert våpen før det smeller er det jo greit nok. Men sjansen for akkurat det har vel aldri vært mindre de siste 70 årene.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.198
    Antall liker
    3.683
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke helt hvilke scenarioer man skal ha behov for våpen, med mindre vi snakker zombieapokalypse, men dette er jo ikke Hollywood heller.
    Kommer jo an på hva man legger i begrepet "Doomesday". Mitt innlegg #225 var, for de som ikke fikk det med seg, bare fleip.
    Trodde alle oppegående forsto det med referansene til The Road og Book of Eli. Anbefaler alle å lese The Road og filosofere over de valgene man kan komme til å stå over hvis sivilisasjonen slik vi kjenner den skulle kollapse.
    De som har lest litt om hvordan det egyptiske og det hettittiske imperiene kollapset på 1300-tallet f.kr. vet at det kan skje ganske så fort. Andre sivilisasjoner har også gått til grunne etter disse.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Kommer jo an på hva man legger i begrepet "Doomesday". Mitt innlegg #225 var, for de som ikke fikk det med seg, bare fleip.
    Trodde alle oppegående forsto det med referansene til The Road og Book of Eli. Anbefaler alle å lese The Road og filosofere over de valgene man kan komme til å stå over hvis sivilisasjonen slik vi kjenner den skulle kollapse.
    De som har lest litt om hvordan det egyptiske og det hettittiske imperiene kollapset på 1300-tallet f.kr. vet at det kan skje ganske så fort. Andre sivilisasjoner har også gått til grunne etter disse.
    Så det er sagt, min kommentar var ikke rettet til deg spesielt, kun et generelt spørsmål. Men ja, ved totalkollaps av samfunnet kan det sikkert være greit med våpen, om ikke annet for å prøve å finne en elg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.701
    Torget vurderinger
    2
    Når elgen er funnet/skutt lønner det seg å ha en god kniv.
    Og et bryne.
    Og et par taljer.
    Og et rep. Godt rep.
    Og noe å ha kjøttet i.
    Og kunnskap om bevaring av kjøtt uavhengig av elektrisitet.
    Og kjennskap til hvordan man koker kraft på bena og oppbevarer den.

    Og så burtetter.

    Minnes den brave norske jegeren som skulle leve ett år i villmarka. Ivrig produsent av jaktvideoer. Nå skulle folk få følge hans "kamp for å overleve et helt år", kun på det naturen kunne tilby av råvarer og jaktutbytte.


    Det vart bok. Det vart foredrag. Det vart video.
    Og det vart oppslag i Dagbladet om at han hadde vært ivrig bruker av sitt kredittkort i Sverige, mens han var alene i villmarka.

    Doomsday prepping er en interessant øvelse. Folk glemmer mye.

    Jeg har vann. Generatorer. Gasskomfyr. Drivstoff. Ved til tre år. Masser av mat.
    Og så burtetter.
    Men man vil nok helst ha et samfunn rundt seg, som fungerer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn