Forsterkere Kor lang levetid kan man i praksis rekne på ein forsterker?

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Kor lang levetid har folk erfaring med at forsterkarane har. Då tenker eg på før den begynner å skrape, kanaler som ramlar ut, lyden blir dårligere osv. Det lengste eg faktisk har opplevd er ca 10 år, det var fra eine kanalen smalt og til den byrja å småskrape igjen og ramle ut. Dette er forsterker 3 og det er faktisk den som har hatt lengst levetid hos meg, med 18 år. Før det hadde eg ein forsterker 2 som var kjøpt brukt og den hadde eg frå ca 10 år til ca 17 år og den både skrapa og dura meir og meir i løpet av den tida. Før det hadde eg ein forsterker 1 kjøpt ny i ca 1984 og den skrapa i vei når den nærma seg 10 år og vart då bytta ut med forsterker 2. Er det slik at man bør rekne 10 år uten problemer som normalt eller er levetida lenger på enkelte velbygde merker?
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.928
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
20-30 år på kvalitets forsterkere er ikke noe problem men det spørs jo hvordan de blir brukt og hvor mye :)

mvh
 

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
20-30 år på kvalitets forsterkere er ikke noe problem men det spørs jo hvordan de blir brukt og hvor mye :)

mvh
Det verkar som om volumknappen har vært det som har skapt mykje problem hos meg. På noverande forsterker er det fjernkontroll så kanskje det har dempa problemet. Kor ofte reknar du at forsterkaren må inn på service? Noverande forsterker har ikkje vore inne på nokon service etter at den vart reparert då den var 4 år.
 
Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Spiller akkurat nå på en Threshold CAS1 fra begynnelsen av åttitallet. Måtte bytte kondensatorer i strømforsyningen etter noen få år, men etter det har den bare virket som den skal:)
 

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
442
Antall liker
1.042
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Afhængig af konstruktions metoden. Det er desværre netop her at skræk scenariet ruller sig ud over år.
Jeg har set High End, hvor lim oprindelig brugt til forsegling, er gået hen at blive svagt elektrisk ledende, med sammen brud til følge.
Ligeledes har afledning i printplade, der nærmest forkulles som virkning af stor varmeudvikling i ringe dimmentioneret kobber.
Det værste er SMD. Selvdestruktion over få år.
Det viste billede er fra en Thule forstærker. En drift temperatur på 89 grader, er der intet der holder til i længden.
20191011_194756.jpg

Det er et indblik man som almindelig forbruger ikke har, før det er sket.

Svar på spørgsmålet...?

Middelklasse hifi .. 10 - 15 år
High End.. Forhåbentlig 20- 25 år. Men holdes som regel i live noget længere.

Mine private betragtninger, efter over 25 år i branchen.
 

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Du er inne på et tema som eg trur er sentralt. Kor mykje har høy tomgang (dvs klasse A andelen) å seie for levetida på forsterkeren. Man blir jo frista til å satse på kanskje 2*30-50W klasse A før den går over til klasse AB. Det kan jo kanskje være litt skumment dersom det korter levetida vesentlig på forsterkeren.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Kjenner en fyr som har spilt på en Tandberg siden 1978. Daglig.
Sjøl er jeg skeptisk til klasse A forsterkere med hensyn på levetid.
Forundrer meg ikke at SP-10 virker lenge. ARC er dyre men med høy kvalitet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Varme er all elektronikks fiende, - ikke bare HiFi... derfor er god konstrukjsonspraksis et grunnleggende element. Godt konstruerte forsterkere kan vare i mange tiår. Elektrolytter kan tørke ut fort pga feil spec eller for mye varme, men det er egentlig ingen naturlov som sier at det er slik. Det kommer i stor grad an på selve grunnkonstruksjonen. Gamle dampradioer kan vare i mange tiår, men generelt er ikke hård bruk over en tid og så et par tiår med stillstand noen god kombo...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Like lenge som en bil, burde vel være et greit utgangspunkt vi alle kan relatere oss til? Det skulle bety en gjennomsnittlig levealder et sted i underkant av 20 år. Selv har jeg en tuner so sto påslått i 17 år, men ble avslått i lag med FM-båndet.

Forsterkere bør vel kanskje etterses i ny og ne, men vi kjenner jo alle til Tandberg fra 70-tallet, Naim Olive, og gode japanske forsterkere fra en svunnen tid, og mange er i full drift enda.
 
M

MarkusH

Gjest
Bruker min Classe DR-4 når muligheten/lysten byr seg, god forsterker som var ny i 1996. Den lyder forøvrig bedre enn det andre jeg har hatt innom også.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har en Luxman hybridforsterker fra 90-tallet, der den ene kanalen skraper og detter ut like etter at jeg har slått den på. Jeg må skru volumet litt høyt opp for at kanalen skal komme inn igjen, og så funker det fin-fint. Derfor lar jeg forsterkeren bare stå på hele tiden.

Spørsmål: Noen med en formening om hva dette kan komme av? Jeg har faktisk byttet ut alle elektrolytter (bor i Polen, så dette kostet 500 kroner på et verksted).
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det er svært ofte elektrolyttkondensatorer som tar kvelden først. Så er det potensiometer som ofte også lager krøll. Varmeutvikling fremskynder aldringen til alt, men elektrolyttkondensatorene er spesielt følsomme for høy temperatur. Transistorer og andre halvledere tåler høy temperatur mye bedre.

Skal man lage noe som skal vare lenge så er første prioritet å ha kontroll på temperaturen der det er viktig. En klasse A forsterker som er laget slik at kondensatorene har det kjølig kan vare i mange år selv om transistorene er varme.

Elektrolyttkondensatorer kommer også i svært forskjellige prisklasser. Noen bruker 1 kroners typer som tåler 85 grader i 1000 timer. Andre bruker typer som koster 10 ganger mer, men som til gjengjeld tåler 125 grader 10 ganger så lenge.
Min erfaring er at prisen på produktet ikke nødvendigvis gjenspeiler prisen på komponentene inni dessverre.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Alle mine forsterkere fungerer prikkfritt selv om noen har stått ubrukt lenge har de fleste gått i 10-15 før de ble byttet pga oppgradering og ikke feil:
1994, lagret i 15-år
1999 , i daglig bruk
2005
2005
2018
Hadde en forresten en rørforsterker fra 1962 som tok kvelden i 2005
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Mine forsterkere har alle livstidsgaranti. Og planene er å teste ut om det blir slik. Så hvis blir sånn høvelig gammel så 40 år + til?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser ingen grunn til at det skal være noen spesiell levetid på elektronikk.
Eller biler som er nevnt.
Det er snakk om vel kontruerte ting, gode komponenter og vedlikehold.
Vedlikehold kommer en ikke utenom.
Teknologisk kan slikt bli forbikjørt mye raskere.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
vedlikehold? bytte av kondensatorer etc er heller en reperasjon etter min mening. man kan jo ikke gjøre noe annet enn å stille trimpotmeter i en forsterker som vedlikehold.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Kjører kun japansk solid.

Den eldste er fra 1969, de andre fra ´88. Alle spiller som ei kula uten service eller annet DO NOT!
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
QUAD 33 + 303 fra 1976 spiller aldeles utmerket.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
vedlikehold? bytte av kondensatorer etc er heller en reperasjon etter min mening. man kan jo ikke gjøre noe annet enn å stille trimpotmeter i en forsterker som vedlikehold.
Det er bare gull og andre edle metaller som ikke trenger vedlikehold.
Vedlikehold eller bruk og kast.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
To kompiser kjøpte begge Tandberg receivere i 1978 da det var konkurssalg. (Jeg og) TR2030 og TR2060. Han med 2030 har aldri gjort noe med forsterkeren. Han med 2060 hadde mange fester og den forsterkeren ble godt brukt. Der er skifte av et par lyspærer det eneste som er gjort. TL3520 høyttalerne er enda helt i orden.

Ellers tror jeg at de nyere klasse D og fulldigitale forsterkerne trolig vil ha lang levetid pga lav temperatur. Gamle klassa A Krell og Mark Levinson vet jeg ikke om det finnes tilfeller der de virker som de skal uten å ha hatt feil en gang i tiden? De fleste har nok fått byttet nye kondensatorer/lytter m.m. Er det Bryston som gir så voldsom lang garanti? 30-40 år?

Nå finnes det nesten ikke radio/TV verksteder igjen, så mange kaster nok gamle apparater pga småfeil siden det ikke er reparatører i nærheten.

Det er i alle fall kjekt å se at hi-fi produkter fra 60-70-tallet og nyere fortsatt virker og er i bruk. :D
 

jahe68

Medlem
Ble medlem
21.06.2018
Innlegg
45
Antall liker
13
Sted
Førde, Sogn og Fjordane
Jeg har en Luxman hybridforsterker fra 90-tallet, der den ene kanalen skraper og detter ut like etter at jeg har slått den på. Jeg må skru volumet litt høyt opp for at kanalen skal komme inn igjen, og så funker det fin-fint. Derfor lar jeg forsterkeren bare stå på hele tiden.

Spørsmål: Noen med en formening om hva dette kan komme av? Jeg har faktisk byttet ut alle elektrolytter (bor i Polen, så dette kostet 500 kroner på et verksted).
Hei, godt beskrevet. Det er sånn som min oppfører seg no. Lar eg forsterkeren stå på så er den bra. Trikset med å skru opp lyden fungerer i mange tilfeller hos meg og. I går prøvde eg første gang ca 1,5 timer etter oppstart, med bare skraping. Prøvde på nytt etter 4-5 timer og då fungerte det uten problem. Lot den stå på i natt og prøvde på nytt no. Fungerer uten problem akkurat no. Kor lenge kan eg la ein forsterker stå på?
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.928
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei, godt beskrevet. Det er sånn som min oppfører seg no. Lar eg forsterkeren stå på så er den bra. Trikset med å skru opp lyden fungerer i mange tilfeller hos meg og. I går prøvde eg første gang ca 1,5 timer etter oppstart, med bare skraping. Prøvde på nytt etter 4-5 timer og då fungerte det uten problem. Lot den stå på i natt og satte på nytt no. Fungerer uten problem akkurat no. Kor lenge kan eg la ein forsterker stå på?
Den kan stå på ubegrenset :)

mvh
 
P

parafinoksen

Gjest
Hei, godt beskrevet. Det er sånn som min oppfører seg no. Lar eg forsterkeren stå på så er den bra. Trikset med å skru opp lyden fungerer i mange tilfeller hos meg og. I går prøvde eg første gang ca 1,5 timer etter oppstart, med bare skraping. Prøvde på nytt etter 4-5 timer og då fungerte det uten problem. Lot den stå på i natt og prøvde på nytt no. Fungerer uten problem akkurat no. Kor lenge kan eg la ein forsterker stå på?
Den kan stå på ubegrenset :)

mvh
Har dere noen formening om hva dette kommer av?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.030
Sted
Oslo
Det kommer tydligvis veldig an på. Min gamle Technics SA313 receiver fra 1983 holdt bare ca 7 år før potmeteret i volumkontrollen tok kvelden. Erstatningen i 1990, Audiolab 8000A holder ennå (selv om kontaktene bak måtte skiftes). Like gamle Audiolab 8000P jeg kjøpte brukt for noen år siden har "brukt opp" kondensatorene sine så de må skiftes. Nåværende Densen skal ha livstidsgaranti, så vi får se hvordan det går....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
To kompiser kjøpte begge Tandberg receivere i 1978 da det var konkurssalg. (Jeg og) TR2030 og TR2060. Han med 2030 har aldri gjort noe med forsterkeren. Han med 2060 hadde mange fester og den forsterkeren ble godt brukt. Der er skifte av et par lyspærer det eneste som er gjort. TL3520 høyttalerne er enda helt i orden.

Ellers tror jeg at de nyere klasse D og fulldigitale forsterkerne trolig vil ha lang levetid pga lav temperatur. Gamle klassa A Krell og Mark Levinson vet jeg ikke om det finnes tilfeller der de virker som de skal uten å ha hatt feil en gang i tiden? De fleste har nok fått byttet nye kondensatorer/lytter m.m. Er det Bryston som gir så voldsom lang garanti? 30-40 år?

Nå finnes det nesten ikke radio/TV verksteder igjen, så mange kaster nok gamle apparater pga småfeil siden det ikke er reparatører i nærheten.

Det er i alle fall kjekt å se at hi-fi produkter fra 60-70-tallet og nyere fortsatt virker og er i bruk. :D
Klasse D er mer effektive og utvikler mye mindre varme så man skulle tro de varer lengre. Men de utvikler tross alt varme de også, og siden kjøleløsninger koster penger ser produsentene sitt snitt til å lempe på kjøleløsningene dessverre. Jeg har reparert klasse D forsterkere der absolutt alle kondensatorene var tørket ut etter kun 3-4 år.
Jeg vil ikke råde noen til å la forsterkere stå på når man ikke bruker dem. Elektrolyttkondensatorer tørker fortere ut jo varmere det er. Senker man temperaturen med 10 grader så tilsvarer det nærmere en dobling av levetiden.

1591286944976.png
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Her har det stått 2 stk Nad 208 som ble kjøpt på Hifiklubben på Grensen med engang de kom, og kun en av dem har vært på rep, og det var pga brukerfeil.
Og her i huset blir dem brukt for å si det sånn! Så noe holder lenge :D
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sony ES forsterkere er bunnsolide. Skaffet naboen en TA-F700ES (fra 1987), den er fortsatt helt i orden og spiller som en kule. Jeg har hatt flere av de, FA30ES, FA7ES, N90ES, E90ES, og det var kun E90ES om hadde behov for service, men den hadde vært på tur 2 ganger over Atlanterhavet og var mishandlet innvendig. Pioneer er også svært solide, har hatt SX-750, SA-9500 og A-656MkII uten noe tull , har absolutt et inntrykk av at japanske forsterkere produsert før ca. år 1995 er veldig gode. Har hatt en Pioneer fra 2006 men den tok kvelden ganske raskt.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Skraping og dårlig kontakt nevnes som tegn på at forsterkerlivet går mot slutten, det er som regel feil. Sannsynligvis er en runde med elektronikkspray (rens/kontakt) nok.
Som Audiomix sier, vedlikehold må til.

Hos meg er det mye kvalitetselektronikk fra 70 og 80 tallet som funker problemfritt. Tandberg, Stax, Quad.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hei, godt beskrevet. Det er sånn som min oppfører seg no. Lar eg forsterkeren stå på så er den bra. Trikset med å skru opp lyden fungerer i mange tilfeller hos meg og. I går prøvde eg første gang ca 1,5 timer etter oppstart, med bare skraping. Prøvde på nytt etter 4-5 timer og då fungerte det uten problem. Lot den stå på i natt og prøvde på nytt no. Fungerer uten problem akkurat no. Kor lenge kan eg la ein forsterker stå på?
Jeg lot forsterkeren være avslått i natt - den står vanligvis på - og slo den på når jeg sto opp. Lot den stå på et par timer før jeg spilte musikk, og da var det ingen skraping. Skal teste dette litt fremover. Så får forsterkeren sove litt om natta, den også :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg tror at en eldre forsterker, les 20 år eller mer, vil fortsatt fungere om ti år.. Mer usikker på om en forsterker kjøpt i dag fungerer om ti år... :oops:
 
P

parafinoksen

Gjest
Klasse D er mer effektive og utvikler mye mindre varme så man skulle tro de varer lengre. Men de utvikler tross alt varme de også, og siden kjøleløsninger koster penger ser produsentene sitt snitt til å lempe på kjøleløsningene dessverre. Jeg har reparert klasse D forsterkere der absolutt alle kondensatorene var tørket ut etter kun 3-4 år.
Jeg vil ikke råde noen til å la forsterkere stå på når man ikke bruker dem. Elektrolyttkondensatorer tørker fortere ut jo varmere det er. Senker man temperaturen med 10 grader så tilsvarer det nærmere en dobling av levetiden.

Vis vedlegget 643949
Det står følgende i artikkelen (min utheving):

Put another way, the lifetime doubles for each 10°C reduction in temperature, meaning that a capacitor rated at 5000 hours at 105°C would have a service life of 10,000 hours at 95°C and 20,000 hours at 85°C.

Jeg «tok tempen» på forsterkerkabinettet når den var påslått, men uten at det spiltes musikk, og utvendig temperatur var 37 grader. Hvis temperaturen er for eksempel 45 grader inni, og kondensatorene har en levetid på 5000 timer ved 105 grader, vil det si 320.000 timer ved 45 grader. Eller 36,5 år - da er jeg passert 80 :) Konklusjonen, i mitt tilfelle, må vel være at det er helt greit å la forsterkeren stå på.
 

Papillon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2007
Innlegg
230
Antall liker
194
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har et par NAD 2200 effektforsterkere fra midten av 80-tallet. De har vært kun lagret i mange år av gangen, men er nå i bruk brokoblet for å teste ut div. høyttalersystemer. Har også brukt de til fest på jobben. Ingenting inni er byttet ut.
 

AudioP

Medlem
Ble medlem
02.08.2012
Innlegg
26
Antall liker
23
Sted
Buskerud
På eldre utstyr er ofte volumkontrollen en del av kretsen, ikke bare noe som styrer noe annet som igjen justerer volumet.
Over tid kan det bli problemermed sleperen eller glidebanen på potensiometeret til volumkontrollen (sammenbygd separat pot for h og v kanal).

Med forsterkeren avslått, kan det noen ganger ikke være mer som skal til enn å dreie rundt volumkontrollen en rekke ganger for å "friske opp" potensiometeret.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Gode transistorforsterkere med et godt vedlikehold kan vare til evig tid. Å sammenlikne det med en bil blir helt feil med mange deler som utsettes for slitasje og materielltrøtthet. Rør må uansett vedlikeholdes fortløpende - men varer vel så lenge man gidder å ha dem i hus. Min far har electrocompaniet fra 70-tallet og quads som den dag i dag spiller svært bra også med 2020-ører.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.182
Antall liker
12.684
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg har ARC SP-9 og ARC D-115 som fungerer som bare det (bytter røyr innimellom og passer på dei),
gamle EC pre og power, QUAD 303, ein Yamaha C-70 (litt skurring i volumpotmeter, men bruker han stort sett bare som MC RIAA),
og ein EAR 202 får og prøvd seg nå og då. Eg har nokre nyare og, men dei gamle gjev meg meir musikkglede.

Dersom det er behov, så kan eg reparere sjølv, og det hjelper jo på.
Det viktigaste er at dei vert brukt, og at det er rimeleg grei luftsirkulasjon rundt forsterkerane slik at dei ikkje vert for varme.

Peder
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
Jeg har en Luxman hybridforsterker fra 90-tallet, der den ene kanalen skraper og detter ut like etter at jeg har slått den på. Jeg må skru volumet litt høyt opp for at kanalen skal komme inn igjen, og så funker det fin-fint. Derfor lar jeg forsterkeren bare stå på hele tiden.

Spørsmål: Noen med en formening om hva dette kan komme av? Jeg har faktisk byttet ut alle elektrolytter (bor i Polen, så dette kostet 500 kroner på et verksted).
jeg har også en slik luxman hybrid,den med røra i front liggende på loftet..der er det varme som har tatt knekken på en rekke komponenter på en del av printet..var en gjennganger feil med disse det..er en glipp i konstuksjonen på det ene printet inni..tenkte jeg skulle få fixet det når jeg gidder..ville absolutt ikke anbefale og ha denne påslått hele tiden,da nettopp varme er problemet inne denne..
 
Topp Bunn